Sukupuoli suoraan kaupan hyllyltä

Bluestocking

Olen jonkin seurannut kauppareissuilla kännykkäkameran kanssa, mitä kaikkea meille kaupitellaan sukupuolen nimissä. Sukupuolen alleviivaamisesta on tuotteistajille hyötyä, sillä sukupuolioletuksen avulla tuotteet voidaan brändätä näppärästi - viis siitä, että kategorisointi on keinotekoista, kyllästyttävää ja pönkittää vallistevia valtasuhteita. Pinkkeihin ja sinisiin pakkauksiin jaotellut tuotteet eivät myöskään suoranaisesti kieli tuotteistajan mielikuvituksesta. Siitä huolimatta tuotteiden sukupuolittaminen on aiemminkin sääntö kuin poikkeus. Esimerkiksi:

Koska poika ei voi pissata vaippaan, jossa on sydämen kuvia.

 

Koska sukupuoli määrää, millaisista asioista olet kiinnostunut.

 

 

Koska miksipäs ei.

 

 

"Erikoislehti naisille" - koska lehden toimituksessa oivallettiin, että myös jotkut naiset juoksevat.

 

Koska tyttö ei voi ajaa pyörällä, joka ei ole pinkki.

 

 

Koska Helsingin työväenopistossa luullaan, että äiti ei juo virvokkeita.

 

Seuraa Bluestockingia Facebookissa täältä.

Share

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

Haha, toi tee oli paras. Miehelle potenssia nostavia, naisille rauhoittavia elementtejä sisältävä. Koska luoja paratkoon jos hysteria. :'D

Minja Koskela
Bluestocking

Kyllä! Onneksi kamomilla auttaa! :D

MinnaM
Itse Minna Mänttäri

HELSINGIN TYÖVÄENOPISTO ETTÄ MITÄHÄN VITTUA.

Näinkin sen olisi voinut sanoa:

"Voit nikkaroida äidille lahjaksi leikkuulaudan, jonka päällä äiti voi kätevästi leikata omat aivonsa pois. Sillä niillähän naiset eivät tee mitään. Sen jälkeen äitiä lakkaa myös häiritsemästä se, että isä on taas lastannut virvoketelineensä täyteen ja aikoo vetää perinteiset liiskat kesäloman jokaisena päivänä. Ja näin perherauha on taattu ja lapsetkin voivat leikkiä rauhassa sukupuolensa mukaisilla ja värikoodatuilla leikkikaluilla." 

 

 

Minja Koskela
Bluestocking

Niinpä. Todella hämmentävää settiä, etenkin kun kyseessä on instituutio, joka tarjoaa sivistystä ja koulutusta.

Eme-Liina (Ei varmistettu)

Siis MITÄ !!! Kirsikkana kakun päällä toi työväenopisto, pliis onhan toi vitsi.. Uskomatonta.

Minja Koskela
Bluestocking

Äläpä!

miesselitykset (Ei varmistettu)

Perkule en voi tarkkaan kertoa mitä teen työkseni ja millaisia asioita tiedän. Joka tapauksessa, olen tehnyt mm. käyttäjätutkimukseen, designiin, mainontaan ja markkinatutkimukseen liittyviä juttuja.

Pääsääntöisesti jo lapsissa näkyy preferenssit sukupuolen mukaan. Erityisesti pojissa. Ihan tuollaisissa esikoulu-eka-tokaluokkalaisissa. Oma selitykseni on se, että naiset ja tytöt iskostavat jo pikkupoikien mieleen kuvainnollisesti ilmaistuna, että "tee yksikin tyttömäinen liike niin et saa pillua ikinä". Siksi miehet tarvitsevat "miehille osoitettuja" juttuja joka kerta, kun naiset ottavat tasa-arvon nimissä uuden alueen haltuun. Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että naiset saavat olla naisia tai miehiä, ja miesten tulee etsiä keino olla ubermaskuliinisia erottuakseen naisista jotka ovat päättäneet olla miehiä (sillä jos keinoa ei löydy niin Nyrkki-Kyllikki odottaa).

Minja Koskela
Bluestocking

Just joo. Jos olet valmis laajentamaan ymmärrystäsi sukupuolista ja tasa-arvotyöstä, niin voin kaivaa sulle tutkimusmateriaalia ja linkkejä.

miesselitykset (Ei varmistettu)

En voi tosiaan kertoa mistä syystä näitä tiedän, mutta tietoni tulevat hyvin suoraan lähteeltä, elikkä lapsilta itseltään. Olen ollut tekemässä sovellettua tutkimusta, jossa lapset olivat kohderyhmänä. Koska kyseessä ei ole ollut akateeminen tutkimus vaan yrityssalaisuudet, niin en voi paljastaa mitä tutkimme ja miten. Joka tapauksessa, varsinkin poikien preferensseissä oli huomattavissa jo tuon ikäisenä ainoastaan supermaskuliininen vaihtoehto. Mitään tyttömäistä ei ollut kenenkään pojan kulutustoiveissa, ja supermaskuliininen väkivaltaa/ lihaksia/ aseita/ rahaa painottava vaihtoehto oli noin 2/3 enemmistöllä tulkittavissa ykköseksi. Loput pojat painottivat insinööri-/nörttihenkistä maskuliinisuutta. Kuten sanottu, tyttömäisiä toiveita ei ollut yhdelläkään melko isosta tutkimusryhmästä.

Minja Koskela
Bluestocking

Ei kai kukaan sitä ole epäillytkään, että nämä tulokset olis sun keksintöä. On ihan tutkittu fakta, että miesten liikkumavara on naisten toimijuuden kenttää kapeampi kuten myös se, että sukupuolimuottiin sullominen alkaa jo lapsena. Tuhahtelin analyysille, jonka mukaan pikkupoikien preferenssit olisivat feministien/naisten syytä. Rakas ystävä, feministit ovat tehneet ja tulevat edelleen tekemään jatkuvasti töitä sen eteen, että myös pikkupojilla olisi laajempi toiminnan kenttä. Tämä on meistä feministeistä ongelma, jolle tarttee tehdä jotain. 

Vau mikä vauva!

"Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että naiset saavat olla naisia tai miehiä, ja miesten tulee etsiä keino olla ubermaskuliinisia erottuakseen naisista jotka ovat päättäneet olla miehiä (sillä jos keinoa ei löydy niin Nyrkki-Kyllikki odottaa)."

Ehkä ihan hyvä, ettet voi enempää kertoa mitä "tiedät".

kiasophie
Sparks by K

Mitä helvettiä, Helsingin työväenopisto? Toihan on jo aivan törkeetä :D 

Minja Koskela
Bluestocking

Joo, en vaan tajuu...

Naislaif
Naislaif

Millainen olisi naisolut tai mimmiviski?
Kaipaisin ohjetta : Kuinka katsoa oikein olympialaisia, kun mieheni tekee ruokaa.

Naislaif
Naislaif

Tsekattu :)

Sansa (Ei varmistettu)

Mulle myytiin erään eräilykaupan kassalla tällä viikolla heidän kurssiaan "naisille, jotka eivät ole ikinä tai usein käyneet metsässä". En sitten tiedä oliko se mun punainen huulipuna ja kesämekko myyjän mielestä selkeä merkki siitä, etten ole ikuna metsässä kuljeksinut._Kaikista_ heidän kursseistaan juuri tämä piti kuitenkin mainita juuri minulle, luultavasti sen vuoksi miltä näytin. Ärsytti. Mä vietän monia tunteja metsissä viikottain kesät talvet ja haikkaan. Tämän lisäksi nautin myös kauniista vaatteista sekä huulipunista :)

Minja Koskela
Bluestocking

Äh, miten ärsyttävä tilanne! Mulla ollut sama homma monta kertaa musaliikkeissä, kun olen katsellut sähköisiä instrumentteja tai rumpukapuloita. Ikään kuin huulipuna estäisi metsässä kävelyn tai bändisoiton. Not.

minä_vain (Ei varmistettu)

Noissa poika/tyttö vaipoissa on erot sen takia, koska ne on tarkoitettu isoille lapsille joilla on isot pissamäärät, ne on oikeasti anatomisesti suunniteltu, imukykyisempää osaa on sukupuolen mukaan. Meillä kun on ne värkit hieman erilaisia. Yogi teessä olevat yrtit tukevat hormonitoimintaa, joka on erilaista miehillä ja naisilla. Miesjuoksijat eivät varmaan halua lukea, kuinka voi juosta kuukautisten aikana. Sukupuoli jaottelu on välillä ok, mun mielestä ainakin noissa tapauksissa. Ehkä osa tuotteista oli hakemalla haettu, perehtymättä niiden varsinaiseen sisältöön ja toimivuuteen?

Emilia M

Ainoa noista mainitsemistasi esimerkeistä, jossa on järkeä, on tuo tee. Vaippaa voi kyllä käyttää kuka tahansa vaikkaikäinen ihan sukupuolesta riippumatta, niin ennenkin käytettiin, tuo sukupuolen mukaan jaottelu on vain markkinointityyppien keksintöä. Miesjuoksijat eivät myöskään varmaan saa shokkia, jos näkevät lehdessä jutun kuukautisista. Hesarissakin on joskus juttuja kuukautisista, iik! Tuo lehden suuntaaminen joko naisille tai miehille on minusta jotenkin äärimmäistä typeryyttä, tiedon pitäisi olla vapaata kaikille (vaikka en kyllä muutenkaan ymmärrä, miten juoksemisesta saadaan aikaan kokonainen säännöllisesti ilmestyvä lehti - lenkkarit jalkaan ja juoksemaan ja silleen, luulis että riittää. Varmaan siellä esitellään mitä kaikkia uutuustrikoita ja sykemittareita voi ostaa, että treeni kulkee).

Minja Koskela
Bluestocking

Ei näitä ollut "hakemalla haettu" ja ihan perehtynyt tuotteisiin olen. Esim. : 1) Sukuelimet eivät määrää sitä, onko ihminen kiinnostunut sinisestä/moottoripyöristä vai pinkistä/sydämen kuvista. 2) Sukuelimet (tai "erilaiset värkit", kuten totesit) eivät määrää ihmisen sukupuolta. 3) Teehen liittyen se, mitä Cougar Woman ylempänä sanoi. 4) Jos miesjuoksijalla on ongelma lukea kuukautisista, voi hän jättää lehden ostamatta sen sijaan, että lehden tekijä toimittaa erillisen lehden naisille (mikä btw paljastaa myös, kelle alkuperäinen lehti on lähtökohtaisesti suunnattu). 5) Myös joillain miehillä on kuukautiset (tästä tulossa lisää suunnitteilla olevassa kuukautispostauksessa).

Vierailija (Ei varmistettu)

Hieman kommenttia lehtiin.
Juoksu on kyllä aiemmin ollut enemmän miesten harrastus, joten itse en näe tuossa erikoislehdessä mitään "pahaa". Kannen perusteella vaikuttaa ihan hyvältä tietopaketilta esim. juuri juoksuharrastuksen aloittaneelle naiselle ja tässä on nähty potentiaalinen markkinarako. Mikään ei viittaa siihen, että jatkossa julkaistaistiin säännöllisesti molempia lehtiä.
Käsittääkseni myös esim. fitness- puolella on paljon lehtiä ja osa selkeästi naisille suunnattuja, vaikka myös naisista löytyy myös pro- tason kehonrakentajia, jotka eivät näitä naisten fitness- lehtiä osta. Voisin kuvitella myös Fillari- lehden tekevän joskus naisille suunnatun numeron, koska myös maantie- ja maastopyöräily on miesvoittoinen harrastus. Olen huomannut tämän itse maanteillä ajaessani.
Urheiluvaatteita ostaessa osaa häiritsee sukupuolittaminen, koska naisten puolella värivalikoima on usein pinkkiä, lilaa jne. Monet naiset kuten minä taas valitsevat juuri näitä värejä. Verkkatakit sen sijaan olen ostanut miesten puolelta, kun en ole halunnut tyköistuvaa mallia. En tässäkään näe ongelmaa, koska mallistot ja sisäänostot tehdään keskivertomenekin mukaan.

annepa (Ei varmistettu)

Mieheni huomasi toissapäivänä yhden asian Fairy-mainoksessa. Mainoksessa pikkupoika vinkuu isälleen, että haluaisi tehdä Fairy-pullosta raketin, mutta kun ei se pullo koskaan tyhjene. Mitä tekee isä? Lukee lehteä. Taustalla näkyy nainen (äiti?) joka tiskaa! Miksi isä ei tiskaa? Miksi poika menee vinkumaan isälle, joka lukee lehteä eikä äidille, joka tiskaa? Miksi äiti on tilanteessa täysin statisti? Mitä? Miksi?

Vierailija (Ei varmistettu)

Ylikansalliset mainokset tehdään globaalille yleisölle ja monissa maissa mies ei tiskaa vaan rakentaa raketin siitä pullosta. Suomessa Sini tms on tehnyt mainoksia, joissa mies siivoaa pojan kanssa. Olikohan vielä niin, että mainoksen lopussa nainen saapuu siistiin kotiin. En tiedä onko sama mainos laitettu kansainväliseen levitykseen, kun käsittääkseni myy myös ulkomaille tuotteita.

Joku toinen ylikansallinen siivousainebrändi on myös tehnyt pari mainosta, jossa ekassa kaksi keski-ikäistä miestä testaa pesuaineita ja miehistä lihavampi hieman toilailee. Lopuksi pestään pallogrilli. Saman brändin uudessa mainoksessa taas nuori, treenattu mies siivoaa koko autotallin tms. samalla tanssien. Näissä molemmissa mainoksissa mies on kuvattu aika stereotyyppisesti (höhlä keski-ikäisen lihava mies, nuori komea sporttinen mies), mutta en ole nähnyt kenenkään reagoivan. :)

Lakua (Ei varmistettu)

Törmäsin vasta nyt blogiisi ja kirjoitat tärkeistä aiheista! Tämäkin kyseinen juttu ilmentää hyvin syvälle juurtuneita sukupuolistereotypioita, joita näemme arjessamme. Välillä on silti muistettava, että naiset ja miehet ovat kuitenkin fyysisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia. Minä, ärhäkkänä feministinä itseäni pitävä nainen, olen sitä mieltä, että on tärkeää, että naisille on myös omia urheiluun liittyviä julkaisuja. Itse esimerkiksi luen säännöllisesti naisille suunnattua kiipeilyblogisivustoa, jossa esitellään naisille kuratoituja tarvikkeita ja hyviä naisurheilijoita. Tällaisten julkaisujen on mahdollista paremmin ja laajemmin tuoda esiin naisten tarpeet ja myös tiedostavalla tavalla käsitellä sukupuolesta johtuvia eroja. Tottahan se on, että testosteronin ansiosta miehet juoksevat helpommin nopeammin tai kiipeävät pituutensa ja voimakkuutensa avulla vähemmällä treenillä vaikeampia reittejä. Aina miehille sopivat vinkit eivät tästä syystä sovi naisharrastajille. Lisäksi naisille suunnatuissa medioissa voidaan laajemmin tosiaan keskittyä niihin fanitettaviin NAISurheilijoihin, joista voi todella ottaa oppia omaan treeniin ja motivaatioon. Tämä ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että fanittaisi miehiä tai treenaisi heidän kanssaan yhdessä. Valinnanvaraa on hyvä olla! Medioitahan on moneen junaan, lehtiä satoja erilaisia ja kohderyhmiä samoin. En väitä, etteikö naisille sopivia aiheita kuten juuri tuossa lehdessä esiin nostettuja kuukautisia tai juoksuliivejä voisi käsitellä myös ns. tavallisessa Juoksija-lehdessä, mutta tässä tapauksessa itse todennäköisesti lukisin tarkemmin tuon "erikoislehden".

Minja Koskela
Bluestocking

Itse asiassa en tullut ajatelleeksi asiaa tältä kantilta, vaikka juokseminen on myös mulle rakas harrastus. Itse vilkaisin lehtiä ja ajattelin, että jaahas, on juoksijoita, ja sitten on NAISjuoksijoita. Tämä voimaantumisnäkökulma (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) on kuitenkin myös tosi kiinnostava lukutapa. Kiitos kritiikistä ja näkökulmasta!

Örweli (Ei varmistettu)

Klassikko, nainen autokaupassa eli minä pari kuukautta sitten; (mies)myyjä esitteli minulle autoa "..tämähän on kans tällainen kiva kynsilakan värinen!" Minä hämmentyneenä: "Ööh, mä en käytä kynsilakkaa..." Myyjä :"Heh heh, no joo, saahan kynsilakkoja varmasti muinakin väreinä!" Minä vaivaantuneena: "Juu, on niitäkin aika montaa väriä.."
Parasta tilanteessa oli kuitenkin oma reaktioni, sillä tunsin syyllisyyttä siitä, että olen niin huono nainen ja epäonnistunut sitä kautta varmasti ihmisenä muutenkin, sillä A) en käytä kynsilakkaa ja B) en ostanut autoa värin perusteella. Luulin, että tällaiset myyjät ja stereotypiat naisista olisivat jo historiaa. Lisäksi hämmästyin omaa syyllistymistäni siitä, kuinka en nyt täyttänytkään jotain kummallista naisen määritelmää. Pääsin kyllä yli kokemuksesta ja kerron nauraen tarinaa juntista myyjästä ja omasta oudosta reaktiosta.

Kommentoi

Commenting is closed.