Joogapohdintaa..

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Keväisellä Tallinnanreissulla kokeilin pitkästä aikaa joogaa, ja nimenomaan sitä perinteikästä astangajoogaa. Guruopettajamme Lino Miele avasi ideologiaa ja joogamaailmaa muutaman tunnin kokeilullakin paljon. Kesän mittaan homma on päässyt vähän unohtumaan, mutta nyt aloin taas Helsingin kangistaman miettiä, pitäisikö mun ottaa syksyn lajilisäksi joogaa vaikka kerran viikossa - tai edes kahdessa... Aloin heti googlaamaan, kuinka usein pitäisi joogata jotta siitä olisi apua, mutta en päässyt kovin pitkälle.

 

Google-runoutta, anyone?

Pari kertaa viikossa olisi ilmeisesti alkuun loistava tahti, mutta ajattelin ottaa vaikka syyskuun lopusta kuukauden haasteen, jonka aikana kävisin tunnilla vähintään sen kerran viikossa. 

Joku voi kommenttiboksissa vähän kouluttaa mua, mutta intuitiivisesti tuntuu, että astangajooga on tämänhetkiseen mielentilaani liian kokonaisvaltaista ja omalla erittäin kauniilla tavallaan ihan liian hengellistä.. Sen sijaan mä ajattelinkin lähteä kokeilemaan hot-joogaa, jonka toivon vetreyttävän ja notkistavan kroppaa perinteistä astangaa paremmin.

Muistin myös, että kälyni on puhunut pitkään bikram-joogan hirveästä ihanuudesta, enkä ole koskaan saanut itseäni raahattua testitunnille. Syyskuussa voisin tehdä itselleni kalenterimerkinnän, ja raahata jumiset luuni bikramsalille, vaikka mikä olisi. Lähtisiköhän Nata mukaan? Tahtoisin nähdä, miten paljon hikeä kuumassa joogasalissa irtoaa, kun pelkkä kalakeiton syöminen nosti eilen soijan pintaan....

Toivoisin ehkä muutenkin, että joogasta voisi tulla sellainen "jonkun kanssa" -tehtävä harrastus. 

 

Bikram-jooga on siis se alkuperäinen hot-jooga, ja salin lämpötila ja kosteus imitoivat lajin alkuperämaan olosuhteita. Suomessa "the place to be" tuntuu olevan Kaivokadulla sijaitseva joogasali. Tunnin aikana tehdään 26 asanaa, ja se kestää huikean 90min. Lämpimässä salissa kroppa venyy paremmin, ja harvoin olen törmännyt tyyppeihin, jotka eivät lajia kokeiltuaan puhuisi siitä ylistävästi. 

Joogasuunnan perustaja on edelleen hyvissä voimissa ja miehen kehittämä laji porskuttaa vahvasti eteenpäin eri mantereilla, vaikka entinen työntekijä onkin hiljattain syyttänyt häntä kaikenlaisesta laittomasta.. Sellainen juoruilu ja spekulointi tosin ei kuulu tällaiseen treeniblogiin ;)

Kokeiluhinta on vain 20€/2krt ja toiseen kokeilukertaan todella kannustetaan, koska ensimmäinen tunti saattaa jättää monelle melkoiset traumat.

 

Share

Kommentit

erikasofia (Ei varmistettu)

Hei tää kysymys nyt ei liity aiheeseen, mutta oon harkinnut tuollaisen ekassa kuvassa näkyvän juomapullon ostamista nykyisen muovisen pulloni tilalle, onko se hyvä/kätevä? Vaikuttaa jotenkin epäkätevältä se korkkisysteemi, pysyykö se kiinni? :D

Saara S.
Saara Sarvas

Mä olen kyllä tykännyt, tosin tällä hetkellä treenikäytössä on suurempi BPA-free -juomapullo!

Korkin kanssa olen onnistunut säheltämään kerran, mutta se kyllä pysyy erittäin hyvin kiinni, kunhan jengat vaan osuvat kohdilleen. Voin siis suositella, ei ole oma sijoitus harmittanut :)

Veikkaan, että olet aivan oikeilla jäljillä siinä, että Astanga-jooga sopii ihmisille, jotka haluavat käydä joogassa useamman kerran viikossa. Harrastin sitä aikanaan, mutta väsyin siihen, että tunneilla käyminen oli lähinnä tuskallista jos sitä teki vain kerran/ kaksi viikossa. Parhaimmat fiilikset sai kun kävi vähintään kolmesti viikossa. Lisäksi mielestäni elämä olisi tullut rytmittää niin pitkälti jooga-tuntien mukaan (ruokailut, aamuheräämiset yms.), että se tuntui hankalta, enkä ehkä ollut tarpeeksi intohimoinen joogi. Silloinen jooga-opettajanikin oli sitä mieltä, että Astangasta saa eniten irti elämäntapana. Hotjoogasta sensijaan löysin lajin, joka toimii loistavasti muiden harrastusten ohella ja ihanana rentoutuksena/venyttelynä lihaksille.

Reeta* (Ei varmistettu) http://quenchmydesire.blogspot.fi/

Mä kävin aikoinaan muutamalla Yin Yoga-tunnilla treenaamisen ohella ja voin todellakin suositella kokeilemaan! Yin Yogan idea on syvälle kudoksiin ja ylipäätänsä kroppaan suuntaavissa venytyksissä, joissa ollaan 2-10 min. Harmi vaan, että Yoga ei ole mitään halvimmasta päästä :(

Jääkarhu (Ei varmistettu) http://ominjaloin.blogspot.com

Kerta se on ensimmäinenkin... Eli nyt törmäsit henkilöön, jonka sielunmaisemaan ei Bikram sovi. Hyvä ja venynyt olo siitä tuli, ei siinä mitään, mutta jotenkin se tunnilla olo ei iskenyt. Sama Hatha-joogan kanssa. Sen sijaan mut vei mukanaan Vinyasa Flow- jooga ja kerran viikossa tuntui hyvälle. Ja aamutreeni paremmalle, kuin ilta. Luulen, että kaikki johtuu siitä, että olen luonteeltani valmiiksi hidas ja rauhallinen, niin luonto sitten yrittää tasapainottaa mieltäni vähän aktiivisimmilla lajeilla, kuin Hatha ja Bikram ;)

miffa.s (Ei varmistettu) http://miffas.blogspot.com

Mua melkeen pelottaa mennä taas joogaan totaalisen kesätauon jälkeen, kun oon normaalista rautakankitilastakin päässyt vaan kangistumaan. Mutta suunnilleen hypin ilosta, kun tsekkasin Poltteen syyslukkarin ja huomasin, että joogaa on tarjolla kaksi kertaa viikossa! Täytyy ehdottomasti alkaa käydä niillä. Hotjoogaa tekis kyllä mieli testailla jossain välissä, mulla on joku jännittävä käsitys siitä että siellä yhtäkkiä venyisinkin ihan hullunlailla mitä oudoimpiin asentoihin. Taitaa olla toiveajattelua ;D

Nata - White Trash Disease

hahaa! mä en edes halua kuvitella sitä hien määrää!! ja hei, mä oon jo kolme viikkoa putkeen käynyt liikkarin flowjoogassa! se on ihanaa! paljon mukavempaa kuin astanga, joka vaan sattuu joka paikkaan. ja kyllä. siinäkin hikoilen ihan helvetisti. oon varmaan ainoa..

hot joogan testaaminen onnistunee kätevästi larun lady linella, samaa puljua ku ollaan nykyään kaikki ;) lähden mielelläni mukaan!

IceTela (Ei varmistettu)

Jos astanga sattuu, treenaatte liian kovaa. Ei ole järkeä yrittää punnertaa itseään sellaisiin suorituksiin, mihin kroppa ei vielä pysty. Kyllä ainakin itseltäni on onnistunut kaksi kertaa viikossa treenaaminen enkä ole kokenut, että pitäisi joogan takia mitenkään rytmittää elämäänsä tai ryhtyä hengelliseksi. Hot jooga on mielestäni hieman turhan staattista ja venytykset liian pitkiä. Niska-hartia-seudulle tulee helposti jumitusta varsinkin seisoma-asanoissa. Astangaa tai flow-tyyppistä joogaa siis suosittelen, jos tykkää enemmän liikkeestä. Lämpimässä treenaaminen on kyllä ihanaa varsinkin talvella. :)

paulahelena
ALUAP

hot jooga kiinnostaa muakin, lisäks ilmajoogaa olis ihana kokeilla! :) seuraava joogakokeilu mulla taitaa kuitenkin olla äiti-vauvajooga...

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Hot-jooga kuulostaa hyvältä! Kävin keväällä astangassa viikoittain, mutta sitä olisi kyllä pitänyt harrastaa useammin kuin kerran viikossa, että pääsee sisälle aiheeseen. Niin se opettajakin sanoi. Mutta kun mä haluaisin ihan vaan kerran viikossa kehonhuoltona sitä harrastaa... :D Ehkä täytyy just tutustua muihinkin joogalajeihin.

Jonsku_ (Ei varmistettu)

Voi vitsi, odotan innolla että päästään lukemaan sun joogakokemuksia! :) Mua kiinnostais kauheesti kokeilla, kun oon niin saakelin jäykkä, mutta ei täällä tuppukylässä mitään joogaa harrasteta, liekö kukaan kuullutkaan moisesta... :P
Mulla olis kysymyskin, ei kyllä liity tähän aiheeseen, mutta liikuntaan anyway.. Olenko ihan toivoton urpo, kun uskottelin itselleni että juoksumaton tilaaminen kotiin on hyvä idea? Paketti ei ole vielä saapunut, joten en edes tiedä mitä olen tullut hankkineeksi. Rakastan lenkkeilyä (koiran kanssa), mutta lenkillä juokseminen on hankalaa, kun lähden aina pinkomaan liian lujaa, ja käytöstavattoman, suuren koiran jarruttelu, sykemittarin kyylääminen ja rauhallinen hölkkä on melkein mahdoton yhtälö. Niinpä ajattelin opetella juoksemaan sisätiloissa, ja koiran kanssa suosiolla vain kävellä. Pari kiloakin sais tippua :P
Eli, onko sulla kokemusta tommosista kotijuoksumatoista? Onko turha haaveilla juoksukunnon ja kapeamman vyötärön saavuttamisesta sellaisen avulla? :D

Jemppa (Ei varmistettu)

Bikram- jooga on aivan parasta! Harrastin sitä Köpiksessä pari kertaa viikossa, pitäisi varmaan käydä testaamassa toi Kaivokadun paikkakin. Pitää kyllä varoittaa, että se on aivan erillaista kun "tavallinen" hot- jooga. Ite tykkäsin siitä, että se oli niin fyysitä ja kurinalaista (ei mitään "lälly-joogaa"). Ymmärrän muuten hyvin, että myyvät tuolla Helsingissä kaksi kokeilukertaa, ensimmäinen kerta kun on aina pahin ja tavoitteena on lähinnä pysyä koko tunnin siinä kuumassa huoneessa :)

norppu (Ei varmistettu)

KANNATTEE!!! vuoden tauon jälkeen ostin kesäkortin yoga nordic -studiolle kaisaniemeen ja huhuh, vaikka hinta on kova niin on se sen arvoista. parin kuukauden ajan oon käynyt siellä erinäisillä hot-tunneilla (bikram, yin, vinyasa, pilates, dynamics, perinteinen..) sekä kokeilemassa ilmajoogaa (YEP) kolmesta kuuteen kertaan viikossa. lisäks löytyy vaikka mitä työpajoja ja talviaamuisin solar-joogaa. kehitys on ollut huimaa, sali on superhyvä, ohjaajat mukavia, respa henkilökunta muistaa jo nimeni ja joka tunnin päätteeksi saa napata mukaan vähän manteleita tai kuivattuja ananaksia. tulee aika spessu olo yliopistoliikuntaan verrattuna. hikeäkin olen oppinut jo sietämään, se on oikeestaan aika ihanaa! suosittelen ehdottomasti vilkaisemaan tän studion nettisivuja, niillä taitaa olla jotain tarjouksiakin nyt. itse taidan just ostaa 3 kuukautta lisää... ja sanon kyllä moi, jos sinut siellä nään.

Ssss (Ei varmistettu)

Moikka! Mitä sinä Saara, tai te muut jooga-expertit suosittelisitte tyypille, joka ei ole koskaan joogannut ja on SUPER jäykkä. Ei siis taivu mihinkään suuntaan, muuten kyllä hyvin urheilullinen, mutta toi venyvyys ei koskaan ole ollut se mun vahvin laji...Mistä pitäisi alottaa, kehtaako tunneille vaan ilmestyä, jos ei tiedä koko touhusta mitään? Haluisin kovasti kokeilla voisiko laji kuitenkin olla mun juttu, haluisin kehittää nimittäin myös liikkuvuus puolta :)

Nina Enroth

Nyt on just hyvä aika kokeilla, kun moni paikka järjestää ilmaisia tai edullisia koetunteja ja kausi on muutenkin alkamassa. Kannattaa mennä rohkeasti vaan jonnekin alkeistunnille. Jos olet urheilullinen, niin astanga voisi olla hyvä valinta.

tsu (Ei varmistettu)

En ennen taipunut kans yhtään mihinkään! Aloitin kuitenkin astanga joogan pari vuotta sitten ja venyvyyttä ja voimaa on tullut huimasti lisää. Pitää vaan tehdä itseään kuunneellen ne liikkeet, niin ettei mihinkään satu. Tunneilla saa vinkkejä siitä miten helpottaa liikkeitä alkuun. Todellakin kehtaa siis ilmestyä tunnille! Ei muuta ku sekaan vaan.

Lottennn (Ei varmistettu)

Itse astangajoogaan kotona n. 4 kertaa viikossa ja en ole kyllä muuta urheilua (paitsi lenkkeily) rinnalle kaivannut! Sen verran fyysistä ja dynaamista. Mutta kehityksen voimassa ja venyvyydessä (ja pääkopassa) huomaa aika pian, ja ei muuten enää hartiakivut yms vaivaa ;) Suosittelen lämpimästi!

Nina Enroth

Mä testasin bikramia sen pari kertaa. Keskellä talvea, paukkupakkasilla. Jälkihiet ja se lämpötilaero oli niin jäätävä, että jäi kokeiluksi. Muuten ihan tykkäsin.

Kommentoi

Ladataan...