Ruokaa! Eiku enhän mä tota voikaan syödä..

Ladataan...
Bättre liv

En edes nukahtanut töihin tänään! Ja jaksoin käydä koiran kanssa kävelyllä ennen fyssaria! Fyssarin jälkeen olikin ihan älytön vaahtokarkin ja jäätelön himo ja päätin palkita itseni hakemalla niitä kaupasta, namks! Salmiakkia ja lakua rakastavalle tämä raskausaika on raastavaa, en nimittäin voi syödä myöskään suklaata enkä tykkää hedelmäkarkeista. Vaahtokarkit siis ovat ainoat vaihtoehto. Jokusen sukulakun uskaltaa tosin päivässä syödä jos on pakko jotain saada, lakua siinä on vain pieni osa. Tai nappasta pari läkerolia sukkuun taltuttamaan pahinta salmiakkihimon terää.

Tämä syöminen on muutenkin sanotaanko hieman vaivalloista kun soppaan lisätään kaikki ruokarajoitukseni. Pystyn syömään ainoastaan täysin laktoositonta ruokaa, lounasruokalassa siis vaihtoehtoja on yleensä vain yksi plus salaatti. Vatsani on erityisen herkkää tekoa ja avun vatsavaivoihini olen saanut FODMAP-ruokavaliosta, missä siis vältetään huonosti sulavia ruokia kuten tietyjä viljoja, palkokasveja, laktoosia, paljoa fruktoosia sun muita. Poissa pelistä siis ovat tässä vaiheessa myös mm. vehnä, ruis, omenat, pasta, pavut ja makeutusaineet (esim. sorbitoli). Tosin pieniä määriä näitäkin siedän, kunhan en jatkuvasti ole napsimassa. Vehnää pyrin kuitenkin välttämään täysin, siitä tulee sen verran huono olo. Raskauden myötä poissa pelistä ovat vuorostaan mm. salmiakki ja lakritsi (<50g/pv), graavisuolattu kala, sushi merilevän ja raa'an kalan vuoksi, tiettyjä kaloja tulisi lisäksi välttää, mozzarella ja muut pehmeät juustot (paitsi pastöroidusta maidosta tehdyt), pellavansiemenet, ulkomaiset pakastemarjat, raaka liha (lue: medium-paistetut pihvit), parmankinkku ja näin päin pois. Lisäksi sain raskausoireena lievän ummetksen ja turvotuksen, joten vältän vehnää (jes! sama kuin aiemmin!), banaania, mustikkaa ja juustoja. Yritä tässä nyt sit syödä jotain! Lounasruokalassa jälkiruoaksi on usein tarjolla sen laktoosipitoisen mössön lisäksi omenoita ja banaaneja. Ja jes, nyt ei tekis masulle hyvää syödä mitään näistä?

Käytännössä yritän syödä mahdollisimman samalla tavalla kuin aiemminkin, eli puoli lautasellista salaattia, reilu neljännes proteiinia ja vajaa neljännes esim. riisiä ja lämpimiä kasviksia. Välillä lounaalla saa tehdä olan takaa töitä löytääkseen itselleen sopivaa sapuskaa. Iltaisin tehdäänkin sitten itse ruokaa, tänään herkuttelin maa-artisokkakeitolla ja uunissa rapsakaksi paistetuilla parmankinkkumurusilla, nam! Huomenna olisi tiedossa sieniwokkia herkullisilla kasviksilla, tosin sienet eivät tuon FODMAP:in mukaan minulle välttämättä parhaiten sopisi, mutta siinä kohtaa on nyt vaan otettava kompromisseja. Kunhan mukaan ei työnnä kaalia tai olen kuin ilmapallo! Kasvisten ja hedelmien lisäksi vitamiinitasapainosta huolen pitävät äitiysvitamiinit, kalcium-tabletit sekä silloin tällöin otettava magnesium. Magnesiumin muuten pitäisi auttaa tuohon viimeisimpään vaivaan, joten olen ihan mielelläni sitä välillä ottanut. Ja treenin jälkeen se on ihan must palautumiseen ja suonenvetojen estämiseen!

Tulin kotiin, vaihdoin pyjaman päälleni, otin kipollisen ihanaa laktoositonta jäätelöä, ripottelin päälle vaahtokarkkeja ja kömmin koirien kanssa sohvalle viltin alle nauttimaan. Juuri tätä tarvitsin raskaan päivän ja murehtivan mielen lääkitsemiseksi. Kotona on niin ihana olla! Toivottavasti tämä pieni elämänalku on myös tulossa kotiin <3

Share
Ladataan...

Kommentoi

Ladataan...