Kukka Laakso kouluttaa nostamaan!

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Tuo tuossa on työnnön yläasento! Sen ja monta - tai ainakin neljä - muuta liikettä opin entistä paremmin ja kevyemmin viime sunnuntaina, kun oli aika Kevätherkkujen kahvakuulakoulutuksen. Mukaani nappasin viime tingassa Natan, ja yksissä tuumin lähdimme oppimaan.

Ennen kuin kahvakuulat nousivat maasta kertaakaan, oli kuumeisesti odottamani ravintoluennon aika. Reilu tunti tiivistä infoa kuulosti varmasti monen perusruokailijan korvaan rajulta, nurinkuriselta ja siltä, että saman tien voi heittää foliohatun päähän ja perustaa omavaraisen maatilan.

 

 

Oireettoman onnellista elämää viettävä Nata poimi valistuksista oleellisimmat ilman tiukkapipoisuutta: 

"Ei viljatuotteita, ei maitotuotteita, ei eineksiä, ei lisäaineita, mahdollisimman puhdasta ja käsittelemätöntä (luomu)ruokaa, paljon vihanneksia, lihaa ja hyviä rasvoja. Itselleni tällainen kieltolista oli jokseenkin too much, mutta siitä löytyi erittäin hyviä ja käyttökelpoisia vinkkejä ihan kenelle tahansa." . 

Itse kuitenkin kirjasin kaiken tarkasti ylös, koska poikkeuksetta kaikki tuntemani samantyyppistä ruokaa natustavat ovat hyvin onnellisia ja hyväkuntoisia.

Mikään muu tähän asti kokeilemani ei ole tuottanut toivottavia tuloksia suuntaan tai toiseen, joten olen avoin ja äärimmäisen vastaanottavainen. Jos kirjoitan blogia ensi kuussa jostain lahkotyyppiseltä leiriltä, soittakaa Lilyn ylläpitoon ja käskekää niiden hakea mut takaisin :D

 

Mun oma kroppa on aiempien pohdintojeni mukaisesti melkoisen solmussa ja tutkimukset niiden solmujen selvittämiseksi ovat hyvin lähellä sitä rajaa, että homma lähtee täysin käsistä. Kerron asiasta lisää sitten, kun on jotain kerrottavaa!

 

Ja tässä vielä itse luennoitsija, blogissaan julmasanainen ja äärimmäisen provokatiivinen Sami Sundvik. Tyyppi oli livenä paljon oletettua leppoisampi, eikä yksikään esitetty kysymys saanut vastaukseksi ylimielistä tuhahdusta, vaan seikkaperäisiä selityksiä.

Mä kyllä oikein yritin ja huutelin kysymyksiäni kärkkäänä (totuus: tiedonjanoisena ja nöyränä) jokaiseen väliin kynä vastauksia kopioidessa sauhuten.

Pilasinkohan nyt tyypin karun maineen täysin? Oli se silti aika intimidating.

 

Kukka istuu ja yhdessä toisessa kuvassa Kukka makaa ;). Ravintoluentoa kuuliaisesti seurannut Kuku on kevätherkkuprojektinsa neljän viikon aikana kadottanut turvotuksia kepeän 8kg!

Ihmettelettekö vielä, miksi kuuntelin ja kirjasin Samin sanat visusti talteen?

 

Istuskelun jälkeen oli kuitenkin aika toimia ja kaikki saivat kuulat käteen - ainakin heti kunnon lämmittelyn jälkeen.

Kukka selitti nopeasti yleisesti tutun kahvakuulan "heiluttelun" ja nostamisen erot. Molemmissa voiman pitäisi lähteä jaloista, mutta ensimmäinen on lähinnä erinäisistä trenditreeneistä tuttu, monen jumppaajan selän hajottanut liike.

Kun kuulaa nostetaan, halutaan homma tehdä mahdollisimman kevyeksi, jotta toistoja ja kuormaa voidaan lisätä. Reilusti painoa ja toistoa, niin hyvä treeni on taattu! 

Niin, siis kunhan ne tekniikat on kunnossa ;)

 

Ensimmäisenä treenattiin heilautus ja rinnalleveto kuntoon. Mua jännitti, onko Poltteen opeista mitään apua, mutta ihan turhaan! Ajatukset tekemisen taustalla olivat hyvin samanlaiset, enkä siis joutunut pistämään koko palettia uusiksi. 

Kukan etuheileutuksessa opin siirtämään painon tehokkaammin ylöspäin suuntautuvaan liikkeeseen, jolloin kuulan liikerata on alhaalta ylös, eikä heilurimaisesti eteenpäin. Näin kuorma nousee kepeästi niin heilautukseen, kuin rinnallevetoon ja siitä työntöön tai vauhtipunnerrukseen.

Myös hengitystekniikka ja käsien rentous kehittyivät päivän aikana huimasti - kumpaakaan ei aluksi oikeastaan ollut, vaikka niin luulin :D

 

Tässä on ponnistukseen taipunut räkkiasento sekä onnistunut työntö. Räkkiasento oli aika hyvässä hallussa jo etukäteen, koska siinä hengailu on tullut tutuksi.. Työntö taas on hieman kuin vauhtipunnerrus, mutta vielä paremmalla jaloista lähtevällä voimalla, kuulan alle pudottautumisella ja suoristumisella. 

Simppeliä taas kerran, vai mitä? ;)

Pitää ensi kerran Vetoon tai Polteelle päästessäni testata, minkä kokoista kuulaa sitä oikeasti jaksaisi nostella. Tuo kasi oli mukava treenikuula ja jaksoin vetää päivän kolme treeniä läpi melko hyvällä temmolla ( vai tempolla??).

Naiset nostavat melko usein ainakin 16kg kuulaa, jollaiseen olen itse koskenut vain etuheilautuksessa. Minkäs kokoisia kuulia teidän saleilla nousee?

 

Kolmen tunnin kuulailun jälkeen kämmenien kovettumat repeytyivät auki ja saatiinpa sen aikaan muutama uusikin repeämä. Viimeinen treeni meni siis kämmenet teipattuina ja se toimi liukasteena kuin magnesium konsanaan.

 

Viimeisen kymmenminuuttisen treenirupeaman jälkeen fiilis oli loistava ja kotiin suuntasi ryhmällinen kahvakuulataitajia.

Itse innostuin kuulailusta sen verran, että aloin pohtia muutaman oman kuulan ostamista.. Olisi superkätevää kaapata kuulat kesällä käsiin ja tepastella takapihan nurmikolle nostelemaan!

Lähtisin vastaavaan päivään uudestaan aivan milloin tahansa. Tankotekniikatkin kokisivat varmasti aikamoisia harppauksia vastaavassa syynissä.

 

Treenien päätteeksi autoimme kuulien transportaatiossa. Kukalta noita kuulia löytyy koko auton täydeltä, enkä aio enää koskaan valita omien työkassieni raahaamisesta.. Paitsi ehkä huomenna, koska mulla on tosi paljon tavaraa.

 

Kun auto oli pakattu, nautimme Kukan ja Natan kanssa kevätauringosta, paransimme maailmaa ja pohdimme ruokavaliojuttuja usealta kantilta. 

 

Ja tässä se Kukka makaa! Pitkän ja antoisan päivän jälkeen on hyvä vähän pötkötellä ja suunnitella tulevia kujeita.

Kukka koutsaa myös omaa Lift Me Up -kahvakuulajoukkuettaan, joka edustaa ensi lauantain SM-kilpailussa varmasti mitalien arvoisesti. Tsemppiä kisoihin sekä valmennukselle, että kilpailijoille!

 

Loppuun vielä kevätherkku ja sen toveri! Kevätherkku kuvassa oikealla.

Kiitos Kuku, oot huikea nostaja ja vielä huikeampi tyyppi ^_^

Share

Kommentit

Nina Enroth

Ruokavaliohommelit kuulostaa aika samoilta kuin ne, mistä meidän Natural bootcampissa toitotellaan. Meillä paletissa korostetaan vielä enemmän nesteytystä. Tai siis en tiedä, nousiko se esille tälläkin sun kuulemalla luennolla. Anyways, tule joku kerta testailemaan Hakaniemeen kun oot hoodseilla. Me tehdään kanssa kahvakuulajuttuja silloin tällöin, mä teen kahden käden perusheilautukset 20 kg kuulalla ja turkkilaiset yms 8 kg tai 10 kg, riippuen toistomääristä tietysti ja liikkeistä.

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Noista ruokahommista olis mielenkiintoista kuulla lisää! En oo oppinut kahvakuulasta vielä perusheilautusta enempää, mutta ajattelin jossain vaiheessa mennä kurssille :)

Elinala
Elinala

Hei Sape!

Päivittäisitkö viikottaisen saliohjelman/liikuntapäiväkirjan tänne.

Eli mitä teet minäkin päivänä viikon aikana. Tattista jo etukäteen! Oot huippu!

vierailijaMaikki (Ei varmistettu)

En muista millä nimellä oon ennen kommentoinut. No eniveis. Miksi et käytä salilla hanskoja? Itse en siedä yhtään noita kovettumia saati niitä hikisä kakkasia tankoja, joita kosketella paljain käsin. Pitokin on parempi kunnon nahkaisilla hanskoilla eikä topatuilla satu niin paljon :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hanskat on nolot :D

Helinäkeiju81 (Ei varmistettu)

tempolla... :D Ravintojutut tosiaan kiinnostaa minuakin. Oon jonkinlaisessa käännöskohdassa oman ruokavalioni suhteen. Maidottomassa ruokavaliossa minua mietityttää vaan kalsiumin saanti, mutten ole kyllä asiaa vielä niin paljon tutkiskellut. Mutta katsotaan! :)

PetraW (Ei varmistettu) http://viilankantolupa.bellablogit.fi

Temmolla. :)

VierailijaPetra (Ei varmistettu)

Hei aivan mahtavaa! Haluaisin ehdottomasti kuulla miten sulla lähtee käyntiin jos tämmöstä tiukempaa ruokavaliota alat testailemaan! Itsekin olen Samin blogia jonkun aikaa seuraillut ja huomannut monella muullakin tämäntyylisen ruokavalion toimivan. Itsekään en viljoja oikeastaan enää syö mutta maitotuotteita käytän kyllä jonkin verran. Olisi kiva nähdä miten itse "korvaat" näitä, esim. mitä välipaloina ym.
Blogisi on muuten aivan loistava inspiksen lähde, keep up the good work! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Osaisitko ohjastaa minkälaisia aamu, -väli, ja iltapaloja voisi syödä/olisi hyvä syödä, jos ei käytä vilja -ja maitotuotteita?
Kiitos jo etukäteen.
:) J

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä se ihan oikeasti on tempolla – niin hölmöltä kuin kuulostaakin. :-)

Ja tämä varmasti oli se keskeisin pointti koko jutussa. Ruokavaliojutuista on ja olisi aina kiva kuulla lisää. Varsinkin maidottomuus vanhana meijerituotefanina kiinnostaisi!

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä se taitaa olla oikein kummallakin tavalla temmolla tai tempolla ;-). Harmillista, etten päässyt tuonne koulutukseen. Olis mukavaa oppia nostamaan oikeasti. No toli sitä muuallakin opetetaan.

vierailijaMaikki (Ei varmistettu)

Vierailija (ei varmistettu) | 25.4.2013 12:56, mitä, seriously? :D Onneksi olen itse varustetteu niin hyvällä itsetunnolla, ettei tarvitse miettiä, mikä on "noloa" ja mikä "coolia" salilla tai muuallakaan elämässä :D

Oletko niitä ihmisiä, jotka eivät käytä fillarikypärääkään, koska se on -omg- noloa? :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Ainiin. Ja mähän käytän hanskoja MYÖS pumppitunnilla ja kuulaillessa :)

Rintessa (Ei varmistettu)

Musta tuntuu hassulta toi maitotuotteiden pois jättäminen... Viljan kyllä ymmärrän ja oon kuullu siihen perustelut sekä itse todennu, että ei nuo kropalle taida kovin hyvää tehdä, mutta miten toi maito perustellaan? Ja syötkö sä sit jotain kalsiumtabletteja jos et käytä maitotuotteita?

Tosi hurjalta kuulostaa tollanen maidoton ja viljaton dieetti muutenki, siis eihän siinä saa syödä sit paljo mitään. Varmasti tekis tosi hyvää, mut itselle tuntuis tosi vaikeelta noin radikaali ruokavalionmuutos. Kiva kuitenki kuulla näitä vinkkejä, että mitkä tuotteet ei kropalle sovi niin osaa niitä sentään vähentää ja koittaa pikku hiljaa keksiä ees vähän parempia vaihtoehtoja :)

Kommentoi

Ladataan...