Ladataan...
Coconut Journal

Heippa taas kaikille! 

Tulin tänne blogiin selailemaan, että mitähän sitä on tullut viimeksi höpöteltyä. Näyttää siltä, että samoissa lähtökuopissa ollaan jälleen. Juoksuharrastus ja FODMAP ruokavalio sujuivat hyvin ennen massiivista sairastelukierrettä. Olen nyt syönyt antibiootit ja kärvistellyt noin neljänkymmenen asteen kuumeessa. Nyt on jäljellä vielä voimattomuus ja kauhea yskä. Lenkille en ole uskaltanut lähteä, mutta nyt olen jo pari kertaa uskaltanut varovaista joogaa kokeilla kotona. Pitää yrittää himmata ja ottaa rauhassa. 

Kipeänä ruokavaliokin on ollut nyt mitä sattuu. Kunhan on saanut syötyä, se on ollut tavoite. Huomaan, että välillä nälkä ei lähde millään ja toisena päivänä taas mikään ei maistu. Lisäksi kouluruokailussa edullinen opiskelijahinta houkuttelee. Jos vatsani ei olisi nostanut mellakkaa luultavasti antibioottien ja stressin johdolla söisin kouluruokaa mielelläni. Nyt täytyy alkaa ottaa omat eväät, sillä on aika etsiä FODMAP ruuat kaapista takaisin ruokavalioon. 

Vatsan tilanne on todella kauhea. Se turpoaa palloksi ja kramppaa yhtenään. Stressillä on varmasti osuutta asiaan, mutta nyt kun opintoni ovat loppusuoralla tuntuu, että tahtia on vaikea hidastaa. Tämä saa olla se loppukiri jonka jälkeen ollaan maalissa.

Nyt syksyllä kun illat piemenevät ja opinnot ja työt vaativat veronsa pitää yrittää ammentaa energiaa jokaisesta vapaa-ajan murusesta. Voimia kaikille pimeisiin syysiltoihin!

Share
Ladataan...

Ladataan...
Coconut Journal

Hei hei kaikille!

Kesä lähenee loppuaan ja syksyn tuulet ovat alkaneet ilmoittaa tulostaan. Kesän aikana olen viettänyt aikaa ystävien ja läheisten kanssa tehnyt pieniä ja hieman suurempia muutoksia arkeeni. Olen tehnyt kesäajan töitä ahkerasti ja sen tuomat uudet haasteet ja muutokset ovat mahdollisesti vaikuttaneet siihen, että vatsani on alkanut oireilla, jälleen. Pidän työstäni kovasti ja se on minulle tärkeää, mutta en silti voi kieltää sen kuormittavuutta.

Olen joutunut tekemään suuria muutoksia ruokavaliooni. Tutkittuani eri vaihtoehtoja, päädyin siihen että kokeilen FODMAP pohjasta ja pääasiassa kasviperäistä ruokavaliota. Ehdoton en valintojen kanssa ole. Olenhan tänäänkin syönyt lohisalaattia ja ns. sosiaalisista syistä on hyvä tiukoista rajoitteista joustaa välillä. 

 

Mistä ruokavalioni sitten koostuu?

Ruokavalioni on melko monimutkainen kokonaisuus ainakin näin aluksi sillä vatsani reagoi hyvin herkästi moneen ruoka-aineeseen. 

Arkena ruokani perustuu pääasiassa näille elementeillä

  • Kaura, puurona, leipänä, kaurakermana, kasvipohjaisena jogurttina...
  • Luonnollisesti gluteenittomat viljat, kuten quinoa ja riisi
  • Kurkku, tomaatti, salaatti sopivat myös raakana
  • Kypsennettynä bataatti, kesäkurpitsa, paprika, parsakaali
  • Kasviöljyt mm. Avokadoöljy ja oliiviöljy
  • Kala parina päivänä viikossa. Tänään tein turskaa uunissa
  • Mustikat, mansikat ja vadelmat
  • Granaattiomenan siemenet, sitrushedelmät, passion, banaani ym kivettömät hedelmät
  • Silloin tällöin käytän myös kananmunia
  • Kaikki yrtit
  • Linssit ja vihreät pavut
  • Vegejuusto ja kookospohjainen tuorejuusto

En suosittele oman ruokavalioni kopioimista kenellekkään enkä olisi siihen ryhtynyt itsekkään ilman olemassa olevia oireitani. Minua on tutkittu aktiivisesti vatsakipujeni takia mutta koska mitään ei tutkimuksissa ole löytynyt vaiva on todennäköisesti toiminnallinen. Joudun kuuntelemaan kehoani aktiivisesti ja kiinnittämään huomiota aterioideni ravintoarvoihin. Yritän saada myös tarpeeksi lepoa stressin vastapainoksi. 

 

Olen myös aloittanut uuden juoksuharrastuksen josta lisää myöhemmin...

 

Share
Ladataan...

Ladataan...
Coconut Journal

Käytän arjessa tosi paljon spotifyita. Missä vaan liikunkin on minulla aina musiikki soimassa korvilla jos olen yksin. Olen vähän sellainen musiikin kuuntelija että kun innostun jostain kappaleesta tai artistista voin kuunnella sitä todella paljon putkeen. Tähän tuovat vaihtelua Spotifyn browse toiminnon kautta löytyvät valmiit listat. Niillä yritän pidentää suosikki kappaleideni käyttö ikää. Lisäksi jotkut listat sopivat tiettyihin tilanteisiin tosi kivasti.  

Top 5 Spotifyn browse listoja ja mihin tilanteeseen ne sopivat mielestäni

  1. Tropical morning - sopii mielestäni nimensä vastaisesti koti-iltoihin kuunneltavaksi. Kevyet ja hivenen trooppiset biitit piristävät ja rentouttavat sopivassa suhteessa.
  2. Acustic hits/Acustic covers - näitä kuuntelen usein ennen kuin nukahdan. Tutut sanat rauhallisella tunnelmalla ovat omiaan viemään minut uneen.  
  3. Poppia jonka tunnet - suomalaista radiomusaa. Tältä listalta löytyy niin tuoreita hittejä kuin vanhempiakin biisejä. Hyvää musiikkia ulkona liikkumiseen.
  4. Throwback party - vanhoja tanssibiisejä teinivuosilta. Ihan parasta illanvietoissa!
  5. MoodBooster - hyvän mielen musiikkia tilanteeseen kuin tilanteeseen. 

Hauskoja kuuntelu hetkiä ! 

 

 

Share
Ladataan...

Pages