Tutkija vai shoppailija

Yksi konkreettinen asia, jota tässä meneillään olevassa blogitutkimuksessa mietin, on raha. Minua kiinnostaa, miten verkossa syntyvistä sosiaalisista suhteista tehdään yhteismitallisia, eli miten niitä muutetaan ”talouden kielelle”. Toisin sanoen, miten ja millä perustein bloggaamisesta saadut tulot muodostuvat, kenelle niitä tulee ja mitä seurauksia tällä kaikella on.

Selvää on, että bloggaamisen tulot ovat aika vahvasti sidoksissa siihen mitä voidaan mitata eli kävijämääriin ja klikkauksiin. Erinäiset mittaamisen teknologiat, kuten Google Analytics, siis muuttavat sosiaalisia verkostoja ja suhteita sellaiseen muotoon, jossa niitä voidaan vertailla ja jossa niille voidaan laskea hinta. Tämä on kiinnostavaa monessakin mielessä, muun muassa siksi että minä tutkijana olen ehdottomasti osa näitä verkostoja. Vaikka en koskaan kommentoisi yhteenkään blogiin, myös minun klikkaukseni lasketaan. Niillekin tulee (pienistä pienin) rahallinen arvo. Tämä on (ehkä vähäpätöiseltä vaikuttava, mutta kumminkin olennainen) esimerkki siitä, miksi tutkijana on hankala katsoa asioita objektiivisesti ulkopuolelta - mitään ”ulkopuolista” asemaa ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Kun klikkaan, tulen osaksi ilmiötä.

Eri asia on sitten se, että en ole tyytynyt vain klikkailemaan. Välillä kommentoin blogeja, ja välillä myös ostan tuotteita joita blogeissa markkinoidaan. Tätä shoppailua mietin aluksi tosi paljon. Että millainen tutkija oikein olen kun tutkimisen sijaan ryhdynkin tilailemaan ties mitä lastenvaatteita ja tyynyjä. Vähän hävettikin. Enkä oikein vieläkään osaa suhtautua tähän asiaan oikein mitenkään järkevästi. En ole keksinyt mitään erityistä syytä olla ostamatta, mutta jokin tässä kuitenkin hiertää.

Joskus on tutkimusta tehdessä niin, että juuri se mikä jotenkin hiertää tai tuntuu vaikealta osoittautuukin tärkeäksi. En tiedä olisiko tässä niin. Ainakin oma osallisuuteni blogitaloudessa näyttää minulle konkreettisesti sen, mistä tämä talous syntyy ja miten se toimii, mihin blogimarkkinointi meissä vetoaa. Ja millä lailla meistä itse kukin on osa niitä arkisia käytäntöjä, joista tutkimuksissa kuvaillut ”digitaaliset taloudet” muodostuvat. 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.