Elämä pelissä - pitäisköhän jotain tehrä toisin?

Ladataan...
Bättre liv

Kaiken keskellä huomasin Ylen Elämä Pelissä -valmennuksen. En ole oikein itse sarjaa jaksanut seurata, mutta tein facebookista hokaamani V-käyrätestin ja aloin myös saamaan viikottaisia valmennusviestejä V-käyräni parantamiseksi. Niinhän siinä tietenkin on käynyt, etten ole näihin juuri ehtinyt keskittymään. Mutta pitäisi varmaan, sen verran kiihtyvää sorttia olen erityisesti elämän pienten vastoinkäymisten suhteen! Usein isompien kohdalla pysähdyn ja keskityn selviämään ja löytämään ratkaisuja. Mutta hajonnut juomalasi, missattu bussi ja muut arjen harmitukset nostattavat käyräni aivan uusiin korkeuksiin. Että kai sitä pitäis jotain tehä, ettei tarttis stressierkkeillä ihan jatkuvasti töissä ja kotona. Alla siis tulokset ja ensimmäiset tehtävät joita voi pohdiskella itse kukin V-käyrällä heittelevä kiukkupussi.

Elämä pelissä -tulokset

V-indeksi 58/100
Vastoinkäymiset kuormittavat sinua tavallista enemmän. Kykysi sietää vastoinkäymisiä on huonompi kuin 83 %:lla vastanneista. Elämä pelissä-ohjelman päähenkilöistä muistutat eniten Irina Krohnia. Samankaltaisuus on laskettu V-indeksin, positiivisuuden ja eliniän ennusteen perusteella.

Positiivisuus 77/100: 
Elämänasenteesi on myönteisempi kuin 62%:lla kyselyyn vastanneista kanssaihmisistä. Myönteinen suhde elämään ja tulevaisuuteen on myös terveyden kannalta hyväksi.

Eliniän ennuste:
Arvioitu eliniän ennusteesi on 83 vuotta. Elät jo terveellisintä mahdollisinta elämää. Jatka samaan malliin.

TEE ITSEKIN ELÄMÄ PELISSÄ -testi

Elämä pelissä -harjoituksia

Ensimmäisenä harjoituksenasi pyri parin seuraavan päivän aikana huomaamaan arjen pienet tapahtumat tai vastoinkäymiset, jotka tuottavat harmitusta. 


Pohdi:

  • Miksi nämä tilanteet aiheuttavat harmitusta?

  • Missä määrin ne kuormittavat arkea?

  • Voisiko mielestäsi asialle tehdä jotakin?

Minua on kuormittanut ensinnäkin se, etten saa opintotehtäviäni tehdyksi. Toisaalta koen, että tarvitsen myös lepoa viikonloppuisin, toisaalta en pysty rentoutumaan kun tiedän tehtävien odottavan tekemistä. Olen ärsyyntynyt myös miehelle, joka ei hoida lupaamiaan asioita ja nämä tulevat välillä mieleeni. Ahdistun kun tajuan, että asiat ovat vieläkin tekemättä ja siirrän ahdistukseni toiseen joka on ne luvannut tehdä. 

Kumpikin asia kuormittaa minua aikatavalla. On vaikeaa keskittyä muuhun, ajatukset tunkevat tajuntaani vaikka yrittäisin tehdä jotain muuta. Ehkä voisin yrittää tehdä listan siitä mitä teen ja missä vaiheessa viikonloppua.

Olisiko helpompi tehdä heti alkuun vaikeat asiat pois alta ja rentoutua sitten loppu viikonlopu? Toisen ongelman kanssa en tiedä miten päin olisin. Jos en huolehdi asiasta, se voi kokemuksen mukaan jäädä täysin tekemättä. Toisaalta en voi itsekään ottaa hommaa harteilleni. Olen myös yrittänyt puhua asiasta monella eri tavalla. Silti joka sunnuntai muistan, että onkohan tämä nyt se sunnuntai jolloin lupasit asian hoitaa. Ehkä voisin yrittää olla rennommin näiden asioiden kanssa, ei se maailma varmaan lopu jos tavarat eivät mene huuto.nettiin vaan ovat nurkissa? 

Optimismi  (tsekkaa Ben Furmanin video optimista ja V-käyrästä .)

Mieti joka ilta kolme asiaa, jotka sujuivat sinä päivänä hyvin, ja vastaa kahteen kysymykseen jokaisen asian osalta:
Miten oli mahdollista, että tuo asia tapahtui sinulle?
Miten tuo asia voisi tapahtua jatkossakin?

1. Lenkki koiran kanssa oli ihana, yhteistyö sujui loistavasti ja nautin suunnattomasti ulkoilusta. Tämä oli mahdollista koska olin asennoitunut positiivisesti (koira ei hauku muille ja käyttäytyy hyvin) enkä ollut asettanut itselleni ennakkotavoitteeksi mitään tiettyä lenkkiä vaan menin fiiliksen mukaan niin pitkälle kuin halusin. Lyhyempikin lenkki olisi siis riittänyt, mutta oli niin mukavaa että jatkoin pidemmälle. Tämä voisi tapahtua jatkossakin, jos en asettaisi itselleni suuria odotuksia lenkille ja lähtisin sillä fiiliksellä, että koira käyttäytyy hyvin.

2. Löysin itselleni nopeasti kivat vaatteet ystävien luo lähtiessä. Tämän mahdollisti se, että ajattelin voivani mennä ystäville vaikka collegeissa jos en muuta löydä ja koska kaikki vaatteet olivat puhtaina. Olin avoin mille tahansa asulle ja menin fiiliksen mukaan. Lopulta yhdistin rennosti villaa, värejä ja pikkuisen hameen. Tämä voisi tapahtua jatkossakin jos ensinnäkin muistetaan pyykata riittävän usein ja toisekseen en asettaisi niin suuria vaatimuksia päivän asulle.

3. Ollaan oltu miehen kanssa hyvissä väleissä eikä olla suututtu toisillemme mistään pikkuasioista vaikka ollaankin ehkä sanottu jotain sellaista mistä joskus muulloin olisi suututtu. Tämä tapahtui minulle koska olemme olleet leikkisiä ja minäkin olen heittänyt monen monta asiaa vitsiksi ja hassutellut kotona. Ollaan myös oltu paljon yhdessä, katsottu leffaa ja herkuteltu. Viikonloppuna ei myöskään ollut mitään ihmeempiä aikatauluja eli pystyi olemaan aika rennosti. Tämä voisi tapahtua jatkossakin jos pidetään arki rentona ja pidetään huumori mukana eikä olla liian tosikoita.

Opettele suhtautumaan rennosti vastoinkäymisiin

  1. Mieti, mikä voisi olla sellainen omaan suuhusi sopiva myönteinen tai leikkisä lausahdus, jota voisit ryhtyä käyttämään aina, kun kohtaat pienempiä tai suurempia arjen vastoinkäymisiä, ja joka auttaisi sinua suhtautumaan niihin rennosti ja rauhallisesti.

  2. Kiinnitä huomioita siihen, miten yleensä reagoit niin pieniin kuin suurempiinkin arjen vastoinkäymisiin, ja ryhdy tietoisesti reagoimaan näihin tilanteisiin lausahtamalla jotakin sellaista, joka auttaa sinua suhtautumaan tilanteeseen rennosti ja rauhallisesti.

  3. Tarkkaile sitä, miten käyttämäsi lausahdus vaikuttaa omaan tunnetilaasi ja miten se vaikuttaa ympärilläsi oleviin ihmisiin.

1. "No eipä siinä sitten mitään, pistetäänkös samalla koko paikka paskaks?"

Tiedosta omat keinosi selviytyä vastoinkäymisistä

  1. Ajattele jotakin tämänhetkistä ongelmaa, hankaluutta tai vaikeutta, joka vaivaa sinua.
  2. Keskity muistelemaan ja palauta mieleesi jokin samankaltainen vastoinkäyminen menneisyydessäsi.
  3. Mieti seuraavien kysymysten avulla, mikä auttoi sinua selviytymään silloin:
    • Mitä ajattelit sellaista, mikä auttoi sinua?
    • Mitä teit sellaista, mikä auttoi sinua?
    • Miten muut ihmiset sanoivat tai tekivät sellaista, mikä auttoi sinua?
  4. Mieti lopuksi, miten voit hyödyntää muistelemiasi aikaisemmin hyviksi osoittautuneita ratkaisukeinoja nykyisen ongelmasi ratkaisemisessa.

Eniten vaivaa opintojen onneton eteneminen, rästityöt ja deadlinet sen suhteen. Aiemmin tein myös töiden ohessa opintoja ja vaikka usein meni viimetinkaan enkä uskonut selviäväni vaikeista tehtävistä, pärjäsin kuitenkin tosi hyvin kun lopulta  aloin vaan tekemään. Kunhan pääsee yli "en pysty tähän, tämä on ihan mahdotonta, en osaa, en ehdi"-ajatuksistaan ja alkaa vaan tekemään, huomaakin yhtäkkiä tehneensä vähintään puoli tehtävää. Tehtävissä riittää muutenkin se, että sen tekee vaikka rimaa hipoen, kaiken ei tarvitse olla juuri tehtävänkuvauksen mukaista, sillä sehän olisi täysien pisteiden työ. Pitää nytkin yrittää vaan sanoa omille ajatuksilleen, että joojoo, mutta mä nyt vaan teen tän jotenkin niin että hommat tulee palautetuksi. Ihan vaan tekemällä saa kyllä riittävän hyvää aikaiseksi. Tiedät kuitenkin näistä asioista jo paljon, pystyt kyllä siihen!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja näillä ajatuksilla V-käyrää alas, opintotehtävät kiinni, kirja auki seuraavaa tehtävää varten, iltamurkinaa massuun ja lopulta palkinnoksi leffailta miehen kainalossa!

 

Share
Ladataan...

Kommentoi

Ladataan...