Vapaus valita? Muahahaaa!

Ladataan...
Auringonpolttamat

Menepä lastenruokahyllylle lähikaupassa. Näet pilttiä ja bonaa, pirkkaa sun muuta vauvasosetta. Voit valita, minkä firman tuotteen ostat. Tai niin luulet. Kukkaa pientä pränttiä ja huomaat, että lähes kaikki purnukat ovat saman firman omistamia. Nestlen. Sille samalle firmalle kuuluvat myös eläinystävälliset Bodyshop-tuotteet, meidän niin rakkaat Valion jäätelöt sekä tuhansia muita tuotemerkkejä, joita ostamme kaupasta päivittäin.

Tiesitkö, että Nestle omistaa Lorealin, joka omistaa karhunosan kaikista kempparituotteista Vichystä Garnieriin? Että Fazerin piparit ja muut keksit omistaa Kraft, sama firma, jolle kuuuvat muun muassa Ritzin keksit, Schweppesin juomat ja Milkan suklaat? Ja että Pepsodent-hammastahna ja Becel-kolesterolinalennusmargariini kuuluvat firmalle nimeltä Unilever?

Business insider -lehti julkaisi upean kaaviokuvan niistä kymmenestä yrityksestä, jotka omistavat tällä planeetalla lähes kaiken. Katso suuri kuva ja lue lisää aiheesta lehden nettisivuilta.

Monelle ruokakauppa on paikka, jossa käväistään kotimatkalla töistä tullessa ja napataan ne tutut ja hyvät tuotteet. Ja mikäs siinä. Mutta kun tämä maailma on muutenkin menossa aivan väärään ja kieroutuneeseen suuntaan, niin eikö nyt jos koskaan olisi aika suosia sitä kotimaista ja lähellä tuotettuja tuotteita, vaikka ne maksaisivatkin vähän enemmän? Pieniä merkkejä, luomua. Luonnonkosmetiikkaa ja tuoreita kasviksia. Haistattaa pitkät noille hirviömäisille jättifirmoille, me emme tarvitse niitä! 

Who’s in?

Kuva Business insider.

Share
Ladataan...

Kommentit

Vieras Mies (Ei varmistettu)

Ravintoloissa suosin lähes aina ei-ketjuja, mutta ulkomailla poikkean tästä tavasta  ihan vaan siksi, että siellä on mahdollisuus maistaa jotain the brändiä. Katselin hieman ruokakaappiani ja tuota kuvaa ja ilokseni voinkin sanoa, että sieltä löytyi vain muutama tuote. 

Melko järkyttävää... kiitos tästä postauksesta. Luulin käsittäneen asian laajuuden jo aiemmin mutta en tainnutkaan käsittää. Pienet tuottajat, lähi ja aito tervetuloa!

Auringonpolttamat

Ravintolatilanne on Suomessa surkeissa kantimissa, yksityisiä ravintoloitsijoita ei todellakaan kannusteta oman ravintolan perustamiseen ja perustaja joutuu laittamaan ruokien hinnat liian korkealle kustannusten vuoksi. Joten Matti Meikäläinen kävelee mieluummin Amarilloon, kun sieltä saa sen burriton puolet halvimmalla. Itsekin tuli siellä opiskeluaikoina käytyä, nyt en astu enää jalallakaan.

On muuten jännä juttu, että Suomessa (ja tietääkseni muissakin Euroopan maissa) esimerkiksi Unileverin logo on piilotettu tuotteen kääreessä jonnekin alanurkkaan, kun taas Indonesiassa ja muissa Kaakkois-Aasian maissa jättifirmojen tuotemerkit on painettu kuoreen isolla fontilla. Täällä niiden tuotteita pidetään suuressa arvossa, laatutavaraa kun ovat. Euroopassa ajatellaan jollain lailla aivan päinvastoin.

Kommentoi

Ladataan...