Miksi kliseet eivät toimi?

Ladataan...
Laura de Lille

The Kooples on juttu, jolta suomalaiskuluttajat ovat tähän mennessä säästyneet. Se on parin vuoden sisällä maineeseen noussut pariisilaisbrändi, jonka tuotevalikoima koostuu unisex-tyylisistä kauluspaidoista, jakuista ja housuista. Erityisen tunnettu The Kooples on kuitenkin siitä, että se markkinoi tuotteitaan trendikkäiden pääkaupunkilaispariskuntien voimalla. Samasta juontaa juurensa myös merkin nimi - ranskalaisesta tavasta lausua englannin kielen sana "couple". 

The Kooplesin tavaramerkkinä toimivat mainokset, joissa toinen toisiaan hipsterimmät pariskunnat poseeraavat vierekkäin. Mainoksen alaosasta löytyvät osapuolten etunimet sekä yhteisen taipaleen kesto tyyliin: "Matti ja Minna, yhdessä kaksi vuotta."

Tyypillisessä The Kooples-mainoksessa poseeraavat miesmallia muistuttava rokkarimies ja hänen muotialalla työskentelevä, nukkekasvoinen tyttöystävänsä. Too cool for school? Sitähän minäkin.

Kliseet ja elitismi ovat siinä hassuja asioita, etteivät ne vain toimi. Ei ainakaan, jos tavoiteltu kohderyhmä ulottuu suppean pääkaupunkilaiskäyttäjäkunnan ulkopuolelle. Toisin kuin ensinäkemältä osaisi olettaa, uskottavuuden sijasta The Kooplesin mainokset aiheuttavat ihmisissä usein vain ärsytystä.

Siispä kun tänään törmäsin kenkäkauppaketju Eramin parodiaan The Kooplesin mainoskampanjasta, en minäkään voinut olla tykkäämättä. Siinä poseeraavat kaksi viimeisen päälle laitettua mallinukkea (toinen ammatiltaan valokuvaaja, toinen DJ) jotka ovat rakastuneet toisiinsa ensisilmäyksellä bileissä New Yorkissa. Mainoksen alaosasta löytyy kenkien hinta maininnalla: "ja tämä on totta."

Niinpä. Voisiko joku markkinamies nyt vihdoin ottaa tästä opikseen?

Kuvat: The Kooples & Eram

Share
Ladataan...

Kommentit

häkkilintu

Minää tykkäsin siitä Kooplesin mainoksesta, jossa oli naispari. Se oli ensimmäinen Kooplesin mainos, jonka ikinä näin, niin en vello ärsyynnyksen meressä, kuten yleensä tapanani on. 

Stazzy
Stazzy

Ai siis mä en olekaan ainoa jota Kooplesin mainokset ovat ärsyttäviä, jostain tarkemmin määrittelemättömästä syystä. Ehkä sen takia, että kaikilla naisilla tuntuu olevan sama ilme ja "silleen rennosti laittamaton" tukka.

Mutta tuolle Eramille hörähdin.

Nuuh beibe!

Hmm, tosiaan, miksei lisää mainosmaailmallisesti epätavanomaisia pareja? Suuria ikäeroja, rippikoulusta asti yhdessä -pariskuntia, kaljuuntuvia miehiä, aknea, vammaisia, nörttejä, epäseksikkäitä ammatteja...

häkkilintu

Jos mainoksiin saataisiin ensiksi ihan normaalipainoisia naisia, niin menisi jo hyvin ja asiat olisivat mainosmaailmallisesti sekaisin.

Nuuh beibe!

Totta. Olen jo viime vuodet ollut niin turtunut mainosmallien ikuiseen laihuuteen, että olen lakannut toivomasta muutosta asiaan. Sen sijaan ärtymykseni on suuntautunut photoshopattuihin vaatteisiin, kuten nypyttömään, rypyttömään ja saumattomaan halpisakryyliviskoositrikoohon.

häkkilintu

Suosittelen tutustumaan photoshop-mielessä Nivean ihohuokosettomiin partageelimiehiin. Hyvin jänniä.

JEPSUKKA
JEPSUKKA

I like the Kooples. Ja niiten mainokset on minusta niin upeat!

JEPSUKKA
JEPSUKKA

I like the Kooples. Ja niiten mainokset on minusta niin upeat!

Ella B (Ei varmistettu)

Mietin aina Kooplesin mainoksia katsoessa että mitä jos se pari on jo eronnut siinä vaiheessa kun mainos tulee ulos painosta?

Hyhyi hipstereitä... (Ei varmistettu)

Jossain vaiheessa alkoi myös ärsyttää Comptoir des cotonniers äiti ja tytär- mallit. Että pitäisi keski-ikäisenäkin olla samaa kokoa ja vartalomallia kuin parikymppinen tytär ja pukeutua saman tyylisesti. Oletin jotenkin että Ranskassa kunniotettaisiin enemmän vanhentumista. Petit bateaun "ikämainokset" ovat olleet mielestäni ihmeen siedettäviä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Olen huomannut, että omalla kohdallani "normaalipainoinen" ei myy. Esimerkiksi suomalaisten naistenlehtien vähän pyöreämpien mallien esittelemät vaatteet eivät houkuttele ostamaan. Urheilulliset ja hoikat kiinnittävät edelleen katseeni.

Vierailija (Ei varmistettu)

Et ole tehnyt pitkään aikaan videopostauksia...

Kommentoi

Ladataan...