Liikunnan riemua ja tuskaa

Äiti huilaa

Lähtötilanne: kun talvella 2014 makasin selällään jalat koukussa, jalkapohjat lattiassa jalkani aivan tärisivät koska liike oli liian rankka!Tilanne nyt: lankku sarjat 2,5  minuuttia, 1,5 minuuttia, 1 minuuttia peräkkäin.Tie tähän tilanteeseen on ollut todella pitkä ja vaatinut sinnikkyyttä sekä pitkäjänteisyyttä! On kävelty satoi tai paistoi! Lisäksi olen kuunnellut kehoa tosi tarkasti koska vaarana on voinnin totaalinen romahtaminen alkutilanteeseen. Pahimmassa tapauksessa petipotilaaksi ja jopa kuolemantapauksia on sattunut. Kun olin tehnyt kävelykuntoutusta noin neljä kuukautta, aloin tehdä kotona varovaisesti "jumppaa". Aloitin 30X vatsarutistus. Kun pääsin viitenkymmeneen vatsarutistukseen lisäsin 30X selkäliike. Kun molempia oli 50 toistoa niin lisäsin 30X kyykky jne. Kun vointi ja jaksaminen oli hieman kohentunut aloin tehdä kotona yksinkertaista harjoittelua yhden kilon käsipainoilla. Esimerksi 20X pystypunnerrus, 20X hauiskääntö, 20Xojentajat, 25X2 kyykky.Kun taas jaksaminen kohentui vaihdoin painot kolmen kilon käsipainoihin ja lopulta tein joitain liikkeitä(esim. yhden käden soutu)myös viiden kilon käsipainoilla. Olen merkannut yhden treenin muistikirjaani 13.11.2014(tällöin olin kävellyt lenkkejä noin kahdeksan kuukautta): lankku laskien 200:taan, kylkipito laskien 50:neen, 100Xvatsat, 30Xyhden jalan kyykky, 50Xlantion nosto, 50Xnaisten punnerrus.                                                                      Aloitin kuntosali käynnit uudenvuodenaattona 2014.                                                                 Ensimmäiset salitreenit: Treeni 1.

  • ylätalja (17kg) 8+7 toistoa
  • alatalja (17kg) 8+7 toistoa
  • jalkaprässi (45kg) 10+10 toistoa
  • pystypunnerus (4kg käsipainot) 10+10 toistoa
  • rintalihakset peck deck laitteessa (17kg) 8+8 toistoa
  • selänojennus 10 toistoa
  • nyrkkeilysäkki noin 4 minuuttia
  • helppo lankku (eli polvet maassa)

Treeni 2.

  • keppikyykky 10+10 toistoa
  • jumppapallolla kylkitaivutus 10+10 toistoa
  • jalkaprässi (45kg) 10+10 toistoa
  • yhden jalan kyykky smithlaitteessa (0kg) 3X10 toistoa per jalka
  • ojentajat taljassa (17kg) 10+10 toistoa
  • ylätalja (17kg) 10+10 toistoa
  • selänojennus 10+10 toistoa
  • vatsarutistukset

En vielä ole läheskään sellaisessa kunnossa kuin olin ennen mutta huomattavaa kohentumista on tapahtunut. Kuntosalilla myös huomasin ettei lihakset lähes vuoteen reagoineet normaalisti treeneihin. Teen nykyään salitreenit kaksijakoisesti: jalat/hauis sekä rinta/selkä/ojentajat/olkapäät. Treeni 10.2.2016: 

  • jalkaprässi 50kgX10, 80kgX8, 90kgX8, 100kgX8 toistoa
  • bulgarialainen kyykky smithlaitteessa eli toinen jalka penkillä yht.15kg 3X10/per jalka
  • kahvakuula 10kg etuheilautus 3X12 toistoa
  • kyykky jumppapallo seinää vasten 3X12 toistoa
  • lantion nosto 2X 25 toistoa
  • hauiskääntö 20kgX10, 17,3kgX10X2
  • TRX hihnoissa vatsarutistukset(eli jalat niissä kiinni ja kädet suorana)3X15 toistoa
  • kylki- ja vatsarutistukset 100 toistoa

Lisäksi kävelen kaksi kertaa viikossa 1.15 minuuttia kerrallaan ja uin kerran viikossa 1000-1200 metriä. Olen huomannut, että jaksamiseni korreloi suoraan kunnon paranemisen kanssa. Nyt kun kunto on parantunut huimasti on jaksaminenkin parantunut. Siihen kuntoon kun esim. punnersin 100 miesten punnerrusta tai hiihdin kevyesti 30 kilometriä vapaalle tyylillä on vielä matkaa. Yhä edellen vain ihmetyttää mikä sen entisen hyvän kunnon vei ja niin nopeasti??Kun ei meitä CFS-potilaita monien mielestä mikään edes vaivaa. Näin ajattelee myös eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Jos sairastat kroonista väsymysoireyhtymää niin kehotan varovaisuuteen liikunnan kanssa. Minun ohjelman noudattaminen ei välttämättä sovi kaikille. Ilmeisesti sillä minkälainen kunto oli ennen sairastumista on jotain merkitystä kuntoutuksen ja sen etenemisen kanssa!

Share

Kommentoi