Nauti näistä superterveellisistä kesäherkuista, kun vielä voit!!

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Kesä alkaa taittua loppuaan kohti, eli nyt on viimeistään korkea aika kipaista torille/kaupan eteen/huoltoaseman pihaan ostamaan päivittäiset vitamiinipommit!

Sen lisäksi, että nämä ihanuudet täyttävät päivittäisen 500g vihannes/hedelmäsuosituksen alta aikayksikön, on niitä niin kiva napostella, että ne korvaavat karamellit omalla kohdallani täysin. 

Kierreranskiksia ei korvaa mikään... Mutta onneksi on herkkupäiviä ;)

Viimeiset kaksi kesää mä olen osannut nauttia näistä ihanuuksista niin, ettei ole talvella tarvinnut harmitella, mutta tässä pienet infopaketit omista lemppareistani, että tekin innostutte ostoksille!

 

Mansikka

Mansikka luetaan luonnollisesti marjaksi, mutta oikeasti se on epähedelmä! Ja mikä ihana epähedelmä se onkaan. Mansikan punainen väri kertoo runsaasta flavonoidimäärästä, jotka auttavat immuunipuolustusta. C-vitamiinia mansikassa on enemmän, kuin appelsiinissa ja kuitiakin yhtä paljon kuin porkkanassa!

Mansikan vitamiinit ja muut ominaisuudet muuten säilyvät todella hyvin pakastettuinakin, eli pakastushommiin sieltä lomilta.

 

Mansikan ravintoarvot / 100g

43 kcal

proteiinia 0,5 g

hiilihydraattia 8,4 g

rasvaa 0,2 g

huom!

C-vitamiini 60 mg 

kaliumia 190 mg

kalsiumia 21 mg

 

Pensasmustikka

Pensasmustikkaa on löytynyt Suomesta jo vuosia, mutta se on silti monelle "tuntematon" marja. Kooltaan se on metsämustikkaa suurempi, kiinteämpi ja sisältä lähes väritön! Sukulaismarjoilla on kuitenkin paljon yhteistä, sillä molemmat sijoittuvat terveysvaikutteisten elintarvikkeiden listauksessa kärkikymmenikköön, metsämustikka neljänneksi ja pensasmustikka kuudenneksi.

Pensasmustikka sisältää antioksidantteja saman verran kuin monet herukat, muttei yhtä paljon, kuin metsämustikka. 

Saadakseen kaikki pensasmustikoiden hyödyt, tulisi marjoja syödä 100-200g päivässä!

 

Pensasmustikan ravintoarvot / 100g

60 kcal

proteiinia 0,74 g

hiilihydraattia 14,5 g

rasvaa 0,35 g

huom!

kuitua 2,4 g

magnesiumia 6 mg

mangaania 0,336 mg

 

Herne

Mun tän kesän ehdotonta ykköspaikkaa ovat pitäneet nämä ihanat pienet palossa kasvavat pallerot. Tuoreet herneet ovat paitsi herkullisen mehukkaita ja raikkaita, myös erittäin ravitsevia! Ne sisältävät mm. B1- ja B6-vitamiinia, rautaa, niasiinia ja fosforia, joista osa tuskin sanoo teille mitään, mutta niitä olisi silti hyvä syödä! :D

Herneet säilyvät parhaiten jääkaapissa suljetussa pussissa. Nopeasti jäähdytetyt herneet pysyvät tuoreina 2-3 päivää!

 

Herneen ravintoarvot / 100g

69 kcal

proteiinia 5,1 g

hiilihydraattia 9,4 g 

rasvaa 0,4 g

huom!

kaliumia 370 mg

magnesium 40 mg

fosforia 130 mg

kuitua 3,1 g

Share
Ladataan...

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Muttamutta... Ne ovat niin kalliita! (enkä nyt puhu mistään, kalliita koska juon lauantaisin tusinan päärynäsiiderituoppia)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei Saara, iha huippua että alotit tän liikunta/terveys-painotteisen blogin meikkiblogin rinnalle!!:) Tykkään tosi paljon myös näistä ravintopostauksista niin mietin, että olis mielenkiintoista jos tekisit postauksen vaikka sun viikon ruokailuista niin hahmottais vähän paremmin, että mitä ja miten paljon oikeen suuhusi pistät! Auttais varmasti ymmärtämään vähän paremmin millaista ruokailun pitäisi olla jotta se tukisi treenaamista oikein:) Hauskaa loppukesää sulle!

Saara S.
Saara Sarvas

Vierailija, Niin, nää on just niitä priorisointijuttuja :D Mä tykkään syytää rahaa sapuskaan, koska uskon vankasti että olen pitkälti sitä mitä syön. Eli tunnoton vihannes sulkeutuneena omaan pieneen palkooni :D

Tampereella btw 3L herneitä maksaa 5e! Ei oo musta paha ;)

 

Vierailija, Moikka, jotain tänhenkistä voisin ehkä harkita, mutta oon tehnyt aika selkeän päätöksen siitä, etten kirjaa syömisiäni tänne, sillä jokaisen peruskulutus ja omat ruokaherkkyydet ovat niin yksilöllisiä.. Joku voisi kuitenkin saada päähänsä matkia sitä ruokapäiväkirjaa 1:1 ja siitä se soppa vasta syntyisi :B

Yksi mun paras apuri on kalorilaskuri.fi, mistä saa oman painon, pituuden, iän ja aktiivisuustason mukaan laskettua aika tarkan peruskulutuksen ja pienen viitseliäisyyden kautta voi seurata omaa kehitystä ja syömistä todella tarkasti! 

Mä en niinkään viilaa kaloreita, vaan yritän valikoida proteiinipitoisia, ravinnerikkaita, kuitupitoisia ja mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman vähän prosessoituja sapuskoja :) 

Mä en myöskään ole minkään sortin ravintotieteilijä tai expertti, vaan pelaan ihan maalaisjärjellä ja yritän tutkia nettiä ja alan julkaisuja ja päätellä sieltä, mikä kaikki juuri mulle olisi parasta. Sen takia mulla ei ole mitään tiukkoja faktoja asioista ja kaikki yleistäminen pelottaa :D

mansikkakinuski (Ei varmistettu)

missä täällä on noin halpoja herneitä?:O meen heti ostaan kun kerrot!

Ihan näin vinkkinä, että esim. Lidlistä saa ostettua oikeasti hyviä herneitä päälle 5e kilohinnalla ja yhdessä kilossa taitaa olla se n. kolme litraa ;) Yleensä saa paljon halvemmalla kuin noista toreilta yms. Pensasmustikoita olen myös hamsteroinut samaisesta paikasta, vaikken kyllä tiedä tuleeko ne sitten halvaksi ostettaessa sieltä..

Saara S.
Saara Sarvas

mansikkakinuski, Tammelan tori on joka päivä klo 14 asti niitä pullollaan! :)

Suw-i, Menen siis kello kahden jälkeisissä hernehimoissani sinne! :D

Kommentoi

Ladataan...