Ekat päivät Pariisissa

A dream come true

Lontoosta suunnistimme siis kohti Pariisia Eurostarin junalla, joka kulkee Lontoon St. Pancrasin asemalta Pariisiin. Matka kesti parisen tuntia ja vaikka matka kanaalin alta junalla ensin hieman kauhistutti, mutta en loppujen lopuksi edes huomannut missä välissä juna kyseisen kohdan ohitti. Saavuimme Pariisiin illalla kuuden aikaan ja kävelimme hotellille kahden kolmen kilometrin matkan. Hotellille pääsemisen jälkeen alkoi ruokapaikan metsästys, joka meinasi olla yhtä tuskaa, sillä emme olleet etsineet ravintolaa etukäteen kuten Lontoossa. Pitkän etsinnän jälkeen päädyimme Cafe Marco Poloon, joka oli kyllä positiivinen yllätys. Ruoka oli todella hyvää ja pääruoka viinipullon ja jälkiruoan kera maksoi alle 60 euroa.

Seuraava päivä olikin sunnuntai ja päätimme käyttää sen hyväksi kiertämällä kaksi päänähtävyyttä eli Eiffel-tornin ja Riemukaaren. Emme olleet ostaneet näihin lippuja ennakkoon, mutta Riemukaareen pääsimme kiipeämään pienen jonottamisen jälkeen. Itse sain onneksi lipun ilmaiseksi alle 26-vuotiaana, mutta poikaystävälleni lippu piti ostaa. En edes voinut kuvitella, että Riemukaaresta on niin upeat näkymät. Jotenkin Riemukaari ei vaikuta niin korkealta, että sieltä näkisi paljoakaan, mutta upeasti sieltä koko Pariisi näkyi. Riemukaaresta olikin hyvä pongata Pariisisn suuria nähtävyyksiä aina Eiffel-tornista Montmartren kukkulaan.

Riemukaaren luota pääsee kävelemään todella kätevästi Eiffel-tornille parissakymmenessä minuutissa. Arvatenkin Eiffel-tornin läheisyys kuhisi niin tustisteja kuin matkamuistomyyjiä. Torniin oli aikamoiset jonot ja koska meillä ei ollut minkäänlaisia ennakkolippuja, päätimme tyytyä ihailemaan tornia maan tasalta. Lisäksi korkeanpaikan kammoisena en olisi varmaan koskaan selviytynyt ylös asti tornissa, joten asia ei jäänyt edes jälkikäteen kovasti harmittamaan. Loppupäivä kuluikin kaupungilla kiertäen ja perinteisesti ruokapaikkaa etsien.

Tiistaipäivä käynnistyi erittäin tehokkaasti kuudelta aamulla heräten, sillä meidän piti ehtiä Louvren taidemuseoon jonottamaan jo ennen yhdeksää, sillä olimme jostain kumman syystä (ihan hyvä kyllä) ostaneet ennakkoliput heti yhdeksäksi aamulla. Museon luona oli jo todella paljon jonoa ja olin erittäin tyytyväinen, että ei tarvinnut mennä jonoon, josta lippuja sai vasta ostaa, sillä jono oli pitkä! Pienen jonotuksen jälkeen pääsimmekin todella kivuttomasti museoon jo sisään, minä jälleen kerran alle 26-vuotiaana ilmaiseksi. Ensimmäisenä oli pakko juosta katsomaan Mona Lisaa, sillä tiesimme, että ehtiessämme sinne ekojen joukossa, voisimme jopa nähdä jotain. Saliin päästessä siellä oli vain muutama ihminen meidän lisäksi ja saimmekin heti eturivin ihastelupaikat! Puoli tuntia myöhemmin salia ohittaessamme ei näin enää todellakaan ollut! Sali oli tuolloin ihan tupaten täynnä ja taulun näkemisestä kuin vilaukselta oli kyllä turha haaveilla!

Löytyipäs Louvrestakin paikka, jossa sai kuvan ilman että taustan täyttävät miljoonat turistit! Louvressa oli kyllä kiitettävästi väkeä joka puolella ja etenkin tunnettujen taideteosten edessä oli sellainenkin ryysis että.. Kiertelimme Louvressa kuitenkin usemman tunnin ja ehdimme kiertämään mielestäni aika kattavasti eri osastoja, vaikka kaikkea ei mitenkään ehtinyt näkemään. Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin ehdottomasti Mona lisa, joka kiehtoo itseäni erityisen paljon, sillä olen aina ollut hyvin kiinnostunut Leonardo da Vincistä ja hänen taiteestaan. :)

Louvren lähellä oli kyllä todella paljon kaikkea nähtävää aina Louvren pyramidista Luxorin obeliskiin. Louvren museosta olikin hyvä lähteä kävellen kohti Luxorin obeliskia, jolloin matkan varrella tuli vastaan paljon nähtävää. On kyllä niin totta, että Pariisista näkee todella paljon enemmän kävelemällä kuin esimerkiksi metrolla kulkemalla. Suosittelen ehdottomasti kävelemään Pariisissa niin paljon kuin mahdollista, sillä ainakin me näimme todella paljon upeita rakennuksia ja nähtävyyksiä (joiden kaikkien nimeä en edes tiedä), mutta myös sitä Pariisin ei-niin-hienoa puolta eli kerjäläisiä ja sitä todellista elämää suurkaupungissa. Yritän kirjoitella pian toista postausta, jossa lisää meidän Pariisin matkasta! :)

Kommentit

Oi, ihana Pariisi! <3 En tiennytkään, että Riemukaareenkin pääsee kiipeämään!

ellaa's
A dream come true

Joo en tiennyt itsekään kuin vasta paikan päällä, kun ihmettelin mihin ne kaikki ihmiset jonottavat! :)

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.