Kirjavinkki ja girlboss

 

Karita Sainio kirjoittaa Hyvin eletty -kirjansa alkusanoiksi näin:

”Vastuullisuus on elämäntapana aika sweet. Se on tyylikästä, hurmaavaa, inspiroivaa, älykästä. Se on ajankohtaista ja nykyaikaista: vastuullisuus on modernin naisen luontevia valintoja, joita ei tarvitse erikseen miettiä. Ja itsekyyttäkin se on: ei meistä moni halua tietoisesti myrkyttää itseään ruoalla tai kosmetiikalla.

On voimauttavaa todeta, että voimme itse vaikuttaa meitä ympäröivään todellisuuteen. Vastuullisuuden kautta saamme siihen intohimoa, inspiraatiota, tyylikkyyttä, kuplia ja lämpöistä fiilistä. Silloin on hyvä olla.”

 

 

Olen lukenut Hyvin elettyä innoissani. Tiedättekö sen tunteen, kun tajuaa, että joku toinen ajattelee samalla lailla tai on miettinyt samoja asioita? Sen tunteen Hyvin eletty minussa herättää. Karita avaa kirjassaan monta sellaista vastuullisuuteen liittyvää kysymystä, joita olen itse pohtinut, mutten ole saanut kunnolla selvitettyä. 

Mitä oikeasti ovat vastuulliset valinnat vaatteissa? Miten ympäristömyrkyt vaikuttavat ravintoomme? Voiko EU:n lakiin eläinkokeettomasta kosmetiikasta luottaa? Mitkä ruoat kannattaa oikeasti ostaa luomuna? Mitä kodin pintamateriaalit ja pesuaineet tekevät meille, eläimille ja ympäristölle?

Hyvin eletty antaa vastaukset näihin ja moniin muihin kysymyksiin muodin, sisustuksen, ruoan ja kosmetiikan vastuullisuuden osalta. Se ei kuitenkaan ole pelkkää tiukkaa asiaa, vaan sen sivuilta löytyy monta inspiroivaa naista. Muiden muassa Virpi Mikkonen, Katja Kokko, Ina Mikkola, Mia Jokiniva ja Anne Kukkohovi kertovat oman tarinansa. Minäkin olen mukana ihan pienesti.

Kuten Karita sanoo: Vastuullisuus on chic tapa elää. 

Se on kepeää, kaunista ja ihanaa, ja siitä tulee hyvä mieli.

Karita itse vasta inspiroiva onkin. Tutustuin häneen aikoinaan hänen perustamansa vastuullisiin tuotteisiin erikoistuneen PR-toimiston Sugar Helsingin kautta. Meistä tuli ystäviä ja nykyisin hän on esikuvani paitsi vastuullisuudessa myös unelmien toteuttamisessa. Jos joku nimittäin on oman uransa ja unelmansa toteuttanut girlboss, Karita on. 

Kysyin häneltä, miten maailmaa muutetaan ja miten girlbossiksi tullaan.

Miten päädyit työskentelemään vastuullisuuden pariin?

Se on ollut aina itseeni sisäänkirjoitettu juttu. Vastuulliset valinnat tuntuvat make sense, ne ovat minulle maalaisjärkeä. Olen myös aika herkkä, ja minun on helppo kokea empatiaa esimerkiksi eläimiä tai luontoa kohtaan. Sen takia vastuulliset valinnat ovat helppoja. En halua riistää heikommassa osassa olevia omilla valinnoillani.

Työskentelin ennen toimittajana ja aloin erikoistua vastuullisuuteen: luontevin tapa minulle on viestiä siitä kevyesti, jokapäiväisten juttujen kautta. Kirjoitin muun muassa eettisestä muodista ja luomukauneudesta. Sitten perustin Sugar Helsingin, viestintä ja PR-toimiston, joka ottaa asiakkaikseen vain vastuullisia brändejä. Halusin näyttää, että myös vastuullisilla arvoilla on mahdollisuus tehdä kannattavaa liiketoimintaa. 

Millaisena näet tulevaisuuden maailman ja kuluttamisen?

Olen rehellisesti sanottuna todella huono visioimaan tulevaisuutta, esimerkiksi Suomen vegaanibuumi tuli minulle täysin (superiloisena) yllätyksenä. On ihan sairaan siistiä, että ihmiset eivät enää yksinkertaisesti halua olla osana lihan tehotuotantoa, joka ei vain tuota järkyttävää määrää kärsimystä mutta on myös merkittävä syy ilmastonmuutokseen.

Ilmassa on paljon mielenkiintoisia innovaatiota, esimerkiksi vaateteollisuuteen kehitetään Suomessakin kiinnostavia uusia tekstiilejä, kuten havupuukuitua, jolla on aito mahdollisuus olla vaihtoehto moniongelmalliselle puuvillalle. Jo olemassa oleva kotimainen Pure Waste on taas innostava esimerkki tekstiilijätteen uudelleenkäytöstä siten, että leikkuujätteestä prosessoidaan uutta lankaa. Uskon, että Pure Wastesta tulee vielä iso. Lisäksi näkisin jo lähitulevaisuudessa, että vaatekaupat alkavat myös vuokrata vaatteitaan.

Parasta on, että monet uusiobrändit ovat luonnostaan vastuullisia, eettisyys on uuden sukupolven start-upeille itsestäänselvyys, oli tuote tai palvelu sitten mikä tahansa.

Millainen on tulevaisuuden kuluttaja?

Nykyaikainen nainen tai mies ainakin meidän yhteiskunnassamme voi jo nyt helposti tehdä vastuullisia valintoja esimerkiksi ruoan tai muodin suhteen. Vastuullisuus on mielestäni älykästä, eleganttia ja puoleensavetävää. Se on myös todella voimauttavaa: olla tietoinen ympärillämme tapahtuvista epäkohdista ja sen tiedon kautta toimia toisin. Haluaisin ihmisille luottamusta siihen, että yksilön valinnoilla voi oikeasti vaikuttaa.

Miten girlbossiksi tullaan?

Kovalla työllä. Original girlboss uskaltaa luoda jotakin ihan uutta tyhjästä, on visiolleen uskollinen, toimii arvopohjaisesti ja osaa myös nauttia työnsä tuloksista eli toisin sanoen relata.

 

Kuva Karitasta myös Hyvin eletty -kirjan kuvannut ihana Ida Hanhiniemi

Share

Kommentit

jaanaelisa (Ei varmistettu) http://jaels.fi

Siis tää kirja meni suoraan sydämeen! Niin monta juttua, mitä en itse ole osannut pukea sanoiksi, on selitetty tässä hyvin yksinkertaisesti.
Samalla saa tosi surulliseksi, kun ymmärtää, että kuinka moni ihminen voisi tehdä vastuullisempia asioita, mutta ei välitä. Onneksi muutos lähtee aina itsestä :)

-Jaana

Anna Vihervaarasta

Karita on niin superinspiroiva ja viisas nainen. <3 Ja totta, että moni ei välitä. Mutta onneksi me välitämme. 

Kommentoi