Lentämisen kahdeksan sääntöä

Ladataan...
Laura loves

1) Tee check-in etukäteen netissä, niin voit saapua kentälle vasta tuntia ennen lentoa. (Kuitenkin tuntia, jotta turvatarkastuksen jono ei aiheuta rytmihäiriöitä, ja ehtii perata pari putiikkia ennen boardingia.)

2) Mikäli mahdollista, ota vain iso laukku käsimatkatavarana äläkä laita mitään ruumaan. Sillä vältät jopa baggage drop -piipahduksen.

3) Valitse takarivi. Rauhallisin, lyhin matka vessaan, jotenkin piilossa koko kauhealta muulta matkustajalaumalta. Miinukset: ruoka tulee viimeisenä, penkkiä ei saa kauhean paljoa kallistettua. Olen kuitenkin valmis ohittamaan nuo miinukset.

4) Valitse käytäväpaikka. Jalkatilaa on enemmän, kun kintut voi suunnata käytävälle. Olo ei ole niin ahdistava kuin reunaan prässättynä. Tekee vain hyvää verenkierrolle, että joutuu nousemaan, kun vieruskaveri/t käy/vät vessassa.

5) Tilaa valkoviini, ei punaviiniä. Turbulenssin iskiessä punkku läikkyy aina puserolle. Miltä sekin sitten näyttää, kun saapuu perille ja paparazzit napsivat fotonsa kuvottavasta punatahrapaidasta?

6) Jos olet viluisa ja väsyisä, pyydä tyynyä ja vilttiä. Lentoemoilla on piilossa kaikenlaista kivaa kamaa, jota he eivät varsinaisesti mainosta.

7) Jos lennoilla tarjoillaan lämmin ateria, monet tilaavat kasvisvaihtoehdon, vaikkeivät vegejä olisikaan, koska erikoisruokavaliot tarjoillaan ensimmäisenä. Voisihan sitä juutalaistakin leikkiä ja maistella kosher-ateriaa. Itse pelkään lentämistä niin hysteerisesti, etten pysty koskaan syömään lennolla (juominen toki onnistuu). Niin että tästä vinkistä ei ole itselleni hyötyä, mutta jollekin muulle ehkä.

8) Maksa kotona vapaaehtoinen lentomaksu vaikkapa Maan ystäville. Se ei hinkkaa hiilijalanjälkeäsi näkymättömäksi, mutta hiljentää hieman omantunnon huutelointia.

Tänään siis taas ilmaan, koko perhe klikkailtu takariviin. KLM:lla viini ei vieläkään maksa, Finskillä jo maksaa. Pointsit KLM:lle.

Ps. En ole koskaan tajunnut tätä kuvalähteiden siteeraamisen pointtia. Tarvitseeko teille oikeasti kertoa, etten ole käynyt kymmenen kilometrin korkeudessa napsaamassa tänä aamuna tätä kuvaa? En myöskään yritä esittää, että olisin. Tämä on ihan KLM:n oma kuva.

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Tuo takarivi on ihan jees ehkä lyhyillä lennoilla. Pitkät lennot lentäisin kyllä mieluiten jossain muualla. Yksi kauhukokemus on esimerkiksi muistissa Helsinki-Hong Kong väliltä takarivin penkissä. Ensinnäkin se, ettei penkkiä saanut kallistettua, teki nukkumisen melkein mahdottomaksi. Lisäksi pitkällä lennolla vessajonot välillä kasvoivat, joten vähän väliä oli joku seisoskelemassa kiinni minun penkissäni. Vessa alkaa myös pitkillä lennoilla usein vähän haiskahtaa ja pitää aina kovaa ääntä. Nukkumisen kannalta oli myös huono juttu, että muut matkustajat tulivat vessojen/kanttiniin luokse jaloittelemaan ja seurustelemaan kovaäänisesti. Ainiin, se ruoka tuli tosiaan viimeisenä ja sitä ei myöskään ollut oikein jäljellä: toinen vaihtoehto oli kaikilla aterioilla loppu, kun kärry viimein pysähtyi meidän kohdalle.

Hyviä vinkkejä silti!

nimim. jos olisin lottovoittaja, lentäisin isommassa penkissä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Moi!

Kuvien lähde on ystävällistä kertoa siksi, että annat kunnian kuvasta sille kenelle se kuuluu.

Lisää kuvalähteiden siteeraamisesta voit lukea vaikka täältä: http://www.frolic-blog.com/frolic/2011/03/blog-talk-crediting-photos.html

Tai sítten käyttää apunasi tätä näppärää kuviota:
http://blog.piajanebijkerk.com/WordPress/2011/03/18/giving-credit/

laurafree
Laura loves

Oo, joo, totta, lennän 95%sesti Euroopan sisällä alle 5 tunnin lentoja, ja olen niin lentopelkoinen, etten nuku vaikka oisin kuolemanväsynyt - tai siis en pysty vaikka yrittäisin, joten sivuutan siksi ton penkinkallistusfaktan. Mutta siis toki tuo olisi siis katastrofaalisen huono paikka mannertenvälisellä lennolla. Silloin jopa minä saan nukuttua.

Mua ei haittaa noi vessajonottajat tai pälisijätkään tai edes se vessan KSHHSHSHHHH-vetäminen, koska jotenkin se rentouttaa mua - taas palaamme tähän lentopelkoon. Ehkä nää mun vinkit sopisikin parhaiten paniikkihäiriöiselle/lentopelkoiselle?

Ajattelinkin, että joku tulee ojentamaan kuvakreditoinnista. Tottahan tuo kaikki toki. Mutta jos kuva on vaikka selkeästi jonkun yrityksen tuotekuva tms, tuntuu ihan turhalta laittaa, että kuva: Adidas, kun kuvassa on joku Adidaksen typerä tossu. Vaikka korrektiahan se on. Toki jos kyseessä on jonkun nimeltä mainitun ihmisen ottama kuva, se on minustakin tärkeä kreditoida.

jon_na

Hyvä juttu! Minun on kuitenkin pakko tarttua noihin istumapaikkakysymyksiin. Takarivi on mielestäni ihan vihonviimeinen paikka Vierailijan mainitsemista syistä: Selkänoja ei välttämättä kallistu ja vessa todellakin saattaa alkaa haista matkan varrella (ja sit tietysti siinä on se vessajonokin vieressä).

Lisävinkkejä listalle: Kannattaa tilata juomia kerralla pari. Kärry ei välttämättä tule esim. turbulenssin iskiessä kovin montaa kertaa kohdalle. Lisäksi erityisesti pitkillä matkoilla kannattaa huomioida, että pienet lapset sijoitetaan usein tiettyihin kohtiin konetta, koska niihin saa matkakaukalon kiinni (esim. paikat, joissa ei ole edessä penkkiä vaan seinä). Jos ei kiinnosta kuunnella huutoa 10 tuntia putkeen, niin ei kannata mennä siihen ihan viereen...

Muuta huomioitavaa istumapaikan suhteen on se, että pienemmissä koneissa voi edessä istumalla taata itselleen iltapäivälehdet, koska taammas mennessä ne ovat saattaneet jo loppua ja että jos matkustaa pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, voi nopeuttaa kentältä poistumista istumalla mahdollisimman edessä.

Turvallisuusnäkökulmasta katsoen paras paikka on varmaan exitin vieressä.

Hyvä apu istumapaikan valintaan on SeatGuru, jossa kerrotaan lentoyhtiöittäin ja konetyypeittäin liikennevaloilla hyvät ja huonot paikat (mm. mihin penkkeihin tarjoilukärry kolahtaa ja missä on jalkatilassa entertainment centerin tietokone tilaa viemässä).

laurafree
Laura loves

Ooo, aion viettää koko loppuelämäni tuolla SeatGurussa!

No, selkeästi nää on siis täysin mielipidekysymyksiä. Mulla on tosiaan tässä punaisena lankana järjetön lentopelko/ex-paniikkihäiriö, joiden takia koen ahdistavana koneessa sen mielipuolisessa tilanteessa (11 km korkeudessa suljetussa purkissa "keinotekoisen ilman" hengittäminen kymmenien/satojen ihmisten kanssa) olemisen, ja koitan eristäytyä siitä, ja haluan olla lähellä niitä lentoemoja, ja vessaa jos oksennan/pyörryn (toki en koskaan tee kumpaakaan, mutta se mahdollisuus on jo liikaa).

Koska oletan kuolevani hetkenä minä hyvänsä, vessan haju on pienin huolistani. Koneen laskeuduttua olen niin hysteerisen kiitollinen hengissäsäilymisestä, että luen onnellisna kirjaa vaikka puoli tuntia, kun muut repivät laukkujaan alas (en koskaan laita mitään sinne ylälokeroihin koska se on vaan niin rasittavaa) ja tunkevat ulos. Toki tämäkään ei varmaan oo yleinen mielipide.

Pitäisikö mun siis nyt oikeasti muokata tota otsikkoa: lentämisen kahdeksan sääntöä - ei normaaleille ihmisille?

Työmatkoilla pääsee/joutuu bisnesluokkaan, mikä on tavallaan kauheaa, koska joutuu olemaan aivan edessä, mutta silloinkin on lähellä emoja, ja väljyys ja "yleinen rauhallisuus" helpottaa.

Tilaisin juomia kerralla viisi, jos kehtaisin. Mutta mulla on joku suomalainen nöyristely selkärangassa ja juuri ja juuri kehtasin tänäänkin pyytää valkoviinin ja veden, ei hyvä jumala.. Jotenkin veden kehtaa aina kylkeen pyytää, koska se on sellainen non-juoma, heh, mutta muuten en kyllä kykene. Toki kärsin tästä aina, koska eihän sitä kärryä tämän päivän lennollakaan enää koskaan toistamiseen tullut.

Ja nykyään lennän tosiaan useimmiten lapsen kanssa - tässä kuussa jo neljä lentoa vauva kainalossa. Olen siis nykyään se ihminen, jonka viereen kukaan ei haluaisi millään ilveellä istua. Sulo tosin on käyttäytynyt kuin enkeli kaikilla lennoillaan: nukkuu, flirttailee, ryömii käytävää eestaas. Varmaan tääkin joskus vielä muuttuu, mutta nyt olen ollut ihan super-fiilareissa tän helppoudesta. Mutta siis saako johonkin viedä jonkun matkakaukalon? En oo kuullut moisesta mahiksesta. Meille on tarjottu vain "sylilapsi"-optiota, eli pakko olla sylissä koko ajan.

Öääää jotain muutakin piti vielä...

jon_na

Noita matkakaukaloita ei taida olla saatavilla lyhyillä lennoilla, mutta kaukolennoilla olen niitä joillain yhtiöillä nähnyt. Ne taitavat olla osa konen varustusta, joten sinne ei itse tarvitse / saa viedä omaa kaukaloa. Ne ovat siis sylivauvoille tarkoitettu, isompi lapsi ei sinne taida mahtua. Mun tekstistä saattaa huomata, että en ole henkilökohtaisesti tähän konseptiin tutustunut, mutta olen jotain tällaista koneessa nähnyt...

Oletteko muuten kuulleet, että Jenkeissä on tapana (?) antaa lapsille nukahtamislääkettä lennon sujuvoittamiseksi? Aika heviltä kuulostaa näin suomalaisen näkökulmasta... En ehkä ihan heti lähtisi kokeilemaan.

Tyynyistä ja täkeistä tuli mieleen, että pitkillä lennoilla niitä kannattaa pyytää heti, sillä koneessa ei välttämättä ole niitä kaikille, joten loppumatkasta niitä ei välttämättä ole tarjolla.

 

 

Vauvaa myös Lennättänyt (Ei varmistettu)

Joo ne vauva"kopat" on pääsääntöisesti alle 2v niissä on joku painoraja.usein kuitenkin vauvan pituus aiheuttaa enemän ongelmia ja joissakin koneissa niitä viritetään myös jopa siihen hattuhyllyn reunaan (erityiskiinnikkeellisiä kohtia), joten on aika taiturointia sinne viskata baby nukkumaan. Yleensä ne tosiaan on ekarivin etuseinässä ja sit jos on isokone niin niissä kohdissa missä on etuseinä.

Kommentoi

Ladataan...