Uudistunut Lumene - vanha viesti

Bluestocking

Olet varmasti lukenut jo miljoonasta kauneusjutusta, että Lumene on freesannut brändiään. Jos et ole, niin nyt viimeistään kuulit. Itse en aio käsitellä Lumenen tuotteiden mahtavuutta, vaan kampanjaa, jolla suomalainen meikkibrändi aikoo maailmanvalloituksen toteuttaa. Se on nimittäin hämmentävää kamaa.

Lumenen nettisivuilla puhutaan ainutlaatuisesta pohjolasta, luonnon raaka-aineista, pohjoisen valosta, luonnollisuudesta ja suomalaisista naisista. Uudistuksen kasvona on suomalainen menestystarina, Suvi Riggs. Sehän sopii, valetaanhan tässä Lumenesta itsestäänkin seuraavaa maailmanvalloittajaa. Reseptikin on selkeä: suomalainen luonto ja valkoinen nainen.

Lumenen kauneusjargonia lukiessa tuntuu, kuin olisi suorittanut aikahypyn 1900-luvun alkuun, sillä teksti voisi olla suoraan menneiden aikojen kansallisromantikon kynästä:

“Uskomme, että suomalainen kauneus syntyy yhdistelmästä luonnetta, kauneutta, kulttuuria, pohjoista luonnonmaisemaa ja suhdetta ainutlaatuiseen pohjoisen valoon.” Voin melkein kuulla Finlandia-hymnin soivan.

Kun tulen kohtaan, jossa puhutaan “pohjoismaisen elämätyylin puhtaudesta ja aitoudesta” en ole enää ihan varma, luenko tuote-esittelyä vai perussuomalaisten puolueohjelmaa. Kampanjan videolla pohditaan myös, josko suomalaisten naisten kauneus olisi peräisin siitä, “ettemme koskaan jätä kotimaatamme”. Kuka muka sanoi, että nenää ei voisi puuteroida talvisodan hengessä? Videolla on myös kohta, jossa tummapiirteinen nainen vetää hätäisesti vahvaa rajausta sisäluomelle New Yorkin metrossa. Suomalainen nainen ei koskaan meikkaisi hätäisesti eikä liian vahvasti, koska hän on “aito itselleen”, kuten videolla kerrotaan. “Keinotekoisessa maailmassa me puhumme aitouden, rehellisyyden ja totuuden puolesta”, julistavat nettisivut. Aika paljon luvattu arkikosmetiikalta.

Jatkuva luonnollisuudesta (joka muuten saavutetaan meikkituotteiden avulla) ja suomalaisuudesta höpöttäminen yhdistettynä kuvastoon valkoisesta ihosta luonnon keskellä ei jätä paljoa arvailujen varaan. Lumenen kamppis on tyyppiesimerkki siitä, miten valkoisuutta luonnollistetaan ja suomalaisuutta representoidaan valkoisuuden kautta. Näen sieluni silmin, miten mediamaikat ja kansallisuus-teemaa käsittelevät yliopistonlehtorit hierovat käsiään yhteen: Kiitos, Lumene, tätä analysoidessahan se lukukausi kivasti kuluukin!

Ymmärrän toki, että suomalainen firma haluaa pyrkiä maailmalle suomalaisuutta korostamalla. Mutta sitä en ymmärrä, miksi suomalaisuutta halutaan viedä maailmalle kuvastolla, jonka rivien välistä läpi tunkeva ideologia on kaikkea muuta kuin kansainvälinen? Koska asia ilmeisesti on vaikea ymmärtää, niin sanottakoon se nyt ihan ääneen: suomalaisuus ei ole yhtä kuin valkoisuus.

Nyt minä menen vetämään vahvat rajaukset ja juhlistamaan keinotekoisen maailman iloja.

Seuraatko jo somessa? FACEBOOK + INSTAGRAM

 

Kommentointi sallittu ainoastaan Lilyn rekisteröityneille käyttäjille.

 

 

Kommentit

ReettaM
Harharetkiä

Lumene tuntuu vuodesta toiseen välittävän tota samaa viestiä! Luontosuhteesta höliseminen ihan OK, mutta jos kokeiltaisiin muuten jotain vähän tuoreempaa käsitystä suomalaisuudesta. Edes valkoisena ja vaaleatukkaisena en tunnista itseäni pellavalakanoissa pyörivästä ja eteerisestä mallista.

Etenkin toi metrokohtaus oli aika kamala: "Minulla ei ole tarvetta tuohon, minä suomalaisena tiedän paremmin."

Minja Koskela
Bluestocking

Aika hyvä oli myös toi kohtaus, jossa otettiin jääpalakylpy. Koska niinhän me suomalaiset naiset teemme usein ja huvikseen, hehe!

Looking for...

Minua ärsytti juuri tuo suomalaisten naisten yleistys. Meistä kaikki eivät todellakaan ole blondeja tai virheettömiä iholtamme. Emme me muussaa lakkaa naamaamme. Meillä on kiireitä, koska olemme osa yhteiskuntaa, emme vain kotona kököttäviä nukkeja. 

suomalaisuudessa on paljon hyvää, on hienoa, että lumene kokee sen edukseen. Kansainvälisillä markkinoilla kuitenkin tarvitaan muutakin ja luonnollinen on markkinoijien ylikäyttämä jo nyt.

Minja Koskela
Bluestocking

Word! Tätä just hain, tiivistit todella osuvasti, kiitos siitä!

Suvi K.
Sisunainen

Ihan jo tälleen markkinoinnin kannalta: miten maailmanvalloitusta tukee se, että eikös tosta tule kaikille ei-suomalaisille-ja-valkoisille aika ousider-fiilis?

Minja Koskela
Bluestocking

No siis niinpä! Ei tämä ehkä sittenkään ihan putkeen mennyt tämä kamppis...

mystery
Vision One

Tulee vähän mieleen se vähän aikaa sitten julkaistu ruotsalaisen matkailufirman mainos jossa haluttiin korostaa että matkoja on kaikille, mutta joka ikinen mainoksen about sadasta näyttelijästä on valkoihoinen :D 

Olen itse hyvin vaalea mutta en silti todellakaab koe olevani suomalaisempi tai varsinkaan "puhtaampi" kuin tummat ystäväni!

Minja Koskela
Bluestocking

Joo, näitä esimerkkejä on pilvin pimein... Miten tämä menee mainosten suunnittelijoilta ohi, on mulle täysi mysteeri!

Kommentoi

Commenting is closed.