Ladataan...
Bluestocking

Olet varmasti lukenut jo miljoonasta kauneusjutusta, että Lumene on freesannut brändiään. Jos et ole, niin nyt viimeistään kuulit. Itse en aio käsitellä Lumenen tuotteiden mahtavuutta, vaan kampanjaa, jolla suomalainen meikkibrändi aikoo maailmanvalloituksen toteuttaa. Se on nimittäin hämmentävää kamaa.

Lumenen nettisivuilla puhutaan ainutlaatuisesta pohjolasta, luonnon raaka-aineista, pohjoisen valosta, luonnollisuudesta ja suomalaisista naisista. Uudistuksen kasvona on suomalainen menestystarina, Suvi Riggs. Sehän sopii, valetaanhan tässä Lumenesta itsestäänkin seuraavaa maailmanvalloittajaa. Reseptikin on selkeä: suomalainen luonto ja valkoinen nainen.

Lumenen kauneusjargonia lukiessa tuntuu, kuin olisi suorittanut aikahypyn 1900-luvun alkuun, sillä teksti voisi olla suoraan menneiden aikojen kansallisromantikon kynästä:

“Uskomme, että suomalainen kauneus syntyy yhdistelmästä luonnetta, kauneutta, kulttuuria, pohjoista luonnonmaisemaa ja suhdetta ainutlaatuiseen pohjoisen valoon.” Voin melkein kuulla Finlandia-hymnin soivan.

Kun tulen kohtaan, jossa puhutaan “pohjoismaisen elämätyylin puhtaudesta ja aitoudesta” en ole enää ihan varma, luenko tuote-esittelyä vai perussuomalaisten puolueohjelmaa. Kampanjan videolla pohditaan myös, josko suomalaisten naisten kauneus olisi peräisin siitä, “ettemme koskaan jätä kotimaatamme”. Kuka muka sanoi, että nenää ei voisi puuteroida talvisodan hengessä? Videolla on myös kohta, jossa tummapiirteinen nainen vetää hätäisesti vahvaa rajausta sisäluomelle New Yorkin metrossa. Suomalainen nainen ei koskaan meikkaisi hätäisesti eikä liian vahvasti, koska hän on “aito itselleen”, kuten videolla kerrotaan. “Keinotekoisessa maailmassa me puhumme aitouden, rehellisyyden ja totuuden puolesta”, julistavat nettisivut. Aika paljon luvattu arkikosmetiikalta.

Jatkuva luonnollisuudesta (joka muuten saavutetaan meikkituotteiden avulla) ja suomalaisuudesta höpöttäminen yhdistettynä kuvastoon valkoisesta ihosta luonnon keskellä ei jätä paljoa arvailujen varaan. Lumenen kamppis on tyyppiesimerkki siitä, miten valkoisuutta luonnollistetaan ja suomalaisuutta representoidaan valkoisuuden kautta. Näen sieluni silmin, miten mediamaikat ja kansallisuus-teemaa käsittelevät yliopistonlehtorit hierovat käsiään yhteen: Kiitos, Lumene, tätä analysoidessahan se lukukausi kivasti kuluukin!

Ymmärrän toki, että suomalainen firma haluaa pyrkiä maailmalle suomalaisuutta korostamalla. Mutta sitä en ymmärrä, miksi suomalaisuutta halutaan viedä maailmalle kuvastolla, jonka rivien välistä läpi tunkeva ideologia on kaikkea muuta kuin kansainvälinen? Koska asia ilmeisesti on vaikea ymmärtää, niin sanottakoon se nyt ihan ääneen: suomalaisuus ei ole yhtä kuin valkoisuus.

Nyt minä menen vetämään vahvat rajaukset ja juhlistamaan keinotekoisen maailman iloja.

Seuraatko jo somessa? FACEBOOK + INSTAGRAM

 

Kommentointi sallittu ainoastaan Lilyn rekisteröityneille käyttäjille.

 

 

Ladataan...

Ladataan...
Bluestocking

“Sotkamossa on tehty ihme”, julisti Terrafamen sponssipipo päässään poseerannut pääministeri Juha Sipilä tässä kuussa. Terrafame on valtio-omisteinen yhtiö, joka jatkaa kaivostoimintaa surullisen kuuluisalla Talvivaaran kaivoksella Sotkamossa. Sipilän luokittelema ihme on se, että mittavat ympäristötuhot aiheuttaneen kaivoksen ympäristöriski on nykyisellään “hyvin hallinnassa”. Kansalaisten näkökulmasta ihme on ehkä kuitenkin aiemminkin se, että valtio ylipäänsä myönsi tappiolliselle kaivokselle 100 miljoonan euron lisärahoituksen. Eikä siinä vielä kaikki: Tällä viikolla kuultiin myös, että Sipilän sukulaisten omistama konepajayhtiö on saanut Terrafamelta merkittävän tilauksen.

Sipilä kommentoi asiaa blogissaan, jonka väittämät suorastaan kutsuvat vastakommentointiin:

Sipilä sanoo: “Ylipäätään, että tällainen kytkös käy edes mielessä, kertoo enemmän kysyjästä.”

Bluestocking vastaa: Eipäs kerro. Se kertoo siitä, että media hoitaa hommansa.

Sipilä sanoo: “Minä kestän sen, että minua hakataan median puolelta.”

Bluestocking vastaa: Sinua ei hakata median puolelta, vaan mediassa esitetään jääviyteesi liittyviä ja täysin aiheellisia kysymyksiä.

Sipilä sanoo: “Yle ei antanut minulle mahdollisuutta haastatteluun.”

Bluestocking vastaa: Yle lähetti sinulle perjantaina sähköpostilla kommenttipyynnön, johon et vastannut. Kieltäydyit kommentoimasta asiaa Ylelle myös lauantaina.

Sipilä sanoo: “En hyväksy, että lapset ja sukulaiset vedetään asemani vuoksi lokaan.”

Bluestocking vastaa: Niinhän kukaan ei ole tehnytkään. Kritiikki on kohdistunut ainoastaan sinuun, ei lapsiisi tai sukulaisiisi.

Sipilä sanoo: “En voi vaatia kaikkia sukulaisia luopumaan työstään asemani vuoksi.”

Bluestocking vastaa: Et voikaan, mutta voit punnita esteettömyytesi perusteet kysymyksissä, joissa sukulaistesi etu on pöydällä. Mielellään julkisesti.

 

Seuraatko jo somessa? FACEBOOK & INSTAGRAM

 

 

 

Ladataan...

Ladataan...
Bluestocking

Kirjoitin toissapäivänä räp-musiikin sovinismista. Totesin olevani kyllästynyt siihen, miten umpiseksistiset tekstit hyväksytään osana hiphop-kulttuuria melko lailla kritiikittömästi. Musiikkialan seksismi ulottuu kuitenkin lyriikoita syvemmälle. Sen ovat huomanneet myös musabisneksen supernaiset:

 

  • Vuonna 2013 Solange Knowles kyllästyi arvioihin, joissa krediitit hänen työstään annettiin hänen kanssaan työskenneille miehille ja Solange itse kappaleiden kirjoittajana pelkistettiin musiikkinsa “kasvoiksi”. Artisti sai tarpeekseen ja kirjoitti Twitterissä näin: “I find it very disappointing when I am presented as the "face" of my music, or a "vocal muse" when I write or co-write every fucking song.”

 

  • Vuonna 2013 elektronista musiikkia tekevä ja esittävä artisti Grimes kertoi, että miehet, jotka eivät toimi ammatillisesti musiikkialalla tarjoutuvat toistuvasti “auttamaan” häntä teknologian kanssa: "As if the fact that I'm a woman makes me incapable of using technology. I have never seen this kind of thing happen to any of my male peers.”

 

  • Vuonna 2014 Taylor Swift kertoi Time -lehdessä, että on aiemminkin poikkeus kuin sääntö, että ihmiset ajattelisivat hänen kirjoittavan itse oman musiikkinsa. Swift totesi: “It’s a little discouraging that females have to work so much harder to prove that they do their own things.” Swift kertoi myös, että hänen ystävänsä Ed Sheeran ei koskaan saa vastaavia uteluita siitä, onko hän IHAN OIKEASTI kirjoittanut kaikki kappaleensa itse.

 

  • Vuonna 2015 Björk tuotti uuden albuminsa Arcan kanssa, joka on nuoresta iästään huolimatta varsin ansioitunut miestuottaja. Siitä huolimatta, että Björk ja Arca painottivat kyseessä olleen yhteistuotannon, pidettiin Arcaa albumin julkaisun aikana toistuvasti levyn ainoana tuottajana. Björk oli tähän mennessä toiminut musiikkialalla 30 vuotta, Arca ei sen sijaan ollut tuottanut yhtään kokonaista levyä. Samainen Arca työskenteli muuten myös muun muassa Kanye Westin kanssa, mutta jostain syystä Westin osallisuutta hänen omaan levyntekoprosessiinsa ei kukaan kyseenalaistanut.

 

SUOMI-BONUS: Vuonna 2016 Ilta-Sanomat kirjoitti suomalaisartisti Evelinasta näin: "Artisti tarjosi korvakarkkien lisäksi visuaalista viihdettä: reisilihaksia puristaneet, uskomattoman kireät kermanväriset mikrosortsit ja aavistuksen läpikuultava yläosa antavine naruviritelmineen eivät taatusti jääneet keneltäkään huomaamatta.” (Tämä 'keikka-arvio' oli jopa iltapäivälehdeltä kertakaikkisen megalomaaninen rimanalitus.)

2017, luotan suhun!

 

Jos kiinnostuit aiheesta, lue myös tämä.

Seuraatko jo somessa? FACEBOOK + INSTAGRAM

Kommentointi sallittu ainoastaan Lilyn rekisteröityneille käyttäjille.

 

 

Ladataan...

Pages