Ladataan...
Bluestocking

Viime syksynä tapahtui kaksi asiaa. Minä innostuin feministisosiologi Beverley Skeggsin teksteistä ja siskoni haki (ja pääsi!) salaa Temptation Island Suomen viettelijäsinkuksi. Äkkiseltään nämä kuulostavat olevan kaksi täysin eri asiaa, mutta itse asiassa ne liittyvät paljonkin toisiinsa. Koitan avata, miksi näin on.

 

Beverley Skeggsin käsite respectability on teoria siitä, miten käsitystä yhteiskuntaluokista rakennetaan keskiluokan ehdoilla. Respectability on suomalaisessa tutkimuskirjallisuudessa käännetty kunniallisuudeksi, joskin suora käännös olisi kunnioitettavuus. Toisin sanottuna respectabilityssa kyse on siitä, millainen on kunniallinen ihminen, kuka on kunniallinen ihminen ja miten kunniallisuutta rakennetaan. Sekggsin teorian mukaan keskiluokka määrittelee sen, mikä on sopivaa, kohtuullista ja kunniallista. Näistä keskiluokan määrittelemistä normeista poikkeamisesta seuraa sosiaalinen rangaistus.

 

Tempparit puolestaan on respectabilityn vastakohta. Osallistujat juovat liikaa, pukeutuvat liian paljastavasti, huutavat liikaa, kiroilevat liikaa ja panevat liikaa. Yksinkertaisesti: Respectabilityn kehyksestä käsin Tempparit ovat liikaa. Ja sekin on yhteiskuntaluokkakysymys, sillä Skeggsin mukaan liiallisuus on yhteiskuntaluokan merkkaaja. Toisin sanoen, jos keskiluokka on kerran kaikessa viisaudessaan antanut määreet kohtuullisuudelle, seuraa liiallisuudesta kollektiivisia toruja. Tässä yhteydessä torut konkretisoituvat kotisohvien moralisoiviin katseisiin.

 

Kiinnostavaa on se, että siinä missä Temppareiden osallistujien toiminta näyttäytyy moralisoivien katseiden alla identiteettityönä ja tietyn yhteiskuntaluokan vahvistamisena (en pidä termistä “white trash” mutta sitäkin olen kuullut tässä yhteydessä käytettävän), eivät moralisoijat itse näe moralisointinsa yhteyttä yhteiskuntaluokan tekemiseen. Mutta itse asiassa juuri siitä on kyse: Keskiluokka määrittää jälleen kerran itseään suhteessa kunniallisuuteen osoittamalla, millainen toiminta ei sitä ainakaan ole. Koska keskiluokkainen identiteettityö on normi, jää sen tekeminen kuitenkin helposti havaitsematta.

 

Minä en pidä kaikesta, mitä Temppareissa tapahtuu. Useiden miesten puheissa on esimerkiksi läsnä räikeä seksismi, joka ei ole ok. En kuitenkaan pidä myöskään tavoista, joilla puhutaan niistä osallistujista, jotka eivät ole seksistejä, rasisteja tai sovinisteja. Kaikkien osallistujien niputtaminen tyhjäpäisiksi, viinaanmeneviksi seksiaddikteiksi on myös keskiluokan taktiikka nostaa itseään: me olemme tällaisia, ne ovat tällaisia. Eronteon mekanismi on selvä. Ja julma.

 

Itselläni on kolme syytä tykätä Temppareista: 1) Sisko; 2) Se, että osallistujat vähät välittävät ulkoapäin asetetuista nuhteettomuuden määreistä ja tekevät siten keskiluokan omaa identiteettityötä näkyväksi; 3) Tosi-tv kiinnostaa.

 

Lue lisää: Formations of Class & Gender: Becoming Respectable (Skeggs, B. 1997)

 

Seuraa Bluestockingia somessa: FACEBOOK + INSTAGRAM + TWITTER

Share
Ladataan...

Ladataan...
Bluestocking

Siis nythän kävi niin, että yli sata tyyppiä oli ollut sitä mieltä, että meikäläisen blogi olisi sopiva ehdokas Inspiration Blog Awards 2018 -kilpailussa kategoriassa Kannanottaja! Eli siellä Bluestocking nyt sitten keikkuu ihan  m i e l e t t ö m ä n  kovassa seurassa. Kiitos teille rakkaat ihmiset että äänestitte feministiränttini mukaan kilpailuun! Tästä linkistä voi äänestää. Ketä tahansa päätätkin tässä sarjassa äänestää, ei vaan voi mennä pieleen! Ja kovia tekijöitä on muuten myös muissa sarjoissa, jotka kannattaa käydä läpi nekin.

Huhtikuussa gaalaillaan! Pus!

Seuraa Bluestockingia somessa: FACEBOOK + INSTAGRAM + TWITTER

Share
Ladataan...

Ladataan...
Bluestocking

Yhteistyöpostaus: Plan International Suomen Mitä-verkoston Ehkäisytalkoot. 

Jaa oma kokemuksesi ehkäisystä anonyymisti täällä!

 

Kuvittele tilanne, että olet kaksi kertaa kuukaudessa niin sairas, että vietät yön esimerkiksi tiputuksessa tai vessan lattialla välillä oksentaen kivusta. Tämä oli pitkään oma tilanteeni. Arvatkaa mistä oli kyse? Kuukautisista ja ovulaatiosta! Voit uskoa, että kuukautiset olivat minulle pitkään kirous. Sitten löysin e-pillerit.

 

Ehkäisypillereistä käydään jatkuvaa debattia. Toiset ajattelevat, että hormonien syöminen on haitallista ja sekoittaa kropan toimintaa. Toisille pillerit sen sijaan tuovat avun esimerkiksi akneen tai hormonaalisiin kipuihin ja näin ollen auttavat kroppaa toimimaan. Itse olen syönyt pillereitä sekä akneen, hormonaalisiin kipuihin että raskauden ehkäisyyn. Pillerit ovat helpottaneet elämääni siinä määrin, että niihin liittyvät epäilyt ovat henkilökohtaisissa kokemuksissani toissijaisia. Pillereiden käyttö on minulta tietoinen päätös, ja siksi käytön valitsemisen demonisointi on toisinaan mielestäni jopa ärsyttävää.

 

On totta, että läpi elämän syötävistä hormoneista on toistaiseksi vähäisesti tutkimustietoa. On myös totta, että miesten e-pillereistä on puhuttu niin kauan, että niiden markkinoille tulemista soisi joudutettavan. Kaikesta tästä huolimatta olen tyytyväinen, että minun ei tarvitse lääkärillä käydessäni perustella e-pillerien tarvetta ja ne myönnetään perustuen pyyntöön, ei aneluun. Se liittyy nähdäkseni e-pillereiden keskeiseen antiin: keholliseen itsemääräämisoikeuteen. On näet kiistatonta, että kun ehkäisypillerit tuotiin markkinoille 1960-luvulla, siirryttiin merkittävä etappi kohti naisten seksuaalista vapautumista: e-pillerit mahdollistivat naisille seksin harrastamisen ilman jatkuvaa pelkoa ei-toivotusta raskaudesta. Esimerkiksi The Economist -lehti on näistä syistä valinnut e-pillerit yhdeksi 1900-luvun merkittävimmistä keksinnöistä. Tosin on syytä muistaa, että pillerit suojaavat ainoastaan raskaudelta. Seksitautien ehkäisyyn on pillereitä syödessäkin käytettävä kondomia.

 

Pillerien käyttöön tulisi debateista huolimatta kuulua samanlainen sääntö kuin mihin tahansa omaan kehoon koskevaan päätökseen: mun kroppa, mä päätän. Siksi pohtisin kahdesti, ennen kuin tyrmään e-pillerit täysin.

 

Seuraa Bluestockingia somessa: FACEBOOK + INSTAGRAM + TWITTER

 

 

 

Share
Ladataan...

Pages