Lisäravinteeni B:stä Ö:hön

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Lisäravinteet, palautusjuomat, superfoodit yms. jakaa mielipiteitä kuin Mooses punaisen meren konsanaan.

Mä juon palautusjuomaa (tästä myöhemmin), mä syön säännöllisesti ja monipuolisesti, juon paljon vettä ja syönpä myös päivässä sen suositellun puoli kiloa kasviksia! Sen takia mä olen alkanut myös täydentää ruokavaliotani sellaisilla lisäravinteilla, joista toivon olevan itselleni ja keholleni hyötyä.

Onko niistä? Kuka tietää, mutta ainakaan mun olo, virkeystila, palautuminen yms. ei ole huonontuneet niiden syömisen aikana. Placebo-efekti on tutkitusti todella toimiva ;)

 

Mä olen ollut aina vähän huono syömään mitään pillereitä, mutta nykyään kippaan tuon yllä näkyvän kourallisen kitaani joka aamu.

Jossain vaiheessa mua mietitytti älyttömästi keskustelu synteettisistä vs. luonnollisista vitamiineista. Mä olen antanut itseni rauhoittua ja ajatellut, että askel kohti parempaa kokonaisuutta on aina askel lähemmäksi tavoitetta, vaikkei ihan kaikkea pystyisikään tekemään "täydellisesti". 

Siksi siis olen napsinut apteekeista ja luontaistuotekaupoista mukaan vähän sikin sokin juttuja, jotka ovat tuntuneet tarpeellisilta. Yhdellä monivitamiinilla voisin varmaan korvata puolet jutuista, mutta ehkä juuri purkkirivistö on se, mikä muistuttaa mua joka aamu pillereitä popsimaan.

Mitä kaikkea mä siis vedän napaani:

 

B-vitamiini

  • Kala-kasvissyöjänä mulla oli välillä vaikeuksia saada kaikki B-vitamiinit. Tässä valmisteessa on mun mielestä hyvä combo ja tarpeeksi reilu annostus
  • B-vitamiinia saa yleensä ihan tarpeeksi perusravinnosta, mutta mä haluan varmistaa, että proteiinien, hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunta mun kehossa on parhaimmillaan ja että pysyn virkeänä! 
  • Jenkeissä muuten myydään energiashotteja, joissa on älytön määrä eri B-vitamiineja, joiden pitäisi piristää 5h ajan

 

D-vitamiini

  • D-vitamiinia mä syön nykyään 100µg, sillä uskon vahvasti Suomen virallisten suositusten olevan varsinkin pimeän talven aikana alakanttiin. Yliannostuksista voidaan alkaa puhua jossain 1000-2000µg alueella, eli D:tä naamaan ihmiset!!
  • D-vitamiinilla ja sen puutoksella on viime vuosina todettu olevan yhteys suureen osaan yleisiä sairauksia, kuten: osteoporoosi, sydän- ja verisuonitaudit, MS-tauti, reumataudit, metabolinen oireyhtymä ja aikuisiän diabetes. Mä syön siis jatkossakin D-vitamiinini kuuliaisesti.

 

Sinkki 

  • Sinkki ei varastoidu kehoomme, eli sitä pitää saada päivittäin. Vakava puutostila on Suomessa todella harvinainen, mutta lievästä puutteesta saattaa aiheutua ärsyttävää pikkuvaivaa. Puutoksen toteaminen on todella vaikeaa, mutta syöminen helppoa!
  • Elimistö tarvitsee myös ylempää löytyvää B6-vitamiinia hyödyntääkseen sinkkiä
  • Sinkki parantaa vastustuskykyä ja edistää haavojen paranemista
  • Se myös parantaa hiusten, kynsien ja ihon terveyttä - kyllä kiitos!
  • Sinkki osallistuu kehossamme noin 90 eri entsyymin toimintaan, eli se on melkoinen monitoimituote ^_^

 

CLA eli Konjugoitu linolihappo

  • Tämä tuote on hyvin kiistanalainen hyödyllisyytensä suhteen, mutta jälleen kerran - ei siitä ainakaan ole mitään haittaa! 
  • CLAn pitäisi lisätä elimistön lipolyysiä, eli rasvojen palamista. Varsinkin miinuskaloreilla tuotteen pitäisi siis tehostaa sitä, että kropasta palaa rasvaa lihaksen sijaan.
  • CLA on ainoa lisäravinne, mitä syön kahdesti päivässä, jolloin päiväsaanti nousee suositeltuun 3200mg

 

Priorin

  • Ostin joskus muutama vuosi sitten Priorinia, kun hiukset olivat pilalla. Arvatkaa söinkö kuuria loppuun? No nyt syön :D
  • Priorinin on siis ravintolisä, missä on valikoima hiusten terveyttä ja kasvua boostaavia ainesosia. Katsotaan, millainen liehuletti mulla on kesällä!

 

Vihreä Tee-kapselit

  • Vihreän teen ja sen katekiini EGCG:n on tutkittu kohottavan termogeneesiä, lisäävän energiankulutusta sekä rasvan käyttöä energiaksi. CLA:n kanssa käytettynä toivon tämän olevan supercombo rasvan tirisemiseen ;) Fastin kapseleissa Vihreä tee -uutetta on 700mg, mistä puolet on tätä EGCG:tä 
  • Rasvanpoltto-ominaisuuksiensa lisäksi kapseleissa on reippaasti antioksidantteja, saattavat vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä, hidastaa aivojen rappeutumista (taitaa olla jo myöhäistä :D) ja parantaa insuliiniherkkyyttä
  • Vihreää teetä voi toki myös juoda ja itse teen mieluusti molemmat!

 

Magnesium

  • Miksiköhän mä syön magnesiumia.. En ole ihan varma :D Ainakin se ehkäisee osteoporoosia, parantaa fyysistä suorituskykyä, hoitaa sydänlihasta ja lisää vastustuskykyä. Kai siinäkin on jo tarpeeksi?
  • Magnesium myös estää lihaskramppeja ja parantaa kalsiumin imeytymistä
  • Magnesiumin puutostila on harvinainen, mutta urheilijoilla sen tarve lisääntyy, sillä sitä poistuu kehosta hikoilun mukana

 

E-EPA, eli Omega-3 + D-vitamiini

  • Omega-3-rasvahappojen on tutkittu auttavan sydän- ja verisuoniterveyttämme. Tämän lisäksi tuotteen epäillään lievittävän ja estävän masennusta, mikä ei koskaan ole kaamoksen aikaan huono juttu.
  • Me myös syömme suhteessa aivan liikaa Omega-6-rasvahappoja, jolloin näiden kahden välinen suhde ei ole lähelläkään toivottua 1:1. Omega-6:sta on piilossa vähän kaikkialla, varsinkin valmistuotteissa, mihin se piiloutuu usein nimellä kasviöljy. Omega-3:sta napsimalla suhteet heilahtavat oikeampaan suuntaan :)
  • Mulle ehkä tärkeintä on se, että Omega-3:lla on havaittu lihaskasvua, -palautumista, sekä reaktionopeutta lisäävää vaikutusta.

 

Neitsytkookosöljy

  • Viime vuosina melkoisessa ryöpytyksessä ollut kookosöljy on mulla käytössä aamuin illoin. Vetäisen reilun ruokalusikallisen, koska haluan uskoa sen rasva-aineenvaihduntaa boostaavaan vaikutukseen
  • Kookosöljyä voi käyttää myös ihon- ja hiusten hoidossa, ruoanlaitossa ja käsittääkseni myös deodoranttina.. Itse olen pitäytynyt tässä sisäisessä käytössä.
  • Lisäinfoa löytyy vaikka täältä.

Ihminen pärjää varmasti loistavasti ilman kaikkea tätä, enkä tosiaan ole lisäravinteiden suhteen minkäänlainen asiantuntija, vaan kokeilija ja fiilistelijä :).

Tämän takia mahdollisen "TÄSTÄ JA TÄSTÄ EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ VAAN OIKEASTAAN HAITTAA, MINÄ KYLLÄ TIEDÄN KOSKA (argumentti X)!!" -kommenttien ilmestyessä en osaa vastata oikein muuta, kuin että mä teen miten mä teen, tehkää te niinkuin itse haluatte ^_^

 

p.s. Tulevaisuudessa haluan olla Hannamari ja tietää myös vaihtoehdoista paljon enemmän! Se tosin vaatisi myös hetkittäisen asuinkumppanin innostusta.. Askel kerrallaan ;)

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Oon todella huono nielemään pillereitä, joten noi jättimäiset kapselit näyttää mun silmissä suorastaan kammottavilta. :D Muuten kyllä lisäravinteet kelpaavat, mutta ne saa olla mieluiten joko pureskelu- tai imeskelytabletteja.

Saskia (Ei varmistettu) http://www.kohtirioa.blogspot.fi/

Mä olen koittanut pitää homman simppelinä jä syön vaan monivitamiinia ja magnesiumia, toki aina vanhempien luona aamiasella nappaan aina päiväannoksen äidin purkeista (kalaöjyä ja B-vitamiinia ainakin). Magnesiumin käytön aloitin kesällä kun olin lisännyt treenimäärääni, ostin aika skeptisenä tuon samanlaisen halvan purkin mikä sullakin on, mutta vähän ajan kuluttua oli pakko myöntää että sillä oli ihan hämmästyttävät vaikutukset hyvinvointiini! Aiemmin heräilin usein yöllä siihen että kaikki lihakset tärisee (vaikka kuinka juon niin paljon kuin pystyn, on kroppani tosi huono imeyttämään nestettä), mutta tämä on ihan tyystin kadonnut magnesiumin syömisen myötä, mikä on aika miellyttävää, ei nimittäin olleet yhtään kivoja noi yölliset tärinäkohtaukset. Sitäpaitsi ne maistuu mun mielestä hyvältä :)

Itse uskon myös vitamiinien nimeen, mutta vedän yhdistelmävalmisteena berex-prota koska siinä on myös tuo mainitsemasi sinkki ja olen vahvasti sitä mieltä, että iho on parantunut sen jälkeen kun aloin syömään sitä! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiva postaus!

Sellanen juttu tosin pisti silmiin, kun kirjotit että CLA:n syömisestä ei "ainakaan ole haittaa". Se ei välttämättä mene ihan niin. Luonnollinen CLA on toki ilmeisesti terveellistä (löytyy jossain määrin maitorasvasta, riistasta yms). Ongelma on siinä, että synteettisesti valmistettu CLA sisältää useampaa isomeeriä: cis-9,trans-11-isomeeriä (käytännössä "luonnon CLA") sekä trans-10,cis-12-isomeeriä. Jälkimmäisellä saattaa olla negatiivisia terveysvaikutuksia, kuten oksidatiivisen stressin huimaa lisääntymistä. Kannattaa perehtyä aiheeseen esim. wikipedia-artikkelin verran ja harkita CLA:n syömistä vielä kerran. (En sano että sun pitäis ehdottomasti lopettaa sen syöminen, mutta kannattaa ainakin tietää mitä tekee. Mä ite tiputin kyl CLA:n ravintolisäkombosta ihan suosilla.)

Ja ettei tää viesti mene liian pelottelevaksi ja ankeaksi, niin pitää vielä sanoa, että oot ihan huippu! Ja tästä blogista saa kivasti treeni-intoa. Päivittele sit täällä kun rasvaa alkaa lähteä, saadan mekin vähän tsemppausta omiin juttuihimme. :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä olen joskus yrittänyt syödä jotain vihreä tee -kapseleita, mutta sen ihan ensimmäisen aamunappulan jälkeen istuin vartin pahoinvoimassa vessan lattialla. Että on niissä joku. :D

Petra W. (Ei varmistettu) http://viilankantolupa.bellablogit.fi

^ T. Minä. :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hellou!

itsekin tulee vedettyä muutamia vitamiineja, jotka oon tilannu iherb.com:ista. Suosittelen ehottomasti kyseistä nettikauppaa (sieltä saa paljon muutaki, ku vitamiineja!..) Paketti tulee ovelle n. kahessa viikossa ja vitamiinit on SUPER paljon halvempia kuin suomessa. Esim.kun tilaa 100 mikrogramman d-vitamiinitabletteja, ei tarvii nappailla niitä kun yks päivässä ;)

Hear Hear!

Siinä mielessä kannattaa olla varovainen noiden lisäravinteiden kanssa, että ne ei välttämättä sisällä vain puhtaita aineita ja maksa ei hirevitä määriä jaksa suodattaa. Omassa suvussa on aika paljonkin ollut tapauksia, että joku (kaikki ollut muuten naisia) on alkanut syödä jotain luontaistuotetta tai lisäravinnetta ja sitten onkin maksa ruvennut oireilemaan. Nuorin tapaus oli vasta teini-iässä, eli nuokaan ei ole vain vanhempien ihmisten vaivoja.

Turvallistahan noiden pitäisi olla, eikä mitään ylimääräistä ongelmaa välttämättä tulekaan, mutta on ihan hyvä kuitenkin tarkkailla omaa vointia ja esimerkiksi ihonväriä. Mm. oma täti meni ihan keltaiseksi, mistä tiesi, että nyt jokin on pielessä.

candiepants (Ei varmistettu)

Oon saanu kyllä ihanan avun kookosöljystä mun kuivaan ihoon :) Käsivarsista on lähteny melkeen kaikki "pilkut" ja toimii myös muuten tosi hyvänä huulirasvana :) Koiratki syö ruokansa hetkessä ku laittaa vähän kookosöljyä sekaan ;)

Miia r (Ei varmistettu)

http://www.iherb.com/21st-Century-Health-Care-Sentry-Multivitamin-Multim...

Mä syön tommosia, yks päivässä ja siinä on KAIKKI vitamiinit ja hivenaineet mitä tarttee. Omegat tietty ton lisäks ja treenatessa magnesium, mutta toi on tosi halpa ja iso purkki, riittää melkein vuodeksi. Suosittelen :)

maitorahkaajamaastavetoja (Ei varmistettu) http://maitorahkaajamaastavetoja.blogspot.fi/

Kannattaa tarkistaa, että magnesiumisi sisältää magnesiumsitraattia. Aiheesta lisää: http://www.magnecit.com/index.php?q=magnecit-tutkimustieto

Tuota kookosöljyä kannattaa käyttää kaikkeen ruoanlaittoon (tarpeeksi kuumentuessa se kookoksen maku häviää) ja esim. aamupuuroon! :)

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Syön itsekin samaa B-vitamiinia kuin sinä. Lisäksi ihan ehdoton on D-vitamiinilisä, jonka suosittelen tilaamaan iHerbistä. Saa tosi edullisesti ja vahvana. Omani on Healthy Origins -merkkistä tai jotain sinne päin. Mutta muuten yritän pitää nappulat minimissä ja syön esim. chia-siemeniä, joista saa helposti aamupuurossa vitamiineja ja omega-rasvahappoja. Jokainen tyylillään. :)

Miiu (Ei varmistettu)

Hyvä ja hyödyllinen postaus! Itse aloitin vasta hiljattain kuntoilun salilla ja tosi nopeasti on into noussut ruokavalion tarkistamiseen sekä myös kiinnostus näihin lisäravinteisiin. Omegat ja vitamiinit listalla luonnollisesti on, mutta noita rasvanpolttoa ja aineenvaihduntaa tehostavia oon tosissaan harkinnut että onko niillä oikeasti vaikutusta ja erityisesti sitä voiko niillä olla jotain haittavaikutuksia. Sulla näytti olevan käytössä monia sellaisia tuotteita joita olen miettinyt, tosin Leaderin CLA:n tilalla oon harkinnut Fastin Burneria. Eli kiitos hyvästä infosta! Palkkaripostausta odotellessa, onko sulla joku protskujauhe käytössä vai mikä! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Sulla on tosi mielenkiintoinen blogi, jota seuraan itse päivittäin. Oon kuitenkin nyt puoli vuotta opiskellut funktionaalista lääketisdettä ja siellä puhutaan PALJON kaikista noista pillereistä. Suurimpia ongelmia on niiden imeytyminen ja vääränlaiset muodot(esim.mg:ssä oksidi) tsekkaappa seuraavalla pilleriostosreissulla tuotteet uudestaan. Bioteekin d, bioteekin super-b, bioteekin mg, tai sit sorgarinin tuotteet. Mä en oikeesti ole mai ostamassa mitään, enkä hyödy tuotteiden buustauksesta, mut imeytymisen suhteen noi edellä mainitut on kuulemma vaan parhaita. Toki muitakin on, mut d ainakin pitäis saada kapseli tai nestemäisenä ja mg ilman oksidia :)
Kiitos vielä piristävästä palstasta!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä kans tilaan kaikki vitamiinit ja nappulat Iherbistä. Saa halvemmalla kuin suomesta.

Sinkki magnesium illalla otettuna helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. On tepsinyt ainakin mulla :)

Jonna1983.blogspot.fi

Vierailija (Ei varmistettu)

On tullut kyseltyä paljonkin isältäni vitamiineista sun muista, koska hän on lääkäri. Meillä on kehossamme/elimistössämme kaikki tarvittavat vitamiinit, eikä mitään tarvitse syödä lisää pillerimuodossa. D-vitamiinia suositellaan (Suomessa/suomalaisille) ainoastaan alle 2-vuotiaille lapsille. Jos sinulta löytyy jonkin vitamiinin puutostila, toki silloin voi ja pitääkin syödä vitamiineja pillerimuodossa, mutta muuten meillä on jo valmiiksi elimistössämme kaikki tarvitsemamme vitamiinit jne. Kaikki ylimääräiset vitamiinit, mitä syöt (joita siis on jo tarpeeksi kehossasi) tulevat virtsan mukana ulos elimistöstä :)

Kalaöljykapseleita sen sijaan suosittelen! :)

No mutta, kaikki omalla tavallaan! Tsemppiä! :)

Aloitteleva treenaaja (Ei varmistettu)

Palkkaripostus kehiin ja äkkiä! :D Kiitos kivasta blogista, löysin tän viime viikolla ja selasin tietty heti kaikki postaukset läpi. Sain kivasti lisätsemppiä omaan alussa olevaan treeniuraani. :)

Pöljä Vierailija (Ei varmistettu)

Kuule toivoisin kovasti vastausta seuraavaan kysymykseen:

Te jotka nautitte neitsytkookosöljyä sellaisenaan. Kuinka saatte sen möhnän nielusta alas?
Minä uskon että luomuneitsytkookosöljyn terveysvaikutukset tehostuvat kun sen nauttii kylmänä/huoneenlämpöisenä. En kuitenkaan saa sitä kovin helposti nieltyä sen maun ja rakenteen vuoksi, ja vaikka haukkaan öljyn päälle välittömästi jotain muuta, tunnen sen muljuvan ruokatorvessani.

Oisko kellään siis mitään konstia yökkäilyn vähentämiseen tämän superfoodin nauttimisessa? Puuroon laitan aina kookosöljysilmän, mutta tosiaan olen jostain saanut päähäni että kuumentaminen vähentäisi öljyn antibakteriaalisia vaikutuksia.

Helinäkeiju81 (Ei varmistettu)

Hei, kommentti tulee hieman jälkijunassa, mutta laitanpa kuitenkin. :) Eli rasvanpolttopillereitä ja rasvaliukoisia ravintolisiä, kuten D-vitamiini ja omegaa ei kannata ottaa yhtä aikaa. CLA vaikeuttaa myös näiden rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä. Itse olen ratkaissut asian niin, että otan D-vitamiinin ja omegan illalla.

Jannake (Ei varmistettu)

Kookosöljyn syönti kannattaa aloittaa tosi pienillä määrillä koska se aiheuttaa herkillä etomista ja oksentelua/ tai ripulia. pidän itsekin kookoksen mausta mutta ruokalusikallinen saa jo aika kuvottavan olon.

Jos sulla on jonkun vitamiinin puutos niin tottakai vitamiinin syöntia auttaa siihen. lääkärit suositteleveat nykyään hyvin usein ainakin d-vitamiinia purkista siis myös aikuisille. Niin myös minun lääkärini, vaikkei siihen liittyviä oireita ollutkaan.

Luontaistuotteiden pitkäaikainen käyttö saattaa rasittaa maksaa, mutta veikkaisin että vitamiinit ja kalaöljyt eivät pahemmin.

Kannattaa vaan välttää syömästä rasvaliukoisia vitamiineja liian monesta eri pilleristä päällekkäin, sillä nehän varastoituu kehoon.

Kommentoi

Ladataan...