Elämäni kunnossa - Alkulämmittely

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Apua! 

Olen odottanut tän palstan avaavan tekstin kirjoittamista niin kovalla innolla, etten tiedä, miten päin tätä näpyttäisin.. 

Minä olen Saara ja saatat tietää ja tavallaan myös tuntea minut kauneuspalstani tai jo sitä edeltäneen Tiptoes -blogini takia. Palsta, jota juuri nyt silmäilet, on monellakin tavalla kaikista tekeleistäni eniten sydämeni asia, muutamia kuukausia takaraivossani kypsynyt ja kahdessa hyvin lyhyessä viikossa tähän pisteeseen edennyt liikuntaan ja hyvinvointiin painottuva projekti. 

Lienee parasta vain aloittaa ja käydä ensin lyhyesti ja ytimekkäästi läpi muutama fakta:

  • Olin 11-vuotias aloittaessani ensimmäisen laihdutuskuurini
  • Olen ollut suurimman osan elämästäni laiska liikkumaan
  • Olen kymmeniä kertoja "muuttanut elämäni" ja epäonnistunut
  • Olen kärsinyt syömishäiriöistä 
  • Rakastan kovaa treenaamista
  • Rakastan itseäni
  • Rakastan muodokkaita naisia ja isoja peppuja
  • Valitan välillä kuin tyttö
  • En ole liikunnan ammattilainen, mutta tiedän asiasta paljon
  • Ja kaikista tärkeinta: Aion tällä palstalla olla raivorehellinen sekä itselleni, että teille!

 

Miksi tämä kerta on erilainen?

Tämän paljon puhuttaneen tekstin kirjoittamisesta on vasta vajaa vuosi, mutta yhtä hyvin aikaa olisi voinut kulua triplasti enemmän, niin kaukaiselta se nyt tuntuu. Tekstin kirjoittanut Saara on mun mielestä edelleen upea, mutta tämä nykyinen tuntuu vielä piirun verran paremmalta. Taisin tuona päivänä ensimmäistä kertaa pariin vuoteen katsoa itseäni oikeasti silmiin ja miettiä, mihin suuntaan elämääni alkaisin ohjata ja pallo pyörähti liikkeelle.. Metaforinen pallo siis, aktiivisempi liikkumiseni alkoi vasta kuukautta myöhemmin ;)

Omalla kohdallani muutokseen tarvittiin motiivi ja aluksi se oli ihan yhtä typerän ihana, kuin aina ennenkin: poika

 

Ihastuin korviani myöten, mutta totesin heti alkuunsa, että en pitänyt itseäni tarpeeksi hyvänä. Siitä se ajatus sitten lähti: Mitä kaikkea saisin itsessäni aikaan kuukaudessa?

Lenkkeilin päivittäin, kävin salilla ja tein rivissä samoja 20 toiston sarjoja kuin muutkin tytöt ja söin liian vähän - kuten aina aiemminkin. Nopea muutos motivoi ja kun ihastukseni kohteen seuraavan kerran tavatessani kaikki menikin aivan päin honkia, odottivat kaikki ystäväni epäluuloisina murtumishetkeäni ja paluuta vanhoihin tapoihin.

 

Mikä oli muuttunut, en tiedä, mutta sekopäinen liikkuminen ja niukat ruokailut vaihtuivat hiljalleen järkiperäiseen treeniin ja pelottavan hyviin ruokailutottumuksiin. Viimeisen silauksen hommaan on tuonut aina kannustava, valituksiani kuunteleva, ravinto ja treenitietoutta ylitsepursuava PT-henkilö, jonka viisauksia saatte jatkossa varmasti kuulla päivittäin.

 

Nykyhetki ja tavoitteet

Nykyään treenaan 4-6 päivänä viikossa, yleensä kuntosalilla. Kuntosalin olen valinnut siksi, että painoilla harjoittelu muokkaa vartaloa tehokkaasti ja haluaisin jonain päivänä katsella peilistä takalistoani naurettavan ylpeänä. No ok, raivorehellisyys, teen sitä välillä jo nyt :>.

Treeniohjelmani on nelijakoinen ja sen lisäksi pyrin tekemään muutamia pidempiä matalan sykkeen aerobisia treenejä, jotta surkea peruskuntoni kasvaisi. Olen vuosikausia tehnyt aerobista aivan liian korkeilla sykkeillä, sillä eihän se voi tehota jos ei tunnu siltä, että kuolee.

 

Olenkin joutunut nöyrtymään monesti ja aloittamaan tietyt jutut aivan alusta. Penkistä esimerkiksi nousee tällä hetkellä kiukulla 27,5kg, koska tein liikkeen kuukausia väärällä liikeradalla..

Annan kuitenkin jokaisessa treenissä - olivat sarjapainoni kuinka säälittäviä tahansa -  100% ja tiedän, että kova työ tuottaa tuloksia

Mä haluan olla vahva ja kestävä, haastaa itseäni ja oppia uusia asioita ja jos vaan mahdollista, motivoida muita tekemään samoja muutoksia, jotka ovat muuttaneet mun elämän. Mä en enää keksi tekosyitä, mä vaan teen ja nautin.

Ai niin, ja koska joku sitä aikoo kuitenkin kysyä: olen 172cm pitkä ja painan tällä hetkellä n. 80kg - lähes pelkkää lihasta ;)

 

Mitä kaikkea tämä palsta sinulle tarjoaa?

Tällä palstalla tulee olemaan luettavaa treenaamisesta, ravinnosta, hyvinvoinnista ja kaikesta mahdollisesta siihen liittyvästä. Inspiraatiota, motivaatiota ja ihan konkreettisia treenivinkkejä.. Ja varmaan aika paljon kaikkea hölmöä ja aiheeseen kuulumatonta.

Koska tunnen itseni, ennustan että homma varmasti rönsyilee yli äyräittensä, mutta hyvinvointihan on liukuva käsite!

 

Ensimmäiset viikot varmasti haetaan vähän sopivia rutiineita ja tutustutaan lähemmin koko tähän projektiin, samalla kun ulkoasu ja muut lisähärpäkkeet etsivät omat paikkansa.. Tämän postauksen kuvituksena muuten toimivat otokset tämän ja eilisen päivän treeneistä, kun en nyt mitään muutakaan keksinyt.

Shoutbox on auki sivupalkissa ja kaikki palaute otetaan avosylin vastaan.. Tai jos PT:ltä kysytään, niin suositeltu malli minun kohdallani lienee vanha kunnon hampurilaispalaute ;)

Tahdon vielä painottaa, että mä en ole tämän alan ammattilainen! Kaikki palstan jutut kirjoitetaan objektiivisesta näkökulmasta, vaikka toivonkin teidän ottavan joistain neuvoistani vaarin. Tieto nimittäin lisää sekä valtaa että tuskaa ja mitä enemmän näitä asioita alkaa ymmärtää, sitä vähemmän niitä tajuaa hallitsevansa..

Kiitos jo etukäteen kaikille, en malta odottaa "julkaise" -napin painamista!!

 

Lopetan tämän historiallisesti merkittävän postauksen yhteen PT:n viisauksista:

Bodarit ei häpeile.

Share
Ladataan...

Kommentit

Kris (Ei varmistettu)

Sydänsydänsydänsydänsydän.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ihanaa Saara! Olen ihaillut sinua jo vuosien ajan ja nyt... <3

Riika (Ei varmistettu)

haluan sanoa sydämeni pohjasta vain yhden sanan: sydän.

Vierailija (Ei varmistettu)

I h a n a a!! Jään innolla odottamaan mitä tuleman pitää! muita kompaten; sydän! Ja vielä iiiso rutistus!:-)

Vierailija (Ei varmistettu)

Saara ihan mahtavaa, en malta odottaa sun muita tekstejä ja toivon löytäväni täältä paljon motivaatiota! Olet ihana! <3

ite puin

Jee, mahtista! Go Saara :)

Vierailija (Ei varmistettu)

JEE!!! Jumppakärpänen tuntuu tarttuvan ruudusta :)

Taulutyttö (Ei varmistettu)

Aivan mahtavaa Saara! Oon tässä hymyillyt ja melkeen hyppinyt viime minuutit. Oon seurannut sun molempia kauneusaiheisia blogeja ja ihailen sua ihan valtavasti. Itelläni alkoi vuoden alusta terveellisempi elämä jota oon hyvin onnistunut ylläpitämään joten tää palstahan tulee juuri oikeaan aikaan! ;) Tsemppiiää! Innolla ootan ekoja juttuja!

JUULAI (Ei varmistettu)

Rakkaani, tästä tuli oikein ihana. Oot täällä just sitä mitä oot, ja oon susta niin ylpeä :) Hyvä tyttö <3

inken

Ihana Saara, kiitos tästä. Elämänsä ensimmäisen Todellisen Liikuntaherätyksen tammikuussa saanut meikäläinen alkaa innolla ja ihaillen lueskelemaan faktaa ja inspistä. Ny jumpataan!

Vierailija (Ei varmistettu)

Ihan mahtavaa - aion seurata uutta palstaa ja toivottavasti saan edes pikkuriikkisen puraisun jumppakärpäseltä :-)

-riika

Vierailija (Ei varmistettu)

loistavaa, mahtavaa! innolla jään odottamaan jatkoa! :-))

neurotic (Ei varmistettu)

Hienoa Saara! Iso Sydän! <3

minttuj (Ei varmistettu)

Jee, jee jee jee! Tiptoesista saakka oon sun juttuja palavasti aina oottanut, ja nyt vielä tää! Ei vois parempaan saumaan tulla kun itse oon just saanut itseni innostumaan urheilusta ja aloittanut liikunnan (kuntosali) monen vuoden jälkeen. Salilla käynti on kuitenkin uus juttu niin kiva jos täältä vinkkejä saa :) Ruokavalio vielä kusee, joten siitäkin ootan jos saat jotain kirjoiteltu :)
Oot ihana (ja tää ulkoasu myös!) <3

MaiSaT. (Ei varmistettu)

Hyvä Saara!!! Just näin! <3

Vierailija (Ei varmistettu)

Go saara ! Tsemppiä valtavasti ! Mä odotan kans ruokavalio ja lisäravinne postausta jos satut jotain sellasta käyttää ku oon ihan käsi tollasissa asioissa.. tästä on hyvä alkaa, itsekin painan muutaman kilon vähemmän ja 1cm lyhkäsempi, niin aloittaa kans nyt kunnolla ja seurata ja ottaa vinkkejä sulta !! Aivan upeaa ja terveellistä kevättä !! ja hei vastaaappas sitten kysymykseen. Alkoholi. käytätkö vai onko jäänyt urheilun tieltä pois ? plus ethän tupakoi ?

ami (Ei varmistettu)

huippua! itse oon vasta tän vuoden alussa aloittanut salitreenaamisen ja kaikki vinkit, ideat ja kehittymiset kiinnostaa kovasti! Mulla olis liikunta motivaatiota suht korkealla, mut esim ruokailutottumukset yms ihan retuperällä... joten mielenkiinnolla jään odottamaan sun tekstejä ja toivottavasti saan niistä oppeja ja ideoita itsellenikin :)

Onnenpäivä

Huisii! Alan kyttäämään sun treenejä! Pitäis itekki taas laittaa omaan blogiin päivitystä liikuntarintamalta, että missä mennään.

Kettu (Ei varmistettu)

sait juuri uuden lukijan <3

Tupsu (Ei varmistettu)

Ihanaa Saara! Oon lukenu sun blogeja jo Tiptoesista asti, ja aion lukee myös tätä. Mä niin toivon, että saisin tästä sen motivaation muuttaa omia elintapojani, pieniä muutoksia on jo tehty mm. ruokavalion suhteen mutta paljon on vielä matkaa siihen että vois sanoo liikkuvansa ja syövänsä hyvin.

Odotan suuuuurella innolla tulevia postauksia! Oot mahtava!

meikkis! (Ei varmistettu)

Saara<3

Oot ihana! Mä jään innolla seuraamaan tätä sun palstaa!
Oon hillitön Dear Diarrhea-blogistalkkeri lolololol, ja musta on ihanaa, että sä ja Juulia "edustatte" terveellistä kroppaideaalia. Juulian ruoka/treenipostaus inspas mua ihan sikana ja tää sun palsta tekee varmasti saman!<3

Mä ite oon vähän alle 170 cm ja painan noin seitkyt kiloo, oon kurvikas ja lihaksikas. Tavoitepainoni on n.60kiloa, koska sen painoisena olin tyytyväinen itseeni. Vaikka mitäpä se puntari kertoo ;) Anyways, olen kans kärsinyt syömishäiriöstä ja ollut sen jälkeen jatkuvalla laihdutuskuurilla 4 vuotta (ja silti palannu entisiin mittoihini lisäkilojen kera......) MUTTA NYT oon tajunnut elämästä yhtä ja toista. Nyt teen ruokavaliooni vain sellaisia muutoksia, jotka voin pitää loppuelämäni. Enkä enää pakota itseäni juoksulenkillä, jos en oikeasti millään jaksa.

Mun ihannekroppa on kurvikas ja kiinteä ja sitä kohti tähdätään! Auttaako PT paljon? Pitänee hankkia sellainen syksyllä kun palaan Suomeen :)

haha, en tiedä mikä sai mut kirjoittamaan näinkin pitkän kommentin, vaikka oikeesti piti sanoa, että Saara sä olet inspiroiva, ihana ja kaunis!<3

Vierailija (Ei varmistettu)

SAARA! <3 Tämä on nyt sitä aitoa Saaraa, jota olen odottanutkin! :´) Sussa on niiiin paljon voimaa ja ihanaa energiaa, mitä kauneuspalstaasi lukiessa ei aina välttämättä huomaa! (Älä loukkaannu) Olen odottanut, että avaisit itseäsi taas hiukan enemmän ja olen todella iloinen tästä uudesta blogista. ISO sydän sulle ja oot niiin mun idoli ja todella inspiroiva ihminen. Sä ansaitset elämässäs pelkkää hyvää! <3

Ps. En halunnut kuulostaa hullulta stalkkaajalta :DD Olen vain NIIIIN fanisi!

<3

Saara Sarvas

Apua ja vitsit, ihania kommentteja täällä!! Lupaan tehdä kaikkeni, että saadaan kaikki toisemme tsempattua juuri siihen kuntoon, mihin halutaankin! ^_^

Leeeenuuu (Ei varmistettu)

Moikka ja JES:) Haluisinkin kysyä sulta neuvoa heti! Toivottavasti ehdit vastata!
2008 loukkasin polveni ja reiteni, jonka seurauksena toista jalkaani on operoitu n. 4 kertaa ja nyt sain lääkäriltä ohjeen että saan VAIN harrastaa kävelyä, pyöräilyä ja lihaskuntoa (alakropan kanssa pienissä määrin - polveni on aika hankala tapaus) loppuelämäni. Lenkkeilen n. 3-4 kertaa viikossa 130 sykkeellä. Lihaskuntoa teen .2 kertaa viikossa. Katsoin kalorilaskurista että peruskulutukseni on n.1800kcal, mutta syön joka päivä n. 1000-1100 kcal, n. 3h välein...KYSYMYS kuuluu MIKSI EN LAIHDU?!?!?!? Alkaa kärsivällisyys pikkuhiljaa mennä prkle...Syön lähinnä kasviksia + ruisleipää + maitorahkaa + salaattia yms. Pudotettavaa löytyisi se -10kg..
Okok, voi olla että odotukset on hieman korkealla, kun joka aamu katon peiliin aj ihmettelen ku ei oo päivässä tippunu -5kg:D heh:D Mut kuitenki prkle......................
Joo, mutta tosi kiva kirjoitus..

Ps. Voisitko kertoa, että mitä ruokaa syöt?

Menee hermo kun joka tuutista sanotaan eri asioita !!!!!! Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta lääkitys on oookooo :---)

PT-hahmo (Ei varmistettu)

Leeeenuuu:

Kannattaa kilpirauhasasioissa kääntyä lääkärin puoleen, mutta yleisenä ohjeena sanoisin, että kannattaa välillä lisätä kalorisaantia. Tuo mainitsemasi -1000kcal/päivä on jo aikalailla maksimi, mitä ikinä kannattaa harrastaa. Pitkään jatkunut kalorivaje saattaa hidastuttaa aineenvaihduntaa ja (tiettyjen tutkimusten mukaan) laittaa kroppaa ns. "säästöliekille".

-Syö monipuolisesti rasvoja!
-Lisää hetkeksi kalorisaantiasi (välillä voit ottaa jopa cheat-päivän, jossa syöt yli kulutuksen), näin monet dieettaajat pitävät aineenvaihdunnan ja kropan hereillä
-Pyri potkimaan aineenvaihduntaa liikkeelle esim korkeatehoisilla harjoitteilla, kuten intervallit tai crossfit. Voit myös kokeilla jotain ns. "cutseja", eli dieettivalmisteita, jotka laittavat kroppaa ja aineenvaihduntaa hetkellisesti vähän kierroksille.

t: PT-hahmo :*

Leeeenuuuu (Ei varmistettu)

Kiitos paljon vastauksesta!:) Noita boosti-päiviä olen harkinnut, mutta jotenkin saan jo pelkästä ajatuksesta huonon omantunnon! Hmm..mutta taidanpa nostaa siis hieman kaloreita:)

Vierailija (Ei varmistettu)

Etureiden oikea venytys tapahtuu selkä suorana, ei etukenossa. Jalka toisen vieressä eli polvet tiukasti vierekkäin. Tsemppiä! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hey, eksyin tänne blogiin ihan sattumalta.
Mahtavaa et kerranki on joku joka on suht saman kokonen mun kanssa (oon ite 173 ja about 80kg, eli lähes identtisen kokonen ku sä täs ekan postauksen aikaan). ! Ei paljoo innosta lukea sellaisten treenausblogeja, jotka on valmiiksi jo paljon pienempiä, oma motivaatio laskee siinä samantien : D
Tällä hetkellä oon ite ulkomailla, jossa mun ei valitettavasti oo mahdollista päästä salille, mutta kuukauden päästä tulen takaisin Suomeen ja aion kyllä ite kanssa hommata PT:n, jotta sais kaikki myytit ja luulot muutettua faktoiksi :) Aion todellakin alkaa nyt sitten tarkemmin seuraamaan tätä blogia!

Ja niin, tsemppii sulle ihan mielettömästi, loistavastihan sulla on tää tässä jo mennytkin :) !

Kommentoi

Ladataan...