Voin hyvin

Ladataan...
Coco Sweet Dreams

Joulun jälkeen laitoin ruokailutottumukset uuteen uskoon ja aloin liikkumaan säännöllisesti. Toki olen aina elänyt suhteellisen terveellisesti, mutta yhtäkkiä oloni tuntui huonolta, turvonneelta, ikääntyneeltä, enkä oikein viihtynyt nahoissani. Olin äärimäisen väsynyt ja nuutunut. 

Korostaisin, että se mikä toimii minulla, ei välttämättä toimi juuri sinulla. Elämäntyyli on kaiketi se määräävä tekijä! Olen jo ajat sitten tippunut kärryiltä kaikenmaailman viherjauheista sun muista trendeistä, menen hyvinvointiasioissa lähinnä fiiliksen mukaan.

Laitoin merkille ne tietyt ruoka-ajat ja ruoat, joiden jälkeen tunsin oloni väsähtäneeksi - niihin halusin tarttua. Aamupalani vaihtui kaikenlaiseen tuoreeseen...täytän vatsani mieluiten hedelmillä ja pähkinöillä. Kahvikerman vaihdoin soijamaitoon. Muutaman kerran viikossa haen kahvini leipomosta, ne aamut ovat sellaisia erityisaamuja, jolloin tarvitsen vähän luksusta. Turun kahviloista tosin harvemmin saa cappuccinoa tai lattea soijamaitoon, mutta jos saa niin sellaisen otan. Huomaan, että vatsani ei ole tämän maitovaihdoksen jälkeen enää niin turvonnut. Niin ja tiedättekö, ennen vanhaan en ehkä syönyt aamupalaa ollenkaan, jestas!

Päivät kuluvat toimistotöissä, eli istun koneen ääressä paljon. Teen välillä töitä seisten ja yritän mahdollisimman paljon verrytellä. Hissi vaihtui portaisiin. Empiirinen tutkimukseni osoitti, että pysyn virkeämpänä, kun lounaani koostuu keitoista tai smoothiesta - epäilyistäni huolimatta pärjään oikein mainiosti päivän viherpirtelön voimalla.

Uuteen arkeeni sopii parhaiten yksi lämmin ruoka. Päiväkodin jälkeen yritän aina tehdä ruoan lapsille itse alusta loppuun saakka. Teen ruoan kanssa aina salaatin, johon kuuluu runsaasti yrttejä. Salaatinkastikkeena käytän oliiviöljyä, snadisti suolaa ja pippuria. Suolan käyttöä olen todenteolla vähentänyt.... siihen kyllä tottuu.

Syön mahdollisimman kaunista ruokaa. Minusta on ihana ajatus, että mahastani löytyy hyvää, puhdasta ja terveellistä ruokaa - ajattelen kovin visuaalisesti siitä.

Iltarytmin laitoin uusiksi... en katso juurikaan telkkaria, vaan blogihommien jälkeen menen mielummin ajoissa sänkyyn lukemaan kirjaa.

Käyn nykyään joka ilta juoksemassa, tai reippaalla kävelyllä, sillä toimiston sisäilma väsyttää, liikunta auttaa! Maanantaina käyn joogassa, tiistai, keskiviikko, torstai  ja perjantai juoksen. Sunnuntaisin käyn salsatunnilla. Lihaskuntoa harjoittelen kotona (liian harvoin). Voisin toki tehdä kaikenlaista muutakin, mutta aika ei tahdo muuhun riittää. Salikortin lopetin jo ajat päivät sitten.

Mikä parasta? Tämän "kuntokuurini" jälkeen tuntuu, että olen saanut itsevarmuutta rutkasti lisää. Teen töitä hyvinvointini eteen ja se palkitsee! "Huit hapeli" luonteeni tarvitsee ehdottomasti suhteellisen tiukat rajat ja tietyn rytmin. 

Tälläinen kokonaisuus pitää itseni juuri nyt yhdessä koossa.

Miten teillä menee?

Share

Kommentit

IirisS (Ei varmistettu)

Itse olen kyllä melkein joka paikassa saanut kahvini soijamaidolla. Mieleen tulee vain Fontana, jossa sitä ei saa. Sen sijaan tilaan maidottomat cappuccinoni esimerkiksi Artissa, Tiirikkalassa tai Puressa :---)(Oih, tulipa ikävä Turun kahviloita.)

Terveys-, ruoka- ja Turku-aiheiset postaukset ovat erityisen tervetulleita. Hyvää tiistaita!

Coco
Coco Sweet Dreams

Mä olen varmaan käynyt väärissä kahviloissa... työpaikkani ei ole ihan ydinkeskustassa. Mutta kiitos suuresti vinkeistä!

Ihanaa tiistaita!

Maian (Ei varmistettu)

Sen kyllä huomaa, että syöt kevyesti ja raikkaasti, näytät niin hyvältä! En havainnut mitään turvotusta tai nuutuneisuutta missään vaiheessa :) Itse olen täysin hurahtanut (blogeissakin paljon näkyneisiin) Kayla Itsinesin treeneihin. Niitä 3 x viikossa ja välipäivinä reippaita kävelylenkkejä, lisäksi tietysti terveellistä ruokaa, esim. paljon salaatteja. Siinä mun resepti alkuvuoteen :)

Coco
Coco Sweet Dreams

Muakin on vähän kiinnostanut Kaylan treenit, mutta toistaiseksi olen mennyt ihan oman pään mukaan... :)

Ja kiitos kaunokainen! <3

Taina L.

Työttömäksi jäätyäni olen aloittanut salilla käynnit. Muksu kouluun ja itse 2tunniksi salille hikoilemaan, kolmena päivänä viikossa. Sitten vielä koiran kanssa lenkille. Saa ajan mukavasti kulumaan. Syön vähähiilihydraattisesti, viljat ja sokerin olen jättänyt, tilalle kasviksia,  sokerin tilalla stevia. Aika muutos entiselle sohvaperunalle, kun  elin sipseillä ja karamelleilla. Niin ja kahvin jätin, tilalle rooibus teetä, jossa ei ole kofeiinia. Tämä siksi, että olin riippuvainen kahvista ja sitä meni monta kuppia päivässä. Olo on kyllä aika virkee :) Maitotuotteita en ole pystynyt lopettamaan, enkä taida haluatakaan. Eihän sitten jäisi oikeen mitään herkkuja jäljelle...

Coco
Coco Sweet Dreams

Mahtavaa, nauti nyt omasta ajasta. Suuret elämäntapamuutokset tuntuvat alkuun varmaan hankalalta ja ylitsepääsemättömiltä, mutta voi mikä ihana fiilis siitä tulee kun saavuttaa tavoitteita ja huomaa olonsa parantuneen. <3

Hyviä vointeja!

Mari H (Ei varmistettu) http://www.marihblog.com

Mä oon yrittäny vuoden alusta herätellä vähän taas kroppaa liikenteeseen. Lenkkeilysaldoni jäi niin noloksi kuitenkin, että tällä viikolla olen ryhdikkäästi käynyt oikein kahtena aamuna aamulenkillä!! Mun ongelma on nimittäin se, että päivän toimistossa istumisen jälkeen väsyttää eikä huvittaisi lähteä enää ulos. Nyt kun hoidan lenkin aamusta, niin voin rauhassa luuhata ruokakaupassa tai pitkin kaupunkia :)

Coco
Coco Sweet Dreams

Mä olen joskus yrittänyt aamulenkkejä, mutta sain jostain syystä aina kovan päänsäryn (tein selkeesti jotain väärin). Ehkä joku herättelevä aamukävely sopisi mulle paremmin.

Mä koitan tsempata itseni liikkeelle työpäivän jälkeen jättämällä lenkkarit valmiiksi eteiseen ja urheilukamat näkyville, jotenkin tulee paremmin lähdettyä, kun ne kuumottaa siinä. Toisinaan vaihdan lenkkivaatteet heti päälle, kun tulen töistä - käytännössä ei tarvitse kuin avata ulko-ovi.

JenniÄl

Hei,

missä käyt salsatunneilla? Olisin itsekin kiinnostunut, mutta en oikein tiedä mihin kannattaisi suunnata.

Coco
Coco Sweet Dreams

Salsa de Cuba! :)

Nannil (Ei varmistettu)

Ihan uteliaana vaan tiedustelen mistä saat päivittäisen proteiinisi, tuleeko sun syötyä lihaa tai keräätkö ne kasvikunnan tuotteista. Tai seurailetko ylipäätään ravintojakaumia vai syötkö mitä mieli/kroppa haluaa? :)

Coco
Coco Sweet Dreams

Syön kanaa, kalaa, papuja, linssejä, sieminiä ja niin edelleen... mutta ennen kaikkea syön mitä mieli/kroppa haluaa.... pyrin kunnioittamaan vartaloa hyvän ja terveellisen ruoan kera - se on minun numero 1 juttu syömisessä. :) 

Kommentoi

Ladataan...