Hyötyliikutko sinä?

Elämäni Kunnossa

Mietin tuossa maanantaina ja tiistaina pitkästä aikaa 8h seisomatyötä tehtyäni, että mun hyötyliikkuminen on aivan olematonta. Siis ihan naurettavan olematonta. Puhelimessani on sisäänrakennettuna ihan hauska S-active -sovellus, josta löytyy mm. askelmittari, jonka lukema on vasta yhden kerran kilahtanut täyteen :D Ok, en ole ehkä käynnistänyt laitetta joka päivä, mutta epäilen että syy on silti enemmän minussa kuin laitteessa.

Kotityöpäivänä mä joko istun tai makaan suurimman osan päivästä läppärin kanssa, koska kirjoitan tai muokkaan kuvia. Välillä tietysti hypin ympäri asuntoa ja puuhaan ties ja vaikka mitä, mutta perinteinen työpäiväni on kyllä masentavaa hommaa.

Kiireisinä päivinä ja kuvauksissa saatan olla jaloillani ja menossa ihan koko ajan ja peruskulutus kasvaa hurjasti, mutta monet noistakin vuorokausista ovat kiireisiä aivan eri tavalla. Aamulla lähden autolla paikkaan X, jossa on parkkipaikka aivan vieressä. Paikasta X jatkan paikkaan Y, jossa kävelen ehkä 200m suuntaansa autolta pois ja takaisin. Viimeisenä etappina on paikka Z, jossa minun ei tarvitse edes nousta sieltä autosta ylös! 

Tällaisen päivän päätteeksi kurvaan kyllä useimmiten kuntosalin pihaan ja käyn liikkumassa koko päivän edestä, mutta ajatukseni onkin: "Mitä jos en harrastaisi aktiivisesti liikuntaa?"

Viimeinen kuukausi on ollut pelottava esimerkki siitä, miten helppoa treenaaminen olisi laittaa prioriteettilistan vihoviimeiseksi pykäläksi. Kun treenaaminen ei syystä tai toisesta ole ainoa henkireikä, ihminen tuppaa laiminlyömään sitä ihan hirveästi! Olen kyllä raahannut itseni lenkille tai salille ainakin kolme kertaa viikossa ​aika vähän. (paitsi juuri tämän viikon aikana!!), mutta se on silti todella vähän.

Vihaan ikuisesti vallalla ollutta lääkäri-kulttia, jossa joka ikisen lääkärin jokaista sanaa kunnioitetaan kuin käskyä suoraan taivaasta, mutta lankeanpa nyt itsekin samaan! Kuulin nimittäin alkuvuodesta eräältä lääkäriltä, että minun ikäiseni naisen tulisi kävellä päivässä keskimäärin viisi tuntia enemmän, jotta kulutus olisi samalla tasolla, kuin vuosisadan alussa keski-suomalaisessa maatalossa elävällä kanssasisarellani.

Viisi tuntia on aika paljon.

Mä käytän hissiä ja portaita tilanteesta riippuen täysin sekalaisesti (yleensä kuljen hissillä jos olen jonkun seurassa, tai olkapäiltä ja käsistä roikkuu useita kasseja), kuljen autolla talviaikaan ihan hävettävän lyhyitä matkoja ja panostan kaiken liikkumiseni enemmänkin niihin kertasuorituksiin.. Tahtoisin mieluummin olla kuin parhaan ystäväni äiti, joka pyöräilee töihin 10km kesät talvet, rakastaa lenkkeilyä, eikä luopuisi salikortistaan mistään hinnasta! Jaana on mun idoli.

Niin kauan, kuin työni ja elämäni on tällaista kuin nyt, taitaa kuitenkin olla realistisempaa vain tehostaa ja lisätä niitä suunnitellun liikkumisen hetkiä. Olen ehkä alistanut pääni tälle ajattelulle, mutta en vain keksi, mihin kaikkialle lisäisin hyötyliikunnan mahdollisuuksia?

Alanko parkkeerata auton aina vähän kauemmaksi? Menen portaita, vaikken meinaa pysyä kuorman takia edes pystyssä? :D

Kertokaa, missä kaikessa te hyödynnätte hyötyliikunnan mahdollisuuksia!

Share

Kommentit

Emppuliisa (Ei varmistettu)

Mä taidan loppujenlopuksi hyötyliikkua aika paljonkin. Pyöräilen ma-pe yliopistolle 2,5km matkan edes takaisin. Käyn opiskeluiden ohella töissä 1-3krt viikossa johon niin ikään pyöräilen 3km. Olen ravintolatyöntekijä ja askelmittariin kilahtaa vuorossa varmasti mukavat lukemat kun hinaa kassa-, ruoka- ja salilinjastoa edestakaisin, varsinkin kiireessä! Käytän myös aina rappusia. Olisi kiva tietää jonkin toimeliaan päivän hyötyliikunnan kulutus! Kuolisin muuten, jos joku varastaisi pyöräni!! Se on minun autoni! :D Talvella omat koivet ajavat asian, laiskuuden iskiessä myös julkinen liikenne ;)

bubbit (Ei varmistettu) http://maailmanauraa.blogspot.fi

Asun noin neljän kilometrin päässä koulusta/työpaikasta/keskustasta, ja pääsääntöisesti pyöräilen paikasta toiseen päivittäin. Laskeskelin tässä yhtenä päivänä, että pelkkää pisteestä A pisteeseen B pyöräilyä tulee helpostikin harrastettua jopa 60km edestä viikottain! :) Talvella tosin hommaan monesti bussikortin aikaisia aamuja varten, mutta silloinkin pyrin kävelemään esimerkiksi koulusta kotiin. Oon kyllä ihan tyytyväinen hyötyliikkumisen määrääni, varsinkin kun siihen lisätään n. 4-5 tuntia aktiivista liikkumista salilla/lenkillä/ryhmäliikuntatunneilla viikossa. :)

ellikka (Ei varmistettu)

Hyviä pointteja! Itseäni vähän naurattaa ihmiset, jotka elävät täyttä fitnesselämäänsä siten, että hypätään autoon ja ajetaan salille. Parhaimmillaan salireenikitkin pitää aloittaa polkemalla kuntopyörää, vaikka oikealla fillarilla ois päässy ihan perille asti. Whooot. Itselleni nämä auton välttämiset ovat ensisijaisesti ekologisia valintoja, joskin vihaan myös esim ruuhkassa autossa istumista muutenkin, kun kaupunkialueella fillarilla pääsee usein rivakammin. Toinen tärkeä pointti on juuri tämä liikunta-aspekti. Jos pyörä ja kävelysiirtymät merkkaa ylös, niin niitä liikuttuja tunteja alkaa kertymään viikkoon enemmän ja saa vähän vapaammin syödä. :)

tiippa (Ei varmistettu)

Terveystutkimusten mukaan hyötyliikkujat ovat terveempiä kuin henkilöt, jotka harrastavat vain suunniteltua liikuntaa. Eli olisi kyllä todella tärkeää lisätä hyötyliikuntaa, mutta miksi se on niin vaikeaa, varsinkin talvella?! :D Kesällä pyöräilin töihin, jolloin päivässä pyöräilyä tuli 50-60min. Nyt kävelen yliopistolle ja salille, Mutta näistä kertyy hyötyliikuntaa viikossa vain 1,5-2 tuntia.

sanniii8 (Ei varmistettu)

Köyhyys laittaa hyötyliikkumaan ! Tai on mulla salikorttikin ja käyn yleensä 2 kertaa viikossa salilla ja 2 kertaa uimassa, mutta olen opiskelija ja vaikka asun 5 min pääässä yliopistosta, ramppaan yliopisto-koti-väliä yleens päivässä noin 3 kertaa, nousen raput (ei hissiä :D) 4. kerrokseen päivittäin 5-6 kertaa, kävelen aina salille&uimaan ja takaisin josta tulee yhteensä n.20 min kävelyä plus treenaus ja vaikka kauppakin on lähellä niin kun sen puoli kilometriä sinn ja takaisin kävelee painavien kauppakassien kanssa ja sitten neljänteen kerrokseen niin kyllä tulee hiki :D Myös shoppailemaan ja elokuviinkin pitää kävellä ja vaikka ne ovat lähellä (alle 2km päässä) nin tuleehan siitäkin mukavasti liikuntaa :) Bussikorttiin en kyllä täällä tuhlasi rahaa kun asun ihan keskustassa ja periaattessa kaikkialle pääsee kävellen, mutta Suomessahan asia on vähän erilailla :D

Dalmi
Arkisokka

Ajokortittomuus lisää kummasti hyötyliikuntatunteja. :D Eikä mulla ole edes fillaria, joten aina ainoa vaihtoehto on kävely ja pitkillä matkoilla julkiset. Ja koirahan toki pitää huolen siitä, että perhe liikkuu vaikka pakosta.

Olin joskus töissä vanhusten kotipalvelussa ja työhaastattelussa mulle sanottiin, ettei duunia voi tehdä ilman autoa. Lupasin, että ihan tasan tarkkaan voin ja hyvinhän se onnistui. Kaupungissa jossa duunia tein ei ollut sisäisiä busseja, joten matkat asiakkaalta toiselle meni aina kävellen. Parhaimmillaan kilometrejä kertyi duunipäivän aikana 17, keskiarvollisesti varmaan kuitenkin vajaa kymmenen. Duunipäivän jälkeen kotona odottikin sitten koiran lenkitys ja kauppareissu. Siihen aikaan oli hyötyliikunta aika loistavissa lukemissa, vielä kun duunikin oli aika fyysistä. :) 

 

 

Mimosa.
Mimosa

Hyvä postaus. Yks selkeesti helpoin hyötyliikunta vinkki on portaat, aina! Aina löytyy tekosyy miks ei voi käyttää portaita, mutta loppuen lopuks ne on vaan tekosyitä. Me asuttiin ennen neljännessä kerroksessa talossa, jossa oli hissi ja tuli ihan hävyttömän vähän käytettyä rappusia. Naapurin mies meni jopa alaspäinkin hissillä. Sen saman ajan mitä venaat sitä hissiä olisit jo pitkällä jos menis rappusia pitkin.

Nykyää asutaan tokassa kerroksessa hissittömässä talossa. Voin kertoa, että on haba kasvanut, kun kannan vauvan (n. 10 kg) joka päivä pari kertaa ylös ja alas yhdellä kädellä (toisessa on koiran hihna). Välillä mukana kulkee myös kauppakassit/käsilaukku/hoitolaukku. Käyn myös koiran kansa yli tunnin lenkillä joka päivä ja peruskunto on kasvanut huimasti. Veikkaan, että tää ainanen rappusten ravaaminen oikeesti kuluttaa ja paljon. Varsinkin, kun on tota ylimäärästä painoa aina mukana.

Iksu
Tassuja ja töppösiä

Komppaan! Kaksikin kerrosta saa hieman hengästymään, jos on päässyt kunto rapistumaan.

Vierailija (Ei varmistettu)

Läppäri matalan kirjahyllyn päälle, jolloin facebookkaus tapahtuu seisaaltaan, ei istuen pöydän ääressä. Keksin tämän aivan vasta, saa nähdä, tuleeko tavaksi!

Vierailija (Ei varmistettu)

Heh, mulla on sama, paitsi että laitan läppärin / tenttikirjan semmoisen jalallisen tarjottimen päälle pöydälle. Plussana voi vähän heilutella jalkoja lempimusan tahtiin :-)

majaa (Ei varmistettu)

Kaupungissa asuessani olin kova hyötyliikkumaan. Nyt asun keskellä kouluni pientä kampusta ja nään lähes kaikki koulurakennukset ikkunastani! Jos tunteja on tuolla kauimmaisella rakennuksella tulee kävelyä reilusti alle 200metriä... Kuntosalille ja ruokalaan taitaa olla suunnilleen sama matka ja kaikki ystävätkin asuvat kampuksen alueella joten hyötyliikuntaa kertyy harmillisen vähän! Onneksi asun sentään 2. kerroksessa ja rappuja tulee juostua useasti päivässä, mutta halpa lohtu :D Opiskelunikin koostuu suurelta osin ruudun edessä työskentelystä..
Täällä asuessa todella tarvitsisi koiran lemmikikseen!

Dannie
Bubbles in storm

Itse olen töissä kaupassa mikä lisää huomattavasti hyötyliikunnan määrää, tämä tosin jos ei ole joutunut koko päiväksi kassalle.

Toisaalta myös ku on koko päivän nostellut maitolaatikoita niin on erittäin hankalaa lähteä sen jälkeen vielä rehkimään salille. Ikinä ei oo hyvä...

Nina Enroth
Ninan verkkareissa

Kyllä mä sitä pyöräilyä suosittelen, mutta sun hommissa taitaa olla mahdoton toteuttaa. Olen nyt joutunut lopettamaan fillaroinnin toistaiseksi ja julkisilla kulkeminen on vaan niin tuhat kertaa hitaampaa ja turhauttavampaa :/

Zarza (Ei varmistettu)

Olen monta kertaa kiitellyt itseäni siitä, että meillä ei ole autoa. Olisin saletisti laiska paska! Hyötyliikuntavinkkinä suosittelen, että teet kauppareissut kävellen – eikä kaupan tarvitse olla se lähin. Me käveltiin tänään isoon kauppaan noin kolmen kilsan päähän ostamaan puolen viikon ostokset (2 reppua ja 2 pienehköä kassia). Se oli samalla päivän liikunta-annos, koska muuten ei olis varmaan tullut tehtyä mitään.

FFFifi
Fitness Führer

En yhtään, muuta kuin portaat kävelen aina. Mutta asun ja olen töissä rakennuksen toisessa kerroksessa, että vähässä on sekin hyöty. Työmatkalla tarvitsee kävellä ehkä 100 m kun julkiset vievät ovelta ovelle. Kauppakin on vieressä, kauppakasseilla sentään teen hauiskääntöjä. Koiria ei ole ulosvietäväksi, ja lapsia en vie ulos enkä oikeastaan tee mitään kotitöitäkään, joten liikunta-liikunta on ainoa mitä teen. Eihän se terveyden kannalta riitä, mutta sentään teen edes sen. On tämä aika kamalaa, mutta en viitsi asioikseni lähteä kauas kauppaan tai jäädä aiemmin kulkuvälineistä pois kun aika on muutenkin niin tiukalla.

Tämä liikkumattomuus on ilmeisesti paljon pahempi terveysriski mitä on osattu ajatellakaan. Tuskin nyt viittä tuntia tarvitsee kävellä, voihan sitä vain syödä vähemmän, mutta ei paikoillaan kykkiminen ole millään tavalla hyväksi.

mymmy (Ei varmistettu)

Mä en omista autoa, mikä jo itessään aiheuttaa aika paljon hyötyliikkumista! :) Kävelen tai pyöräilen pääasiassa kaikki mahdolliset matkat esim. kouluun, ruokakauppaan, keskustaan ja kavereille. Pidempiin matkoihin käytän sit bussia johon sit kiireessä juoksen tai pikakävelen ni saa siinäkin sit vähän hengästymistä aikaan ;)

Nannna (Ei varmistettu) http://positiivisuusprojekti.blogspot.com

Asun melkein kaupungin keskustassa, en omista autoa, ja julkiset kulkuyhteydet kotinurkiltani ovat aika heikot, joten kävelen käytännössä joka paikkaan. Kauppakassien raahaaminen ärsyttää usein, varsinkin kun lähin kauppa ei ole ihan naapurissa, mutta kyllä siitä viikon mittaan kertyy kivasti hyötyliikuntaa. Asun toisessa kerroksessa, jonne ei tulisi mieleenkään mennä hissillä, ja muutenkin valitsen yleensä mieluummin portaat kuin hissin. Joskus arvioin, että tavallisena arkipäivänä minulle kertyy hyötyliikuntaa (lähinnä paikasta toiseen kävelyä) kevyesti tunnin tai jopa parin verran, ja siihen sitten päälle kaikki varsinaiset treenit :) Olen tosi huono istumaan paikoillani, nousen koneen äärestäkin vähän väliä tekemään jotain muuta, olen vähän tällainen ikiliikkuja, mutta ehkä se on vain hyvä - paitsi luennoilla istuessa :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Hyötyliikun ihan olemattoman vähän ja se ei kauheasti naurata, kun en muutenkaan harrasta liikuntaa. Ne suositellut 10 000 askelta päivässä eivät täyty juuri koskaan, taitaa jäädä ihan oikeasti jonnekin 3000 askeleen paikkeille. Lisäksi istun ihan liikaa, joten tutkimukset istumisen tappavuudesta eivät myöskään hymyilytä. Autoilu ei totta vie juurikaan edesauta hyötyliikkumista. Esim. asun noin kilometrin päässä lähikaupoista, mutta menen niihin AINA autolla koska laiskana en jaksa raahata ostoksia kävellen. :D Jostain pitäisi nyt ehdottomasti löytää motivaatio hyötyliikunnan lisäämiseen ja ihan muutenkin liikunnan harrastamiseen. Kun on koko 23-vuotisen elämänsä laiskotellut, on hyvin hyvin hankala saada se elämänmuutos alkuun. Niin ja sitä voisi ajatella, että tällaisilla elämäntavoilla mun pitäisi olla kauhean vaivainen mutta ihme ja kumma ei! Olen ollut suht hoikka koko ikäni ja varsin terve, edes flunssa ei tartu meikäläiseen kovin helposti. :D Mutta joka tapauksessa liikuntaa olisi syytä lisätä elämään roppakaupalla, toivottavasti onnistun aktivoitumaan itseni ja pian. :)

Jennypenny (Ei varmistettu)

Asun kahden kilometrin päässä keskustasta/työpaikasta/salista ja nämä välimatkat taitan aina pyöräillen, kävellen tai juosten. Bussi menisi oven edestä ja matkaan menisi noin 2-5 minuuttia bussilla keskustaan, mutta käytän sitä todella harvoin. Pyöräilen aina töihin, satoi tai paistoi, lumen tullessa siirryn varmaankin kävelyhommiin. Salille mennessä heitän repun selkään ja juoksen tai pyöräilen, saa hyvän alkulämmönkin samalla. Enemmänkin voisi hyötyliikuntaa harrastaa, esim. kaupassakäynnit, mutta ihminen kun on yleensä perusluonteeltaan laiska, minä ainakin :D

What else is there?

Mä olen sinänsä onnekas kun mun työ on neljä tuntia iltaisin ovelta ovelle kulkemista, siis periaatteessa neljän tunnin lenkki kolme kertaa viikossa. Asun myös parin kilometrin päässä koululta, ja kun kävelin sinne päivittäin viime talven jalat hoikistui noin puolella :) oon huomannut että kävely on ihan supersupertehokasta , liian aliarvostettu liikuntamuoto!

Herminica (Ei varmistettu) http://lolimte.blogspot.com

Täällä hyötyliikutaan aika paljon, yliopisto sijaitsee 3km päässä kotoani, kävelen sen matkan lähes joka päivä- myös -30 asteen paukkupakkasilla kuin vesisateessa tai loskan seassa. En siis omista autoa, pyöräilen myös tuon matkan monesti. Kauppaan on matkaa n. kilometrin verran. Senkin matkan kuljen aina kävellen kassialmana ja hissiä tai rullaportaita vältän :). Tämän lisäksi on se salikortti ja monesti käyn vielä lenkillä vaikka päivän mittaan sinne yliopistolle olisi pitänyt kävellä kahdestikin :)

http://lolimte.blogspot.com

elliina (Ei varmistettu)

Hyötyliikunta, erityisesti töihin pyöräily on kyl parasta mitä voi olla.

Valtavasti hyötyjä:
-raitista ilmaa
-saa liikuntaa
-ei tarvitse viettää aikaa ruuhkabussissa
-ekologista
-säästää kuussa noin 100e (eli käytännössä 1200e vuodessa saa jo ylimääräisen ulkomaanmatkan)
-sama aika kuluu työmatkoihin joka tapauksessa eli käytännössä saa "lisää" vapaa-aikaa kun liikunnat on hoidettu jo työmatkoina
-aamulla piristää ja illalla vie työasiat pois mielestä

Tästä syystä ois surku joutua muuttamaan yli 15km päähän työpaikasta kun sitten ei voisi enää pyöräillä.

Salllla (Ei varmistettu)

Miiistä tuon S-active sovelluksen löytää? Linkkiä kehiin pliiiis :D

snna k (Ei varmistettu) http://neuloojapurkautuu.net

En kyllä tiedä, miten lähtisin tilanteessasi järkkäilemään hyötyliikuntaa! Jos on aina kaikki kimpsut ja kampsut mukana, voi ilmeisin ratkaisu eli pyörällä kulkeminen olla melko haastavaa. Hmm. Selvästi olet kuitenkin valoisalla puolella asian kanssa, kun mietit keinoja hyötyliikkua etkä tekosyitä, mikset voi tehdä sitä! :)

Kommentoi