Ladataan...

"Työn ja yksityiselämän raja on nykyään monissa ammateissa häilyvä, koska työtä ei enää säätele aika ja paikka samassa määrin kuin ennen", kirjoittavat Kinnunen ym. (2016) artikkelissaan. Kyseinen artikkeli on minulle hyvinkin tuttu, sillä se oli yksi viime vuoden pääsykoeartikkeleista. Artikkelissa puhutaan työelämästä, mutta aihetta voidaan tarkastella myös pääsykokeiden kannalta, sillä muun muassa jatkuvasti ulottuvilla olevat pääsykoesovellukset ovat yleistyneet. Ne saattavat houkutella pänttäämään vuorokauden jokaisena hetkenä, mikä ei välttämättä ole kaikista järkevintä. Lukeminen haastavaan pääsykokeeseen on kokopäiväistä työtä ja siitä syystä jokainen voi omalla kohdallaan miettiä, osaako jättää työn työpaikalle ja rentoutua rauhassa vapaa-ajalla. Nyt on hyvä aika treenata työelämää varten ja ehkäistä mahdollista työuupumusta.

Monille koulupaikan saaminen on yksi suurimpia tavoitteita elämässä, ja sen seurauksena voi olla halu pitää nenä kirjassa ihan koko ajan. Tämä saattaa kuulostaa ainoalta vaihtoehdolta, varsinkin jos aiempina vuosina panostus ei ole riittänyt. Se ei kuitenkaan ole ainut vaihtoehto, vaan voi aiheuttaa jopa vastakkaisen negatiivisen reaktion. Ideaali tilanne on se, että opiskelet päivässä vaikka sen 6 tuntia (vaihtelee ihmisittäin) ja sen jälkeen olet vapaa tekemään mitä ikinä haluat. Et anna työn vaikuttaa yksityiselämään tai yksityiselämän työhön. Jos olet tehnyt hyvän suunnitelman ja käyttänyt tunnit tehokkaasti, tuo 6 tuntia on täysin riittävä määrä yhdelle päivälle. Toki ihan loppukeväästä voi tehdä poikkeuksia, jos oikeasti tuntuu, että aika ei meinaa riittää. Kun työpäivä on ohi, voit hyvällä omatunnolla rentoutua ja valmistautua seuraavaan päivään. Silloin tai täysin vapaina päivinä sinun ei tarvitse stressata siitä, pitäisikö tehdä enemmän.

No miksi ihmeessä et saisi tehdä niin paljon hommia kuin vain itse haluat? Toki saat tehdä. Riskinä kuitenkin on se, että tärkeä työ vie mennessään ilman minkäänlaisia rajoja. Sinusta voi tuntua, että jaksan ja haluan tehdä vielä muutaman tunnin alkuperäisen suunnitelman päälle. Joskus se voi olla ihan ok, mutta pidemmällä aikavälillä luultavasti väsyt. Kuten kuntoilusuorituksesta, pitää myös aivojen harjoittamisesta palautua. Ei olisi kovin hauskaa, jos sairastuisit burnouttiin kuukautta ennen pääsykoetta. Kultainen keskitie on se juttu. Se tie ei ole kaikilla samanlainen, vaan jokaisen tulee ensin määritellä tärkeät asiat elämässään. Suunnittele, miten jokainen osa-alue saa tarvittavan määrän huomiota, mutta jousta tarpeen tullen. Esimerkiksi alla olevaa piirrosta ei voi edes ajatella täysin totena, sillä myös matkoihin ja muihin asioihin kuluu aikaa. Se voi antaa kuitenkin jonkinlaista osviittaa. 

Pääsykoekeväänä täytyy osata priorisoida. Silloin esimerkiksi kavereille tai perheelle ei välttämättä jää niin paljoa aikaa kuin ennen. Pitää yrittää muistaa, että se on vain hetkellistä. Et myöskään ole huono ihminen, jos joudut sanomaan "ei" tärkeälle ihmiselle. Muistan itse vielä silloin tunteneeni huonoa omatuntoa siitä, että en voinut antaa siskolle ja siskon lapsille samaa aikaa kuin ennen. Sillä hetkellä prioriteettini olivat pääsykoe, liikunta ja uni, joten tärkeysjärjestystä oli hetkellisesti muutettava. Ihminen ei voi taipua kaikkeen, eikä tarvitsekaan. Varmasti myös läheiset ymmärtävät, kuinka tärkeä tavoite on kyseessä. Jos eivät ymmärrä, niin se ei ole sinun vikasi. Sinä itse tiedät, mikä sinulle on sillä hetkellä parhaaksi. Kaikkea sosiaalista kontaktia ei kuitenkaan kannata lopettaa, koska silloin tulee ihan mökkihöperöksi! Muista siis varata kalenterista aikaa myös ihmisille. 

"Rajattomassa työssä työntekijän on viime kädessä itse luotava psykologiset, ajalliset ja fyysiset rajat työn ja yksityiselämän välille."

Kinnunen, U., Rantanen, J., De Bloom, J., Mauno, S., Feldt, T., & Korpela, K. (2016). Työn ominaisuuksien merkitys työn ja yksityiselämän välisen rajan hallinnassa. Työelämäntutkimus - Arbetslivsforskning, 14(3), 243-256.

Tsemppiä!

Katariina

Share

Ladataan...

Minulta on kysytty, millaisia eväitä suosin silloin kun luin koko päivän kirjastossa pääsykokeisiin. Opiskelijana on helppoa, kun kirjaston ravintolassa opiskelijalounas maksaa vain 2,60 €, mutta ilman opiskelijaetua se on mielestäni liian kallis jokapäiväiseen syömiseen. Siksi pääsykokeisiin lukiessa pyrin valmistamaan ateriat etukäteen ja keksimään mieluisia välipalavinkkejä. Itse tehdyt taatelipatukat nousivat mun lemppariksi! Valmistan yhä 1-2 päivänä viikossa isomman satsin ruokaa, jonka jaan eväsrasioihin. Tällöin kiireessä keskellä viikkoa ruoanlaitto ei tuota ahdistusta ja todennäköisemmin tulee vältyttyä epäterveellisiltä vaihtoehdoilta.

Tyypillisenä kirjastopäivänä söin kotona aamupalan ennen kuin lähdin kohti kirjastoa. Pakkasin lounaaksi (tai päivälliseksi riippuen ajankohdasta) yhden valmiiksi tehdyn eväsrasian sekä välipalaa sen mukaan, miten monta tuntia aioin viettää kirjastossa. Pyrin tavallisesti syömään päivän aikana 5 ateriaa tasaisin väliajoin, jotta energiatasoni eivät pääse tipahtamaan ja opiskelu sujuu. Jos menet kirjastosta suoraan esimerkiksi salille, huomioi se ateriarytmissäsi.

Mitä sitten välipalaksi? Mitä vain, mitä yleensäkin söisit. Itse suosin protskurahkoja / protskuvanukkaita, valmiiksi paloiteltuja vihanneksia, hedelmiä, smoothieita, pähkinöitä, tuoreita marjoja ja niitä itse tehtyjä energiapatukoita. Ohjeet helppoihin taatelipatukoihin ja mun lempismoothieen ovat alla!

Patukoihin tarvitset

  • Taateli (100 g)
  • Kypsä banaani 
  • Cashew-pähkinä (150 g)
  • Kaurahiutale (1 dl)
  • Mausteita - esimerkiksi kardemumma, kaneli ja suola
  • Vesi (n. 1 dl - sen verran, millaisen koostumuksen haluaa)

Pilko taatelit ja sekoita ainekset blenderissä. Itse tykkään, että patukoihin jää rakennetta, joten ei tarvitse sekoittaa tasaiseksi taikinaksi. Levitä taikina pellille tasaisesti ja paista uunissa 15-20 minuuttia 175 asteessa. Puolelle peltiä ripottelin vielä kookoshiutaleita ennen uunia. Leikkaa haluamasi kokoisiksi palasiksi ja kääri kirjastoon mennessä esimerkiksi folioon. 

En muista miltä sivuilta vuosi sitten otin mallia patukoihin, enkä niitä millään nyt löydä. Netistä löytyy erilaisia ohjeita, mutta itse halusin pitää patukat mahdollisimman yksinkertaisina. Sanoisin, että niihin voi kuitenkin kokeilemalla lisätä mitä ikinä itse haluaa! Myös määriä voi vaihdella.

Smoothie

  • Pakastemustikka (150 g)
  • Banaani
  • Raaka kanamuna (ei maistu smoothiessa, tuo vain kuohkeutta ja proteiinia)
  • Lehtikaali (ainakin 2 isoa lehteä revittyinä - ei kovaa osaaa!)
  • Hunaja
  • Vesi (1-2 dl)

Ostin Class Ohlsonilta pienen halvan kylmälaukun ja sinne sopivat ohuet kylmäkallet, jotta kylmää tarvitseva ruoka säilyisi läpi pitkän päivän. Se mahtuu helposti laukkuun tai reppuun. Ruokani söin joskus kylmänä, jos en ajallisesti raaskinut lähteä alakerran kahvilaan lämmittämään sitä (:D). Kuitenkin ainakin mun kirjastossa oli mahdollisuus pyytää kahvilan työntekijöitä lämmittämään omat eväät.

Mitkä on teidän lempparivälipalat?

Suunnittele itsellesi pitkän päivän varalle tarpeeksi ravitsevaa evästä, jotta opiskelu ei häiriinny nälän takia. Näin säästät myös paljon rahaa, kun et joudu ostamaan kalliita eväitä kahvilasta.

Tsemppiä!

Katariina

Share

Ladataan...

Onko motivaation puutetta? Kaipaatko tsemppausta? Löysin viime keväänä Spotifysta Fearless Motivationin, kun etsin tsemppibiisejä. Ihan paras löydös! Nämä eivät ole niinkään biisejä, vaan puheita, joissa on musiikki taustalla. Puhujilla on voimaannuttava ja määrätietoinen äänensävy, joita kuunnellessa tunnet itsesi voittamattomaksi. Kuuntelin näitä aina matkalla kirjastoon ja joskus salillakin. Tänäänkin aloitin aamun motivaatiopuheella. "How you start your day often determines how you live your day. How you start your day determines your future. Strong body, strong mind. Strong mind, strong human. What are you going to accomplish today?" Super siisti fiilis, minkä nämä tuo mukanaan!

Haluan muuten korostaa sitä, että en todellakaan ajattele, että koko ajan pitäisi olla kehittämässä itseään parempaan suuntaan. Mun blogi kuitenkin tällä hetkellä keskittyy lähinnä pääsykokeisiin valmistautumiseen, rankkaan prosessiin, jossa vaaditaan mielen lujuutta. Ilman sitä ei jaksa koko kevättä puurtaa. Ihminen kyllä pystyy yhden kevään jakson mennä kovempaa kuin tavallisesti, kunhan muistaa ne vapaapäivät. Tuon tämän esille, sillä luin Trendin tuottaja Mian postauksen aiheesta ja se sai mut pohtimaan, ilmaisinko asiani viime postauksessa liian jyrkästi. Mian postauksessa ei kannustettu olemaan parempi versio itsestä, vaan tuotiin esille, että "keskinkertainen, ihan ok versio" riittää. Todellakin riittää. :) Haluan vain kannustaa teitä ponnistelemaan yksittäisten unelmien eteen, jos ne ovat sellaisia asioita, mitä oikeasti tahdotte saavuttaa. Se ei aina ole niin helppoa ja vaatii paljon työtä sekä tsemppausta, eikä aina niin "lempeää" sellaista. Muistathan kuitenkin, että jos koet olevasi todella väsynyt tai hommat ei muuten luista, silloin saa ja pitää rentoutua vapaapäivien merkeissä! 

Mun lempialbumi, jota lähinnä kuuntelin pääsykoeaikaan oli Born Ready. Lempikappaleitani olivat Success Requires Effort, No Plan B ja I Am a Machine

Menestyminen vaatii vaivannäköä.

"If you want better than average, you have to work harder than the average. Your quality of life depends on your effort. What ever it is, it requires effort. Give your all. Every day, every minute."

Ei ole olemassa suunnitelma B:tä. Jos annat itsellesi vaihtoehtosuunnitelman, et näe tarpeeksi vaivaa tärkeimmän tavoitteesi eteen. Tarkoitan tällä sitä, että jos oikeasti haluat opiskelemaan tiettyyn paikkaan, on ehkä parempi keskittää kaikki voimansa siihen tärkeimpään tavoitteeseen, eikä esimerkiksi lukea toiseen haastavaan kokeeseen samaan aikaan.

"If you have a plan B, you are not all in. Burn the bridges, don't look back. You aren't going that way. The only way you are going is forward. Forward to your goal."

Mielen voi ohjelmoida saavuttamaan mitä ikinä haluatkaan.  

"I'll get the job done. Every time, every day, no excuses. I am a machine. My mind, body and soul are perfectly in sync. I can do everything I programme my mind to do. I will remain focused until I've completed my mission successfully. This is my life. It's more than competition. It's everything."

Nyt oli julkaistu uusi albumi Working on the Dream, josta tykkään kyllä hurjasti. Se sopii tosi hyvin pääsykoeaikaan. Lempikappaleikseni siitä ovat muodostuneet Morning Motivation, Procrastination ja Proud of You

Aamut ovat ihmisen parasta aikaa ainakin mun mielestä. Kannattaa motivoitua siis jo heti aamusta, jos olet vähänkään aamuihminen!

"To live a great life, you gotta get your mornings right. Get up with a purpose and develop a routine that works for you."

Viivyttely, harmillinen satunnainen vihollinen. Älä viivyttele. Tee tavoitteestasi tarpeeksi merkityksellinen, jotta sinun ei edes tee mieli viivytellä.  

"Find something that matters more than your excuses. I am going to offer you everything you've ever wanted. Will you procrastinate or will you do whatever it takes to get your reward? When you know why you're doing this, you will bear any pain. Do not stop until you get what you want."

Olen ylpeä sinusta. Ja minusta. Mieti päivittäin, mistä olet ylpeä itsessäsi. Kerro ystävälle tai perheenjäsenelle, mistä olet hänessä ylpeä. Mä olen hurjan ylpeä, että uskalsin tehdä tämän blogin, sillä tästä on tullut mulle rakas harrastus. Olen ylpeä myös siitä, että jaksoin lukea koko kevään täysillä ja nyt olen mun unelmien opiskelupaikassa. Mä olen myös ylpeä susta, kun oot lukemassa tätä ja haluat tehdä töitä sun tavoitteiden eteen!

"I'm proud of you. You know it's not easy going after your dreams. That's why most settle. But you're not like the rest. That's why you're listening to this. And I just want to say I'm proud. Because I know most of you may have never heard that. Keep doing your thing and don't let anyone stop you."

Mitä sä haluat tehdä sun elämällä? Päätä, suunnittele, toimi.

Tsemppiä!

Katariina

Share

Pages