Aamiainen vol 1.

Elämäni Kunnossa

Mun aterioista on toivottu hurjasti lisäinfoa ja ajattelin vilautella aina sopivan sauman sattuessa erilaisia aamiaisia, väipaloja ja päivällisiä, joita mun suuhun päätyy.

Tässä perustylsä aamiainen, jonka syön melkein aina ennen aamulenkkejä. Proteiinia ja rasvaa, hiilarit aika nollissa.

Mun kolesterolitasoista huolehtivat voi rauhoittua, kananmunien terveysvaikutuksista tuntuu valmistuvan tutkimuksia viikoittain ja joka toinen niistä antaa mulle luvan syödä muutamia päivässä :D

Aamiaismunakkaassani on:

Kaksi kananmunaa, n. 130g 

Korppukinkkua n. 33g

Parmesanjuustoa n. 4g

Se tarkoittaa 212kcal, 21g proteiinia, 14g rasvaa, 0,7g hiilihydraattia ja täyttä masua, minkä voimin on kiva kirmata lenkkipolulle.

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä olen kuullut, että aamulenkit olisi kaikkein tehokkainta tehdä tyhjällä vatsalla. Tällöin rasvanpalamisen pitäisi olla tehokkainta! :) Oletko sä joskus kokeillut vetää aamulenkkiä tyhjällä mahalla? Itse teen niin aika usein, juon vain ison lasin vettä ennen lenkkiä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Tuo aamulenkki on aina keskustelua herättävä aihe. Kannattaa googlata "Lihastohtori" Juha Hulmin artikkeli asiasta. Hulmi viittaa tieteellisiin tutkimuksiin joidenka lopputulos on, että tyhjän vatsan aamuaerobisilla ei kokonaisuuden kannalta saavuteta ainakaan merkittävää hyötyä (jopa riski polttaa lihasta) ja siksi olisi turvallisempaa ennen aamulenkkiä ainakin vähän nauttia proteiinia.

Aamukuntoilu on silti hyvä tapa laittaa aineenvaihduntaa käyntiin, joten tavasta ei kokonaan kannata luopua! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Aamuairobinen tyhjällä vatsalla perustunee siihen, että yön jäljiltä kropan hiilarivarasto on tyhjillään jolloin kroppa lähtee suoraan ensin polttamaan kehon rasvavarastoja, eikä ensin tyhjennä niitä hiilarivarastoja.

Yhtälailla teoriassa punttiksen jälkeinen aerobinen polttaa sitä rasvaa, kun hiilarivarastot on punttitreenin aikana kulutettu tyhjiksi.

- amatööri

Vierailija (Ei varmistettu) http://fitlandesa.blogspot.com

Itsekin olen viimeaikoina pohdiskellut tuota kananmunien syöntiä. Treeniblogeissa usein näkee reseptejä, joissa mainitaan vain pelkät valkuaiset, mutta itse olen sen verran pihi, että en raaski heittää keltuaisia menemään! Kolesterolipelottelut ovat kuitenkin iskostuneet niin vahvasti takaraivoon, että aina arvelluttaa rikkoa kaksi munaa kerrallaan pannulle. Tjaa, pitääkin vähän kuukkeloida aiheeseen liittyen, ehkäpä ne keltuaiset eivät tosiaan olekaan niin "vaarallisia" kuin aina väitetään! =)

Säännöllinen vierailija (Ei varmistettu)

Heh, luulin ettet syö lihaa, mutta ehkä muistin väärin tai sitten on tää "droppaaminen" mennyt ohi.

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Mä vedin ennen aamulenkit tyhjällä vatsalla, mutta en enää. Nykyään mutustelen hapankorppuja kookoslevitteellä ennen aamulenkkiä ja yleensä perjantaisin olen jo niin puhki treeniviikosta, että menen aamujumppailemaan vasta aamupalan jälkeen. Oon valinnut tuollaista pitkäkestoista hiilaria aamun aloitukseen, jotta jaksaa sitten paremmin vetää täysillä sen 45 min aamusetin. Mulla on käytössä nyt sen verran paljon kaikenlaista pilleriä ja pulveria ennen treenejä, että ei edes huvittaisi ottaa niitä tyhjään vatsaan.

Saara S.
Saara Sarvas

Vierailija, Tuosta aamuaerobisen tyhjällä vatsalla tekemisestä on tullut viime aikoina paljon uutta tietoa, kuten muutkin kommentoijat ovat kertoneet! :) Eli mitään suurta rasvanpoltollista hyötyä siitä ei ole, mutta monet tykäävät lähteä lenkille tyhjällä mahalla fiiliksen vuoksi ^_^

 

Vierailija, Tuo Juha Hulmin artikkeli on aika tyhjentävä! :)

 

amatööri, About näin, mutta kehon mekaniikka on käytännössä hieman monimutkaisempaa, eikä tyhjä maha tai punttitreeni tarkoita suoraan sitä, että rasvat tirisee. Vaikka siltä tosin välillä tuntuukin :D

 

Vierailija, Joo googlesta löytyy kyllä aina tutkimus jos toinenkin joka tukee milloin mitäkin itselle sopivaa väittämää :DD Mutta käsittääkseni muuten kohtuudella rasvoja käyttämällä ja paljon kasviksia syömällä kaikki pysyy loistavasti balanssissa. Noh, katellaan, kun joskus pääsen kolesteroleja mittauttamaan ;)

 

Säännöllinen Vierailija, Söin pitkään vain kalaa ja äyriäisiä! Pariisin matkalla söin lihaa ja ainakin tämän projektin ajan syön kanaa lukuun ottamatta lihaa lähi- ja luomutuotteita suosien. Tästä oli mainintaa tuolla projektin aloituspostissa, mutta se oli pitkä kuin nälkävuosi, joten ei ihme vaikka olisi mennyt ohi! :D

Saara S.
Saara Sarvas

A. Sinivaara, Huu, veteletkö kookosöljyä suoraan hapankorpulle, vai onko sulla joku salainen kookoslevite? Itsellä menee kookosöljy pienen yökkäysrefleksin kautta alas. Joku siinä puhtaan öljyn nielemisessä tökkii...

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Täällä on jotain sellaista levitettä, ihan ku margariinia. Siinä on osa kookosöljyä ja osa margariinia tai jotain :D se on tooooosi hyvää, jos siis tykkää kookoksesta :)

Riika from ReadySteadyGlow (Ei varmistettu) http://www.ReadySteadyGlow.Blogspot.fi

Moikka,

Kolesteroli-aspektista tarkastellen kananmunan keltuaisia voi käsittääkseni syödä vapaammin JOS on varma, ettei ole ongelmia kolesteroliarvojen kanssa. Moni ei ole kuitenkaan varma, joten tällöin yksi keltuainen päivässä on turvallinen raja.

Itse olen kuitenkin jättänyt keltuaiset pois niiden rasvaisuuden takia. KAIKKI kananmunan rasva on nimenomaan keltuaisissa. Valkuaiset ovat puolestaan täysin rasvaton, erinomainen proteiininlähde!

Jos tuntuu pahalta heittää keltuaisia pois, voi kaupasta ostaa myös pelkkiä valkuaisia suoraan purkista :)

Täällä lisäinfoa: http://readysteadyglow.blogspot.fi/2012/11/my-new-best-friend-kananmunan... - jutussa kyllä ylikorostuu turhan paljon tuo kolesteroli-riski… Edelliseen ravitsemusfysiologian tenttiin lukiessani opin, että elimistömme tarvitsee kolesterolia mm. solukalvojen, sapen ja monien hormonien rakennusaineeksi, ja se valmistaa sitä itse, ellei saa sitä ravinnosta.

Riika

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Ai niin, mä muuten laitan munanvalkuaisia proteiinipirtelöönkin... Kuulostaa varmaan tosi ällöltä :D onneksi niitä saa täältä vaikka gallonan tonkassa valmiina eroteltuna.

Smek (Ei varmistettu)

Paistetussa kananmunassa on paljon enemmän kaloreita kuin tuossa sinun antamassasi luvussa!

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Mikä muuten on "paljon enemmän"? Meikäläiselle kaikki alle 100 kcal on se ja sama ja paljon-raja menee siellä +200 kcal :D

Saara S.
Saara Sarvas

A. Sinivaara, Kuulostaa hämmentävältä.. Jenkeissä kaikki on niin jännittävää. Sekosin ruokakaupoissa totaalisesti. Ja lihoin vajaan 10kg :D Niin ja naureskelin joku ilta niille pumppupullovalkuaisille! Krei-si-ä!

 

Riikka, Oujea hyviä infoja! Itse olen niin laiska, että en jaksa valkuaisia erotella, kun en usko tuon parin keltuaisen maailmaani kaatavan!

 

Smek, Jaa mitenkäs? Kaksi raakaa kananmunaa painaa kuorineen tuon verran (ainakin niitä, mitä minä syön) ja kalorit on laskettu tämän mukaan. Punnitsen muutenkin kaikki raaka-aineet raakoina. Kuorineen punnittu kananmuna sisältää n. 126kcal / 100g. Selvittikö tämä? :) 

 

A. Sinivaara, Haha, ihanaa tehokommentointia!! Paistetussa kananmunassa taitaa tosiaan olla yli 200kcal/100g, jos joku sen valmiina tahtoo laskea..

Vierailija (Ei varmistettu)

Yleensä silloin, kun ihminen liikkuu paljon ja varsinkin jos samaan aikaan laihtuu, kolesteroleilla on tapana parantua.

Jos elämäntapa muuttuu paljon vähemmän aktiiviseksi, kannattanee tarkkailla ravitsemusta tarkemmin, vaikka eikö se useimmilla mene päinvastoin? Ainakin itse olen joko-tai -ihminen, joko kiinnitän paljon huomiota koko vointiini (liikkuminen mukaanlukien) tai en oikeastaan lainkaan.

Eli en minäkään usko, että muutamalla kananmunalla saat aikaiseksi sydäriä. Ja jos tuota parmesaania ei ole erityisen paljon... Mutta melkein tykkään enemmän keitetystä kananmunasta, jossa keltuainen on jäänyt vähän pehmeäksi... nam.

Maitotuotteistakin saa yllättävän paljon kolesterolia. Onneksi en ole niin kuin kaverini, joka voisi syödä joka päivä kourallisen rasvaisia homejuustoja ;)

Harmaavarpu (Ei varmistettu)

Jes, tällaiset on megahyviä postauksia :) mielellään lisää vinkkejä vaan hyvistä ja terveellisistä aterioista ja välipaloista!

hedelmäaamiainen (Ei varmistettu)

Kananmuna-aamiainen pekonilla, paistettuna rasvassa vaikuttaa rekkakuskin unelmalta. Söin niitä joskus nuorena neitona mutta sitten alkoi tuntua tylsältä. Vakiintuneet tavat johtavat aloitekyvyttömyyteen, kannattaa pitää pitkiä taukoja eläinperäisten ruokien kanssa sillä nuorena toki menee hyvin mutta iän kertyessä keho muuttuu. Olen nyt ollut pian 13 vuotta kasvissyöjä. Käytän maitotuotteita, tiettyjä juustoja ja hyvin harvoin kananmunia. Aamiaiseni on yleensä 1 tai 2 hedelmää, sokeroimatonta mehua ja pala ruisleipää, tomaatti. Lopetin kahvin juomisen. Peruskunnon korjaannuttua keho kaipaa tuoreita vihanneksia mutta ihmisen on todella oltava ahkera tajutakseen puutteet omassa ravinnossa. Paistetun ravinnon välttäminen, nk. Kevyttuotteiden ja margariinin, tölkkiruokien poistaminen, siitä se alkaa. Erityisesti naisten olisi juotava 1 litra kokomaitoa päivässä saadakseen vasta-aineita mm. rintasyövän ehkäisemiseksi. Hivenaineiden ja vitamiinien saanti ruuasta on tärkeää, purkkivitamiinit eivät korvaa niitä. Muoviin pakattujen ruokien välttäminen kannattaa. Se mikä tuntuu aluksi hyvältä voi johtaa vakaviin ongelmiin. Kolesteroli kohoaa juuri päivittäisten tottumusten takia, niitä on helppoa muuttaa. Kasvissyöjänä olen jo niin tarkka, että en mielelläni käytä mustaa teetä, valitsen vihreät teelaadut. Lihamausteet eivät ole enää käytössä. Suppeahkollakin valikoimalla perusravintoaineita tulee erinomaisesti toimeen, jos ne täyttävät vaatimukset. Kokojyvätuotteita, tummaa spagettia ja vihanneksia on ensin opeteltava, harjoiteltava käyttämään. Se on alussa vaikeaa ja on tuskallista luopua tottumuksistaan. Ihminen kuitenkin unohtaa väärät tottumukset pian ja perusteellisesti. Opaskirjojen joukossa on kaikenlaisia trendiviritelmiä. On parasta tehdä oma lista kaupankäyntiä varten ja syödä vain sitä minkä tietää sisimmässään oikeaksi.

Kommentoi