On-Ramp vol. 1 @ Polte

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Eilen se vihdoin tapahtui! Crossfitin ensiaskeleet on nyt otettu ja seuraavan vajaan kuukauden aikana minä ja lauma muita treenaajia opiskellaan omien kehojemme toimintaa ja yritetään saada ne liikkumaan hieman alkukantaisemmin.

Nyt nostetaan ja kyykätään ja etsitään omia rajoja! Mä olin jälleen kerran ihan pohjattoman onnellinen siitä, että olen päätynyt Poltteelle. Sanotte mitä sanotte, mä en usko, että voisin saada parempaa valmennusta mistään. Meidän äiti on parempi kuin teidän äiti ja mielipideasioista voi vain kiistellä.. ;)

Miten voikin löytyä ihmisiä, jotka osaavat esittää ja opettaa asiat niin hiton konkreettisesti? Vaikka olen kyykkäillyt tässä jo kuukausitolkulla ja kehitystä positiiviseen suuntaan on tapahtunut paljon, antoi tämä ilta vastauksia ja pointtereita enemmän, kuin mikään treeni tätä ennen.

 

Treeni alkoi nivelien ja lihasten lämmittelyllä ja pian sitä jo kyykkäiltiin täyttä häkää. 

Jenni ja Jouni kiertelivät läpi rivien korjaillen ja tarkastellen jokaisen tekniikkaa. Itselläni on ilmeisesti tapana levittää jalat vähän turhan leveälle ja alakropan liikkuvuus tuotti muutakin ongelmaa..

Olen ehkä maininnut tästä aiemminkin, mutta alaselkäni kipeytyy välillä rangan oikealta puolelta esim. kovan mavetreenin jälkeen. Ensimmäisen 15min kyykkäilyn jälkeen tuttu pisto antoi tietää itsestään ja koska kipu ei koskaan ole hyväksi, huitaisin käteni pystyyn.

 

Jenni tutkaili meininkiäni ja tökki selkääni hetken ja sain diagnoosin: ampiaispeppu

Mieluummin ottaisin ampiaisvyötärön, mutta näillä vissiin mennään :B Lonkankoukistajani ovat ilmeisesti jumisen selkäni lisäksi niin jäykät, että ne kiskaisevat alaselän turhan pyöreäksi ja eteenpäin. 

Lääkkeenä tähän on se, etten kyykkää aivan yhtä alas (kyykkyni kuulemma lasketaan silti syväkyykyksi ;)) ja alan venytellä lonkankoukistajat vetreiksi.

 

Lopputunnin ajan tehtiin erilaisia kyykkyvariaatioita kahvakuulan ja tangon kera.

Suurin yllätys oli se, kun kiepautettiin tanko niskan takaa vihaamaani etukyykkyyn, joka sujuikin paljon paremmin, kuin se "perinteinen". 

Itku varmaan tulisi, kun tankoon napautettaisiin tässä vaiheessa mitä tahansa kiekkoja, mutta suunta on oikea ja tarkkasilmäisten valmentajien syynissä tekee mieli yrittää parhaansa ja vähän sen päällekin.

 

 

Kokonaisfiiliksenä siis: JEE! Miksi mä edes jännitin?

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Itselläni epäiltiin toispuolisen pistävän selkäkivun syylliseksi myös kireitä lonkankoukistajia, yliliikkuvaa selkää jne. Selkä jumiutui vuoden kuluessa pikku hiljaa pahemmin ja istumisen jälkeen ylösnousu oli lopulta tuskaa. Mavet ja hyvää huomenta -liikkeet ja kahvakuulailut olin jo unohtanut siinä vaiheessa. Vasta magneettikuvassa selvisi, että kyseessä oli pari pahaa välilevynpullistumaa. Fysiatri tosin sitä epäilikin, fysioterapeutti ja yleislääkäri olivat ihan hakoteillä. Nyt selkä on jo parempi, mutta mavettamaan ja kuulailemaankaan en pysty pitkään aikaan, jos koskaan. Ihan varoituksen sanana siis, että välilevyt eivät aina oireile säteilynä jalkaan vaan itselläni toispuoleisena pistävänä kipuna ja ennenkaikkea alaselän jumituksena. Ja pahensin luultavasti vain tilannetta yrittämällä treenata alaselkää ja mikä ehkä vielä pahempaa, venyttämällä sitä sormet varpaisiin -tyylillä. Ihan fysioterapeutin ohjeiden mukaan peräti. Toivottavasti sinun selkäsi on vaarattomammin jumissa, mutta kannattaa silti olla varovainen ja mennä lääkärille, jos jumitus pitkittyy. Kipeään selkään kun tottuu yllättävän helposti.

Jenni.S (Ei varmistettu) http://miksitulen.blogspot.com

Voi kun meillä Jyväskylässäkin olisi tällainen sali!!!

Vierailija (Ei varmistettu)

Komppaan ensimmäistä kommenttia: sormet varpaisiin -tyylistä venyttelyä ei saisi koskaan tehdä, jos selkä pyöristyy vähänkään. Selän ojennuksissa ja takareiden venytyksissä selässä tulee aina olla notko tai välilevyt työntyy ulos. Selän ojentaminen ei onnistu, jos lonkankoukistajat ja takareidet ovat jäykät, jolloin reisiluun päät ei pääse työntymään nivelkuoppiin. Lonkan koukistumisessahan on kyse nimenomaan tästä reisiluiden työntymisestä tuonne niveleen, mikä monilla on tosi jäykkä ja ahdas. Takareisi venyy "oikein" vasta sitten, kun lonkka taipuu kunnolla. Varovainen kannattaa siis todellakin olla, jos selkäkipuja on jo havaittavissa - kokemusta on :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Vau, mä innoistuin jo tästä tekstistä iha älyttömästi! :D Eli tästä haluan kuulla vielä paaaaljon lisää! :) Vaikuttaa tosi hyvältä mestalta ja treenit varmasti antaa niin paljon. Saiskohan sieltä treeneistä joskus kuva(tai jopa video) materiaalia? ;)

Teeu (Ei varmistettu) http://tryingtobeme-tea.blogspot.fi/

WOU! Sulla tulee olee NIIN teräksinen peppu ja reidet, et oksat pois! :D Vähän kateeks tää vetää, kun ei täällä tollasta salia ole nähtykkään... ;)

Marrri (Ei varmistettu)

Voi oon niin kateellinen kun täällä Rollossa ei ole crossfit-salia!! >:/

marrrinblogi.blogspot.fi

Vierailija (Ei varmistettu)

Poltteen sielu ja sydän on just nää mahtavat valmentajat. Ihan ekasta kerrasta lähtien ajattelin etten ikinä halua enää käydä muualla. Huippu mesta kaikinpuolin! :) Loistavia treenejä!

Vierailija (Ei varmistettu)

Teittekö pelkkää tekniikkaa vai tekniikkaa ja wod päälle?

Kommentoi

Ladataan...