Kuinka pysyä kesäkunnossa ympäri vuoden?

Coco Sweet Dreams

Ystäväni esitti mielenkiintoisen kysymyksen. Kuinka pysyä kesäkunnossa ympäri vuoden, onko minulla mitään kongreettisia vinkkejä? En missään nimessä ole terveysalan ammattilainen, en sinne päinkään mutta listasin tähän omat ruokailu-ja terveystottumukseni.

- Pienet annoskoot. En pidä siitä tunteesta, kun on syönyt liikaa ja nappeja pitää avata housuista. Sellainen 80 prosentin täys olo sopii minulle.

- Minusta on ihanaa syödä yhdessä. Kasata lautaselle kaunis annos ja syödä hitaasti toisen/toisten kanssa.  

- Yritän pitää vatsani kunnossa ja olen huomannut mitkä ruoka-aineet eivät sovi minulle. Niitä ovat esimerkiksi maito ja vaalea leipä. Syön paljon appelsiineja, koska se on ensinnäkin hyvää ja sisältää paljon hyödyllisiä kuituja suolistolle. Jos muistan, ostan kauppareissulta Kombutsaa, joka sisältää hyviä maitohappobakteereja.

- Sokeriset leivokset olen vaihtanut raakakakkuihin ja kaikenlaisiin palleroihin. Herkkuja pyrin syömään erikoishetkinä.

- Peruna on todella ravintoköyhä, korvaan sen usein jollakin muulla, kuten vaikka riisillä.

- Isosiskoni on tässä mestari, mutta yritän itsekin hyödyntää aikaani urheillen. Esimerkiksi lasten harrastusten aikana lähden lenkille tai teen milloin mitäkin harjotteita. En voisi kuvitella seisovani paikallani jalkapallokentän laidalla. En omista vaakaa, peili ja vaatteet kertovat enemmän.

- Ajattelen syömästäni ruoasta sisälläni visuaalisesti. En halua kehooni suurta possupihviä, ajatus vaikkapa värikkäästä ruoasta mahani pohjalla on mielekkäämpi ajatus. Olen mitä syön.

- Yritän irrottautua ulkona syömisestä lounastunnilla. Teen toimistotyötä, eli kulutan päivän aikana todella vähän. En tarvitse mitään suurta ravintola-annosta vaan ihan perus kotiruokaa, jonka olen ottanut aamulla evääksi töihin. 

Mitä konkreettisia vinkkejä teillä on?

 

Kommentit

Konkreettinen kirjoitetaan ihan vain k:lla, jos tahot korjata kahteen kohtaan (ja poistaa kommenttini).

Coco
Coco Sweet Dreams

Hah, oon aina luullut, että g:llä. Korjattu on ja kiitos! <3

sandrasu (Ei varmistettu)

Muuten samaa mieltä, mutta perunassa on kyllä paljon enemmän ravintoaineita kuin riisissä :)

Walssy (Ei varmistettu)

Ja yhdessä perunassa on paljon vähemmän energiaa kuin desilitrassa riisiä. Perunankuoret ovat suorastaan terveystuote eli nyt kannattaa tsekata tiedot perunasta. Peruna on täysin väärin parjattu tuote!

Peruna on paras! Lisäksi sen ilmastopainolasti riisiin verrattuna on pieni.

Peruna on pyöreä (Ei varmistettu)

Peruna on myös kotimainen. Sitä ei tarvitse raahata toiselta puolen maailmaa.
Mutta, mutta.. kuten sanoit, et ole alan asiantuntija.

mystery
Vision One

Tämä. Skamissakin Noora sanoi: Din kropp trenger potatis. Kroppasi tarvitsee perunaa! :D

Emilia M

Hahaa, mäkin olin tulossa puolustamaan perunaa, mutta täällä sitä olikin ansiokkaasti jo tehty! Peruna on ihana, peruna on oikea, peruna on puikula ja soikea! Ja tosiaan ilmaston kannalta kotimainen peruna on niiiiiiiin paljon parempi valinta kuin paljon vettä viljelyksessään vaativa riisi.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kombucha tai kombutsa.

Ehkä (Ei varmistettu)

Ne lapset tykkää kun äiti on kiinnostunut ja katsoo peliä kentän reunalla. Omat ainakin kysyvät monesti ”näitkö/huomasitko/olinko hyvä”

Vierailija (Ei varmistettu)

Niin tykkää! Itse teen lenkin niin, että näen aina myös osan pelistä tai treeneistä. Lapselle on tosi tärkeää, että vanhempi on katsomassa.

Niina Helena (Ei varmistettu)

Totta! Pienet annoskoot ovat todellakin se juttu! Se onkin oikeastaan sellainen yläkattokäsite koko syömisjutussa.
Mut hei iik, me siikli-perunaa ja muitakin juureksia maakellariimme talveksi säilövinä ollaan niin luomuperunan puolella.Oi oi, tuosta muutaman metrin päässä kotitalostamme sitä saamme. Peruna on niin trendin aallonharjalla hyvyydessään ja monipuolisuudessaan aina, että lausun sille aina mitä suurimman oodin, kun tilaisuus tulee! :)

Marella (Ei varmistettu)

Samoilla ajatuksilla täälläkin paitsi perunan suhteen. Syön yleisesti ottaen terveellisesti ja olenkin joskus saanut hassuja ilmeitä ja uteluita siitä, että lautaseltani ei koskaan löydy täysjyväpastaa eikä täysjyvä- tai tummaa riisiä vaan valkoista riisiä ja gluteenitonta pastaa kuten riisispaghettia tai maissipastaa (tai perunaa). Siihen on niinkin yksinkertainen syy kuin se, että vatsani voi miljoonasti paremmin noilla eväillä. Tämä myös mahdollistaa sen, että voin syödä paljon monipuolisemmin esimerkiksi aiemmin ongelmallisia kasviksia, juureksia, salaatteja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä, kun vatsani on sopuisalla tuulella. Eli itselleni olen havainnut valkoisen riisin, gluteenittoman pastan ja perunan niiksi terveellisiksi vaihtoehdoiksi täysjyvän sijaan. Toisinaan käytän myös quinoaa. Kaurapuuro ja 100% kauraleipä tukevat kuidunsaantia nekin. PS. Herkuttelu kuuluu itselläni jokaiseen päivään, mutta kohtuudella. Mieluummin tässä tapauksessa vajarit kuin överit :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Millä mittareilla peruna on paljonkin huonompi ja ravinneköyhempi vaihtoehto kuin esimerkiksi mainitsemasi riisi? :)

Coco
Coco Sweet Dreams

Itseasiassa poimin tämän oletuksen yhdellä luennolla - jossa lueteltiin perunan ravinto-ominaisuuksia. En varsinaisesti syö arkisin perunaan enkä myöskään riisiä, mutta olen siinä uskossa, että (täysjyvä)riisi on parempi vaihtoehto.

sandrasu (Ei varmistettu)

Surullista että ihan luennolla annetaan noin väärää tietoa.. Saako kysyä mikä luento oli kyseessä?

annepa (Ei varmistettu)

Saathan sinä olla siinä (väärässä?) uskossa ihan vapaasti tietysti, mutta nyt kun lukijasi ovat sinua oikaisseet, sinulla olisi hyvä mahdollisuus henkiseen kasvuun vaikkapa käyttämällä Fineliä. Vai meinaatko vielä jatkaa uskossa olemista?

Minä vertailin täysjyväriisiä ja perunaa (vanha, kuorittu) Finelissä eikä ne minusta kovin paljon eroa toisistaan kivennäisaineiden ja vitamiinien osalta. Tosin en tiedä esim. onko 11mg kalsiumia paljon ja onko 5,6mg vähän. Potussa on vähemmän energiaa, joten minä valitsisin sen, kun minun ymmärryksellä nuo vitamiini- ja kivennäisainepitoisuudet ei merkittävästi eroa toisistaan.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.