Mitä vegaani syö?

Tämä vegaanihaaste on vaikuttanut vähän odottamattomilla (mutta toivotuilla) tavoilla.

Koska vegaanina joutuu sanomaan ei monille päivittäin vastaan tuleville herkuille ja houkutuksille, ruokavalioni on ollut jo kolmisen viikkoa hyvin vähäsokerinen. Aiempaan verrattuna nyt ainakin. Kun ennen söin töissä melkein joka päivä jälkiruoan, nyt syön hedelmän. Lähes jokainen jälkkäri sisältää nimittäin maitoa tai kananmunaa.

Sen lisäksi ruokavalioni on monipuolistunut, ja olen omaksunut jälleen pari vanhaa hyvää tapaa, jotka olivat helpomman elämän houkuttelemana unohtuneet. Kun ennen söin aamuisin ja iltaisin lähinnä juustoleipiä, nyt syön aamulla tuorepuuroa manteleilla ja marjoilla. Illalla tai välipalana syön vihersmoothien.

Vegaaniruokavalio ei ole automaattisesti terveellinen. Minä vain kiinnitän vegaanina paljon enemmän huomiota ruokaani. Kun ryhdyin tähän haasteeseen, pelkäsinkin, että ruoasta tulee turhan tärkeä osa elämääni.

Ruoka on minulle pääosin polttoainetta tai hetken nautinto. Rakastan syömistä, mutta saatan myös unohtaa sen. Vierastan kaikenlaisia dieettejä, jollei niille ole selkeät terveydelliset tai arvoihin perustuvat syyt. En tahtoisi elämäni pyörivän ruoan ympärillä tai rajoittuvan liikaa sen takia.

Yllättäen ruoka on kuitenkin ollut mielessäni vain hiukan tavallista enemmän. Olen innostunut kokeilemaan uusia reseptejä, kantanut kaupasta kiloittain kasvikunnan tuotteita ja ihmetellyt, miten järjettömän helppoa vegaanin on syödä ulkona Helsingissä. (Siitä lisää toisessa postauksessa.)  Työpaikkaruokalassanikin on lähes joka päivä vegaaninen lämminruoka tai vähintään salaatti, johon voi kipata runsain määrin siemeniä, pähkinöitä, tofua tai palkokasveja.

En ole tähän mennessä joutunut pyytämään vegaaniuden tähden minkäänlaista erikoiskohtelua yhdessäkään normaaliin elämääni kuuluvassa tilanteessa.

Uusi lempparileipä: oliiviöljyä, merisuolaa, marinoitua tofua ohuina viipaleina, kurkkua ja persiljaa. Oikeasti tosi hyvää!

Kokeiluun ryhtyessäni minua mietitytti erityisesti raudan saanti. Siksi pyysin apua pitkän linjan vegaanilta, Chocochilin Elina Innaselta. Elina on kirjoittanut raudan lisäksi hyvän tekstin kalsiumista. Käykää lukemassa ne linkkien takaa. Hyvin karkeasti tiivistettynä vegaani voi hyvin, kunhan syö päivittäin palkokasveja, täysjyvää, soijaa, vitamiinirikastettuja kasvismaitovalmisteita ja paljon erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä. B12-vitamiinilisää ei saa unohtaa.

Sitten on vielä rasva: avokadoa, pähkinöitä, öljyjä. Vegaanin verisuonet hyrisevät onnellisena. Hyvä rasva on lisääntynyt ruokavaliossani tämän kokeilun aikana räjähdysmäisesti siksi, että olen syönyt kymmenen kertaa enemmän avokadoja kuin aiemmin. En usko lihoneeni, jos sitä mietitte. Varmasti en toki voi sanoa, koska en omista vaakaa enkä aio omistaakaan.

Luultavasti rasvan lisäyksestä johtuen en ole ollut kovinkaan nälissäni. Oikeastaan olen ollut paljon vähemmän nälissäni kuin yleensä. Enkä ole kaivannut lainkaan sokeria. Minulla ei ennenkään ollut juuri ruokahimoja, mutta nyt ne tuntuvat lähes kadonneen.

Tyypillisenä päivänä olen syönyt ja liikkunut näin:

Aamupala: kasvismaitoon tehtyä tuorekaurapuuroa, jossa pähkinöitä/manteleita, marjoja/omenanpaloja ja hunajaa + D- ja B12-vitamiinit sekä omegat

Puolen tunnin aamulenkki koirien kanssa

Lounas töissä: joko vegaaninen lämminruoka, jossa proteiini on tofua, soijaa, palkokasveja TAI salaatti jossa samoja proteiinin lähteitä. Salaatin kanssa pari palaa leipää margariinilla.

Välipala: hedelmä, kuivattuja taatelinpaloja ja pari margariinilla voideltua hapankorppua

Välipala 2: 2 palaa kauraleipää, joiden päällä oliiviöljyä, marinoitua tofua ja kasviksia ja Yosa-jugurtti sekä pari saksanpähkinää

1,5 tunnin iltalenkki koirien kanssa

Iltapala: 2 palaa kauraleipää, joiden päällä oliiviöljyä, marinoitua tofua ja kasviksia sekä smoothie

3 kertaa viikossa vartin keskivartalotreeni kotona

---

Kolmen viikon vegaanikokemuksella on vähän vaikea tietää, miten kehollani todella menee ja onko ruokavalioni oikean suuntainen vai ei. Seuraavaksi aionkin houkutella jonkun asiantuntijan analysoimaan syömiseni.

Voikaa hyvin, murmelit!

Share

Kommentit

Emilia M

Kivalta kuulostaa! Aika paljon syöt kyllä tofua, vaikka hyvää onkin, niin ei sitäkään varmaan kannata ihan joka aterialla syödä, kuten ei mitään yhtä ruoka-ainetta :) Hamppua mainostin jo aikaisemminkin, siinä on tosi hyvä aminohappokoostumus, ja esimerkiksi smootieihin helposti lisättää hamppurouhetta myydään nykyään kaikissa isoissa kaupoissa. Hummus ja tahini ovat tofun ohella myös mainioita leivänpäällisiä. Ruisleipä, tahini plus banaani, ah!

Asiantuntija-apua saa muuten myös Vegaanihaaste-sivulta: http://www.vegaanihaaste.net/ Sieltä voi tilata uutiskirjeen, jossa on reseptejä + tietoa, ja sitten halutessaan saa valita itselleen henkilökohtaisen vegaanituutorin.

Linkkaan tähän vielä yhden FB-ryhmän, mistä itse saan tosi paljon ruokaideoita: https://www.facebook.com/groups/469092783225565/

 

Anna Vihervaarasta

Ah, tiedän. Olen näköjään päässyt kunnolla tofun makuun. Ajattelinkin, että pitänee korvata osa siitä palkokasveilla. Hamppua ei varmaan voi laittaa leivän päälle?;)

Hummus! Siihen ryhdyn. Nam. Ja tuo ruisleipä, tahini ja banaani kuulostaa jännältä. Kokeilen.

Ja arvaa: juuri eilen menin ja ilmoittauduin ihan viralliseen vegaanihaasteeseen. Nyt vain odottelen uutiskirjeitä.

Kiitos neuvoista!<3

Toimitus
Toimitus

Kiinnostavaa! Nostamme tämän postauksen myös etusivulle ja Facebookiin, niin mahdollisimman moni löytää lukemaan juttusi :)

Anna Vihervaarasta

Kiitos ihanat. <3

Kiinnostunut (Ei varmistettu)

Terve! Mietin tässä, itsekin vegaaniruokavaliosta kiinnostunut kun olen, huomasin sinun syövän hunajaa. Olen ymmärtänyt, että sekään ei kuuluisi vegaaniruokavalioon?

Terkuin,
Jenni

Anna Vihervaarasta

Hei Jenni,

olet aivan oikeassa. Hunaja ei kuulu oikeaan vegaaniruokavalioon. Eli tämä postaus on vähän huonosti otsikoitu. Kerroin tästä haasteesta ja sen syistä täällä: http://www.lily.fi/blogit/anna-vihervaarasta/ihmiskoe-hyvan-olon-kuukausi

Mutta tiivistettynä: en ole erityisen huolissani mehiläisten hyvinvoinnista. En ole perehtynyt asiaan, joten en tiedä, että pitäisikö olla. Minua huolettaa erityisesti elänten tehotuotanto, ryöstökalastus ja ympäristön tuhoutuminen. Ryhdyin tähän haasteeseen, sillä en haluaisi omalla toiminnallani tukea näitä asioita.

Alun perin tarkoitukseni oli olla vain kuukausi tällä vegaani(miinus hunaja)ruokavaliolla. Nyt tuo kuukausi on päivää vaille täysi, enkä näe mitään syytä vielä lopettaa. Kuukausi tuntuu olevan aivan liian lyhyt aika selvittää, miten tämä oikeasti vaikuttaa kehooni. Niinpä jatkan ainakin toisen kuukauden.

Tähän asti tämä on ollut hirveän helppoa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. Kirjoittelen tänne lisää kokemuksiani ja faktoja, kunhan saan vastauksia kysymyksiini itseäni viisaammilta.

Kivaa iltaa!

Neiti (Ei varmistettu)

Ihan mahtavaa, että olet lähtenyt tälläiseen! Taidanpa itsekin kokeilla, nyt olen "vain" lihaasyömätön. Paljon tsemppiä jatkoon!

Hunajasta tämän verran: http://vegaaniliitto.fi/www/fi/vegaia/artikkelit/vegaani-mehilaishoitajana

Valitettavasti taitaa olla niin, että missä elävää olentoa käytetään ihmisen ravinnon tuottamiseen, siellä on myös eettisiä ongelmia. Huoh.

Anna Vihervaarasta

No eikö olekin!:) Ja sekin, että on "lihaasyömätön" on jo melkoisen hyvä juttu.

Oma vegaanikuukauteni tuli täyteen eileen (tai hunaja-vegetaristikuukauteni), mutta aion jatkaa ainakin toisen kuukauden. Tämä on nimittäin ollut ihan älyttömän helppoa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Ja tuo hunaja. Voi huoh. Nyt pitää sitten miettiä suhdetta siihenkin.

MariB
Happy Thymes

Suosittelen katsomaan reseptejä esimerkiksi täältä http://www.thisrawsomeveganlife.com/ Tulee aivan uusi ulottovuus vegaaniruokiin :)

Anna Vihervaarasta

Awww mikä sivusto! Kiitos. <3

Pau
P.S C'est moi!

Jee, lisää vinkkejä ja kuulumisia! :) Hummusta suosittelen mäkin, hyvin herkullista ja proteiinirikasta, voi tehdä vaikka kerralla isomman satsin ja pakastaa loput! Loistavaa, että kokeilu on sujunut hyvin. :)

Anna Vihervaarasta

Jes, kiva jos tykkäät! Paljon lisää vegaaniasiaa on varmasti tulossa, kunhan vain ehdin kirjoittaa.:)

Ihanaa päivää sulle!

Saranda
Tyhjä ajatus

Tää oli tosi mielenkiintoinen postaus. :) En ole vegaani, mutta yleensä kasvisruoka on vain parempaa, ja oon juurikin Helsingissä usein ihmetellyt ja kiitellyt kuinka helposti laadukasta ja hyvää kasvisruokas täältä saa. Tästä aiheesta olisi mukava lukea lisääkin! :)

Anna Vihervaarasta

Kiva jos kiinnosti! Vähän pohdin ennen postausta, että jaksaako kukaan lukea ruokavaliostani.:)

Lisää asiaa on ihan varmasti tulossa! Ihanaa päivää.:)

noidantytär (Ei varmistettu)

jee hyvältä vaikuttaa! Itse olen pitänyt satunnaisia vegaanikuukausia useita vuodessa ja todennut sen hyväksi ja hyödylliseksi itselleni. Nyt olen muutaman kuukauden kerrallaan, jännittää jo! Jos aikaa löytyy, kannattaa kokeilla esim. suolaisen pannarin leipomista tai erilaisia piirakoita. Tuovat kivaa vaihtelua välipaloille ja niitä on helppo ottaa mukaan evääksi :-) Ihanaa vegaaniutta sulle!

Anna Vihervaarasta

Ihanaa, oletko ollut jo pitkään? Mun vegaanikuukausi tuli itse asiassa eilen täyteen, mutta jatkan ainakin vielä toisen kuukauden. 1 kuukausi tuntuu aivan liian lyhyeltä ajalta selvittää, mitä tämä oikeasti tekee keholleni. Vegaaniuden vaikutukset sosiaaliseen elämääni taidan tietää nyt jo aika hyvin: melko minimaaliset.

Suolainen pannari kuulostaa nannalta ja piirakat myös! Onko sulla jotain hyviä reseptejä?:)

Hillevi (Ei varmistettu)

Todellakin jaksan lukea ruokavaliosta ja vegaaniudesta! :-)
On mielenkiintoista seurata miten alat asiasta ja olostasi tuntemaan jos jatkat vielä pidempäänkin. On myös hurjan hauska lukea, kuinka alkutaipale sujuu kun ei siitä omastakaan niin kovin kauaa ole. Kirjoitustesi myötä täältä kommenteista saa bonuksena hyviä vinkkejä myös muilta lukijoilta. Tämä on siis avartavaa! :-)
Tsemppiä edelleen!

Anna Vihervaarasta

Jatkan ainakin toisen kuukauden. Tämä yksi kuukausi ei riittänyt mihinkään.:)

Lukijoilta saa todellakin ihan superhyviä vinkkejä! Ihan parasta. <3

Kivaa iltaa!

sh (Ei varmistettu)

Vinkkinä: hunajaa voi korvata agavesiirapilla. Sitä saa monesti ihan isommista ruokakaupoista.
Täysjyväleivästä saa myös hyvin proteiinia.

Itsekin ajattelin aikanaan kokeilla vegaaniutta kuukauden, sillä tiellä ollaan oltu kohta kaksi vuotta. Syön paljon paremmin kuin ennen :) Tsemppiä vegaaniuden jatkamiseen!

Anna Vihervaarasta

Arvaa: hunaja loppui ja ostin agavesiirapin tilalle.:D

Tosi outoa, miten helppoa tämä vegaanius on! Nyt on jo yli 5 viikkoa takana, enkä edelleenkään näe mitään syytä lopettaa.

Kiitos tsempistä! Ja olen tosi kiitollinen ihan kaikenlaisista vegaanivinkeistä jatkossakin.:)

Kivaa iltaa!

Kommentoi