Ladataan...
10 minuutin treeni

Olin uimassa perjantaina ystävän kanssa, joka kommentoi saunassa, että olen laihtunut. Kymmenen minuutin tehotreeni tehoaa näin nopeasti?! 

No ei nyt sentään. Olen nimittäin ollut myös tammikuun ajan vehnättömällä ruokavaliolla ja ylimääräinen turvotus on kehosta poistunut. Vehnätön ruokavalio on siitä mukava, että kyseessä ei ole dieetti (esim. hiilarit muuten ok), mutta kuin varkain tulee syötyä keskimääräistä terveellisemmin. Ei pullaa, ei pastaa eikä välipalaleipiä, mutta herkuttelu ei silti ole pois listoilta. Todelliseen laihduttamiseen se ei siis sovi, mutta se ei ole tarkoituskaan. Ideana on keventää oloa joulun herkuttelun jälkeen.

Vaikka minitreeni ei ole äkillisen trimmiytymisen taustalla, on 10 minuutin treenistä jo jotain positiivia vaikutuksia havaittavissa. Nimittäin treenaamalla joka päivä edes tuon 10 minuuttia, olen saanut (ainakin väliaikaisen) urheilukärpäsen pureman. Keskiviikkona painelin joogaan, eilen olin uimassa ja tänään tuli vedettyä kunnon hiihtolenkki. Jollain tapaa tottumus tehdä edes jotain rohkaisee tekemään vähän enemmän. 

Ehkäpä elämänmuutoksen resepti ei olekaan se, että muuttaa koko elämänsä suunnan viikossa vaan että ottaa pieniä askeleita haluamaansa suuntaan. Omalla kohdalla olen huomannut, että nuo askeleet kannustavat myös isompiin harppauksiin.

P.S. Huomasin, että vesijuoksussa neljän minuutin tehotreeni on ihan huippu. Jos haluat kokeilla, malli on seuraava: juokse täysillä ja käsiäkin reippaasti veden alla liikuttaen (ei kuitenkaan kauhoen eli uiden vaan pidä kädet nyrkissä ja keskivartalo suorana) 20 sekuntia. Tämän jälkeen vesijuokse normaalivauhtia 10 sekuntia. Toista jaksotus kahdeksan kertaa. Tarkkaile hengästytkö: jos et, juokset liian hiljaa. Tavoitteena olla "aivan poikki" 4 minuutin jälkeen. 

 

 

 

Share
Ladataan...

Ladataan...
10 minuutin treeni

Noniin, pakko kai se on myöntää: meinasin tänään jo jättää homman kesken. Selailin eilen 4 minuutin tehotreeni-aplikaatiota, jonka musiikki, tyyli sekä juontaja kävijät ärsyttämään siihen malliin, että yritin jo löytää itselleni tekosyitä skipata koko homma. Mutta, mutta. Internet on ihmeellinen maailma: kun tänne jotain lupaa, on lupauksesta (nähtävästi) pidettävä kiinni.

Joten illalla tuli nyt sitten kokeiltua 4 minuutin tehotreeni (+ 2 x 3 minuutin venyttely) ensimmäistä kertaa. Ja pakko myöntää: ihan helvetin rankkaa! Alkoi tädillä reidet tutisemaan kun piti vetää täysiä alaskyykkyjä ja hyppyjä, vaikka juontaja kovasti hurrasi taustalla. Eli eiköhän tuo nyt yritetä tuoda mukaan päivittäiseen rutiiniin...ja heti, siis sillä sekunnilla kun opin ulkoa liikkeet sekä aikataulut vaihtuu musiikki ja hiljenee juontana. That's for sure. 

Mutta vielä yksi tunnustus on loppuun laitettava: jostain syystä 4 minuutin tehotreeni innosti allekirjoittaneen urheilemaan enemmänkin (ja siis oudosti ennen treeniä...en tiedä yritinkö pakoilla muuhun urheiluun tuota tehosettiä vai mistä oli kyse..). Nimittäin vuoden liikuntasaldo poksautettiin tänään auki 1 tunnin kävelyllä ja 1,5 tunnin joogalla. Eli ehkä laiskamatokin löytää sen liikkumisen ilon vielä tämän kevään aikana. Olihan sitä aika hyvät fiilikset kävellä pitkin Töölönlahtea kirkkaan tähtitaivaan alla joogatunnin uuvuttamana ja rentouttamana <3.

Share
Ladataan...

Ladataan...
10 minuutin treeni

Jes, jes tänään huomenna alkaa "Kevääksi kuntoon" -aikakausi! Liikun joka päivä tunnin, en syö herkkuja enkä ainakaan lipittele viiniä.

NIIN VARMAAN.

Vaikka olen itse täysin normaalipainoinen, jopa hoikka, olen aina välillä päättänyt "ottaa itsestäni niskasta kiinni", "alkaa liikkumaan liikunnan ilosta" ja "mennä uimaan ainakin kolme kertaa viikossa stressiä helpottamaan". Totuus kuitenkin on, että olen laiskamato, joka rakastaa laittaa ruokaa, lukea kirjoja ja hengata hyvässä seurassa viinilasi kädessä. Niinpä päätökset on kuopattu, haudattu ja unohdettu samalla tavalla kuin teini-iässä ostetut hopeiset nahkahousut (harmi, sanon nyt!) ja viisi vuotta sitten ullakolle ja lopulta roskikseen roudattu televisio (jihuu, sanon edelleen!). 

Vuodenvaihteen jälkeen olen kuitenkin huomannut tuhansien muiden mukaan, että jonkinlainen pienimuotoinen liikunta voisi tehdä hyvää. Ei laihtumisen takia vaan ehkä voiman ja energian lisääntymisen takia. Käyn kyllä nytkin joogassa kerran viikossa, mutta totuus on, että välillä uppoamme tunneilla hengitysharjoitusten rentouttaviin tunnelmiin....eikä aikaa voi silloin laskea treeniksi. Jonkinlaista liikettä on siis tehtävä.

Tällä hetkellä arki määrää kuitenkin toisin: ei todellakaan ole aikaa liikkua yli tuntia joka päivä. Siis jos haluan jatkossakin omistaa aikaa ruoanlaitolle, lukemiselle, parisuhteelle ja hengailulle. Ja minähän kuulkaa haluan! Niinpä päätin tukeutua siihen, mihin jokainen tech-savvy kaupunkilaisnainen turvautuu kun on saatava jotain aikaiseksi: puhelimeen.

Pienellä googlettelulla löysin itselleni urheiluohjelman, ja pojat, se on kuin tehty kaltaiselleni hedonistille! LWR 4 minute workout -niminen aplikaatio nimittäin lupaa tuloksia neljän (todellisuudessa 10) minuutin treenauksen jälkeen jos treeniä tekee joka päivä TÄYSILLÄ. Ja sehän käy, olen aina ollut enemmän kaikkitaieimitään-henkinen tyyppi kuin kattellaanytjostästäjotainjasitjoseiniineihänsehaittaa-ihminen. 

Mutta voiko treeni toimia? Nähtävästi KYLLÄ! Ou mai gaad, it's true: laiskamadon jumppatreenillä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia ja pidentävän elinikää. Eli toisin sanoen, treenaamalla muutaman minuutin päivässä voin neutralisoida viinin, juustojen ja elämästä nauttimisen aiheuttamat elinikää lyhentävät vaikutukset. Jihuu! 

Eli se oli päätetty: 10 minuutin tehotreenaus alkaa NYT (oikeasti huomenna, olen kipeä tänään...oikeesti!) ja tämä blogi seuraa miten kunto nousee ja nouseeko. Vapise kirjahylly, hylkään sinut (ainakin 10 minuutiksi)! Nyt kysymys tosin kuuluu, millaisia lähtötietoa pitäisi kirjata ylös? Paino ja pituus? Rasvaprosentti (mistä sellaisen voi oppia, ei varmaan keittokirjasta?) Kestävyys? Auttakaa jos osaatte!

Share
Ladataan...