Aion pudottaa painoa kymmenen kiloa, neuvoja kaivataan

Ladataan...
Auringonpolttamat

Nyt saa riittää. Kunto voisi olla paljon parempi ja peilikuva bikinit yllä voisi olla vielä parempi.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun teen saman päätöksen. Ei edes kymmenes. Joka kerta jotain menee kuitenkin pieleen enkä pääse tavoitteeseeni. En löydä aikaa kuntoilulle, en ehdi kokata terveellistä ruokaa. Tekosyitä ja syitä löytyy enemmän kuin itsekuria.

Täytän muutaman kuukauden päästä kolmekymmentä enkä tästä enää nuorru. Kiloista on päästävä nyt tai ne ovat mukanani loppuelämäni.

Painoindeksini on 25,4, vyötärön ympärysmittaa en voi kertoa koska en omista mittanauhaa. 

Tässä suunnitelmani, kommentteja ja neuvoja otetaan enemmän kuin mielellään vastaan!

1. Lisään kuntoilua niin, että liikun vähintään tunnin vähintään kuusi kerraa viikossa. Sukellus lasketaan mukaan, mutta viikossa on oltava sukelluksen lisäksi muutakin hikiliikuntaa. Tämä on aika vaikea toteuttaa, sillä sukellusten jälkeen en voi lähteä lenkille sukellustaudin riskin kasvaessa liian suureksi, joten lenkki pitäisi toteuttaa aamuviideltä.

2. Ei makeita limuja ja mehuja. Lähes joka päivä nappaan kylmän kokiksen tai spriten iltapäivällä sukellusten jälkeen. Nämä supessokerijuomat on vaihdettava veteen tai maustettuun soodaan.

3. Kaljan lipittämistä on vähennettävä radikaalisti. Kun tarjolla on vain ginitonikkia ja Heinekeniä, tulee olutta nautiskeltua rantabaarissa turreseurassa aivan liikaa. Viikkoannokseni on 20-35 pulloa viikossa, mikä ylittää varmasti kaikki suositukset reippaasti. Mutta mitä sitten teen iltaisin? Tulen kotiin muiden jäädessä rupattelemaan? Istun suu kuivana? Juon GT:tä? Ystäväni sekoittaa puolet olutta ja puolet tonicia, ehkä kokeilen tätä siiderinkorviketta?

4. Indonesialaiseen ruokavalioon kuuluu paljon riisiä. Yritän vaihtaa riisin kasviksiin. Tämä on kuitenkin hyvin haasteellista, sillä kasviksia on hyvin rajoitetustii. Kaupungista saa säilyketölkissä kikherneitä ja muita papuja, ehkä yritän lisätä niitä ruokavaliooni joka viikkoa. Tofua on saatavilla kaupungissa, mutta sen säilyvyys on heikkoa enkä siksi voi syödä sitä niin usein kuin haluaisin.

5. Vaihdan paahtoleipäaamupalan terveellisempään vaihtoehtoon. En syö munia, joten vaihtoehtona on kaurapuuro ja hedelmät. Mutta ei sitä joka päivä jaksa syödä! Mitä keksisin terveelliseksi aamupalaksi? Kauppaan pääsen tosiaan kerran kuussa ja se asettaa koko ruokapuolelle suuria haasteita.

Ystäväni pudotti painoa kolmenkymmenen kilon verran karppaamalla. Minulle karppaaminen ei sovi, sillä olen kasvissyöjä ja usein täällä pikkusaarella on tarjolla vain riisiä. Paino on pudotettava muilla keinoin. Oletko sinä päässyt hyviin tuloksiin? Jaa vinkkisi, sillä apua kaivataan!

 

Share
Ladataan...

Kommentit

Mel (Ei varmistettu)

Ei painonpudottamiseen karppaamista tarvita. Kokeile aluksi vaikka vain oluen ja sokerin poisjättämistä, sillä tippuu varmasti ylimääräiset kilot! Tsemppiä!

Pieni Seikkailu

Usein ongelmana monelle tulee se, että pitäisi kaikki suunnitelman osat aloittaa samaan aikaan ja usein ne suunnitelmat on aika isoja muutoksia siihen aikaisempaan elämätyyliin.

 

Jos jo suunnitteluvaiheessa tässä postauksessa kirjoitat, että 6 tuntia liikuntaa viikossa tulee olemaan vaikeaa, olisko sitten tätä vielä muokattava? Onnistumisen ilo vie eteenpäin ja se kun huomaa "epäonnistuvansa" tavoitteissaan tuottaa sitten helposti muitakin takapakkeja tavoitteelle. Voit vaikka päättää, että jos se aamu 5 lenkille meno tulee olemaan vaikeaa, niin sukelluspäivinä et lenkkeile ja mutta hyödynnät esimerkiksi hyötyliikuntaa mahdollisimman paljon sukelluspäivinä. Sitten ne muut päivät liikut tavoitteiden mukaan.

 

Paino tippuu nopeasti monella, jos jättää liiat herkut, limut ja valkoisen sokerin pois. Mutta muista, jos niitä on aina tehnyt mieli, niin niitä tekee myös jatkossa mieli. Pidä kerran viikossa lipsupäivä, sitä odotellessa jaksaa koko viikon tsempata ja sitten kerran viikossa voi hyvällä omalla tunnolla nauttia herkkuja. On sanottu, että kun syö 90% hyvin, voi 10% syödä ihan mitä haluaa.

 

Toivon kovasti tsemppiä sinulle, ei ole helppo homma! Mutta hiljaa hyvä tulee tämänkin kanssa..yritä mieluummin löytää koko elämälle jatkuva tapa ja tasapaino liikunnan ja ruokailun kanssa, kuin joku muutaman kuukauden kokeilu. Niin se paino parhaiten pysyy sitten kurissakin!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kannattaa muistaa, että ruokavalio on oikeasti PALJON suuremmassa roolissa kuin esim. liikunta, jos painonhallintaa ajattelee. Karkeasti voi sanoa, että ruokavlaio vaikuttaa 80%, liikunta 10% ja geenit 10%. Eli vaikka huhkisit joka päivä mutta syöt huonosti, niin on vaikea laihtua. Tietenkin lihas kuluttaa lepotilassakin enemmän energiaa kuin läski ja liikunnalla on paljon muita positiivisa vaikutuksia kuin laihtuminen, joten ei kannata todellakaan unohtaa sitä puolta - varsinkin jos tykkää jostakin lajeista :)

Noita juomia on hyvä katsoa, koska niistä taitaa tulla sulle aika paljon ylimääräistä energiaa? On se muuten jännä, että ulkomailla tulee lipiteltyä vaikka sitä bisseä joka ilta, vaikka Suomessa ei todellakaan tee niin. Yksi olut ei maata kaada, mutta jos niitä menee useampi joka ikinen päivä, niin...

Tsemppiä!

Maria R

Yhdessä 3dl olutpullossa on noin 100 kaloria, joten pelkästään jättämällä pois oluen voisi tulla huomattavia muutoksia, kun 20 pullossa on 2000 kaloria ja yhden kilon pudottaminen vaatii noin 7000-8000 kalorin energiavajausta.

Eihän se kivaa ole olla kuivin suin, mutta loppujen lopuksi sillä ei välttämättä ole niin väliä mitä juo, jos tärkeämpää on viettää aikaa muiden seurassa ja siinä samalla tulee juotua jotain. Light-limutkaan ei ole terveellisiä, mutta jos niistä olisi väliaikainen apu? Eli oluen sijaan light-colaa (tai vettä) vaikka kuukausi ja katso muuttuuko mikään?

Tsemppiä Jemma! :)

Auringonpolttamat

 

Kiitos kaikille vinkeistä! Niitä todella tarvitaan. Muutama kommentti:

Mel: Olet aivan oikeassa sokerin ja oluen suhteen, itse olen vakaasti sitä mieltä, että ne ovat liikakilojeni syyt. Sokerin poisjättäminen on täällä kohtalaisen helppoa, mutta niin kuin sanottua, tuo olut on vaikea. Se on niin hyvää ja jotenkin kuuluu tähän meininkiin. Että illan viilennettyä nautitaan hyvässä seurassa muutama huurteinen. Kai se on tosissaan laitettava lasiin jotain ihan muuta, tai edes laimennettava se olut tonicilla tai soodalla. Blaah.

amoretto: Tuo suunnittelemani kuusi tuntia liikuntaa on helppo juttu, sillä sukellan viikossa helposti 6-10 tuntia. Mutta koska sukelluksen kalorinpoltto-ominaisuuksista ollaan hyvin montaa mieltä, olen aika varma, ettei se riitä. Eli tavoitteena on päästä lenkille edes pari kertaa viikossa, se ei pitäisi olla liian paha tavoite tähän alkuun. Ja tiedossa on, ettei liikunnalla kiloja karisteta, mutta kiinteytyminen on tärkeä tavoite myös.

Vierailija: Juuri ruokavalion muuttaminen tässä elämäntilanteessa on vaikea asia. Koska lähimpään ruokakauppaan on puolentoista tunnin matka ja pääsen sinne vain kerran pari kuussa, olen aika pitkälti resortin ruokien "armoilla". Syön aamupalan kahdeksalta, lounaan kahdelta ja illallisen puoli kahdeksalta joka päivä. Annoskoot ovat normaaleja ellei jopa pieniä. Välipaloja syön erittäin harvoin, illalla en mussuta mitään juuri koskaan. Eli ruokailutottumukseni ovat mielestäni aika kohdillaan, mutta kiloja on silti liikaa! Rasittavaa, kun en tiedä, miten muuttaisin lautasen sisältöä niin, että paino putoaisi!

Auringonpolttamat

 

Maria: Tottahan se on, oluessa on järkyttävä määrä kaloreita. Yksi ystäväni kertoi joskus, että yhdessä olutpullossa on saman verran kaloreita kuin kolmessa ruokalusikallisessa voita... Ei taida pitää paikkaansa, mutta paljon siinä on kuitenkin. 

Jotenkin mieli on orientoitunut vuosien varrella siihen, että jos istutaan iltaa hyvässä seurassa (ja joskus vähän huonommassakin), niin joku juoma siihen kuuluu. Olen aika perso alkoholille muutenkin, mutta koska täällä ei ole saatavilla edes viiniä, on olutta tullut juotua aika lailla. Pakko yrittää kaataa lasiin jotain vähäkalorisempaa tästä lähtien. Light-limuja ei vatsani kestä makeutusaineiden vuoksi, joten vaihtoehtoina ovat sooda, appelisiinimehu, tonic, kokis, sprite ja vesi. Huokaus.

 

poppy seeds

Kun asustin Namibiassa niin huomasin, että kaloreita kertyi hirmuiset määrät juurikin juomista (joita tuli juotua paljon), e-afrikkalaiset siiderit olivat vaan liian hyviä, mutta muutaman kilon karistukseen ne oli jätettävä samoin kuin olut. Juomakseni muodostui sitten valkkari soodalla, jota maustoin sitruunalla, appelsiinilla tai limellä. Namibiassa ja nyt Keniassa tonicissa on myös yllättävän paljon kaloreita, kannattaa tarkastaa asia. Onnistuisikohan siellä joku soodavodka-tyylinen drinksu maustettuna tuoreella hedelmällä (sitruunahan hyvin vaimentaa viinan makua :))? Kannattaa ainakin kokeilla muutaman viikon ajan sokeri - ja kalorijuomien vähentämistä, jos tuloksia alkaa syntymään, antaa sekin osaltaan hurjasti motivaatiota. Jos siellä on hedelmiä tarjolla niin smoothiethan on myös hyvä vaihtoehto tuon iltapäivälimun tilalle. Tsemppiä ja kerrohan millaiseen suunnitelmaan päädyt!

Vierailija (Ei varmistettu)

Jännä, että noilla leveysasteilla ei löydy kasviksia! Kuvittelin, että siellä asiat olis tässä suhteessa huomattavasti pohjolaa paremmin.

Mulla on sama urakka, 10 kg pitäisi saada pois. Sun kohdalla takuulla auttaisi oluen ja limsan vähentäminen niinkuin moni on sanonutkin. Itse olen viininlipittäjä ja epäilen, että iso osa liikakiloista johtuu siitä. Ihan tavallisessa illanvietossa kavereiden kesken saattaa humpsahtaa 5-6 lasia. Auts.

Tyhmä kysymys, mutta onko siellä päin kookoksia? Nuoren kookoksen vesi on loistava ja superterveellinen vaihtoehto limsalle ja kaljalle. Kaloritonta sekään ei ole mutta eipä nuo kalorit kaikkea kerrokaan - siinä on vaikka mitä hyviä hivenaineita ja se nesteyttää kehoa paremmin kuin vesi.

Onnenpäivä

Muutama vinkki tuli näin äkkiä mieleen:

1. Syö hiilaripitoiset sapuskat mieluiten aamulla/päivällä, ennen kuin lähdet sukeltamaan. Treenin jälkeen illalla kannattaa pidättäytyä minimihiilareissa.

2. Se limu ja kalja on pahasta, kyllä. Kokeile kalorittomia mineraalivesiä! Ja juo PALJON! Suosittelen myös lämpimästi 7 päivän Detox-puhdistuskuurin nauttimista heti alkuunsa. Käytännössä se tarkoittaa extra-pillereiden popsimista aamuin illoin. Ja se vihreä tee... joko teenä tai pillereinä!

3. Sanovat, että aerobinen ennen aamupalaa polttaa tehokkaasti rasvaa. Sitä minäkin teen tällä hetkellä, tunnin kerrallaan.

4. Matalalla, ns. rasvanpolttosykkeellä tehtävä aerobinen on vähän niin ja näin. Jos kunto kestää, niin suosittelisin vähän rehdimpää sykettä, meidän iässä siellä lähemmäs 140 pinnassa (30-vuotiaan rasvanpolttosykkeeksi lasketaan muistaakseni 123).

5. Hanki sykemittari, jos sinulla ei sellaista vielä ole. Siitä tiedät harjoituksen tason ja pystyt tarvittaessa kiristämään tai löysäämään treenejä.

6. Muista venytellä lenkin jälkeen. Rasvanpoltto jatkuu vielä senkin aikana ;)

estelle (Ei varmistettu)

kauneus ja terveys kulkevat käsi kädessä.. kuten jo aiemmissa kommenteissa sanottu: ruokavalion osuus painonpudotuksessa ja koko yleisessä hyvinvoinnissa on merkittävä!

http://www.hungryforchange.tv/online-premiere
kuun loppuun on aikaa katsoa tuo linkki ilmaiseksi.

tsemppiä sinulle

KKH (Ei varmistettu)

Pitää paikkansa painonhallinnassa suhde: 80 % ravinto ja 20 % liikunta.

Yksi mikä tulee taas kerran mieleen; kilpirauhasen vajaatoiminta joka nostaa painoa. Käy mittauttamassa arvosi, voi olla sitäkin.

Sokeri pois/minimiin, riisiäkin voisi vähentää (paljon hiilareita) tilalle kasviksia, peruna pois, pasta pois, syö kalaa jos voit (paljon proteiineja), kivennäisvettä...

Käy katsomassa www.kiloklubi.fi sen avulla on helppo seurata päivän ravinto ja liikunta, ruoka-aineet merkataan ja liikunta merkataan, ohjelma laskee automaattisesti kaikki ja antaa ohjeita ravinnon laatuun ja näyttää onko miinusta vai plussaa. Ei ole vaikea. Siellä on myös hyvä vertaistuki.

Tsemppiä!

(minullakin tosin saman asian kanssa kamppailua, mutta KK:n avulla pudotin pari vuotta sitten 7 kg, joka on hiipinyt takaisin, joten ei muuta kuin sinne uudestaan)!

Vierailija (Ei varmistettu)

No mää ite laihduin karppaamalla. Alotin karppaamisen heinäkuussa 2011 ja tähän päivään mennessä oon pudottanu n.8 kiloo. En ollu aikasemminkaan ylipainonen, mutta jos olisin jatkanu samaan malliin niin olisin varmasti tullu sellatteeks. Karppauksessa on se kivaa, ettei siinä tartte laskee ihmeemmin kaloreita ja eihän siinä tuu muutenkaan paljoo syötyä kun nälkä pysyy poissa :) Ja ennen mun ehdoton lempparijuoma oli cokis, mutta nyt kun ei oo tullu sitä juotua pariin kuukauteen ni se maistuukin nyt kauheen imelältä ja ei meinaa millään mennä alas. Muutenkaan ei oo tullu ihmeemmin ikävä muitakaan hiilareita.

Auringonpolttamat

No siis hiilareiden vähentäminen tai kokonaan poisjättäminen on nykyisessä kotipaikassani mahdottomuus. Kun olen vielä kasvissyöjä, ei lautaselle jäisi mitään muuta kuin paistettua tofua ja höyrytettyjä kasviksia (lähinnä kaalia, porkkanaa ja parsaa) ja sillä pitäisi pärjätä hamaan tulevaisuuteen. Nope, cannot. Aamupuurosta en voi luopua, samoin pastaa tulee saada vähintään kerran viikossa.

Kiitos muuten Estelle tuosta videolinkistä! Todella hyvä dokumentti, joka sai myös mieheni pohtimaan ruokavaliotaan uudestaan. Tavallaan kaikki tieto oli jo tuttua, olen seurannut ruokakeskustelua aktiivisesti viime vuosien aikana, mutta jonkun kumman ahaa-elämyksen ohjelma sai aikaan. Nyt todellakin puhdistavia ruokia kehiin ja sokerit hyllylle.

Kiitos kaikille kommenteista, uusi elämäntyyli on lähtenyt hyvin liikkeelle! :)

Sea Legs

eiksiellä oo kuuma, ja sitten kuumuudessa kun joogaa niin vaikutukset on hyvät :) noista ruokajutuista mulla on kaikenmaailman kokemuksia, överimenoksikin mennyttä ortoreksiaa, joten siihen en näissä asioissa puutu, vaan vedän fiilipohjalta. kummasti kyllä itsellä jooga saa mielen iloiseksi ja rauhalliseksi joka taas puolestaan saa aikaan terveen ruokamaailmankin. mun elämässä ei tunneta lipsahduksia vaan nautintoja :) hihi. zemppiä nyt sit kuitenkin kyllä kaikki menee hyvin!

Vierailija (Ei varmistettu)

Painonpudotuksen lisäksi kannattaa myös miettiä sitä, että tuollainen määrä bissen lipitystä alkaa olla jo alkoholiongelman rajamailla. Muutaman viikon loma on eri asia, mutta jos paikka on nyt kotisi ja jatkossakin lipittelet kaikki illat kaljaa, niin kohta sinulla on ylimääräisten kilojen lisäksi myös AA-ongelma.

Auringonpolttamat

Hei vierailija!

Välillä on viikkoja, etten juo yhtään mitään ja välillä sitten tulee istuttua hyvässä seurassa tunteja ja juotua olut jos toinenkin. Hyvin harvoin kuitenkaan juon itseäni humalaan saakka, vaikka kokonaismäärä vaikuttaa (ja on!!) aika hurja. Yksi kalja menee alkuiltapäivästä sukellusoppilaiden kanssa, kaksi illalla päivällisen jälkeen ja yksi saunassa. Jos tämän tekee kuusi kertaa viikossa, on viikkoannos 24 pulloa eli varmaan aika liikaa. Ei se silti tunnu, että olisin koko ajan ryyppäämässä, vaan jotenkin se olut on (virheellisesti ja epätodenmukaisesti) veden jääkylmä jatke, joka vaan jotenkin kuuluu tähän juttuun. Pitäisi kääntää tämä ajatusmaailma nyt kokonaan toiseksi, kookos käteen ja bisse saa unohtua! :)

Mutta nyt en ole olutta juonut aikohin juurikin tämän kuntokuurin/uuden elämäntavan vuoksi. No okei, toissapäivänä join muutaman rommikolan, mutta se oli kaksiviikkoisen tipattomuuden jälkeen pikku lipsahdus eikä tule toistumaan :)

Kiitos kaikille tsempistä, setti on lähtenyt hyvin käyntiin. Kahden viikon aikana olen lenkkeillyt, sukeltanut, kävellyt, uinut ja joogannut enemmän kuin kahden kuukauden aikana yhteensä. Ja hyvältä tuntuu! :)

Kommentoi

Ladataan...