Kun blogien yhteistyöpostaukset tympivät

All work, no play


Bloggaaja Emmi Nuorgamin uusin kirjoitus lävähti tänään somevirtaani. Suosittu bloggaaja kertoi siinä lopettavansa bloggaamisen (no, tavallaan). Hän kertoi tuskastuneensa blogien kaupallisuuteen ja niissä tulvivaan tavaraesittelyyn. En voi väittää, että olisin hänen kanssaan eri mieltä.

Suon erittäin erittäin mielelläni bloggaajille tuloja työstään. Mutta voisiko ansaintamekanismi millään muotoa olla toisenlainen? Nythän bloggaaja saa rahaa, jos esittelee blogissaan maksajan tuotteita. Olen seurannut useita blogeja vuosien varrella, ja lähestulkoon aina kun blogi alkaa saada yhteistyöpostauksia, mielenkiintoni lukijana herpaantuu. Saatan ehkä jatkaa blogin lukemista, mutta yhteistyöpostaukset jätän väliin. En ole ollenkaan altis vaikuttajamarkkinoinnille. Olen liian vanha siihen. Olen jo muodostanut mielipiteeni melkein kaikesta ja ellen, osaan tehdä sen ilman nasevasti kirjoittavan bloggaajan apua. Usein blogeissa yhteistyöpostaukset myös erottuvat blogin muista postauksista, eivätkä edukseen. Niissä on kivaa ruotsalaishenkistä läppää, vaikka bloggaaja muutoin olisi pisteliäämpi. Niissä on huomiota (ei hyvää) herättävän paljon kauniita kuvia mainostettavasta tuotteesta, edestä ja takaa, vaikka kirjoittajan kuvat muutoin olisivat rujompia. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mikä neuvoksi? Mistä saisimme bloggaajien Yleisradioyhtiön? Kunnon kuukausipalkka mielenkiintoisille bloggaajille, ilman mainoskatkoja. Tai eiväthän ne mitään mainoskatkoja ole, vaan silkkaa tuotesijoittelua ja piilomainontaa kaikki tyynni. Mutta siis toivoisin saavani lukea jatkossakin blogeja, joiden ei tarvitse myydä minulle mitään. Ja samalla toivoisin, että laadukkaat blogit toisivat luojalleen myös tuloja. Ma ei tieta, miten.

No, on varmasti paljon lukijoita, jotka nimenomaan haluavat tietää bloggaajan mielipiteen hiusharjasta/meikkivoiteesta/imurista. Mää oon taas niin ulkona tästäkin skenestä.

 

Share

Kommentit

Pax
Liikehdintää

Kiteytit monta ajatusta blogien sisällöstä, joita olen itsekin miettinyt! Vaikka välillä harmittaa, ettei minulle tarjota ilmaista imuria tai välikausihaalareita, olen erittäin vahvasti onnellinen, etten ole myynyt mielipiteitäni, vaikka Lilykin on edelleen lisännyt mainoksiaan sivulla. 

Onhan se kiva kirjoittaa, että mahtava tuote tämä xxx, vaikka ei olisi koskaan sellaista ajatellut tarvitsevansa. Ja se kuitenkin on ärsyttävän tehokasta ja toimivaa.

Cherry1
All work, no play

Samis. Mäkin haluaisin tavaraa. Mutten saa :D

smagardi
astu harhaan

Hear hear!

Skippaan nykyään 99% postauksista, joissa näkyy heti alussa sen olevan yhteistyössä tehty.
Jos tekstin loppuun on (esimerkiksi täällä Lilyssä) merkattu, että tekstissä mainitut tuotteet on saatu testiin, jätän sydämen antamatta, vaikka teksti olisi ollut kuinka hyvä.

Ei vaan jaksa enää tätä jatkuvaa mainostusta.

Cherry1
All work, no play

On kuitenkin hyvä, että nykyään yhteistyökuviot on selkeästi merkitty (ainakin Lilyssä). Kotvan aikaahan oli tilanne, että lukijaparka sai vain arvailla, kenen asiaa kulloinkin luki.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ymmärrän tämän näkökulman ja toisaalta en. Mainos on bloggarin palkka ja jos mainospostaus on muuten hyvin tehty ja aito niin miksi ei painaisi sydäntä. Minä olen blogeista löytänyt paljon vinkkejä eri tuotteisiin, ravintoloihin, matkakohteisiin, ruokaresepteihin ym. ja osa on ollut yhteistöitä ja osa ei. Minusta vinkin arvoa ei vähennä se onko se yhteistyö vai ei. Kaikki yhteistyöthän ei ole sellaisia, joissa tuote kehutaan maasta taivaaseen.

Cherry1
All work, no play

Juu minäkään en kritisoi sitä, että bloggaaja saa tuloja tekemästään sisällöstä. Se on erittäin oikein. Lukijana minä vain en juuri koskaan saa sisältöyhteistyöpostauksista mitään muuta kuin pahan mielen. Toivoisin, että mainokset olisivat eri muodossa kuin nyt, leivottuina blogin sisältöön.

smagardi
astu harhaan

Itse olen painamatta sydäntä siksi, että jos tieto ilmaiseksi saadusta tuotteesta tulee vasta tekstin lopussa, en ole tiennyt tekstin aikana lukevani eräänlaista mainosta. Tuote on saattanut vaikuttaa mielestäni hyvältä tekstin perusteella, mutta kun selviääkin sen olevan ilmainen tuote bloggaajalle, herää aina epäilys, että onkohan se nyt kuitenkaan niin hyvä. Jotenkin luottaisin enemmän jos bloggaaja olisi itse maksanut tuotteesta jotakin ja tehnyt valinnan sen hankkimisesta itse jo olemassaolevaan tarpeeseen.

Vierailija (Ei varmistettu)

Tästä olen samaa mieltä ja minusta mainospostauksen alussa pitäisikin aina lukea ensimmäisenä yhteityö niin ei tule epäselvyyksiä. Kökköjä mainospostauksia olen lukenut ja ko. blogit harvoin kuuluu suosikkeihini. Arvostan sellaisia mainospostauksia, joissa aidosti kerrotaan oma mielipide.
On blogeja, joissa voi luottaa siihen, että bloggaaja puhuu totta tuotteesta tai sitten hän valehtelee sujuvasti muutenkin, mutta ehkä nämä on vähemmistössä jos miettii genrenä blogeja, joissa paljon mainoksia. Minusta mainostajankaan etu ei ole se, että kaikki vain kehuu, koska kaikki tuotteet eivät voi sopia kaikille (eikä se sinällään tee tuotetta automaattisesti huonoksi).

Anni Jää (Ei varmistettu) http://annijaamuah.blogspot.fi

Sehän ei muuten ole mainos, jos bloggaaja kirjoittaa tuotteesta, jonka hän on saanut ilmaiseksi. Tai riippuu varmaan onko sovittu, että tuotteesta kirjoitetaan. Jos näin on, pitäisi asiasta mainita jo postauksen alussa.
Itse kosmetiikasta bloggaavana saan jonkun verran tuotteita ns lehdistönäytteenä. Tykkään kirjoittaa niistä, jos ovat hyviä. Eikä siinä ole mitään mainosta tai feikkiä (mielipiteessä). Useimmiten huonoista tuotteista en jaksa kirjoittaa. Paperilehtien tuotearviot (esim kosmetiikasta) toimivat täysin samalla tavalla: toimittaja saa tuotteita kokeiluun ja hän koostaa niistä sopivimmat juttuun. Miksi tätä ei koeta mainostamisena?
Jotenkin mä en näe järkeä siinä, että ilmaiseksi saatu, niin varmaan bloggaaja mielistelee ja kirjoittaa hyvää vain siksi.

Vierailija (Ei varmistettu)

Minusta se on mainos, jos yritys lähettää tuotteita ja toivoo niille bloginäkyvyyttä eli blogimainontaa. Termistöstä en tiedä, kun en ole alalla.
Monet varmaan kirjoittaa rehellisesti ajatuksiaan ilmaisesta tavarasta, toiset eivät. Näkyvyttä yritys saa joka tapauksessa, vaikka tekstejä ei edes lukisi tarkemmin. Monet jättävät huonoista tuotteista bloggauksen väliin (ymmärrettävää esim. ajankäytön takia), mutta siitä tulee helposti mielikuva, että kaikkea saatua vain kehutaan (kun huonoista ei kirjoiteta).
Minua blogimainonta ei häiritse, mutta päälleliimattu epäaito kehuminen voi ärsyttää, jos satun postauksen lukemaan.

Cherry1
All work, no play

Kyllä minä koen lehtienkin kosmetiikkajutut mainostamiseksi. Usein on niin, että jos lehdessä on monta sivua tietyn kosmetiikkamerkin mainoksia, on saman merkin tuotteita mainittuna myös jutuissa. Toimittaja Sanna Ukkolan juttu löytyi helposti, on aiheesta varmasti tuoreempaakin juttua toki tehty https://yle.fi/uutiset/3-7458287

Tuo on muuten mielenkiintoinen juttu, mitä kirjoitit. Että huonoista tuotteista et kirjoita (ilmaisnäytteet), hyvistä kyllä. Lukijat voisivat olla kiinnostuneita myös niistä huonoista arvioista, eikö? Niin tai näin, kiinnostava ja hyvä pointti tuo, että bloggaat saamistasi tuotteista, jos koet ne hyviksi. En ollut ajatellut tätä tältä kannalta ollenkaan! Tuo on varmasti ihan validi valintatapa, en sitä kiellä.

Räyhälä
Räyhälä

Samoja fiiliksiä ja ajatuksia pyörii täälläkin. Etenkin Instagram-mainostus on mennyt jo niin noloksi ja korniksi, vaikka olisi toteutettukin ns. markkinointikamppisnäkökulmasta ihan tyylikkäästi. 

Jotenkin niin helvetin päälleliimattua kaikki tyynni. Odotan siis itsekin innolla, että joku keksii tähän vastauksen!

Cherry1
All work, no play

Kyllä. Kuten tuossa alla kirjoitankin, hyväksyisin mainokset paremmin, jos ne olisivat selkeästi mainoksia, irrallaan itse blogin sisällöstä. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Minä taas luen vain sellaisia blogeja, joissa ei hirveästi mainosteta tai se kuuluu olennaisesti blogin sisältöön (Karkkipäivä, jossa kosmetiikkapostaukset usein myös yhteistöitä, mutta ansiokkaita sellaisia). Koska minulle ei tule lehtiä, minua ei satunnainen mainostulva blogeissa muutenkaan häiritse. Pääasiassa luen ns. harrasteblogeja, joissa on minulle mielenkiintoista sisältöä. Ymmärrän, että monissa blogeissa mainostaminen menee överiksi, mutta toisaalta jos niillä on lukijoita niin sitten niilläkin on paikkansa. Onhan muutakin mediatarjontaa laidasta laitaan ja jokainen valitsee mikä kiinnostaa.

En jaksa uskoa, että blogilla voi elättää itsensä ilman, että joutuu tekemään yhteistöitä, koska mistä tämä palkka sitten tulisi? Vähintään blogialustalla pitää olla mainoksia ja minua ne ei häiritse (kunhan niitä ei tungeta keskelle postauksia niin, että lukeminen häiriintyy...)
Ja kuinka moni haluaa maksaa sisällöstä, kun toisaalta voi etsiä uusia hyviä blogeja, jotka ovat ilmaisia..? Ammattimaiselle bloggari on toki tulonsa ansainnut, mutta en itse näe muuta järkevää palkanmaksajaa kuin mainostajat.

Cherry1
All work, no play

Sepä siinä onkin, että mikä voisi olla se tapa ansaita blogilla ilman mainoksia. Jos ei blogimaailman verorahoitteista Yleä tule. Minua häiritsee eniten se tapa mainostaa. Naamioidaan mainos omiksi mielipiteiksi (en sano, etteivät ne ainan olisi todellakin omia), blogimainonta on aina tuotesijoittelua, tavaran kuva ja siitä puhuminen ujutetaan blogin sisältöön. Miten olisi ihan vanhat kunnon mainoskatkot? Ja mainokset mainoksina siis muutoinkin, kuten nyt Lilyynkin niitä on upotettu ja ne näkyvät myös tällä blogilla ilman, että minä siitä latiakaan saan. 

Ymmärrän toki myös sen, että kaikkia yhteistyöpostaukset eivät haittaa. Joitakin ne voivat jopa palvella.

Cherry1
All work, no play

Siinäpä se tosiaan onkin. Mutta entä jos mainokset olisivat mainoksia, mainoskatkoja tms. kuten Spotify-palvelussa, ei sisältöön meneviä? Vaikea dilemma.

Saranda
Tyhjä ajatus

Ymmärrän näkökulmasi ja minuakin turhauttaa erityisesti blogimainoksien kannustaminen materian kuluttamiseen. Mutta taas en näe mitään väärää siinä että mainostan yrityksiä, joiden takana seison 100%. Ihan samalla tavalla miten hehkuttaisin jotakin firmaa tai tuotetta jollekin ystävälle kahvikupinkin ääressä. Mun tavoite ei ole koskaan tyrkyttää mitään tuotetta/palvelua tai "manipuloida" ketään ostamaan sitä. Tietysti mainospostauksen merkitseminen on ehdotonta (ja heti postauksen alkuun) ja myönnän, etten minäkään pidä blogeista, jossa mainostetaan jotakin joka toisessa postauksessa. Ja mustakin olisi loistavaa jos bloggaajat saisivat palkkaa muistakin lähteistä, tätä odotellessa! :)

Cherry1
All work, no play

Totta, tämä on monipiippuinen juttu. Joskus vain huomaa blogeissa, että tämä tuote/palvelu ei ole ollenkaan sitä, josta bloggaaja kavereilleen sen kahvikupin ääressä kertoilisi. Ja yritysten kannalta ymmärrän täysin näiden mielipidevaikuttajien arvon.

Pitäisikö säätää jokin Blogi-vero, josta maksettaisiin (laadukkaiden) blogien sisällöt? Ehkä ei sentään... ;)

Pax
Liikehdintää

Ja edelleen on eri asia, jos kirjoittaja on itse valinnut vaikka testata uutta kahvia ja kertoo kaverilleen, että olipa hyvää kuin että bloggaaja saa testiin kahvin ja kirjoittaa siitä sitten kaikille että olipa hyvää, ostakaa tekin, itsehän toki sain tämän ilmaiseksi...

Naislaif
Naislaif

Ihan yhtä ulkona skenestä täälläkin. 

Pyjama
Pyjamapäiviä

Maksumuuri? Tyrmäätte tietenkin. :)

Eihän kukaan halunnut maksaa elokuvista, musiikista ja hesarin uutisista vielä joitain vuosia sitten. Mutta pikku hiljaa laadukas sisältö ilman tolkutonta mainostulvaa onkin alkanut kiinnostaa. En tiedä teistä muista, mutta minä maksan HBOsta (jota en edes itse katso!) ja Spotifysta. Maksullinen nettisanomalehti on ok, ja tuskin olen ainoa, joka niitä lukee. Olen ostanut yksittäisiä artikkeleita Long Play'lta enkä ole pettynyt. Voisin hyvinkin kuvitella, että maksaisin muutaman euron kuussa, että saisin lukea jostain tyylikkäästä portaalista viiden hyvän bloggarin tekstejä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Maksumuuri toimisi ehkä alustalla, jossa on runsaasti laadukkaita blogeja. Itse en lukisi kuin ne mahdolliset ilmaiset postaukset, koska nettilehdistäkin valitsen ne viisi ilmaista uutista päivässä (jos mieluisia edes on niin montaa...) ja sen jälkeen siirtyisin hyvien ja ilmaisten blogien pariin. HBO:sta ja Netflixistä ostan satunnaisia kuukausia, kun siellä on suosikkisarja kokonaan katsottavana, toki aloitin ilmaisella testikuukaudella silloin kun siellä joku must sarja meni.
Eli maksumuurilla varmaan saisi joillekin alustoille lukijoita, toisille ei.

Blogimainonnassa minua itse asiassa eniten närästää se, että se on aika vahvasti nuorille suunnattu ja hyvin materiakeskeistä, samoin joidenkin perheblogien mainostus. Ymmärrettävää, että nuori bloggari tai kotona lapsia hoitava tykkää saada tuloja/lisätuloja bloggaamalla, mutta monissa blogeissa yhteistyöt on kuluttamaan kannustavia.
Sitä mieltä en kuitenkaan suoraan ole, että itse ostetun kehuminen olisi aitoa ja saadun tuotteen ei, koska kyllä mainostajat monesti myös suuntaavat tuotteitaan sellaisiin blogeihin, joista voi tulla positiivista palautetta, koska bloggari on jo aiemmin postaillut samantapaisista tuotteista, tykkää ko. merkistä tms

Cherry1
All work, no play

Juu minäkin voin uskoa, että bloggaajat ihan aidosti pitävät tuotteista joita esittelevät. Monihan pitää kunnia-asianaan, että ottaa esittelyyn vain kamaa, joka sopii omaan pirtaan jotenkin. Mutta kun minua ei kiinnosta! En kaipaa enkä tarvitse enkä halua tietoa siitä, millaisia jotkin tavarat ovat. Juuri tuo materialistinen maailmankuva, joka tästä kaikesta välittyy, en pidä siitä.

Cherry1
All work, no play

Ihan varteenotettava idea. Minä maksan nettilehtien laadukkaasta sisällöstä (mainoksilta en silti ole välttynyt, mutta ehkä sentään sisältömarkkinoinnilta). Tässäpä nyt työsarkaa jollekulle: perustaa blogisaitti, joka perustuu tilaajiin ja maksumuuriin, ei mainoksiin.

Vierailija (Ei varmistettu)

Tämä olisi hyvä! Ei ratkaise koko ongelmaa, eli tuskin poistaisi kysyntää kulutus- ja matkailuhysteriaa lietsovilta blogeilta, mutta tiiviimpi ja ammattimaisempi blogialusta, missä bloggarit tekevät taustatyönsä, olisi kyllä paikallaan. Itse maksaisin, esim sen 10 € kuussa. Maksumuuri ja pankkitunnusten kautta blogien kommentointi saattaisi myös vähentää trollaamista ja vihapuhetta ja mahdollistaa muillekin kuin itsekin bloggaaville rakentavaan keskusteluun osallistumisen. Minusta esim bluestockingissa kommenttikenttä oli puolet blogista, en silti liity vastustamaani Facebookiin sen perässä. Sen sijaan mielelläni maksaisin blogista ja oikeudesta kommentoida, ilman että nimeni janaamani yhdistyvät kommentteihini.

kattungar
Kattungar

Mäkin olen valitettavasti ulkona, ei oikein muuta sanottavaa. Kaikki kommentit oli niin hyviä ;)

Nettanen

Hei, olipa hyvä postaus hyvästä aiheesta. Ihan samaa olen miettinyt jo iät ja ajat. Mä luen blogeja Bloglovinin kautta ja siinä feedissä näkyy aina postauksen alku, ja 98 % skippaan aina ne postaukset, joissa lukee heti alussa sen olevan yhteistyöpostaus. (Tämä voi muuten olla syy miksi jotkut haluaa merkitä sen vasta loppuun). En kuitenkaan ole itse tekemässä minkäänlaisia heräteostoksia, joten miksi tuhlata aikaansa mainospostauksiin. Ja juurikin se epäaito ja päälleliimattu postaustapa ei innosta. Ikävä kyllä moni entinen lempiblogi on siksi tipahtanut lukulistoilta :(

Just pari päivää sitten postasin blogien aitouteen liittyen ja syntyi kyllä hyvää keskustelua siitä, että moni tuntuu kaipaavan blogeihin lisää aitoutta ja tavallista elämää.

Cherry1
All work, no play

Aivan sama homma - skippaan yhteistyökirjoitukset lähes aina. Arvostan, että ne on merkitty tekstin alkuun eikä loppuun. Ja nytpä luen sinun postauksesi seuraavaksi, :)

Taru Mari
Stuff About

Mua ei yhteistyöt häiritse, kuten ei myöskään mitkään muutkaan postaukset (paitsi ilkeät ja vittuilevaan sävyyn kirjoitetut. :D) Omatkin tulot koostuvat tällä hetkellä osittain kaupallisista yhteistöistä ja mielestäni niitä voi toteuttaa myös hyvällä tapaa. Itseäni oikeastaan kaupallisuus ja markkinointi kiinnostaa siinä määrin, että käyn yhteistyöpostauksia lukemassa mielenkiinnosta, vaikkei tuote tai palvelu kolahtaisikaan. :D

Olisihan kyllä mahtavaa jos muillakin tavoilla voisi blogilla tienata; jos jokainen lukija maksaisi mulle vaikkapa 50 senttiä kuukaudessa tuottamastani sisällöstä niin olisin rikas. :D Sitä tosiaan odotellessa! :D

Cherry1
All work, no play

Toivottavasti et viittaa tähän postaukseen tuolla ilkeällä ja vittuilevalla, sillä sellainen ei ollut tarkoitukseni ollenkaan. Mutta olet aivan oikeassa siinä, että yhteistyöpostaukset voivat olla myös onnistuneita ja niissä voi säilyttää blogin sävyn ja linjan. Valitettavasti minulta ne jäävät lähes aina lukematta, ja uskon etten ole yksin. Todellakin kaivattaisiin myös toisenlaista blogitienaamisen tapaa. Tosin onhan blogiyhteisöjä (varmasti myös Lily on sellainen), jotka maksavat kuukausikorvausta joillekin blogeille.

Taru Mari
Stuff About

En viitannut tähän, todellakaan! :) Joo, varmasti osa tienaa pelkällä kirjoittelulla sen verran että kaupallisuus on vain lisätienestiä eikä edes pakollista. :)!

Sanni Tee Tee

I feel you!

Mä olen varsin allerginen mainonnalle ja sisältömarkkinoinnille. (Olen myös vähän immuuni niille, koska olen viestinnän ammattilainen ja tiedän, mitä mainokset tai vaikkapa yritysyhteistyöpostaukset ovat syöneet.) En kertakaikkiaan kaipaa mainoksia elämääni.

Jos olen aikeissa hankkia jonkin tuotteen tai palvelun, etsin siitä toki tietoa tai kysäisen kavereilta. Mutta haluan tehdä sen valitsemanani hetkenä. Ja sitä paitsi olen aika kulutuskriittinen, enkä noin ylipäänsä hanki mitään kovin usein. No, ruokaa perheelle toki, mutta siinäkään suhteessa en ole erityisen kokeilunhaluinen. Perus on hyvä.

Olen tehnyt mainosten häivyttämisestä elinpiiristäni lähestulkoon taiteenlajin. En käytännössä katso telkkaria, paitsi Ylen kanavia harvoin. En kuuntele radiota. Spotify on premium. Uutisia erilaisista kanavista ja aviiseista lukiessani en yksinkertaisesti kiinnitä huomiota mainoksiin. En myöskään somessa. Tai kaduilla kulkiessani. Minä kertakaikkiaan sivuutan mainossisällöt automaattisesti.

Jos lapset katsovat tv:tä, jossa näkyy mainontaa, en oikein jaksa olla mestoilla, vaan siirryn muualle. Onneksi minua ei yleensä siihen touhuun kaivatakaan mukaan.

Ja sanomattakin on selvää, etten juurikaan lue mitään yhteistyöblogipostauksia. Jos kirjoittaja, jota olen ennen tykännyt seurata, alkaa tehdä niitä paljon, vaihdan aika nopeasti maisemaa. Ei siinä, jokainen tienatkoon millä haluaa. En vain ole yhtään kiinnostunut.

En tätä nykyä altistu mainonnalle käytännössä juuri lainkaan. Tuntuu ihanalta!

Cherry1
All work, no play

Mahtavaa, kun olet onnistunut blokkaamaan mainokset elämästäsi. Itse olen laiska enkä ole jaksanut tätä tehdä, mutta olen vain aktiivisesti huomaamatta niitä. Aika usein muuten ärsyttää, jos lapseni katselee aamuisin lastenohjelmia mainoskanavilta - aamun tunnit ovat käytännössä täynnä surkealaatuista animaatiokuraa ja tavaramainoksia. Onneksi on Yle.

 

eelihminen
Eelihminen

Muakin närästää tämä jo usein liiallisuuksiin mennyt blogimainonta niin paljon, että piti ihan erikseen mainita viimesimmässä kirjoituksessani, ettei kyseisen tuotteen valmistaja ole yhteistyössä kanssani, kun tuli sitä ohessa mainostettua :D Mun mielestä blogimainonta on okei, jos mainostaa tuotteita, joita mainostaisi myös ilman mainontaa TAI blogiyhteistyö tuotteen osalta ei velvoita mihinkään eli voi kokeilla tuotetta ja kertoa todellakin totuuden. Muu menee yli hilseen sekä se, että blogissa mainostetaan vähän väliä, vaikka ymmärränkin, että rahaakin pitää saada ja joillakin blogi on se väylä noin mm. 

Cherry1
All work, no play

Aivan! Olen huomannut saman. Eli joskus blogeissa kehutaan tuotetta/palvelua mutta ei mainita mainostuksesta. Ei voi olla ihan varma, onko se vain jätetty mainitsematta vai onko kyseessä aito, spontaani mielipide. Kylläpä tämä blogien tulkita menee vaikeaksi!

nnnn (Ei varmistettu)

Musta osa blogimainonnasta menee jo ihan myötähävetyttävän nolon puolelle. Mua vaan jotenkin piinaa sellainen, että "hei, tässä me vietetään intiimiä parisuhdeiltaa ja muistellaan vähän meidän suhteen kohokohtia ja nautitaan vaan toisistamme", kun sitten taas kuvat osoittavat, että meininki on ollut enemmän tasoa "ää, mulla on tossa ruma ilme ja tossa näkyy säärikarvoja ja tossa ei näy riittävästi mainostettava tuote ja hei oisko parempi jos sulla ois vaaleansininen paita sittenkin ja ei tätä kuvaa, ei saa näkyä meidän kompostori taustalla!!!". Musta se on vaan niin hirveän feikkiä ja jollakin tavalla jopa halventaa lukijaa - ei me oikeasti olla niin tyhmiä, että luultaisiin tuollaisten kuvien syntyvän ihan rennosti siinä ihanan parisuhdepiknikin aikana ;)

Minusta kaupallisuus sinänsä ei ole automaattisesti huono juttu (vaikkei koskaan lisäarvoa annakaan!) ja annan esim. kosmetiikkaostoksissani paljon painoarvoa Karkkipäivä-blogin arvioille ja mielipiteille. Sitä blogia olen seurannut kuitenkin niin pitkään, että A) tiedän, että ilmaistavarat ja kampanjayhteistyöt ovat vain kivaa plussaa, eivät blogin itseistarkoitus ja B) tiedän, että arviot ovat rehellisiä ja myös kampanjayhteistyötuotteista kirjoitetaan kriittisesti, jos on tarpeen.

Cherry1
All work, no play

Aamen tälle. Uskon ja tiedänkin, että on blogeja joissa yhteistyöpostaukset takuulla palvelevat paitsi mainostajaa, myös lukijaa. Vaikka itse en blogeilta hae tuotetietoutta, moni muu hakee. Ja sen parempi, mitä paremmin tunnet suosikkibloggaajasi, ja tiedät, että hänen mielipiteellään on sinulle merkitystä. 

Taru Mari
Stuff About

Mulla heräsi tästä sun postauksesta sen verran ajatuksia, että päätin kirjoittaa niistä ihan postauksen. Aika pilke silmäkulmassa tosin. :D

http://stuffabout.fitfashion.fi/kaupalliset-yhteistyot/

Cherry1
All work, no play

Hienoa, käyn lukemassa!

Kommentoi