Kilot karisee urheilemalla?

Ladataan...
Auringonpolttamat

Painonpudotus on vaikeaa. Sanokoon kuka mitä tahansa muuta, mutta itse en ole lukuisista yrityksistä huolimatta pudottanut koskaan grammaakaan. Paino on toki heitellyt jonkin verran, mutta pääasiassa se on hivunnut ylemmäs ja ylemmäs mitä enemmän täytän vuosia.

Ja kuten sanottua, kohta niitä vuosia tulee se kolmekymmentä, ja nyt jos koskaan on kiloista päästävä!

Edellisessä postauksessa sain hurjasti kannustavia kommentteja ja vinkkejä painonpudotukseen. Kiitos niistä. Tavallaan kaikki annetut ohjeet olivat jo tuttuja, niiden toteuttaminen on vain välillä vaikeaa.

Yksi vierailija muistutti, että painoon vaikuttavat tekijät jaetaan seuraavasti: 10% liikunta, 10% geenit ja 80% ruokavalio. Entäs jos lääkäri sanoi jo lähes kymmenen vuotta sitten, että suolistoni toimii kuin 70-vuotiaalla eikä sille mahda mitään? Aineenvaihduntani on niin surkean hidas, etten saa mitään herkuttelua anteeksi. 

Annoskokoni ovat hyvin pieniä ja urheilen viikossa paljon, mutta painoa on silti liikaa. Mutta kuinka paljon sukeltaminen oikeastaan kuluttaa energiaa? Laitesukellus on kuitenkin aika lepposta hommaa, ei siinä kauheesti tarvitse huhkia. Ei se ainakaan siltä tunnu. Mutta vaikka vesi on täällä plus 29 astetta, aineenvaihdunta kiihtyy veden alla rajusti. Lämpöä haihtuu kehosta kaksikymmentä kertaa nopeammin kuin maalla, ja elimistö tarvitsee myös paljon energiaa kehon lämmitykseen. 

Tsekkailin muutamia eri nettisivustoja sukelluksen kuluttavuudesta ja törmäsin hämmentävän erilaisiin tuloksiin. EnergyNet väittää tunnin sukelluksen polttavan 1008 kcal, jos sukeltaja painaa 80 kiloa! Siis mitä vit... ei takuulla polta! Olisin langanlaiha luikku, jos polttaisin päivittäin 2016 kaloria aamupäiväsukelluksilla. Spark People -nettisivun laskuri sanoo saman sukeltajan polttavan tunnissa 652 kcal. Sekin kuulostaa aika hurjalta luvulta. Kahden tunnin sukellusreissun jälkeen olisin polttanut 1300 ckal. Mahtaako pitää tämäkään paikkaansa? 

Jos yhdessä kaljapullossa on 100 kilokaloria, niin tällä logiikalla saisin juoda päivittäin 13 kaljaa eikä paino nousisi yhtään. Jos siis muuten ruokavalio on kohdillaan. Vaikea uskoa.

Ja jos näin on, niin miten ihmeessä paino vain nousee ja vaatteet puristaa? Mitä teen väärin? Eikös painonpudotus pitäisi olla ihan selkeätä matematiikkaa? Kuluta enemmän kuin syöt? Miten se on kuitenkin miljoonille ihmisille niin kovin vaikeaa? Argh!

Share
Ladataan...

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Join ennen noin 10-20 alkoholiannosta viikossa, opiskelija kun olen... Työntäyteisen syksyn takia muutaman viinilasin takia huonosti nukutut yöt eivät tulleet enää kysymykseen, joten alkoholinkulutus jäi noin 6 annokseen viikossa. Jätin myös makeutusaineet pois herkän vatsani takia, mutten kyllä ryhtynyt kiskomaan sokeriakaan... Painoa tippui puolen vuoden aikana seitsemän kiloa lähes itsestään. Alkoholinkulutuksen vähentäminen auttoi minua ainakin todella paljon. Jos illan istuminen ilman lasia kädessä ahdistaa, kokeile juoda joka toinen lasi vettä. Kuulostaa todella lamelta, mutta toimii! Limsat kannattaa jättää kokonaan pois ja pyytää hedelmämehut ilman sokeria (itse olen asunut malesiassa ja paikalliset tykkäsivät kyllä lykätä sokeria tuoreisiin hedelmämehuihin...en tiedä onko tilanne siellä vastaava :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei tuli mieleen, että oletko tarkistuttanut kilpirauhasen lääkärillä? Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa juuri tuollaista epäloogista painonnousua ja sitä, että paino ei laske vaikka mitä tekisi.

Lisäksi huonosti nukutut yöt ja stressi voivat lihottaa, koska ne häiritsevät hormonitoimintaa.

Auringonpolttamat

Heips vierailija1: Kai se olut täytyy unohtaa toistaiseksi, ei muu auta. Sokeria on täällä mehuissa enemmän kuin laki sallii, mutta itse asiassa suurimmaksi osaksi juon kaupan mehuja, valitettavasti. Täällä ympyrät ovat niin pienet, että itsepuristetut mehut pitää kirjaimellisesti puristaa itse. 

Vierailija2: Kilpirauhasarvot on tarkistettu tasaisin väliajoin, nimittäin äidilläni ja veljelläni on ongelmia kilpirauhasen kanssa. Nukun täällä sirkkojen sirityksessä todella hyvin (verrattuna Suomeen, jossa stressasin yöt läpeensä ja narskuttelin hampaani piloille) ja stressiä ei tietääkseni ole lainkaan, joten niiden syyksy ei lihomista voi pistää. Eli mysteeri edelleen!

-A-

Pakko kommentoida :) Minulla on suolisto ollut perseestä viimeiset 15-vuotta (enkä ole edes 3kymppinen) ja tämä toki on vaikuttanut aineenvaihduntaani. Ikävä kyllä, kun suolistossa on ongelmia, se tarkoittaa myös sitä, ettei elimistöni saa käyttöönsä tarpeellisia vitamiineja, hivenaineita jne. jne. 

Tämä taas vaikuttaa suoraan lisämunuaisiini, koska niillä ei ole riittävästi materiaalia toiminnan ylläpititämiseksi.

Jos taas lisämunuaisissa on häikkää se tarkoittaa, että hormonitasoni on myös perseestä. 

Ja koska hormonitaso on perseestä, ei aineenvaihduntakaan voi toimia normaalilla tavalla.

Nämä viat ovat diagnosoitu vasta kuukauden parin sisällä ja niitä on voitu alkaa vasta nyt hoitamaan. 

Nyt olisi tarkoitus saada suolisto kuntoo oikealla ruokavaliolla ja mahdollisesti lääkityksellä. Tätä varten olen teetättänyt laajan ruuansulatusanalyysin, josta näkee, mitä kaikkea elimistöni pystyy käyttämään hyväkseen ja mitä ei. Tämän pohjalta muodostetaan lopulta se ruokavalio. Analyysi saapuu viikon parin päästä. Sitä siis jännätessä.

Lopulta kun suolisto on kunnossa ja elimistöni pystyy ottamaan kaiken tarpeellisen ruuasta (ja kohdallani myös lisäravinteista), pystyy lisämunuaiset ja kilpirauhanenkin taas toimimaan normaalisti.

Minäkin pystyin vielä pari vuotta sitten nukkumaan missä vain, milloin vain. Olin energinen ja jaksoin urheilla 6 kertaa viikossa. Sitten yhtäkkiä paino vain alkoi nousemaan ja vireystaso laskemaan. Lopulta olin sairauslomalla, koska olin niin väsynyt ja elimistöni ylirasittunut. Onneksi löysin nopeasti fiksun lääkärin, joka on halunnut alusta asti selvittää pohjimmaista syytä ongelmaan, eikä vain hoitaa yhtä oiretta ja todeta: opettele elämään suolistosi kanssa. 

Toivottavasti sinäkin saat suolistosi kuntoon :) Suolisto kuitekin vaikuttaa hyvin keskeisesti joka päiväisessä elämässämme ja siellä muodostuu mm. 90% serotoniinista, jonka puutos on syy monien masennukseen. Suolistoa kutsutaankin ihmisen toisiksi aivoiksi. 

Oletko jo tutustunut Paula Heinosen kirjoittamiin kirjoihin? Hän on koulutukseltaan soveltavan mikrobiologian, soveltavan biokemian ja teollisuustalouden diplomi-insinööri (tsekkaa www.prohealth.fi) ja Suomessa tunnettu suolisto guru. Moni on saanut hänen kauttaan kimmokkeen oman ruokavalion rehelliseen tarkasteluun.

Pahoittelut tästä paatoksesta, aihe vaan on juuri nyt itselleni kovin läheinen ja tärkeä :)

 

No More Should

Heippa!

Et ole yksin paino-ongelmien kanssa :)

Tuo sukelluksen kuluttavuus (600 kaloria tunnissa) ei varmasti ole kaukaa haettua, se on suunnilleen sama kuin tunnin juoksulenkillä. Itse tuntui, että olisi voinut mennä paljon enemmänkin, tosin räpiköin huomattavasti sua enemmän.

Kyllä se se olut taitaa olla, valitettavasti.. Kokemusta on, ettei auta, vaikka treenaisi maratonille, jos ruokamäärät ovat valtavia ja Ben & Jerry's -purkki menee kerralla heittämällä. Heh.

Pitäisi löytää joku tasapaino elämästä nauttimiseen... Ja kyllä, ei se tästä ainakaan helpommaksi muutu! Huokaus.

Ruokaan on siellä hankala vaikuttaa, mutta mitä jos yrittäisi mennä vain yksi olut illassa -menetelmällä jonkun aikaa. Siitä yhdestä sitten nauttisi sitäkin enemmän?

 

Kommentoi

Ladataan...