Päärynä - Mehukas kuitupommi

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Mulla on ollut viljojen syönnin vähentymisen jälkeen hetkittäin ongelmia kuitujen saannin kanssa. Naisilla suositus on 25g ja miehillä 35g / päivä. Syön parhaimmillaan kilon verran kasviksia päivässä, mutta suosikkini, perinteikkäät kurkut ja tomaatit, eivät kuitumäärillään rehentele..

Hieman yllättäenkin ostoskoriin päätyi eräällä kauppareissulla melkein kypsiä päärynöitä ja onneksi!

En heti saa päähäni toista hedelmää, joka olisi niin mehukkaan makean suussasulava, ja minkä voi oikesti syödä vaivatta kokonaan, ilman sen kummempia nirsoiluja.

 

Yhdestä isosta päärynästä (n. 300g) irtoaa 10g kuitua ja olen varmuuden vuoksi alkanut syödä nämäkin herkut kuorineen. Se tarkoittaa siis hyvää pesuoperaatiota ennen suuhun nakaamista, sillä luomupäärynät ovat harvassa - ja kalliita.. ;)

Kuitujen lisäksi päärynästä löytyy mukavasti C- ja K-vitamiineja.

Raa'at päärynät saattavat aiheuttaa vatsanpuruja, mutta kypsät päärynät rauhoittavat ruoansulatusta.

 

Päärynät myydään aina hieman raakoina, sillä ne säilyvät kypsänä huonosti. Varsinkin kolhiintuneet kohdat muhjuuntuvat ja pilaantuvat jopa tunneissa.

Sopiviksi kypsyneet päärynät voi siirtää jääkaappiin, missä ne säilyvät muutaman päivän pidempään.

 

Nappaa siis ensi kauppareissusta muutama päärynä kypsymään pöydän reunalle ja nauti!  

 

p.s. Päärynää ei kannata säilyttää umpinaisissa pusseissa tai muiden nopeasti pilaantuvien hedelmien tai vihannesten lähellä, sillä se erittää kypsymistä nopeuttavaa kaasua.

p.p.s. Päärynää pidetään melko hypoallergisena hedelmänä, eli muille hedelmille allergisten kannattaa kokeilla varovasti, josko päärynä sopisi ruokavalion piristeeksi! :)

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Sarppa nää sun pienet ravintovinkit on tosi inspiroivia!

aa (Ei varmistettu)

päärynä on myös taivaallista sinihomejuuston kanssa! tosin terveysaspekti jää jonnekin +/- 0 -tasolle silloin, mutta kantsii kokeilla :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Nämä tietopommit yksittäisistä hedelmistä/kasviksista/asioista on tosi kivoja! :))

Ice-Cherry (Ei varmistettu) http://www.ice-cherry.net

Mä olen ihan koukussa päärynöihin, mutta en ole tullut ajatelleeksi tuota kuitu optiota. Syönkin melkein päivittäin yhden päärynän, niin täytyy pitää jatkossakin tästä kiinni. Olen myös ottanut ruokavalioon kuitulisän, sillä minullakaan ei meinaa kuidut riittää viljojen karsimisen jälkeen.

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä en voi syödä mitään muita hedelmiä kuin banaaneja, satsumoita/mandariineja/klementiinejä, viinirypäleitä - ja päärynöitä. Arvaa mikä on suosikki!<3 Mulla päärynää on myös usein salaateissa, se on tosi kiva makea lisä.

ee (Ei varmistettu)

Kuiduista tuli mieleen, että mitäs ihan vihree lehtisalaatti? Salaatinlehdissä on paljon kuituja. Ja sitten tietty vaikka hampunsiemenet yms....

Vierailija (Ei varmistettu)

Päärynä todellakin on naimisissa sinihomejuuston kanssa, toimii ihan älyttömän hyvin jos tekee salaattia johon tulee: kiinankaalia, päärynää, sinihomejuustoa, viinirypäleitä. Nam!

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Nams, nyt alkoi tekeen mieli päärynää! No huomenna kauppaan :)

Kommentoi

Ladataan...