NOMNOMNOM! Tai: Aamiaispannarit

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Melkein viikko blogigaalan jälkeen sujui jotakuinkin pellossa. Seuraa siis mätisäkin tunnustus ja kuriin palautus. Perjantaina lähdin sinne Tallinnaan, missä syötiin sunnuntaihin asti kuin pienet siat (joka paikassa oli järjestetty joku fantastinen kolmen ruokalajin ateria) ja sen jälkeen edelliseksi torstaiksi hommatut herkut polttelivat kaapeissa... Jos ja kun syön säännöllisesti, eivät herkut kaapeissa haittaa tai houkuttele, mutta auta armias jos herkutteluviikonlopun jälkeen tavalliseen rytmiin palatessa näen vilahduksen suklaapatukasta, niin se on menoa. Surkeaa!! 

Tiedostaminen lienee jo puoli ratkaisua ja onneksi niin treenit kuin ruokavaliokin ovat jo normalisoituneet ja sekä henkinen että fyysinen olotila muistuttavat, miksi puhdas ruoka on vaan parempaa.

 

Sunnuntaina on luvassa Kukan kreisien kahvakuulatreenien lisäksi Sami Sundvikin ravintoluento josta aion imeä kaiken mahdollisen tunnolliseen kokeiluun. Samin oppeja hieman tutkiskelleena, epäilen että hapanmaitotuotteet (ja gluteeni) jäävät ainakin toistaiseksi kaupan hyllylle :B

Tällä hetkellä rahkaa kuitenkin on jääkaapissa vielä purkkitolkulla, eli olen alkanut soveltaa niitä laajasti eri ruokien yhteyteen! 

Tänään aamiaiseksi oli vihersmoothien sijaan banaani-rahka-pannareita. Simppeliin n. 6 pikkupannarin ohjeeseen tulee:

  • 2 kananmunaa
  • 1 kypsä banaani
  • 100g rahkaa
  • pari ruokalusikallista vehnänalkioita
  • 2rkl kookosöljyä
  • ripaus himalajansuolaa

Siitä vaan sitten kaikki blenderiin ja homma siliäksi! Jos blenderiä surruttaa pidempään, vatkautuu taikinaan hieman enemmän ilmaa ja pannareista tulee entistä kuohkeampia.

 

Paistaminen kannattaa tehdä n. 60% levyn maksimilämpötilasta, mutta jokaisen liesi on hieman erilainen. Paistamiseen voi käyttää paistorasvaa, mutta taikinan kookosöljyn takia se ei ole kaikilla pannuilla välttämätöntä.

Jos taikina on todella vetelää, kaada pannulle ensin oikean kokoinen taikinalätäkkö, ja kun se on paistunut n. 15sec, kaada lätyn päälle hieman lisää taikinaa paksuntaaksesi sitä.

Paistoaika on pitkä kuin nälkävuosi.. Yhtä puolta voi melko huoletta paistaa vaikka minuutin verran.

Ensimmäiset lätyt menevät melkein aina pieleen ja viimeiset ovat täydellisiä, kun niiden kohdalla muistaa miten homman pitäisi oikein toimia ja paistolämpötilain on vihdoin oikea :D

 

Itse vispasin pannareiden kaveriksi vähän vaniljarahkaa ja sulatin pakkasesta viimeisiä edelliskesän mansikoita.

Sanonpa vaan, että omnomnomnomnom. Oikein hyvä tapa tuhota maitorahkaa jääkaapista ja saada mukavaa hiilaritankkausta iltapäivän pitkää lenkkiä varten :)

Share

Kommentit

ebe

Onpa hyvänkuuloinen ohje, namsk, menee kyllä testiin! 

Itsehän sekoitan yhtä banaania kohden kaksi kananmunaa ja vajaan kauhallisen suklaanmakuista protskujauhoa. That's it! :D  Kaveriksi mustikoita, maustamatonta soijajogurttia ja saksanpähkinöitä niin jo on hyvää! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Mikä niissä hapanmaitotuotteissa pahasta, kerrokerro tänneki hehee:P

Saara S.
Saara Sarvas

ebe, Kuulostaa hyvin tutulta ^_^ Mun prodejauheet maistuu niin kamalalta, etten voi kuvitella sotkevani niitä pannareiden sekaan >:D

 

Vierailija, Ei nyt hapanmaitotuotteissa sinänsä, vaan kaikessa prosessoidussa maidossa. Homogenointi ja pastörointi tekee hyvälle alkutuotteelle aikamoista hallaa ja ne lisäävät kehon tulehdustilaa ja limaisuutta esim. hengitysteissä :)

Vierailija (Ei varmistettu)

ei tuota nyt oikein hiilaritankkaukseksi voi kutsua kun sitä on siellä vain tossa banaanissa.

Saara S.
Saara Sarvas

Entäs vehnänalkiot, mansikat ja rahka? Kyllä tuosta määrästä tuli ihan mukavasti hiilaria ainakin omaan lenkkiini! :)

ebeth (Ei varmistettu)

Siis apua, oon muuttanu omilleni 7 vuotta sitten ja nyt vasta tajuan, että blenderilläkin voi vatkata taikinoita! Kiitos siis tästä infopläjäyksestä! :D
terveisin haarukalla epätoivosesti lettu- ym. taikinaa vatkannut blenderinomistaja....

joannak (Ei varmistettu)

haa, ittekin ajattelin kokeilla maidotonta ruokavaliota ihan vaan jos eron vaikka huomaisikin :D toi tulehdustilajuttu kiinnostaa, vaikkakaan en oo mitään erityistä limaisuutta itellä huomannu enkä juuri koskaan oo edes kipee. nimim. välillä neljäkin rahkapurkkia päivässä ^-^ muuten ei sokerit tai muutkaan viljat satunnaista kauraa tai ohraa oikeen ruokavalioon kuulu.

tää menee jo todella henkilökohtaselle tasolle, mutta kun oot avoimesti kertonu syömishäiriötaustasta ni ajattelin että onko sun hormonitoiminta ikin menny sekasin ja millain palautunu? ite epäilen että nuoruuden anoreksiat myllersi kaikki hormoonisetit ja vaikka asiat oli ok tässä välissä niin taas hiukan tiukemman ruokavalion (vaikkakin järkevän) ja terveellisen elämän myötä on kroppa ihan sekasin.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei millään pahalla, mutta jos haluat syödä gluteenittomasti niin sitten pitää jättää pois vehnänalkiot :)

Jeanne (Ei varmistettu)

Mun oli pakko lisätä tohon taikinaan noin 1 rkl venhäjauhoja, kun eivät pannarit meinanneet pysyä kasassa. Mut hyviä olivat! :P

Joa (Ei varmistettu)

Harmi, kun ei yksinkertaisesti ole aikaa tarttua jokaikiseen ravitsemus- ja terveysväitteeseen, joita nykyään pyörii joka puolella! :/ Olisi nimittäin kiva kuulla ihan laajempiin ja yhtenäisiin tutkimuksiin perustuvaa tietoa esim. tästä maidon prosessoinnista (ja monesta tuhannesta muusta asiasta) ja tarkoista mekanismeista. Ravitsemusasioissa kun riittää tutkittavaa vielä paljon ja yksittäiset tutkimustulokset eivät oikeastaan kerro yhtikäs mitään (ja niihin kun jotkut tarttuvat liian hanakasti ja pönkittävät niillä jotain omia ihmeväitteitään!). Vielä kun soppaan lisätään jokaisen yksilöllisesti toimiva elimistö niin kunnon soppa koossa. :-D

Saara S.
Saara Sarvas

ebeth, Hahah :D parempi myöhään kuin ei milloinkaan!!

 

joannak, No aika samalla tavalla on omienkin syömisten laita ^_^ Ja hormonitoiminta on oman tiedon mukaan aika hyvin balanssissa, en ole esim. koskaan ollut pitkään alipainoinen eivätkä menkat ym. ole koskaan jääneet pois. Muita vaurioita kroppa tosin korjaa varmaan edelleen, enkä siis sinänsä osaa sanoa, mikä kaikki on hormoniperäistä ja mikä jotain aineenvaihdunnan damagea... Kyllä sitä vaan pitää olla tyhmä ja leikkiä terveydellä :P

 

Vierailija, Hehe, none taken, ei ole vielä päällä gluteenittomuus tahi maidottomuus, kuten tuossa tekstissäkin kerroin ^_^ Nyt siis yritän syödä pois kaappien pohjalla lojuvia juttuja ja siksi tässäkin setissä on tuota maitorahkaa ja vehnänalkioita :)

 

Jeanne, Tänäänpä sain testata myös sitä versiota mihin tulee pelkkää kananmunaa ja banaania! Sekin pysyi kasassa yllättävän hyvin ja maistui makoisalta ^_^

 

Joa, No äläpä muuta virka!!! On tosiaan kaikkien henkilökohtaiset ongelmat, sitten on valtion ravitsemus joka keskittyy yhteisön hyvinvointiin ja peilaa myös maatalouden tuotantokapasiteettia, sitten on kaiken maailman ravintogurut, ihmekuurit, superfoodit, paastot, hedelmien syöjät, pelkän lihan syöjät ja kaikkien väitteet jne jne jne jne jne >:D Mun mielestä tärkeintä on vaan löytää se juttu, joka toimii itselle. Ei tässä maailmassa lopulta voi olla kenestäkään muusta vastuussa!

Kommentoi

Ladataan...