Keitäs tyttö kahvit eli mainonnan stereotypiat

Bluestocking

Tiedättehän, miten taloustaantuman sanotaan paitsi säätelevän hameenhelmojen pituutta ja kasvattavan huulipunan myyntiä, myös nostavan perinteiset perhearvot ja sukupuoliroolit kunniaan? Mainostajat ilmeisesti tietävät. Sitä nimittäin luulisi, että vuonna 2016 mainoksiin haettaisiin tulokulmia, joilla nykyaikainen kuluttaja voisi tarttua syöttiin ja liputtaa mainostajan modernia arvomaailmaa. Sen sijaan esimerkiksi Haagan autokoulu mainosti äitienpäivän alla palveluitaan seuraavasti: "Pelottaako äidin tai vaimon kyydissä? Osta äitienpäiväksi lahjakortti kertausajoon! Suosittelemme ostamaan lisäksi myös kukkia ja suklaata." Mainoskuvassa nuori nainen puristaa kauhusta kankeana auton rattia ilman turvavöitä. Nainen ratissa -stereotypia check!

Fonectan palvelunumero puolestaan lähestyy taantuma-ajan potentiaalisia kuluttajia sukupuolistereotypian sijaan kulttuurisella (lue: rasistisella) stereotypialla. Fonecta mainostaa palvelua, jolla auton rekisteritiedot saa palvelunumeroon soittamalla. Mainoksessa käytetään kuvituskuvaa, jossa romanimies esittelee myynnissä olevaa autoa, joka on ilmiselvästi varastettu (kuva täällä). Auto on sijoitettu hämärään talliin ja sen rekisterikilvet repsottavat. Kuvan etualalla välkkyy romanimiehen kultakello. Rasismi mainonnassa check!

Kulta Katriina on sen sijaan päättänyt palauttaa arvojen lisäksi myös kuvastonsa vekkulisti 50-luvulle kokosivun sarjakuvamuotoisella mainoksellaan:

Olin jo unohtanut koko mainoksen, kunnes se sponsoroituna pomppasi Facebook-feediini ilman ennakkovaroitusta. "Suomalaisen kahvikulttuurin puolesta", julistaa mainos. Sitten se kuvailee sarjakuvamuodossa, mitä suomalainen kahvikulttuuri on.

Ensimmäisen rivin kuvissa imitoidaan suomalaisen heteromiehen miehekkään jähmeää olemusta. Heteromiehen ei sovi kovin läheisesti muiden miesten kanssa esiintyä, ettei tule väärinkäsityksiä eikä status laske. Ensimmäisen rivin kuvat voisivat vielä mennä (itse)ironian piikkiin, mutta seuraava rivi palauttaa tarinan perinteiset arvot uomiinsa: siinä nuori nainen maanittelee keskenään puuhastelevia miehiä kahville, jonka on ehtoisana emäntänä ihan itse keittänyt. On se vaan näppärä flikka! Lopuksi mies pyytää naista kahvitreffeille, mikä on mukavaa, koska kerrankin naisen ei tarvitse keittää kaffetta itse. Kahvilassa istuu myös toinen heteropari. Tarina päätynee mukavan 50-lukulaiseen taajamaan, jossa naisen ainoa aktiivinen rooli on sama kuin sarjakuvassa: keittää pojille kahvia.

Ihan jo mainonnan tason vuoksi toivon, että tämä taantuma olisi pian tiensä päässä.

Share

Kommentit

Helmi K
sivulauseita

EI PERKELE.

Minja Koskela
Bluestocking

Hah, äläpä!

Naislaif
Naislaif

Kaikesta tuosta huolimatta ostan huulipunan, kirkkaanpunaisen. Puolustan valintaani sillä, että se tulee naamiaisasun rekvisiitaaksi. 

Kummallista, että me emme etene, vaikka suu vaahdossa asiota muka eteenpäin viemme. Saa miettimään, että jarruttajien määrä on edistyksellisimepä paaaaljon suurempi joukko. 

Minja Koskela
Bluestocking

Huulipunat on ihania, mulla on ostoslistalla luumun värinen! Kirkkaanpunainen jo aktiivikäytössä. Totta puhut, jarruttajia on ihan liikaa. Pitänee vaahdota entistä enemmän. ;)

Essi R.
kirja+kakku

Heh. Näin tässä hetki sitten muistaakseni Kalevassa koko sivun kokoisen mainoksen jostain remonttifirmasta, joka mainosti "älykästä putkiremonttia". Mainoksessa oli nuori (hetero)pariskunta imuttelemassa vaahtokylvyssä. Koska ilmeisesti hyvä putkiremppa=hyvä seksielämä. Jotenkin luulin, että seksillä mainostaminen olisi jo vähän passé, mutta ei vissiin sitten. 

Muhvi (Ei varmistettu)

Heips!

Autokoulun osalta kohdistettu mainonta sallittaneen koska ainakin JKL seudulla nuo kertauskurssit otettiin käyttöön nimenomaan kun autokouluihin tuli vähän väliä puheluita joissa ajokortin 10-20v sitten ajanut henkilö ei ole ajanut autolla kortin saamisen jälkeen ja nyt tilanne muuttunut siten, että ajokortille on taas käyttöä. Nämä yhteydenotot tulivat käytännössä 100% n. 35-50v naisilta. En löytänyt nopealla googlella tutkimusta asiasta mutta sellaisiakin lienee tehty mitkä tuon varmistaa.

Kysymys lienee sitten saako stereotypiaa käyttää mainostuksen kohdistamiseen jos se on totta?

Kommentoi

Commenting is closed.