Painonnostokengät syynissä

Elämäni Kunnossa

Syntymäpäivälahjaksi saamani painonnostokengät ovat olleet kovassa käytössä, ja parantaneet omaa suoritustani sen verran, että tässä kaikille tiedonjanoisille vähän vastauksia aiheesta mahdollisesti heränneisiin kysymyksiin! Omat kenkäni ovat Adidas Powerliftit, ja ne ovat ns. aloittelijan painonnostokengät, jotka on suunniteltu etenkin tätä meidän trendikästä CrossFit-kulttia varten ;). 

Kenkien kantapääkorko on esim. Adidas Power Perfecteihin verrattuna matala, mutta huomaan selkeän eron liikkuvuudessa ja liikkeiden stabiiliudessa jo näihin vaihtamalla, eli kengät sopivat omaan käyttööni loistavasti. Jos siis liikutat ykkösillä kolmenumeroisia rautoja, kannattaa ehkä aloittaa kalliimmista ja heavy duty:mmista kengistä.

Tiesittekö muuten, että nostokengät ovat peruja neuvostoajalta? Siellä sitä vasta osattiinkin nostaa.

 

Miksi painonnostokengät?

Crosstraining-harjoitteluun kuuluu yllättävän paljon painonnostoliikkeitä, joissa ideana on liikuttaa mahdollisimman paljon rautaa eri korkeuksille maanpinnasta. Monesti liikkeitä tehdään nopealla tempolla ja hieman pienemmillä painoilla, ja tällöin tukevat ja kovapohjaiset treenikengät riittävät ainakin itselleni ihan hyvin. Kun tarkoitus on nostaa isoja kuormia, tehdä lyhempiä sarjoja ja pitää liikeradat puhtaina, tulevat nostokengät ajankohtaisiksi.

Nostamiseen tarvitaan koko kropan hyvää yhteispeliä, ja sehän lähtee hyvästä tasapainosta! Jos jalassa on pehmeäpohjaiset ja joustavat tossut (esim. Nike Free), jalat shiftaavat kenkien sisällä ja kengänpohjat joustavat kumimattoa vasten. Tasapainon löytäminen ja säilyttäminen on siis asteen verran vaikeampaa, noston laatu heikentyy huomattavasti. Pehmeäpohjaiset kengät siis antavat myöten kovan lisäpainon alla, toisin kuin jämäkät painonnostotossut.

Painonnostokengissä on myös ala-asteajoista muistuttava tarrakiinnitys, joka on tärkeämpi, kuin tajuatkaan! Kireälle kiskaistut tarrat pitävät kengän ja jalan sen sisällä kasassa, myös kovien painojen alla, ja tämä yhdistettynä stabiiliin pohjaan = WIN.

Nostokengistä on apua kaikissa kyykkäystä ja stabiiliutta vaativissa liikkeissä: Kyykyt (etu, taka, vala), Tempaus, Rinnalleveto. Monella aloittelijalla, ja pitkäänkin nostaneilla, nilkan, selän ja lonkankoukistajien liikkuvuus rajoittaa kyykkyjen syvyyttä. Painonnostokenkien avittamaa liikelaajuutta parantavaa efektiä haetaan asettamalla kantapohjien alle pienet levypainot, tai laudanpätkä. 

Pieni korko kantapään alla parantaa nilkan liikkuvuutta ja sitä kautta koko liikettä. Kyykyt voi tiputtaa alemmaksi, ja yläselkä on silti helppoa pitää pystyssä. 

Kenkien merkitys korostuu, kun tietyt liikkeet tehdään räjähtävästi - kuten ne kuuluukin tehdä. Tässä painonnostokenkien stabiiliutta hyvin demonstroiva videopari:

Pehmeäpohjaisilla lenkkareilla vs...

Painonnostokengillä.

Melkoinen ero, eikös vaan? Pehmeäpohjaisilla kengillä jalkapohja rullaa pitkin maata, ja voimaa käytetään turhaan tasapainon hakemiseen. Sama efekti tapahtuu muuten myös liikkeissä, joissa ei hypätä senttiäkään ilmaan. Painnonostokengät mahdollistavat paremman voimansiirron suoraan lattiasta yköspäin, ja jokainen toisto on periaatteessa samanlainen ja samalla tavalla tuettu.

Maastavetoon kenkiä ei suositella, koska jokainen ylimääräinen sentti "liikaa", ja painojen ollessa selkeästi edessä, painopiste voi siirtyä varpaiden puolelle. Itse tas olen kokenut ne tietyissä tilanteissa sopiviksi, kun kapean maven voi hakea kunnolla kyykyn kautta, ja selkä pysyy täydellisesti formissa, jolloin painopisteen keskellä säilyttäminen on helpompaa. En käsittääkseni ole tämän havaintoni kanssa yksin, ja jokainen vetäköön tavallaan :P Suorin jaloin mavettaessa en käytä nostokenkiä.

 

Summa summarum: Jos nostat, osta kengät. Kokeiltuasi et vaihda takaisin! 

p.s. Nostokenkien hommaaminen ei tarkoita, liikkuvuusharjoitusten hylkäämistä ja tietä ikuiseen onneen. Jatkan siis liikkuvuusjumppailua entiseen malliin. Tosin en tämän kesän malliin, jolloin en ole venytellyt kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän.. SOO SOO SAPE!

Share

Kommentit

miumiu (Ei varmistettu)

eihän cross training ole crossfittiä? ihan eri lajeja.

Saara S.
Saara Sarvas

Eri lajit joo, mutta käytännön tasolla kyllä samat ;) Nimim. molempia kokeillut, crosstrainingiin enemmän tykästynyt.

? (Ei varmistettu)

Mistä olet kenkäsi ostanut? :) Itsellä harkinnassa ostaa aloittelijan kengät juurikin lähinnä kyykkäämiseen mutta naisten koot aika kiven alla!

Vierailija (Ei varmistettu)

Tiedätkö, mistä nämä on sinulle lahjaksi ostettu? Naisten kokoja ei tosiaan mistään löydy.

Vierailija (Ei varmistettu)

Eksyin tänne etsittyäni tietoa painonnostokenkien eroista. Kiitosta näistä tiedoista! :) Kysyjille tiedoksi, että painonnostoliiton sivuilta löytyy ainakin kolmet Adidaksen kengät, joita ainakin sivun tietojen mukaan pitäis olla koosta 36 2/3 alkaen.

Kommentoi