Jalkatreeni, jonka jälkeen itkin ilosta.

Elämäni Kunnossa

Tämä päivä... Huhhuh.

Tämä päivä herättää niin paljon tunteita, että olen jo nyt onnellinen siitä, että kirjoitan blogia. Tahdon palata tähän fiilikseen ja näihin muistoihin tulevaisuudessa, kun treeni turhauttaa ja aurinko tuntuu painuneen ikuisiksi ajoiksi mailleen.

Nukuin viime yön todella huonosti. Sain unta vasta aamukolmen jälkeen, enkä meinannut millään päästä ylös sängystäni. Koko aamu suoraan sanottuna vitutti.

 

Manseboy lainasi aamulla autoani päästäkseen treeneihin, ja vaikka mieleni teki jäädä peiton alle itkemään, jouduin lähtemään keskustaan - bussilla. Onneksi lähdin, sillä siitä hetkestä lähtien kaikki oli paremmin!

Istuimme Manseboyn kavereiden kanssa ensin Teatterissa ja ilahduin, kun huomasin poikien spekuloivan ja jauhavan turhista asioista ihan yhtä lailla, kuin mikäkin tyttölauma :D Sieltä suuntasimme askeleet Johan&Nyströmille, jossa tankkasin treenienergiaa raakakakkupalasta ja äärimmäisen herkullisesta kahvista. 

Henkinen aurinkoni alkoi paistaa.

Tämän jälkeen kävin Stadiumissa ja kuin etiäisenä ostin itselleni upouudet lenkkarit! Päivä sen kuin parani, kun kävelin tyynen rauhallisesti läpi Stockmannin ostamatta mitään. Tässä vaiheessa raakakakku alkoi jo potkia, ja fiilis päivän jalkatreenistä kypsyä odottavaksi ja päättäväiseksi.

 

Pääsin vihdoin Vetosalille, ja aloin huolellisten lämmittelyjen jälkeen tekemään pitkästä aikaa kunnon kyykkyjä. 

Tein ensin lämmittelyt 20kg ja 30kg kuormalla - 8 toistoa kumpaakin. Sen jälkeen nostin painoa 5kg ja pääsin aiempaan sarjapainooni 35kg, joka nousi yhtälailla 8 kertaa todella kivuttomasti. 

Ihmettelin hetken mikä vipu nyt on naksautettu päälle, kunnes tajusin!

Manseboy oli reilua viikkoa aiemmin ehdottanut, että alkaisin työstää nilkkojeni liikkuvuutta, ja olenkin tehnyt niille ylimääräiset liikkuvuusharjoitukset tunnollisesti joka treenin aluksi. Tästäkö se saakelin kenkä on koko ajan puristanut?!

 


Jatkoin kiekkojen tankoon latomista ja kas vain, puhtaita 6 toiston sarjoja nousi 45kg, 50kg ja 55kg hartioiden päällä! Päätin sarjojen sijaan kokeilla loppuun ykkösmaksimia, joka oli lopulta entisen 40kg sijaan 65kg!!!! MELKOINEN HARPPAUS VAIKKA ITSE SANONKIN!

Mä en osaa kuvailla sitä helpotuksen, onnen, ilon ja ylpeyden tunnetta, jonka koin jokaisen entistä paremman tuloksen jälkeen. En olisi viime aikojen hajoilujen jälkeen ikinä uskonut että ongelmani oli näin pienestä kiinni. Mä olen yrittänyt naureskella ja vitsailla paikallaan junnaamisesta, vaikka todellisuudessa se on pinnan alla vituttanut, ärsyttänyt ja masentanut mua joka ikisen kyykkytreenin aikana.

Olen vain ajatellut, että kyse on mun oman tekemisen heikkoudesta, jostain säännöllisyyden puutteesta tai takapakkia ottaneesta ruokavaliosta, mutta ei. NE OLI NE SAAKELIN NILKAT!!!!!!!!!

 

Kun 67,5kg ei enää noussut kyykystä ylös, se ei harmittanut sekuntiakaan, vaan jatkoin erittäin onnellisena elämäni parasta jalkapäivää hip thrusteilla, kuulakyykyillä ja askelkyykyillä, joissa tein jokaisessa jonkinlaisia ennätyksiä ja edistysaskeleita.

Treenin päätteeksi kävellessäni kohti pukuhuonetta purskahdin ihan hillittömään ilonsekaiseen ja helpottuneeseen itkuun. Mä en olekaan tehnyt kaikkea ihan päin helvettiä, vaikka joskus on siltä tuntunutkin. Tää oli todella kirkkaasti mun tähänastisen bodaus-urani paras treeni ja mua naurattaa jo nyt se, miten mahtipontisesti sitä tässä ylistän. 

Olen vaan elämässäni niin monta kertaa luovuttanut, kun asiat junnaa paikallaan, ja lähtenyt yrittämään jotain ihan muuta asiaa jonka suhteen sitten taas luovutan, kun jokin liian iso seinä tulee eteen. Tämä oli mulle henkilökohtaisella tasolla valtava askel ja mä toivon, että joku samankaltaisten tuskailujen kanssa painiva saa tästä uskoa siihen, että voitto voi olla ihan kulman takana.

Mä olen juuri nyt tästä asiasta NIIN onnellinen, että pakahdun. 

Jos just sulle tuli sellainen fiilis että kyykkyongelmat voisivat johtua samankaltaisesta liikkuvuushupsuttelusta, tässä mun amatöörivideo aiheesta:

 

Ja jos et vakuuttunut mun endorfiinintäyteisestä esityksestä, tästä vielä pari pro.. bro-tip:iä lisää:

 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Vähän aikaa sitten bongasin hyvän haasteen Pumpui-blogista: 30 päivän ajan 30 min syväkyykyssä joka päivä. Itse en pysty olemaan siellä puolta tuntia putkeen, mutta aina vähän kerralla kun tulee sopiva väli. Täytyy myöntää, että parin päivän jälkeen koko homma unohtui kaikessa kiireessä, mutta seuraavan kerran kun kyykkäilin, oli mullakin painoa tangossa 10 kg enemmän kuin yleensä. En tosin silloin tajunnut, mikä siitä teki niin paljon helpompaa ja varmempaa, mutta luettuani tämän olen lähes varma, että mullakin syy löytyy nilkoista. Yritän ottaa nyt tavaksi kaikenlaisen liikkuvuuden parantamisen enkä vain kuukaudeksi vaan pysyväksi.

Älytöntä, miten pienestä jotkut asiat voi olla kiinni.

Tässä vielä linkki siihen haasteeseen: http://www.lily.fi/blogit/pumpui/3030-kyykkyhaaste

fia (Ei varmistettu)

Tää mullekin tuli mieleen. Toi kyykyssä oleskelu on avannut mun silmät! Kyykkyasentohan on ihmiselle luonnollinen lepoasento, ja esimerkiksi intiassa ja aasiassa se on ihan normaali työasento jossa saatetaan tehdä tunteja töitä. Itse voin olla siinä ehkä 10 min, mutta aika pitenee päivä päivältä :) Asento avaa ihanasti polvien ja lonkan lukkoja, samoin rentouttaa alaselän.

Katsoin että sulla on noissa painonnostokengissäkin vähän korkoa, tätä kyykkyä on vielä parempi harjoitella ilman minkäänlaista korkoa!

juttakatariina

Vitsi tuli niin hyvä mieli tästä :') HYVÄ SINÄ!

snna k (Ei varmistettu) http://neuloojapurkautuu.com

Ihan vitsin kova! JES! HIENOSTI!
Tiedätkö, ihan sama homma on minullakin! Nilkat + lonkat. Kun joka päivä niille on antanut hieman aikaa, on tapahtunut ihmeitä!

Johny (Ei varmistettu)

Hyvähyvä! Olet innoittava! Ja on raikasta huomata, että välillä sullakin on huonoja päiviä ja silti jaksat treenata sekä vielä innostaa ja vinkata meitä muitakin.

Emskuu (Ei varmistettu)

Wau!! Upeeta! You go girl! :)
Itelläki nilkat on kans ongelma, oon yrittäny löytää vinkkejä, miten sais liikkuvuuden kuntoon. Joten iso kiitos paljon näistä vinkeistä!!

Zarza (Ei varmistettu)

Vitsi, ihan mahtavaa! Voittajafiilis paistaa koko postauksesta :) Muista ykkösmaksimien jälkeen ottaa kevyesti (vaikka ei kropassa tuntuisikaan mitenkään erityiseltä), jotta hermosto ehtii palautua. Tein itse just hiljaittain sen virheen ja vähän ajan päästä tuli seinä vastaan.

Kiitos videosta ja vinkeistä!

Jade-Yolanda (Ei varmistettu) http://busybeingbodylicious.fitfashion.fi

Tästä postauksesta tulikin hyvä mieli! Mieti, että tuollaiset kilomäärät voi olla jostain niin pienestä kiinni. Itse asustelen saman katon alla painonnostajan kanssa ja hän jaksaa jatkuvasti puhua liikkuvuuden tärkeydestä. Ensin hän hoiti nilkat kuntoon ja kävi aivan samoin kuin sulla, enkat nousi. Sitten hän alkoi venyttelemään todella paljon ja nyt tavoitteena on spagaati. Liikkuvuus on kaiken a ja o! Hyvä sinä!!!!!!

blonde on blonde (Ei varmistettu)

Aivan ihana kirjoitus ja video! En yleensä kommentoi blogeja, mutta tästä tuli niin hyvä mieli, että oli aivan pakko näyttäytyä. Oon jääny sun blogiin koukkuun muutama viikko sitten. Tykkään tosi paljon blogin rehellisestä ja hauskasta otteesta ja sun upeista painonnostokengistä. Jatka samaan malliin!

maikkelissoon (Ei varmistettu)

Hieno juttu. Tuli hirvee treeni boosti kun luin postausta. Hei voitko tehä postauksen moten harjoitat nolkkojen liikkuvuutta. Kiitos ihana Saara.

Saara S.
Saara Sarvas

Heiii hihkaisen nopeasti, että postauksen lopusta löytyy kaksi videota aiheesta! :)

Suvi K.
Sisunainen

Vautsi! Mullakin selvästi jalat kaipais enemmän ja säännöllisempää liikkuvuusharjottelua, että kyykyt sujuisi paremmin. :) Tästä sai hyvin motivaatiota myös tehdä sitä. :D

Vierailija (Ei varmistettu)

JEEE KIITOS SAARA! valmentajat on aina hokenu sitä että mulla on jäykät nilkat mutta eihän sitä oo ikinä tullu mieleen tehä asialle mitään :--D alan heti tekee noita liikkuvuusharjotuksia ni jospa sieltä nousis seuraavan legdayn koittaessa enemmän ku se 20kg :D

lalla a paris

JEEEE!! Parasta! Ihan vallan liikutuin täällä puolestasi. Omalla kohdalla vastaavanlainen ahaa-elämys on tapahtunut ranteiden kanssa esim etukyykyssä ja push-pressailussa. Heikot ranteet ja kireät ojentajat kun on saanut liikkuvuustreenillä vetreytettyä niin ai että räkkiasennossa hengailu on helpottunut ja etukyykyssä nousee viisi kertaa vanha takakyykyn maksimi, parhautta!! 

milou (Ei varmistettu)

IHANAAA oot just pelastanu mun elämän! Tää sun postaus oli oikee ahaa elämys. Itellä ollut aina ongelmana että ei pääse ees syväkyykkyyn ilman että kantapäät nousee maasta.. nyt ängin itteni pakolla sinne kyykkyyn otin vähän tukea tuolista ja voi että kun tuntu ihana venytys siellä nilkan puolella!

milou (Ei varmistettu)

Ja tuli tästä mieleen että ois kiva jos sulla ja manseboylla on jotain muitakin hyviä liikkuvuusharjotuksia niin niistä jonkunlainen postaus!

cmilla (Ei varmistettu)

Vaikka et mikään lääkäri olekaan voit varmaan kertoa ainakin oman kokemuksesi! Kuuluuko tuon syväkyykkyasennon sattua nilkkoihin? Olen harrastanut jalkapalloa 8 vuotta ja se on vähän ottanut nilkkoihin enkä esimerkiksi pääse tuohon syväkyykkyasentoon niin, että kantapää tolisivat maassa. Olen nyt muutaman päivän yrittänyt venytellä niitä ja olla tuossa syväkyykkyasennossa, mutta ylös nouseminen (oikeastaan raahautuminen sivuistumisen kautta) tuntuu epämiellyttävältä ja nilkkoja on vaikeaa suoristaa tuon jälkeen. Onko tämä normaalia vai pitäisikö käydä lääkärissä, jos asia ei parannu?

Roosa
Mangomalen

Vaikka ma en tajunnut isointa osaa sanoista, fiilis tarttui toiselle puolelle maailmaa asti ja mulle tuli niin iloinen olo!! Oot ihana Saara!

Kaisaa88 (Ei varmistettu)

Moikka! Mulle Poltteen pojat jossan koulutuksessa näytti samaan kohtaan vaikuttavan liikkuvuusliikkeen, joka voisi olla myös kokeilemisen arvoinen. En tiedä kuinka onnistun selittämään tämän kirjallisesti, mutta kokeillaan. :D Eli kengät pois jalasta ja toinen jalka eteen, joko maahan tai korokkeen päälle. Ota mieluiten vastakkaisella kädellä kiinni jalkapöydän ja nilkan välistä niin, että peukku on sisäpuolella holvikaaren huudeilla ja loput sormet jossain siinä ulkopuolella ulkonevan luun kohdalla (asento on ihan luonnollinen käsille). Paina enemmän tai vähemmän hellästi kädellä ja ala tekemään pumppaavaan liikettä ees-taas painamalla peukun ja etusormen välisellä osalla sääriluun(?) juurta taaksepäin, jalan/kropan liike on siis ikään kuin sama kun vaikkapa takareiden pumppailuja tekisit. En nyt muista ihan tarkkaan ja tieteellisillä nimillä tätä asiaa, mutta joku säären luu valuu etenkin päivän aikaan eteenpäin ja tällä tavoin saa sen takaisin pumppailtua omalle paikalleen sinne minne se kuuluukin ja missä kyykkääminen sitten sujuu. Itselläni ei ole edes jäykät nilkat, mutta tämä helpottaa kyykkäämistä potenssiin tuhat! Jos et saanut selvää, niin voin tehdä tarvittaessa sulle vaikka videon, koska liike on oikeasti jäätävän hyvä!

Veeera (Ei varmistettu) http://rapakunnossa.wordpress.com

Ah, kiitos!!! Täällä just tehnyt naama irvessä sammakkovenytyksiä saadaakseni liikkuvuttaa lonkkiin. Nyt otan kyllä myös nuo nilkat tarkkailuun. Jospa munkin kyykkyhommat sais uutta potkua!

Kommentoi