TPK: Ämmät kyykkyyn!

Elämäni Kunnossa

Koko viikko on hurahtanut ohi kuin siivillä, kiitos Helsingissä vietettyjen työpäivien. Maanantai on silti mielessäni yhtä kirkkaana kuin eilinen, sillä mä pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni kyykkäämään, kun päivitettiin PT-henkilön kanssa treeniohjelmaa. 

 

Miksi kyykky on niin badass?

Voitteko jo arvata mun vastauksen, jos sen saisi tiivistettyä yhteen sanaan? Ihan oikein: Perse.

Kyykyssä kovinta työtä tekevät etureidet ja ne ihanaiset pakarat, mutta keskivartalon hallinnalla on myös suuri osa onnistumisessa. Päkki on pidettävä kasassa, tai kyykky ei vaan nouse. 

Itselleni haastavimmaksi osuudeksi osoittautui, säälittävää kyllä, yläkropan huono liikkuvuus ja jumi :D Tangon niskan takana pitäminen ja käsien asento tuntui ilman lisäpainojakin uskomattoman epämukavalta. Olen varaamassa aikaa osteopaatille as we speak, ei huolta ;)

Kuvaa toimituksesta ei luonnollisesti otettu, kun innostus itse kyykkäämisestä oli niin valtaisa..

Kovin syväksi en kyykkyä saanut tipautettua edes pienillä painoilla, mutta venyttely varmaan tekee hiljalleen tehtävänsä. Nyt se on kuitenkin tehty!! Olen ihan älyttömän innoissani ja odotan kaikkea tulevaa kyykkykehitystä kuin kuuta nousevaa. 

 

Jalkapäivän sisältö kokonaisuudessaan:

Crosstrainer 15min

Kyykky 20kg 2 x 8, 30kg 2 x 10, 40kg 1 x 8

Pakarapotkulaite (kuvassa) 30kg 2 x 8 / jalka, 45kg 1 x 8 / jalka

Barbell hip thrust 40kg 1 x 12, 50 2 x 12

Maastaveto takareisille keskitettynä 40kg 3 x 10

Reverse Hyper Extension jumppapallolla 3 x 12

 

Osaa jutuista en saanut tuntumaan kiukullakaan.. Ensi kerraksi treeni muuttuu taas hieman, kun haetaan tuntumaa siihen, mikä olisi hyvä ja mielenkiintoinen kokonaisuus jonka parissa jaksaisi puurtaa pidempäänkin.

 

Arvatkaa kuvaajan sukupuoli :B. Täähän vois olla uus banneri, tai ehkä fabosivun cover photo? Tiistaina en kerinnyt salille palaverien ja illan Gagan takia, mutta keskiviikkona kävin puskemassa yllättävän hyvän työntöpäivän treenin:

Crosstrainer 10min

Kapea penkki 20kg 3 x 10

Vinopenkki käsipainoilla 12kg / käsi 2 x 8, 10kg / käsi 1 x 8

Pystypunnerrus tangolla 20kg 3 x 10

Olkapään vipunostot  7kg / käsi 3 x 10

Ojentajat taljassa 25kg 2 x 10

 

Tänään hipsin iltapäivästä salille tekemään coren ja ottamaan revanssia viime viikosta. 

Crosstrainer 50min

Russian Barbell Twist 30kg 3 x 16 

Rutistukset ylätaljasta 55kg 3 x 15

Lankku-polvetrintaan renkaista 2 x 8

Jalannostot riipunnasta 1 x 10

 

Täydellisesti se ei mennyt, mutta yritys oli silti hyvä Mä odotan kovasti corepäivän päivitystä. Ajattelin muuten alkaa treenata barefooteissa! Paitsi ehkä jalkapäivänä.. PT-henkilö yrittää puhua mua painonnostokenkien ostamiseen - mielipiteitä? :D

Huomenna voisin esitellä teille mun viime viikon Stadium-reissun saaliita! ^_^

 

Share

Kommentit

MinnaS (Ei varmistettu)

Millä Elixian salilla sä käyt?
Itse käyn Tikkurilassa ja siellä ei ole noin hienoja härpäkkeitä esim toi pakarapotkulaite...siellä ei ole edes jalkaprässiä!!!Mulla onneksi jäsenyys kattaa myös muilla Elixian saleilla käymisen.

Saara S.
Saara Sarvas

Tääääh!! Kuulostaa uskomattomalta! Oletko etsinyt jokaisesta nurkasta? Salmisaaressakin se on aika piilossa :D

Mä käyn sekaisin Salmisaaren, Sellon, Kalevan ja Onkiniemen saleilla :) Joka paikassa on kyllä aikalailla hyvät treenimahdollisuudet, jotka ovat saaneet tosibodareiltakin kiitosta, kun olen niitä treenikavereiksi satunnaisesti huijannut.

Vierailija (Ei varmistettu)

Tein ennen smithkyykkyä, mut jotenkin en saanut tuntumaa perseeseen ( : D) ja pelästyin siitä, minkälaista painetta se luo selkärankaan (suku täynnä selkävammaisia), joten nykyään teen prässiä ja persekin on kipeä seuraavana päivänä! Askelkyykkyjä teen edelleen käsipainojen kanssa. Mavea oon samasta syystä vältellyt.
Sulla on kaksinkertainen määrä painoa pakarapotkuissa : D mut jännä et käsissä mulla on enemmän! Ehkä pitäis lisää jalkoihinkin..

Ps. kiva ja piristävä blogi!

Mau (Ei varmistettu)

Hei Saara mistä oot tommosia niken hiuspantoja löytänyt? Pysyvätkö hyvin paikallaan? Itselläni on ongelmana se että en löydä pantaa joka olis istuva ja jota ei tarvitsisi 5 minuutin välein olla asetteelemassa uudelleen.

Vierailija (Ei varmistettu)

voitko joskus tehä sellasen ennen-jälkeen postauksen missä näkyy sun lihasten kehitys/painonpudotus?

Saara S.
Saara Sarvas

Vierailija, Tällä kertaa vähän koeteltiin pakarapotkussa rajoja, ensi kerralla kokeilen paljon pienempiä painoja ja todella keskitettyä pakaralla tekemistä :P Mulla vaihtui nyt toistaiseksi prässi kyykkyyn, selkä pysyy hyvin kasassa, mutta katsotana mitä käy kun pääsen sinne osteopaatille :)

 

Mau, Panta on oikeasti ostettu joskus vuonna 2008 :D Stadiumissa tosin näin samanlaisia ihan pari päivää sitten! Noissa on sellainen kuminen rantu, joka pitää sen aika hyvin paikoillaan, mutta kyllä mä silti joudun pari kertaa sitä aina fiksaamaan.

 

Vierailija, Kyllä sellaisia varmaan joskus on tulossa :) Mulla on tosi vähän oikeasti havainnoillistavia kuvia niistä ajoista, kun oon ollut isommassa kunnossa. Oon vältellyt kameraa :P

Vierailija (Ei varmistettu)

Minä kyllä suosittelisin salilla käyttämään nimenomaan jalkapäivänä vibrameita!! Niillä saa kaikkein parhaan tuntuman maahan, eikä ole mitään turhia korotuksia kantapään alla (mikä saa sen kyykyn aina etunojaiseksi pyllistykseksi)! Testaa huvikses jonkin aikaa salilla varvaskenuleita, en usko et vaihdat pois!

Jultsu (Ei varmistettu)

Painonnosto/painikengät on kyllä oikeesti salilla hyvät. Mutta NIIN rumat, siis nou kän duu :) Itse olen tykännyt Niken free-kengistä sellasena kompromissina painonnostokenkien ja normien reilusti tuettujen jumppakenkien välillä. Päin vastoin kuin edellinen kirjoittaja, kaipaan hiukan korotusta kantojen alle kyykyssä. Ja tietysti se pääasia, Niken freet näyttää hyvältä ;)

Tsili (Ei varmistettu)

No tuskin pelkkää kyykkyä ja mavea varten painonnostokenkiä tarvii. Ideahan niissä on jäykkä ja täysin tasainen pohja ja korotettu kantaosa. Jos tuntuu, että liikkuvuus ei riitä pääsemään tarpeeksi alas kyykyssä, voi kannan alla käyttää koroketta. Monilta saleilta semmoinen lankunpätkä löytyykin jostain räkin läheltä pyörimästä. Jos on pikkuisia esim. 0,5kg tai 2,5kg ohuita levypainoja, semmoinenkin kelpaa kannan alle. Tärkeintä kyykyssä olisi se jalan stabiilisuus, eli siksi esim. Reebokin Realflexit ei ole hirveen hyvät, ne kun joustaa joka suuntaan ja kyykkäämisen sijasta joutuu keskittymään pystyssä pysymiseen.

Ite käytän Reebok CrossFit Nano 2.0 -kenkää, mikä on suunniteltu crossfittaajien tarpeisiin, eli toimii juoksussa, hypyissä, painnonnostossa ja kaikessa mitä vastaan tulee. Pelkät juoksulenkit menee Vibramin Fivefingerseillä tai Realflexeillä. Meidän salilla (CF) kyllä monilla on painonnostokengät, koska me tehdään niin paljon painonnosto- ja olympianostoliikkeitä, mutta kyllä perus salikyykkyyn tavan treenikengät ainakin alkuun riittänee. IMO. Mutta kyllä kyykky oikein tehtynä ja nimenomaan tarpeeksi syvälle on ihan kuningasliike, baccarat kiittää! Painot vaan tarpeeksi kevyeksi, että pääsee riittävän alas ja pidettyä tekniikan paketissa :) Huonoa, hyödytöntä kyykkäämistä näkee häpeällisen paljon, crossfitissäkin.

Tsemppiä treeniviikkoon!

Saara S.
Saara Sarvas

Vierailija, Hmm.. No tuleepas nyt kyllä ristiriitaista infoa noiden erilaisten kenkien käytöstä jalkapäivänä.... Jatkan tutkimuksiani!!

 

Jultsu, Itse testailin osassa toistoista juuri pikkuisia levypainoja kantojen alla, jolloin kyykky kyllä toimi ehkä hieman iisimmin.. Pitää nyt vähän tunnustella! Kiitos Nikevinkistä, olen vähän etsiskellyt uusia gymikenkiä, joilla pärjäisi myös ryhmäliikuntatunneilla, joissa pompitaan kunnolla.

 

Tsili, Noh, mä kieltämättä suhtauduin painonnostokenkiin hieman vitsillä. PT-henkilö lupasi esitellä sellaiset omistavien naisten takapuolia ja lupasin harkita sitten uudestaan ;)

Kuten tuossa edelliselle kommentoijalle vastasinkin, niin testailin kantojen korotusta noilla levypainoilla, se tuntui kyllä ihan fiksulta hommalta! Ja päivä päivältä syvemmäksi tietysti ;) Painojen kanssa en ajatellut ahnehtia, mieluummin tekniikka kunnossa ja vaikka pelkkä tanko harteilla!

Ja kiitos realflex-näkemyksistä, ne kun ovat olleet vahvoina ehdokkaina uusiksi salikengiksi.

Taidan testata ensi stadium -reissulla sekä nuo Niket, että Reebokit! Yleensä Niket istuu näihin tassuihin hieman paremmin..

Vierailija (Ei varmistettu)

Mä teen ton pakarapotkulaitteen liikkeen niiiin väärin, se tuntuu maassa olevan jalan pohkeessa ja vatsalihaksissa... :D

nah (Ei varmistettu)

Itselläni on ns. oikeat voimailukengät kyykkytreeneissä. Mavessa käytän normitossuja. Voimailukengät suorastaan betonoivat jalkaterän maahan, jolloin nostokin on helpompi ja nostoasento on ajoittain vakaampi :)
Voin suositella, vaikka rumat ovatkin.

Vierailija (Ei varmistettu)

Painonnostajan suosittelen tietysti nostokenkiä, eikä ne Addun kengät niin hirveen rumat oo :) Toki, nostokenkä on vaan nostokenkä, ei sillä pompita eikä se mukava jalkaan varsinaisesti oo, niin kova kun on. Kyykyssä pärjää varmasti ilmankin, mutta jos tarkotus on kyykätä isoja painoja, oma nivelliikkuvuus ei oo ihan kohdillaan ja haluaa keskittää sen liikkeen perseeseen ja reisiin, niin suosittelen harkitsemaan. Kyykkyä oon itte tehny salilla joku 14 vuotta, ja punttikengillä vasta 4 vuotta, mutta kyykkytulokset on myös ihan eri luokkaa nykyään :)

Kommentoi