Kyykkyläpimurto!

Elämäni Kunnossa

Tänään piti olla ihan tavallinen jalkapäivä sillä erotuksella, että mukana on varmistaja ja toinen silmäpari omassa päässä hankalalta tuntuneen etukyykyn vuoksi. 

Pohjille tein hyvät sarjat mavea, joissa totesin jälleen heikoksi kohdakseni alaselän. Paketti pysyy kyllä kasassa, mutta tunnen että jos se jostain päästä hajoaisi, niin alaselästä. Lisää corejumppaa ja selänojennuksia sitten vaan! Palataan kuitenkin siihen kyykkyyn.

Olen varmaan kertonut täälläkin saaneeni noin vuosi sitten Poltteella diagnoosin ampiaispepusta, eli takapuolesta joka a) lonkankoukistajien jäykkyyden b) selän yliliikkuvuuden d) muun liikkumattomuuden vuoksi lähtee taittumaan jalkojen väliin kyykyn tippuessa tarpeeksi alas. Tämän jälkeen olen pitänyt kyykkäillessä todella tarkkaa kuria siitä, etten mene liian alas ja rasita selkää turhaan. 

Arvatkaas mitä tänään kävi?

Hieman haparoiden kulkeneiden ensimmäisten sarjojen jälkeen Poltteen koomikkonakin tunnettu valmentaja Lauri aisti pienen tuskailuni ja pysähtyi katsomaan muutamat sarjat, ja antoi vinkkejä. Samassa yhteydessä kysyin, että mitäs kun mulle käy kyykätessä näin: *tässä kohtaa kyykkäsin malliksi ja yritin demonstroida ampiaispeppua*. Sekä Lauri, että apusilmäparini nostivat kulmiaan kysyvästi - selkäni nimittäin pysyikin suorana ihan alas asti.

BILEEEET!!!

Tämän jälkeen aloitin etukyykkäämiseni alusta pelkän tangon kanssa, ja lisäsin kuormaa aina sarjojen välillä pari kiloa, päätyen 40kg sarjamaksimiin jonka saan ylös ihan alhaalta asti. Fiilis on todella muikea, vaikka kilomäärä ei ole kovinkaan paljon aiempaa korkeampi ^_^

Enpä ole pitkään aikaan saanut näin konkreettista merkkiä liikkuvuuden - tai minkään muunkaan vastaavan ominaisuuden - kehittymisestä. Kyllä sitä vaan pitäisi useammin oikein ajan kanssa pysähtyä ja tarkastella omaa tekemistä suurennuslasin alla. Voi vaikka huomata jotain positiivista. JEE!

Tästä on siis suunta kohti Steffin 100kg kyykkäystä.

 

p.s. Miten onnistun sotkemaan omat kamani minuuteissa jopa salilla?

 

Share

Kommentit

Kaisa! (Ei varmistettu)

Wuhuuu Saara!! mahtvaa!:))

Laura Hoo (Ei varmistettu)

Jes, onnittelut kyykkyonnistumisesta!

Ymmärsinkö nyt oikein, että ampiaispeppu on sama kuin butt wink? En oo tiennyt, että termille on suomennos ja saanut osakseni kummeksuvia katseita salilla, kun frustraatioiden kourissa puhisen "winkkaavasta" perseestäni. :D Oletko tehnyt jotain täsmäliikkuvuustreeniä alaselälle vai oliko sulla kyse enemmän esim. nilkkojen liikkuvuuden parantamisesta? Toki kaikenlainen voimailu jo itsessään parantaa oikeintehtynä liikkuvuutta, eli virheasennot voi korjautua ajan kanssa, jos vaan jaksaa pitää huolta oikeanlaisesta suoritustekniikasta. Oli miten oli, onnittelut ampiaisettomasta ahterista!

Mulla butt winkiä on parantunut tehokkaimmin ennen voimatreeniä tehtävät erinäiset coreliikkeet, joiden tehtävä on ollut ikään kuin neutralisoida lantion ja alaselän asentoa. Esimerkiksi tää yhdistettynä pariin muuhun liikkeeseen on toiminut mulla: http://www.youtube.com/watch?v=KWqrH4xxUYo. En ennen tajunnut vatsa- ja selkälihasten oikeanlaisen aktivaation vaikutusta virheasentojen korjaamisessa, mutta silmät on oman kropan ongelmien myötä auenneet. Tässä yksi hyvä havainnollistava demo aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=2fzDw-vgQZ4. Rant over.

Ei mulla sit muuta kuin että hyviä treenejä.

Pinjatskii (Ei varmistettu)

Olisiko mahdollista saada enemmänkin postauksia liikkuvuustreeneistä kuvilla tai videoilla maustettuna? Itelläni tuntuu lonkat/nivuset olevan niin kireät etten vaan pääse kyykyssä tarpeeksi alas tai tasapaino menee. Samaten en esim ilman painoja pääse kyykkyyn ilman että kantapäät nousee lattiasta. Mikä avuksi?

Sivu (Ei varmistettu)

Mulla on sama juttu, kun edellisellä. Kantapäät tuntuu aina nousevan, jos meen kyykyssä ihan alas asti. Miten pääsen alas, niin, että kantapäät pysyvät lattiassa?

Tiramisu (Ei varmistettu)

Paljonko kengillä on osuutta asiaan eli meneekö perustossuillaki? Itellä siis sama ongelma eli joko takapuoli kääntää alaselän tai sitte menee varpaille paino (tai sitte kaadun taaksepäin, jos paketti on muuten kasassa). Tilasin Reebokin CrossFit -kengät, joissa on 9mm kantapäät korkeammalla, mutta ei kuitenkaan pitäisi olla yhtä jäykät kun sitten oikein nostokengät eli soveltuu kai sitte muuhunkin urheiluun. http://www.reebok.fi/Women%27s-CrossFit%C2%AE-U-Form/J99454_540,fi_FI,pd...

Kukaan ei ole tosin vielä kertonut, että miksi se tapapuoli kääntyy lopussa, mutta ainakin minulla on yliliikkyvat nivelet vähä joka paikassa ja näin myös esim. nilkoissa, mutta sitte toinen nilkka ei käänny yhtä paljon kun toinen kun nostaa varpaista ylöspäin (nyrjäyttänyt joskus aikoinaan kunnolla), joten epäilly vähän sitäkin. Eipä se ole siitä mihinkään parantunut, vaikka olen yrittänyt liikkuvuutta parantaa. Korjataan sitte kengillä mieluummin kun väkisin yritetään ja hajotetaan selkä ;).

Kommentoi