Aamiaispannari vol 2. - Maidoton ja viljaton versio

Elämäni Kunnossa

Nyt se päivä sitten on täällä, ihan niin kuin aavistelinkin. Testaan ainakin seuraavat kaksi kuukautta 100% viljatonta ruokavaliota ja maitotuotteetkin karsin minimiin, ehkä jopa kokonaan pois, kunhan ne tuosta kaapista loppuvat.

Jos joku raapii päätään ja miettii: "Miksi??", lupaan kirjoittaa vähän tarkempaa pohjustusta ja syitä vielä omassa postauksessaan :). Kärsimättömimmät voivat katsoa tämän ohjelman, mistä saa aika hyvin vastauksia! Ruokavalioni on ollut n. 90% viljaton jo tähänkin asti, eli arkipäivän elämä ei tästä muutu juuri mitenkään muun, kuin tarkemman ulkona syömisen ja cheat-päivien osalta.

Katsotaan parin kuukauden päästä, miltä olo tuntuu!

Ensimmäinen viljaton aamuni valkeni vaihteen vuoksi aamiaispannarin valossa ja oi miten helppoa ja hyvää tämä vieläkin riisutumpi versio on!

Maailman simppelein banaanipannari sisältää:

  • 1 kypsän banaanin
  • 2 kananmunaa
  • reilun ripauksen himajansuolaa

Ainekset pyöräytetään tehosekoittimessa kivaksi massaksi ja paistetaan reilussa nokareessa kookosöljyä todella maltillisella lämmöllä. Lätty käännetään kahden lastan avulla, kun toinen puoli on paistunut 3-5min, ja lastan saa vaivattomasti liu'utettua pannarin alle.

Valmiin pannarin päälle murskataan reilusti hieman kohmeisia pakastemarjoja ja se nautitaan leveä hymy kasvoilla. 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Tässä myös hyvä suomenkielinen teksti viljan ongelmista: http://monkeyfood.net/2010/10/28/miksi-vilja-ei-sovi-ihmiselle/
Tekstin alkuperäinen author Robb Wolf.

Saara S.
Saara Sarvas

Oii kiitos linkistä!

Soni (Ei varmistettu)

Minulla on takana kuukausi paleoruokavaliota, viljat ja maitotuotteet tosiaan jäi kokonaan pois. Ja voin sanoa, että erityisesti viljan jättäminen oli todella hyvä veto: turvotus ja hiilariaddiktio on jäänyt pois kokonaan. Sen sijaan on sellainen perustyytyväinen olo kaiken aikaa, ei tule mielitekoja edes karkkien suhteen, mikä oli minun suuri pahe.

Tässä pari linkkiä paleoon liittyen, jos kiinnostaa:
http://www.helsinkipaleo.com (Hirmuisesti taustatietoa ja helpot ohjeet paleon aloittamiseen.)
http://paleokeittio.wordpress.com/category/reseptit/ (Paleoreseptejä joka lähtöön.)

Vierailija (Ei varmistettu)

kokeilin tuota reseptiä itse luomubanaanista ja luomukananmunista, mutta mielestäni "taikinasta" tuli liian paksua joten itse laittaisin seuraavalla kerralla taikinaan joko öljyä tai jotain muuta notkistavaa ainetta.

Muistathan että tää on vain yhden karppausta promoavan lääkärin mielipide... Virallinen taho on tosiaankin aivan eri mieltä viljoista ja syystäkin.

 

http://www.pronutritionist.net/gluteeni-ja-vehna-monien-sairauksien-ainoa-syy-ei-kai-sentaan/

marii (Ei varmistettu)

miulla tulee noista banaanipannareista niin äklömakeita etten pysty syömää "/ muistaakseni oon tehny tolla samalla banaani ja kananmuna ohjeella.. muuttaaks toi suola siinä sit jtn vai oks ne siun tekemät makeita siun mielestä?:)

Saara S.
Saara Sarvas

Sani, Kiitos lisälinkeistä ja vertaiskertomuksesta! :)

 

Vierailija, Jaa liian paksua? :D Hämmentävää! Kookosöljyä olen välillä lorauttanut itse sekaan ^_^

 

Janspet, Suosittelen!

 

esprit, Ehdottomasti! Kiitos linkistä :) Oma ongelmani on tällä hetkellä kulminoitunut oireilevaan vatsaan ja suolistoon ja sen takia etsin apua viljattomasta ruokavaliosta - en niinkään juokse trendisapuskan perässä. Mutta olivat syyt mitä tahansa, en silti usko että on pelkkää sattumaa, että niin moni on saanut paleo-tyyppisestä ruoasta apua omaan hyvinvointiinsa! Se, onko nimenomaan gluteeni ongelmien takana on loistava kysymys.

Kuten täällä on aiemminkin pohdittu, kaikenlainen mutkien suoraksi laittaminen ja yleistäminen ruokavalion suhteen on tyhmää. Kaikilla on vain oma subjektiivinen kokemuksensa, niin kauan kun kyseessä on perusterveet ja ei tutkitut ihmiset.

Itse tosin olen myös sen verran salaliittoteoriahihhuli, että vetelen viivoja suositusten ja maatalouden välillä, enkä siksi tahdo niellä purematta kummankaan puolen näkemyksiä. Pitää kokeilla ja etsiä, toivottavasti tästä löytyisi minun ongelmiini apu :)

 

marii, No kyllähän ne melko makoisia ovat, mutta itselläni nuo pakastemarjat tasapainottavat mukavasti ja kokonaisuus on sopivan makoisa aamuun!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielenkiintosia nää ruokavaliojutut. Itse syön vielä aika "normaalia" ruokaa ja ruokavalioon kuuluu aikalailla viljoja. Mutta kyllä tässä alkaa miettimään, että jonkinsortin kokeilun voisi ainakin tehdä siihen suuntaan, että vähentää viljoja. Lisää tietoa siis etsimään ja kokeilemaan :)

Tricky (Ei varmistettu)

Mä aloitin nyt viljattoman kokeilun. Vatsavaivoja, poskiontelotulehduksia, nyt keuhkoputkentulehdus. Maidon olen vaihtanut luomuun, nyt kokeilen kuukauden ilman viljaa. Noi pannarit oli ihan huippuja! Lisää reseptejä, kiitos ja kiitos blogistasi!

Vierailija (Ei varmistettu)

jes, innolla ootan kokemuksia (ja reseptejä..) ruokavalion suhteen! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Robb Wolfin suomennettuun tekstiin linkin heittänyt lukija (oon kyllä rekisteröitynytkin mutta liian laiska kirjautumaan...) tässä vielä.

"Muistathan että tää on vain yhden karppausta promoavan lääkärin mielipide... Virallinen taho on tosiaankin aivan eri mieltä viljoista ja syystäkin."

"Tää" ei nyt suinkaan ole vain yhden karppausta promoavan lääkärin mielipide. Kun lähtee yhtään tutkailemaan, viljojen poisjättämistä promoaa aika moni muukin lääkäri, biokemisti, valmentaja, jne. Paleo sinänsähän ei suinkaan ole mikään karppausdieetti, vaan makroravinnejakauman suhteen melko liberaali, etenkin viimeisen parin vuoden aikana on kehitys mennyt eteenpäin eikä juuri kukaan taida ajatella enää, että hiilari olisi aina ja ikuisesti jokaiselle yksilölle nou-nou.

Tämän linkin jakamista nyt voidaan pitää vähän itsensä nilkkaan ampumisena, mutta huomautetaan, että tässä on vain verkostoon liittyneet nimenomaan paleo-tyyliä kannattavat lääkärit: http://paleophysiciansnetwork.com/doctors eikä suinkaan kaikki ne lääkärit, joiden mielestä vilja/gluteeni on eeevil. Mutta siinä tosiaan listaa useammasta sadasta lääkäristä, jotka ovat halunneet julkisesti tunnustautua paleoruokavalion kannattajiksi ja sitä myös potilailleen määräävät "lääkkeenä".

Vierailija (Ei varmistettu)

Paleoruokaa, vuorisuolaa, kookosrasvaa? Avokado puuttuu tuosta, mutta aika trendiravitsemukselta se vaikuttaa.

Maitorahka, proteiinijauheet... sama juttu.

Tosiasia on, että erilaisia dieettejä (ei siis laihdutusruokavalioita vaan ruokavalioita) on paljon. Osa on pinnalla, osa ei. Jokainen saa kokeilla mitä tahansa ruokavaliota, eihän kukaan sitä kiellä, mutta toivon että muutkin lukijat muistavat, että se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Ja että viralliset ravitsemusohjeet perustuvat tutkittuun tietoon, ja ovat ihan hyvä (perus)ohjenuora.

En esimerkiksi tiedä, miksi vuorisuola on parempaa kuin vaikka pansuola, johon on lisätty jodi, eli ei tarvitse syödä merilevää tm. jodin saamiseksi. Silti en ole (vielä, ehkä joku valaisee?) nähnyt yhden yhtä blogia, jossa mainostettaisiin pan-suolaa mutta vuori- tai merisuolan käyttäjiä kyllä löytyy. Pan-suola-parka taitaa vaan olla aika epäseksikäs.

En myöskään ole vakuuttunut kookosrasvan terveellisyydestä, vaikka sitäkin monessa fitness-blogissa käytetään. Maapähkinävoin ymmärrän paremmin. Vaikka eihän se pähkinä ole, vaan sukua herneelle, palkokasvi.

Nostan silti hattua ihmisille, jotka haluavat kokeilla uutta ja edistää terveyttään ruokavaliolla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Paleo-ruokavaliossa on kyllä paljon järkeviä pointteja (vaikka itsekin vihaan kaikkia "kultteja" ja trendejä, mitä liikunnassa ja ruokavaliossa on). Viljojen, maitotuotteiden ja prosessoitujen, ravintoköyhien ruokien (kuten pan-suola) välttämiselle on ihan rationaaliset perusteet ja yhä enemmän kuulee ja näkee kertomuksia siitä, kuinka esimerkiksi viljaton ja maidoton ruokavalio on tuonut apuja konkreettisiin vaivoihin.

Ravintotieteissä on äärettömän vaikeaa tehdä päteviä tutkimuksia ja pitää ymmärtää, että "yleiset suosituksetkin" perustuvat vain joihinkin tutkimuksiin eikä niitä ole välttämättä osattu tai haluttu kyseenalaistaa vuosikausiin.

Itse mietin asiaa näin: välttämällä prosessoituja ja ravinneköyhiä ruokia ja suosimalla ravinnerikkaita (kuten juuri esim se vuorisuola) ja puhtaampia ravintoaineita ei ainakaan voi mennä metsään? Eli ennemmin kysymys kuuluu mielestäni että miksi ihminen söisi heikompilaatuista kuin parempilaatuista ravintoa?

Eilisen lupaukset

Hei!

Laitan lusikkani soppaan ja pahoittelen Saara blogisi spämmäämistä...

Tämä keskustelu pitäisi käydä eri otsikon alla, mutta vastaan edelliseen kommenttiin. Kysymys: mitä tarkoittaa ravinnerikas? Tarkoitetaanko sillä montaa eri mineraalia sisältävää suolaa? Moni ruoka sisältää tarvittavia mineraaleja: fosforia, kalsiumia, rautaa, kuparia sinkkiä. Mitään näistä ei tulisi saada ylenmäärin, mutta se onkin aika harvinaista.

Toisaalta nämä ylläolevat aineet eivät muutu sen kummemmiksi prosessoinnin aikana. Tosin esimerkiksi rautaa esiintyy eri muodossa (esim. ferro- ja ferri-) ja imeytymisen kannalta tällä on merkitystä.

Vuorisuolan ominaisuuksiin en ole syventynyt erityisellä hartaudella, joten minulle saa kertoa, jos siinä on jotakin sellaista ainetta, mitä tarvitaan ehdottomasti, mutta jota muualta ei saa, niin tutkin asiaa itsekseni ja olen kiitollinen valistuksesta. Saatan myös palata asiaan.

Monet tutkimukset, joihin vuorisuolan suosittelemisen yhteydessä on viitattu, eivät ole olemassa tai niiden suhteen ei voi vetää suoria johtopäätöksiä. Suosittelen lukemaan tämän tekstin: http://www.refertomedics.co.uk/?p=208

Yo. tekstiin voi suhtautua kriittisesti, kuten kaikkeen netissä esiintyvään, mutta samoin tulisi suhtautua kriittisesti myös tutkimuksiin, joissa tiettyä suolaa ylistetään.

Suomalaisten suolan kulutus on noussut viiden vuoden aikana. Samaan aikaan suomalaisten verenpaine on pitkän laskun jälkeen kääntynyt nousuun.

Moni on siirtynyt sormisuolaan, ja todennäköisesti moni on myös lisännyt normaalisuolan käyttöä. En tiedä, onko suolan käytön lisääntymisen syistä tehty tutkimusta. Tuskin.

Ja vielä pahoitellen poistun takavasemmalle. Olkaa kriittisiä. Saa olla tätäkin tekstiä kohtaan, mielellään rakentavalla tavalla.

Vierailija (Ei varmistettu)

Prosessoinnilla usein yleistäen käsittääkseni tarkoitetaan niitä prosesseja, joissa ruuasta tuhotaan paljon hyvää (esim maidon pastörointi ja homogenointi) ja lisätään aineita, joilla ruuasta saadaan säilyvämpää, ulkoisesti tasalaatuisempaa, mukavamman väristä jne. Mielestäni jo lähtökohtaisesti ravinnerikkaampi ruoka on järkevämpi valinta kuin jokin, mitä on edellämainituin keinoin käsitelty.

Tuo suolajuttuhan perustuu siihen, että normaali suola on (käsittääkseni) kemiallisesti käsiteltyä ja puhdistettua vrt. vuorisuolaan, jossa on hurja määrä alkuperäisiä hivenaineita jäljellä. Näitä aineita varmasti saa JOS muu ruokavalio on hyvin ravinteikasta jne, joten mikään yksi ravintoaine ei varmaankaan kenenkään ruokavaliota pelasta tai pilaa :)

 

Mulla myös menossa kokeilu viljattomana ja maidottomana, vähentelen hiljalleen viljat pois ja maitotuotteitakin mahdollisimman vähän ruokavalioon. Maitorahkasta ja raejuustosta tuntui, että vasta reagoi joko turvotuksella tai pienellä kipuilulla. Leipää ruisleipää pääosin oon syönny ns täyte ravintona eli ennen ruokaa, ruokien välissä yms. Haluan päästä siitä turhuuden syömisestä eroon.
 
Nyt siis paljon uusia reseptejä kokeilemaan, tuli tänään tehtyä ensimmäistä kertaa elämässä raakaruokaa kun tein pekaanipähkinä cookie pallukoita :) Hyviä olivat!
 
Huippua kun löytyi samanlaista ruokavaliota noudattava!

Kommentoi