Helsingin kaupungille: väkivalta on väkivaltaa

Bluestocking

Tsekataanpa ensin pari faktaa:

  • Noin viidennes sekä naisista että miehistä on kokenut fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua jossain kohti nykyistä parisuhdettaan.
  • Suomessa naisen surmaaja on useimmiten puoliso tai entinen puoliso - tilastojen mukaan naisille turvattomin paikka on siis koti.
  • Suomi on saanut toistuvasti huomutuksia kansainvälisiltä elimiltä liian vähäisistä toimista, joilla naisiin kohdistuvaa väkivaltaa voitaisiin vähentää.
  • Noin neljännes perhe- ja lähisuhdeväkivallasta kohdistuu lapsiin.
  • Euroopan neuvoston suositus Suomelle on 500 turvakotipaikkaa. Suomessa paikkoja on yhteensä 114.

Mitä tekee Helsingin kaupunki tämän tiedon valossa? Tietenkin julkaisee kampanjan, jonka videolla musta lintu vie lapsen, kun äiti vastaa tekstiviestiin. Kampanjan slogan kuuluu: “Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa.” Juliaihminen tiesi kertoa, että kampanjan mainostaminen Helsingin Sanomien etusivulla on maksanut reippaat 25 000 euroa. Ajatelkaapa, jos ne rahat oltaisiin laitettu turvakotiverkoston kehittämiseen.

 

Helsingin kaupungille sellaisia terveisiä, että tämän päivän väkivaltaa on väkivalta. Äidit: somettakaa rauhassa jatkossakin.

 

Seuraatko jo somessa? FACEBOOK & INSTAGRAM

 

Kommentointi sallittu ainoastaan Lilyn rekisteröityneille käyttäjille.

Share

Kommentit

Räyhälä
Räyhälä

Kasper Strömman onneksi keksi taas hienon keinon asian ratkaisemiseksi :D 
http://kasperstromman.com/2016/11/15/varo-helsinkilaista-korppiarmeijaa/

Suvi K.
Sisunainen

Mäkin mietin tätä kampanjaa. On ihan totta, että monet lapset kärsii siitä, että vanhemmat ei ole läsnä ja somettaa tai mitä ikinä tekevätkään älylaitteillaan silloin, kun lapsi tarvitsisi irl-kontaktia.

Tässä mainoskampanjassa on kuitekin (mainitsemasi rahankäyttöongelman) lisäksi kaksi ongelmaa:

Ensinnäkin, ainakin mun ymmärtääkseni niissä esiintyy vain naisia/äitejä (jos kampanjassa on joku osa, jossa on isä, jota en ole vielä nähnyt, saa linkittää!).

Toiseksi, välinpitämättömyyden syyksi tarjotaan vain älylaitteen käyttöä, joka on naisen mielestä ilmeisen mukavaa.

Tästä seuraa johtopäätös, että jos äidillä on kodin ulkopuolista sosiaalista elämää tai muuten hauskaa, se on lasten kaltoinkohtelua. Jos kampanjassa nähtäisiin tasapuolisesti mies- ja naishahmoja ja tekemässä erilaisia asioita, joiden vuoksi he ovat välinpitämättömiä lapsiaan kohtaan, kampanja olisi sekä osuvampi että vähemmän loukkaava.

(Sinänsä muuten hassua: kontekstista irrotettuna olisin tulkinnut sen korppivideon niin, että älypuhelimen vuoksi nainen unohtaa, millaista on olla lapsi ja leikkiä rannalla, ts. pikkutyttö on sen alter ego / "sisäinen lapsi", jonka se kadottaa.)

sniinis (Ei varmistettu) Http://taimimaailma.wordpress.com

Kampanjassa ei ilmeisesti näy miehiä ollenkaan, koska metatason piiloviestinä oli, että isät ovat suurimmaksi osaksi poissaolevia vanhempia. Aina töissä tai jossain muualla. Että ei ihan mennyt putkeen tältäkään osalta.

Nn (Ei varmistettu)

Hei!

Olen kanssasi ihan samoilla linjoilla kampanjasta. Valitettavasti lasten laiminlyönti vahingoittaa myös, vaikka se usein unohdetaan. Kampanja ei kyllä nyt osunut kohdilleen, mutta jos "unohdetaan" se, niin heräsin taas ajattelemaan kuinka paljon vahinkoa laiminlyönneillä saadaan aikaan. Sitä harvemmin nostetaan esille, joten sinänsä kyse on tärkeästä aiheesta. Taustalla olevia syitä on varmasti paljon, mutta niihin osaan uskoakseni voitaisiin halutessa puuttua ennaltaehkäisyn avulla.

Terveisin pitkäaikainen lukija ja ei-niin-lahjakas-kirjoittaja :D

Uusi Alku
Between the raindrops

Mä olen myös kampanjasta edelleen hieman hämilläni, mutta halusinpas tähänkin ketjuun lusikkani lyödä. Ymmärsin, että kampanjan tarkoitus oli pureutua nimenomaan henkiseen väkivaltaan, tässä tapauksessa selvästikin välinpitämättömyyteen ja someen viitaten.

Viime vuonna Helsingin kaupunkihan kampanjoi fyysisen väkivallan teemoissa, erityisesti haluttiin nostaa esiin kulttuuritaustaista lähisuhdeväkivaltaa. "Mikään ihonväri ei kestä väkivaltaa" oli tuolloin sloganina. Tänä vuonna ilmeisesti väkivallan teemoista valikoitui tämä näkökulma. Se ei selvästikään onnistunut niin hyvin kuin edellinen, vuoden 2015 kampanja.

Uusi Alku
Between the raindrops

Ai niin, viime vuoden kampanjavideo näytti tältä:

Taru Mari
Stuff About

Kiitos tästä. :D<3

Lauratau
Lapsenkengissä

Niin, siis virallisen tiedon mukaan kyseisen mainoskampajan suunnittelu ja toteutus on maksanut 92500 euroa. Varmasti tässä on taustalla joku tutkimustulos, joka paljastaa maatamme uhkaavan, laaja-alaisen, väkivaltaan verrattavissa olevan ja somesta johtuvan välinpitämättömyysilmiön. Koska en keksi, miksi muuten tämä kampanja on tehty juuri tällä näkökulmalla. 

Räyhälä
Räyhälä

Ei helvetti, mistä tuon tiedon löytää? :O 

Helsinkiläisäiti (Ei varmistettu)

Kampanjan taustalla ei ole minkäänlaista tutkimusta. Ainoastaan hyvin epämääräinen "ammattilaisten huoli".

Eräs tuttu toimintaterapeutti esim valitti, miten vanhemmilla on älypuhelin mukana vastaanotolla ja että kuinka kerrankin eräs isä "koko ajan teki jotain kännykällä" kun hän antoi toimintaohjeita. Kysyin että onko tullut mieleen että isä teki sinne puhelimeen muistiinpanoja niistä ohjeista. Ei ollut juolahtanut mieleen.

Eli tällaisia täysin irrallisia, satunnaisia, tutkimattomia, äärimmäisen mutuhavaintoja siellä taustalla on. Ei mitään muuta.

Kommentoi

Commenting is closed.