Aamupalajuttuja

Ladataan...
Coco Sweet Dreams

Harmikseni olen todella huono aamupalaihminen.

Haluaisin viipyä rauhassa pöydän äärellä ja syödä kaikenlaista, mutta mieleni tekee useimmiten vain tujakkaa espressoa. Pidän kuitenkin kiinni siitä, että napsin minulle tärkeät vitamiinit ja hivenaineet, joihin kuuluu olennaisesti D-vitamiini ja sinkki. Ilman niitä en lähtisi mihinkään.

Extrana valikoimaan olen tuonut mukaan erilaisia kapseleita, joita kokeilen mielelläni. Niistä suurin suosikkini ja jota tuskin tulen jättämään pois on kurkuma. Olen lueskellut niin paljon sen terveysvaikutuksista, että se on pysynyt matkassani mukana jo pidemmän aikaa. En tiedä onko sillä vaikutusta ihon sävyyn, mutta mielestäni myös ihoni näyttää terveemmältä. Myös käyttämälläni viherkapseleilla saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Itse popsin nu3 merkkisiä kapseleita, joihin on lisätty mustapippuriuutetta, joka tehostaa kurkumiinin imeytymistä. Kurkumalla on todettu olevan tulehdusta hillitseviä ominaisuuksia ja se tekee hyvää vatsalle. Ylipäätänsä kaikella mitä suuhusi laitat ja niiden vaikutuksista kehoomme kiinnostavat. Voisin lukea loputtomiin tutkimustuloksia. Olen lukenut ehkä tuhat ja yksi artikkelia mitkä ravintoaineet saattavat ehkäistä esimerkiksi syöpää. Sanovat, että pitäisi suosia ainakin näitä: granaattiomenaa, tomaattia, vihreä teetä, kurkumaa ja sipulia.

Olisi äärimäisen mielenkiintoista kuulla onko teillä jokin tietty vitamiini/hivenaine josta olette saaneet apua ja tai olette huomanneet muutoksia. Vinkit kehiin!

Share

Kommentit

Pipsa-- (Ei varmistettu)

No sinkki ainakin toimii! Karkottaa alkavat flunssat ja kynnet ja hiukset kasvavat supernopeaa. Myös d-vitsku, spiruliina ja monivitamiini käytössä, ja juuri kuulin eräästä luomu kalaöljykapselista jolla on kuulemma tuhat ja sata terveyshyötyä. Se vielä harkinnassa, koska vaatisi sitoutumisen mitä periaatteessa vastustan.

Walssy (Ei varmistettu)

Minä taas uskon, että mikään ruoka-aine tai vitamiini ei estä syövän tuloa. Se on täysin sattumanvaraista ja huonoa tuuria kenelle se tulee. Sitä ei ruoka-aineilla estetä. Tästä huolimatta pidän huolen, että otan sinkit, c-vitamiinit sekä muut ihoa vahvistavat vitamiinit, jotta en enää saisi ihosyöpää. Usko ja toive ovat kaksi eri asiaa. ;-)

Siihen taas uskon, että vitamiineilla on vaikutusta yleiseen hyvinvointiin. Olen sen itsekin havainnut.

Tasaraita

Samaa mieltä edellisen kanssa. Valitettavasti uskon, että syöpä tulee jos on tullakseen. Ylen sivuilla oli jokin aika sitten erittäin hyvä haastattelu lasten patologista, joka juurikin allekirjoitti saman väittämän, että ruualla tai vitamiineilla ei syöpää ehkäistä. On väärä luulo, että elämäntavat vaikuttavat syövän syntyyn. Monilla pienillä lapsilla todetaan syöpää, osalla jopa sikiövaiheessa. Kauhea tauti, jota vastaan ei kai voi suojautua.

Mutta toki itsekin haluan vaalia terveyttäni ja syön terveellisesti ja otan vitamiinini. Terveellisillä elämäntavoilla voi kuitenkin ehkäistä monia muita sairauksia, erityisesti ns. elämäntapasairauksia. Hienoa kyllä, että liikunnan ja terveellisen ruokavalion merkitys on tullut entistä paremmin esille ja sen tärkeys tiedostetaan. :)

Vinkkinä muuten tuohon aamupalaan. Jos et saa aamuisin ruokaa alas, niin menisikö joku hedelmistä ja marjoista tehty smoothie? Itselleni se sopii hyvin niinä aamuina, joina aamupuuro tai muu tuhdimpi aamupala ei uppoa. Smoothiella saa aineenvaihdunnan käyntiin ja hiilihydraatit nostavat energiatasoja. :)

i make cake.
i make cake

oikeanlainen ruoka ja ajoittainen herkuttelu on musta paras lääke terveeseen mieleen, kroppaan ja ihoon. olen kuitenkin kokeillut nyt kuukauden puhdas + beauty ja puhdas + caps- kollageenilisiä ja ne oikeasti toimivat! iho on heleämpi kuin aiemmin, tuskin johtuu joulutunnelmissa syödystä suklaastakaan.. :)

I M S (Ei varmistettu)

Olen samaan mieltä aiempien kommentoijien kanssa: vitamiineilla ja hivenaineilla ei syöpää ehkäistä, mutta niillä ja muilla terveellisillä elämäntavoilla on ennaltaehkäiseviä vaikutuksia elämäntapasairausten synnyssä.

Minä purskutan päivittäin kookosöljyä (20 min), syön D-vitamiinia (4 x annoksen THL:n suositukseen nähden) sekä otan sinkkiä ja maitohappobakteeria.

Kaikesta em huolimatta olen ollut todella väsynyt ja sairaana pariin otteeseen tämän syksyn aikana. Aloitin uudessa työssä kesän jälkeen, joten olen nukkunut huonosti ja stressannut todella paljon koko syksyn sekä liikkunut aivan liian vähän.

Syön monipuolisesti ja terveeellisesti ja yritän olla itselleni hyvä kaikin tavoin, mutta välillä keho vaan ilmoittaa, että system overload. Silloin pitää antaa periksi ja sairastaa.

Leikki-ikäinen tytär on ollut yllättävän terveenä koko kevään ja syksyn. Hänelle syötän D-vitamiinia ja maitohappobakteeria päivittäin. Jälkimmäisen otin käyttöön keväällä ja joko se tai hänen ikänsä (ellei molemmat) ovat vaikuttaneet hänen yleiskuntoonsa. Viimeisen muutaman vuoden olin 2-3 päivää pois töistä joka 3. viikko sairaan lapsen johdosta, nyt poissaoloja on muutamia.

Aamuisin syön yleensä puuroa; kaurapuuroa täysmaitoon (ja veteen) keitettynä ja päälle jäisiä mustikoita ja vadelmia. Parasta. Viikonloppuisin keitän manna- tai riisipuuroa, teen munakasta, leivon pataleipää, paistan syrnikkejä tai amerikkalaisia pannukakkuja jne. Minä olen aamiaisihminen ja niistä en vapaalla luovu. Nytkin mietin että mitä syömme aamiaiseksi tapaninpäivänä, kun olemme taas kotona perheen kanssa.

Kommentoi

Ladataan...