Aivomanikyyri

 

Olin pari viikkoa sitten kuuntelemassa erästä aivoprofessoria ja sain esityksen aikana opetuksen: en pidä aivoistani tarpeeksi hyvää huolta.

Kuva: futureimagebank.com

Jokainen tietää, että aivot ovat tärkein työkalumme. Silti kiinnitämme enemmän huomiota hiusten, kasvojen, kynsien ja lihaskunnon huoltamiseen. Totta toki on, että jos hyvännäköiset kynnet saavat meidät paremmalle tuulelle, se tekee hyvää myös aivoillemme. Mutta silti. Aivoista puhutaan mielestäni aivan liian vähän.

Myös työelämässä satsataan huomattavasti aikaa, energiaa ja rahaa hyvinvoinnin kehittämiseen, mutta aivot jäävät usein statistin rooliin. Samaan aikaan yhä useammat kärsivät stressistä, masennuksesta ja burnoutista, jotka ovat keskeisiä oireita aivojen ylikuormituksesta. Olisiko aika keskittyä pääasiaan?

Monet meistä nauttivat pienestä stressistä, se pitää meidät liikkeessä. Aivoproffan mukaan stressi onkin meille välttämätön olotila, liiallinen stressi sen sijaan ei. Yksi merkittävimmistä stressitekijöistä on ylikuormittava tiedonsaanti, infoähky. Olemme niin töissä kuin vapaa-ajallakin jatkuvan informaatiovirran kohteena. Proffan mielestä meillä jokaisella pitäisi olla turhan informaation torjuntastrategia. Ok. En ole vielä keksinyt, miten osaisin tehdä sellaisen itselleni (ja tällä en tarkoita ainoastaan Facebook-lakkoa iltaisin).

Stressisairaudet ovat lisääntyneet hälyttävästi erityisesti nuorten keskuudessa. Tunnolliset perfektionistit ovat tyypillisimpiä potilastapauksia. Itselle ladatut odotukset, ulkopuoliset paineet, jatkuva näyttämisen tarve ja epäonnistumisen pelko ajavat yhä useampia nuoria uupumuksen partaalle. Mikä avuksi?

Aivoproffalta saamani aivojen huolto-ohjeet olivat simppelit:

  • Käytä aivoja: Ajattele, pohdi, ideoi, opettele uutta!
  • Suojaa aivojasi: Älä ota turhia riskejä. Käytä kypärää tai suojapäähinettä aina kun se on tarkoituksenmukaista esim. työssä, urheilussa tai liikenteessä.
  • Säästä aivojasi: Tupakka, alkoholi ja huumeet vahingoittavat aivojasi. Aivot pitävät kohtuudesta!
  • Hoida aivojasi: Säännöllinen liikunta ja monipuolinen ravinto ovat lähtökohta, mutta tärkeintä on riittävä lepo ja myönteinen asennoituminen elämään.

Niin yksinkertaista, mutta ah, joskus vain niin vaikeaa :)

Aurinkoista helatorstaita rakkaat lilyläiset!

- Jaana -

Ps. Iso kiitos valaisevista näkemyksistä lääketieteen tohtorille Juhani Juntuselle, joka jäi eilen eläkkeelle 68-vuotiaana. Yli 50 vuoden työuran jälkeen hän olisi edelleen ollut valmis jatkamaan työelämässä. Siinä on tavoitetta meille jokaiselle.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.