Alf Rehn ja äijäfeminismi

Bluestocking

Huomasitteko pari vuotta sitten, kun harrastuksiinne hiipi vaivihkaa äijä-etuliite? Yhtäkkiä joogasalilla tarjottiin äijäjoogaa, uimahallissa äijävesijumppaa ja tanssitunneilla äijäbalettia. Äijätunneilla keski-ikäiset miehet ryhtyivät porukalla tekemään puoli(itse)ironisessa hengessä juttuja, joita olivat aiemmin harrastaneet pääasiallisesti naiset. Eihän nyt herramandeeros peruskeijo voisi marssia joogatunnille naisten sekaan syvähengittelemään ja koipiaan ojentelemaan, sehän ei olisi miehekästä ollenkaan!  Ei, kyllä tosimiesten aka äijien on parempi suorittaa asanat paidoisssa, joissa lukee “jätkä on eläin”. Tunnin jälkeen voidaan vielä äijäin kesken juoda kolme litraa olutta mieheen ja syödä viisitoista äijähådaria (on muuten ihan oikea konsepti, löytyy ABC -ketjun äijämenulta. True story.).

 

Ja nyt ei saa käsittää väärin, paitsi jos tahallaan haluaa. Olen todella iloinen, että miehet ovat löytäneet uima-altaan jumppasessioihin, joogatunneille ja balettiin. Kaikki edellä mainitut ovat niin mahtavia harrastuksia, että soisin niiden kuuluvan ihan jokaiselle ihmiselle sukupuoleen katsomatta. Ihmetykseni kohdistuu siihen, että miesten ei katsota voivan osallistua ihan tavallisille tunneille. Ikävä kyllä feminiiniseen toimintaan osallistumisen ajatellaan vielä nykyäänkin vievän miehiltä maskuliinista uskottavuutta, mikä kielii lopulta yhteiskunnan naistapaisuutta väheksyvästä mekanismista.

 

Äijä-etuliike tuli jälleen mieleeni, kun alkuviikosta luin Alf Rehnin kiihkeästi somessa jaetun feminismikolumnin. Kolumnissa oli ansiokasta pohdiskelua: Rehn esimerkiksi tunnustaa eksplisiittisesti olevansa etuoikeutettu valkoinen cis-heteromies, mikä on mahdollistanut muun muassa hänen varhaisen urakehityksensä ja säästänyt hänet seksuaaliselta häirinnältä. Rehn liputtaa feminismin puolesta, ja hyvä niin. Mutta tekstissä oli myös kohtia, jotka saivat minut lukijana varautuneeksi.

 

“Olen feministi, mutta se ei kerro minusta kaikkea. Olen myös innokas lihansyöjä, pidän toimintaelokuvista, ja tykkään kovasti viinasta.” Siinä Rehnin kolumnin viides ja kuudes lause. Lihansyönti, toimintaelokuvien katsominen ja viinan juominen ovat niin karikatyyrisia äijäesimerkkejä, että parempia saa hakemalla hakea. Paitsi että kovin kaukaa ei tarvitse lähteä etsimään. Kolumnin edetessä Rehn nimittäin kertoo myös pitävänsä alastomista naisista, olevansa enemmän peppu- kuin rintamiehiä ja ajattelevansa kolumnia kirjoittaessaankin seksiä naisten kanssa. Tämä teksti analysoi Rehnin argumentaation ongelmat niin ansiokkaasti, että minun ei sitä tarvitse enää tehdä. Sen sijaan ihmettelen, pitääkö Rehn (cis-)seksististä puhetta oikeutettuna, koska feminismi, vai eikö hän tullut ajatelleeksi puheensa olevan (cis-)seksististä, koska feminismi? Jälkimmäinen on siinäkin mielessä huolestuttavaa, että se vähentää koko tekstin uskottavuutta, olihan sen yksi pääpointeista oman etuoikeuden tiedostamisessa. 

 

On tutkimuksellinen fakta, että miesten toimijuuden reviiri on kapeampi kuin naisilla. Reviirin pinta-alan vähäisyys johtuu siitä, että miesten voi olla vaikeaa osallistua feminiinisinä pidettyihin toimintoihin, koska niiden katsotaan sosiaalisesti ja kulttuurisesti heikentävän hegemonista maskuliinisuutta. Feminismiä tarvitaan muun muassa, jotta miehet voisivat osallistua häpeilemättä naistapaisina pidettyihin toimintoihin ja näin ollen laajentaa toiminnan reviiriään. Feminismiä tarvitaan myös, jotta naistapainen toiminta olisi tulevaisuudessa mahdollista nähdä niin arvokkaana, ettei siihen osallistuminen vaikuttaisi kenenkään uskottavuuteen heikentävästi (vai mitä mieltä olet sanonnasta “heittää kuin tyttö”?). Jos feministiksi itseään kutsuvalla henkilöllä on tarve korostaa omaa hegemonista maskuliinisuuttaan, tulee feminismistä itsensä karikatyyri, jota voinee parhaiten kuvailla sanalla äijäfeminismi.

 

Eli miten olisi joogatunnit ilman etuliitettä ja feminismi ilman äijäilyä? Itse liputan sen puolesta jatkossakin.

 

Kommentit

Naislaif
Naislaif

Olen haaveillut kauppakeskuksiin "naisparkkeja", sillä jossain kuulemma miehille on sellaisia. Sinne voi äijä-kullan jättää shoppailun ajaksi, jota naiset innokkaasti harrastavat. 

Minä en harrasta. Aika ajoin ajaudun kuitenin tilanteeseen, jossa esim. siskoni kiertää kaupasta kauppaan ja minä etsi pakokauhuisesti rauhallista odotustilaa. Saiskon sellaisen naisparkin, ihan vaan tasavertaisuuden nimissä. 

Kiitos taas näkökulmastasi ja ajatuksistasi. Minua henkilökohtaisesti naurattaa tuo äijä-etuliite. Ehkä se kertoo enemmän äijien itsekorostuksesta, että kehtaavat rullata joogamaton ja juoda smoothien. 

Minja Koskela
Bluestocking

Mä olen myös törmännyt näihin miesparkkeihin, niissä on tosiaan aika väheksyvä meininki, kuten kuvailit. Ja kyllä kieltämättä itsekin hieman tyrskähdin äijä-etuliitteelle lukiessani äijämenussa kaupattavan äijähådaria. Å. Miksi.

 

Tällä kertaa vastaan asiallisesti (Ei varmistettu)

Kyllä se on ihan vaan naiset, jotka kontrolloivat miehen liikkumatilaa. Olin jossain vaiheessa parikin vuotta kiinnostunut joogasta, olisihan se kiva saada notkeutta lisää, ja tasapainoa mieleen. Tai jotain sen suuntaista. En kuitenkaan ikinä mennyt joogatunneille, koska tiedän miten pilkallisesti ne joogatunnin naiset olisivat suhtautuneet minuun vähintäänkin mielessään. Miehenä on tasan yksi sallittu paikka joogatunnilla, ja se on se elämäntapaintiaani goahippi, joka istuu siellä edessä tuntia vetämässä varmaankin ainakin joissain joogastudioissa.

Päivystävä feministi (Ei varmistettu)

Olen joogannut kolmessa eri Suomen kaupungissa useammalla eri joogakoululla. Tunneilla on joka harrastuspaikassa käynyt ihan tavallisia miehiä eikä kukaan ole pitänyt tätä mitenkään erikoisena. Viimeksi aloitin lattaritanssit, ja sielläkin rumbaamassa ja reggaetonia vääntämässä ihan tavallisia suomalaisia miehiä eikä kukaan lotkauta korvaansakaan. Lähtökohtaisesti joogaajia tai muita harrastajia ei kiinnosta yhtään kuka siinä viereisellä matolla vääntää. Kontrolloit itse omaa liikkumatilaasi kuvitelmillasi.

Tällä kertaa vastaan lähes asiallisesti (Ei varmistettu)

Kyllä se on naisista kiinni.

Käytetään noita rumbasamboja esimerkkinä, kun ne eivät minua edes kiinnosta, niin ei ole oma lehmä ojassa. Vaikka en ole ikinä käynyt missään lattaritanssikurssilla, niin _tiedän_, että kyseisten kurssien osallistujien jakauma menee suunnilleen näin: 65% suomalaisia naisia, 25% ulkomaalaisia gigoloita, 5% suomalaisia homoja, ja 5% suomalaisia panomiehiä. Ja tämäkin on seurausta siitä, miten naiset suhtautuvat. Lantion ketkuttelu on suomalaisten naisten mielestä seksikästä, jos sen tekee jännä ulkomainen mies. Sen sijaan jos lantiota ketkuttelee tavallinen suomalainen mies, niin se on todella epäilyttävää. Tämä selittää tanssikurssin miesosallistujien jakauman; ulkomaalaiset tulevat iskemään naisia kun tietävät eksotiikkansa purevan juuri tuollaisissa tilanteissa, lisäksi tulee joku suomalainen homo, sekä joku suomalainen panomies, joka on ympäriinsä panemisensa takia immuuni naisten homoväitteille ja menee oikeastaan samaan kategoriaan ulkomaalaisen gigolon kanssa.

"Typerä jaottelu", on varmaan nyt monen vastalause tähän. Olkoon vain kuinka typerä ja kärjistävä ja stereotypisoiva, mutta kun näinhän homma oikeastikin suunnilleen menee.

Minja Koskela
Bluestocking

"En kuitenkaan ikinä mennyt joogatunnille ---" & "Vaikka en ole ikinä käynyt missään lattaritanssikurssilla ---" ei argumentteina ihan vakuuta.

Tällä kertaa vastaan asiallisesti (Ei varmistettu)

Eipä sillä kai ole väliä ovatko ne argumentteina minkä tasoisia, jos todellisuus on kuitenkin lähellä tuota. Kyllähän te nyt itsekin tiedätte, ettei siellä rumbasambassa mitään tavallisia suomalaisia miehiä ole.

Päivystävä feministi (Ei varmistettu)

Ei ole, jos omaa elämääsi rajoittaa se, mitä kuvittelet naisten itsestäsi ajattelevan. Sitäkin voisi tietysti miettiä, kannattaako omaa elämää ylipäätään rajoittaa sen perusteella, mitä joku muu hiljaa mielessään saattaa ajatella.

Vielä palatakseni tähän tanssiharrastukseeni: tunneilla on 0-40% tanssijoista ihan tavallisia suomalaisia miehiä tunnista riippuen. En ole tivannut, kenen kanssa nämä miehet mahdollisesti harrastavat seksiä, mutta ihan tavallisilta heteromiehiltä vaikuttavat. Ulkomaalaistaustaisia ihmisiä ei ylipäätään ole tunneilla ollut, miehiä eikä naisia. Ei sillä etteivätkö ole puolestani täysin tervetulleita. Ihmettelen vähän, mistä olet saanut näinkin tarkat tiedot tanssiharrastajien mahdollisista sukupuoli- ja taustajakaumista kun kerran et ole koskaan tanssimaan menemistä edes harkinnut.

Tällä kertaa vastaan asiallisesti (Ei varmistettu)

Asuinkaupungissani jotain lattaritanssijuttuja järjestetään erään baarin tiloissa, ja satuin kerran kaverin kanssa menemään baarin ovesta sisälle, kun tällainen oli alkamassa arki-iltana. Piti mennä tuopille, mutta käännyttiin kannoillamme sitten heti. Sen verran kumminkin ehdin huomata, että ulkomaalaisten miesten osuus porukasta oli varsin suuri.

CougarWoman
CougarWoman

Mun yli nelikymppinen mies tuli mun joogaryhmään uteliaisuuttaan. Ei ole elämäntapaintiaani goahippi minun mieheni, vaan kalju ja tatuoitu ja lähinnä sen näköinen, että Odinin katupartioon pääsisi ihan samoin tein (ei siis ole aatteiltaan lainkaan semmoinen, puhun nyt vaan ulkonäöstä). 

Ei sitä kukaan siellä pilkannut, päin vastoin naiset tsemppasivat, että kiva kun saadaan miehiäkin mukaan. 

Eli musta tuntuu että sä lähinnä ihan itse rajoitat itseäsi :) 

Ja ellet, niin tervetuloa mun joogaryhmään, vielä mahtuu! 

Minja Koskela
Bluestocking

Kuulitko, nimimerkki Tällä kertaa vastaan asiallisesti? Aika ihana tarjous joogaharrastukseen täällä! <3

iidis
Varpain jaloin

Liekö aihe vai aika juuri sopiva, mutta vastauksestani tuli yksinkertaisesti liian pitkä. Pistin tekstin tuonne oman blogini puolelle.

Kiitos blogistasi ja tekstistäsi! Olen vahvasti sitä mieltä, että feminismi ajaa sekä naisten että miesten asiaa. Jos tavalla tai toisella naisellisiksi miellettyihin ominaisuuksiin ja mielenkiinnonkohteisiin lakattaisiin suhtautumasta alentuvasti, voisivat miehetkin harrastaa mitä tahansa ilman äijä-etuliitteitä!

Minja Koskela
Bluestocking

Ihanaa, että sä jatkoit tätä omassa postauksessa! Kiitos (ja pahoittelut su-per-myöhäisestä vastauksesta)!

CougarWoman
CougarWoman

Anteeksi ranskani - mutta voihan vittu. Kyllä minäkin tykkään lihasta, viinasta ja toimintaleffoista. Ikäänkuin kaikki feministit olisivat totaalikieltäytyviä kasvissyöjiä, jotka katselevat vain vakavia draamoja. 

Minja Koskela
Bluestocking

Haha, joo! Meitä on moneksi, feministeissäkin!

Kommentoi

Commenting is closed.