Voi vähän paremmin osa 1: viherpirtelö

Ladataan...

 

Tuleeko jonkun muun vihrepirtelöistä tällaisia epämääräisen rusehtavia eikä houkuttelevan kirkkaanvihreitä (sitä tavoittelin)? Epäilen, että syyllinen on banaani. 

No jaa, pirtelön väri ei ole kauhean tärkeä juttu. Sen maistuu ihan hyvälle ja sisältää kaikenlaista terveellistä. Niin, juon nykyisin jonkinlaisen viherpirtelön joka päivä.

Kaikki lähti siitä, kun kävin PR-toimisto Sugarissa ja sain sieltä testiin Arctic Warriorsin Kuusenkerkkä-jauhetta. Meinasin ensin vastustella, sillä muistin häpeillen muut keittiönkaapissani unohdettuina lojuvat viherjauheet. Sitten Sugarin Ida kuitenkin ehdotti: Mitä jos ottaisit tästä haasteen: viherpirtelö joka päivä?

Jep. Hyvä idea, tuumin. Varsinkin, kun olen jo pidempään ajatellut, että voisin omaksua joitain hyviä uusia tapoja. Tai vanhoja, viherpirtelöt eivät oikeastaan ole elämässäni uusi asia, olen vain hylännyt ne jossain vaiheessa.

Vihepirtelöt kiinnostavat minua lähinnä siksi, että niistä saa lehtivihreää eli klorofylliä, jota on muuten hiukan hankala syödä päivittäin. Sitä on tummanvihreissä vihanneksissa. Koska lähi-Alepani nuhjaantuneet yrttiruukut eivät hirveästi houkuttele, viherjauheet ovat kohdallani hyvä ratkaisu. Siis jos ne eivät loju siellä kaapissa, vaan päätyvät vatsaani.

Lehtivihreä parantaa solujen aineenvaihduntaa ja uusien kudosten muodostumista, lisää hapenottokykyä, puhdistaa kehoa ja ehkä jopa suojaa joiltain syöviltä. Siinä on paljon kuitua ja antioksidantteja, jotka suojaavat vapailta radikaaleilta. 

Lisäksi levissä, joita kaapistani löytyy myös viherjauheena, on jodia ja chlorella-levässä myös imeytyvää B12-vitamiinia (se on vitamiini, jota on hankala saada kasvisravinnosta). Ai niin: levissä on myös paljon proteiinia. Kyllä vain, luit oikein. Kysyin kerran ravintosuosituksia eräältä erittäin lihaisasti syövältä ravintovalmentajalta. Tahdoin haastaa hänen näkemyksiään ja kysyin, mistä treenaava vegaani saa tarpeeksi proteiinia. Vastaus: syö paljon levää.

En lähtenyt tähän, mutta kiinnostavaa se silti on. 

 

 

Tämä viherpirtelöhaaste sai minut myös miettimään elintapojani muutenkin. On joitain asioita, joissa voisin vähän petrata. Sellaisia tapoja, joiden huomaan tekevän minulle pahaa ihan selvästi. Niinpä ajattelin nyt vähitellen muuttaa niitä ja haastaa teitäkin aina samalla.

Koska uuden tavan oppimiseen menee keskimäärin 20 päivää, en ole hylkäämässä kaikkia huonoja tapojani kerralla. Nyt on viherpirtelöiden aika, ensi kuussa jonkin muun, kun pirtelöt ovat vakiintuneet elämääni. Palaan siihen.

Tässä vielä tämä gourmet-resepti. Kuvassa on hämäävästi kiiviä, mutta paremman maun saa omenalla. 

ISO VIHERPIRTELÖ YHDELLE:

1 iso teelusikallinen viherjauhetta (minulla on käytössä kuusenkerkkä, moringa ja vehnänoras)

1 kuorittu vihreä omena

1/2 banaani

1 limen mehu

vettä

Onko teillä hyviä, vegaanisia pirtelöreseptejä?

 

Muita hyviä (ja huonoja) tapoja:

Miten jooga on muuttanut elämääni 

Kun some vei sielun

Paahtoleipien ja samppanjan puolesta

 

BLOGLOVINFACEBOOKINSTAGRAM

Share

Kommentit

Nekkutyttoe (Ei varmistettu)

Viherpirtelöt on kyllä hyviä :) Itse en käytä mitään jauheita, mutta tykkään käyttää pirtelöissä hedelmien lisäksi avokadoa ja kurkkua. Nesteeksi sopii hyvin Alpron kookos-riisijuoma tai kauramaito (jonka viljainen maku sopii minusta hyvin kun tekee vähemmän makean "lounaspirtelön"). Ehkä kaikkien aikojen suosikkini on avokado + omena + ananas + viinirypäle + kookos-riisijuoma + hieman sitruunaa tai limeä + minttua

Anna Vihervaarasta

Avokado on ihanaa! Kiitos ohjeesta, kokeilen.:)

mystery
Vision One

Mango makeuttaa mun mielestä ihanasti viherpirtelöitä jos ei halua aina laittaa banaania. Sitä saa kätevissä pakastepusseissa valmiiksi paloiteltuna!

Anna Vihervaarasta

Aww, mango! Vanha rakkaus. Kiitos, kun muistutit.:)

Maijastiina (Ei varmistettu)

Lempparismoothieni (vai pirtelökö se on?) sisältää 1xappelsiini, 1/2xavokado (tai kokonainen, jos pieni), 1 rkl chiansiemeniä, marjoja (mustikka+mansikka) ja joskus lisään vielä jotakin siemeniä, mitä nyt kaapista sattuu löytymään. Ai että miten hyvää! Tykkään jättää smoothien lusikoitavan paksuksi. Avokado tuo siihen ihanaa täyteläisyyttä.

Anna Vihervaarasta

Hih, en tiedä, miten pirtelö ja smoothie eroavat.:D Ehkä pirtelö oikeastaan on se, mihin tulee jätskiä, eli sitten kyseessä on kyllä smoothie.

Reseptisi kuulostaa herkulliselta. Pitää kokeilla! Ja mäkin tykkään paksuista smoothieista. :P

Kommentoi

Ladataan...