Treenipäiväkirja: Intervallitreeniä portaissa

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Tän päivän treenit tuli hoidettua heti aamutuimaan tyhjällä vatsalla. Sori Tamperelaiset, mutta useimpien porrasveikkaus taisi mennä vikaan, Pispalaan asti en lenkilläni päätynyt ;)

Nämä aurinkoisen kutsuvat portaat ovat kerta toisensa jälkeen aiheuttaneet mulle tuskaa, väsymystä, hapotusta ja itseni voittamisen tunteita. 

PT raahasi mut tänne ensimmäisen kerran alkukeväällä, kun maa oli vielä lumessa ja siitä asti ollaan vierailtu paikalla aina Tampereella vieraillessani. Tänään kohtasin raput ensimmäistä kertaa yksin ja hyvinhän se meni! Paitsi että ensimmäisen kahden nousun jälkeen homma keskeytyi hetkeksi, kun Jarmo 55v. tuli juttelemaan ja otettiin kisa :D Oltiin aika lailla yhtä nopeita, enkä osaa kertoa, kumman kunnon tilasta se kertoi enemmän :B

Portaiden idea on sama, kuin kotona tekemässäni ylämäkeen juoksussa, mutta portaissa tuntuu, että saan itsestäni paljon enemmän irti! Juoksen siis portaat mahdollisimman nopealla askelluksella alhaalta ylös ja kun lopuksi tuntuu siltä, että kuolen, kävelen rauhallisesti pienen, n. 100m lenkin takaisin portaiden alkuun. Tämän n. 2min palautuksen aikana syke on taas rauhoittunut ja uusi kierros odottaa! 

Päivästä riippuen kipitän portaat 6-8 kertaa. Ja oikein hulluna päivänä on 10 kierrostakin mennyt rikki.

PT kuvailee mun versiota porrastreenistä seuraavasti:

"Tehokas rasvapolttotreeni, joka kehittää merkittävästi hapenottokykyä ja kohottaa nopeasti kuntoa. Intervallitreeni potkaisee myös aineenvaihdunnan tehokkaasti käyntiin, minkä vuoksi se onkin loistava aamuaerobinen harjoitus. Intervalliharjoittelu ei kuitenkaan missään nimessä korvaa pidempikestoisia matalan sykkeen peruskuntoa kohottavia aerobisia treenejä!"



Laitankin intervallitreenistä kertovan jutun kirjoittamisen "to do" -listan kärkeen, koska se on vallan mainiota! Mainittakoon nyt  vielä, että PT ei suosittele tätä ensimmäiseksi askeleeksi rapakunnosta eroon pääsemiseen. Jos kuitenkin innostuit, tutustu esim. HIIT:iin, mitä toteuttaessa ensimmäiset viikot alkavat rauhallisesti :)

 

PT-henkilö tekee omia loikkiaan kuukausi takaperin.

Olen huomannut omassa jaksamisessa ja nopeudessa selvää kehitystä, kun olen tehnyt tämänkaltaista intervallitreeniä viime aikoina n. 2 kertaa viikossa :)

Aamutreeni oli niin intensiivinen, etten viitsinyt puolitehoisena lähteä salille kiskomaan. 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Moi! Tää blogi on ihan huippu! Itse aloin n. vähän yli kk sitten käymään salilla, ja oon jäänyt siihen kyllä koukkuun, Siitähän se ajatus lähti että olis kivaa saada vähän voimaa esim. käsivarsiin ja muotoa reisiin. Ite en oo ikinä kammonnut lihaksia, mutta oon kovasti ihmetellyt sitä "en halua mitään isoja lihaksia"-kauhisteluja, VARSINKIN kun tietää ettei niitä edes helppo ole saada.. Jos sais jotain toivetta tässä esittää, niin mun mielestä olis mukava sellanen postaus jossa esittelet vaikka omasta mielestäsi parhaita liikkeitä, niin että niissä olis jotain havainnoillistavaa kuvaa. Mutta tsemppiä liikunnan tielle ja hyvää kesää :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei älä tee aamutreenejä tyjällä vatsalla, ammut vaan itseäsi jalkaan! Elimistö joutuu ottamaan energian jostain muualta, eli päädyt hajottamaan lihasta. Olen huono selittämään miksi ja netti on täynnä myyttejä, mutta tää artikkeli ehkä selitti selvimmin, miksi tyhjän mahan treeni on pahasta: http://www.elitefitness.com/forum/endurance-training/morning-cardio-empt...
Mä ennen itsekin ajattelin etten syö ennen aamutreeniä, enkä iltasalin jälkeenkään, mutta nyt kun ihan opiskelen alaa, niin koin valaistumisen:D

Vierailija (Ei varmistettu)
jennysi (Ei varmistettu)

No jokaisesta treenaukseen liittyvästä suosituksesta ollaan miljoonaa eri mieltä, toiset suosii tyhjän vatsan treenejä, toiset taas ei :D Itse tykkään tehdä etenkin HIIT-tyyppiset treenit tyhjällä vatsalla, koska jos sitä ennen söis ees sen yhen banaanin tai rahkapurkin niin varmaan lentäis laatta helposti. En usko, että on hirveästi väliä syökö ennen vai jälkeen aamuaerobisen, tuskinpa se keho sitä niin rekisteröi, vaan jokainen syö silloin kun haluaa. Kaikki eivät kykene pelkällä veden voimalla treenaamaan, etenkin jos eivät enää iltaisin syö yhtään mitään :)

Hannananna
Peruna kerrallaan

Ainonkadun kyltin kai pitäisi kertoa entiselle tamperelaiselle, missä päin nuo portaat sijaitsevat, mutten silti ihan saa kiinni, Tammelan suunnalla? Ne Pyynikin portaat on sen verran hapokkaat, että kaipaisin vähän lyhyempiä vaihtoehtoja toisinaan. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei, oon bongannut sut samalta salilta missä ite käyn! Mielenkiinnosta kysyn, kuka on sun pt? :D

Maritsu (Ei varmistettu)

Juoksetko portaat niin, että loikit vaan, että astut jokaiselle askelmalle?

minu (Ei varmistettu)

Tosi kiva lukea tätä uutta blogia myös "vanhan" Lily blogin lisäksi! :) Itse osaan ja jotenkin samaistua tähän aiheeseen, sillä koko ikäni oon aika lailla vihannu liikuntaa ja muutenkin elänyt aika epäterveellisesti ja nyt alkuvuodesta alotin melko säännöllisen salilla/jumpissa käymisen ja siihen jää niiin koukkuun! Nyt kesän alussa vähän ehkä ajan puutteen/sairastelun takia jääny liikunta väliin mutta tän blogin ansiosta tuli taas into lähteä :) Kuten jo oli joku toinenkin kommentoinu niin olis tosi kiva saada jotain esimerkkiliikkeitä ja kuvia niistä kun olen itse amatööri ja vinkit on aina tarpeen! Myös jos osaisit kertoa jotain vinkkejä terveellisempään/järkevämpään ruokailuun tai lähinnä siihen miten siitä epäterveellisestä pääsee eroon niin olisin tosi kiitollinen! (nimimerkillä 1 suklaalevy päivässä...) Kiitos kivoista blogeista ja tsemppiä sen täydellisen pepun tavoitteluun! ;)

Tutu (Ei varmistettu)

Heippis! Oon ihan superilonen tästä uudesta blogista. Niin myös puol vuotta kadoksissa ollut treenikärpänen (...kun treeni on ihan pakkopullaa) on saanu tulta alleen ja niimpä tääkin viikko on alkanu varsin reippaissa merkeissä. Kiitos ja lisää tätä! (=

Vierailija (Ei varmistettu)

Ihan mahtava blogi Saara!
Itse olen aina tykännyt liikunnasta ja koko kevään on ollut päällä älytön sali/urheiluinto, jota entisestään lisäsi omalta PT:tä saatu saliohjelma ja ruokavalio. Onkin ihanaa lukea jonkun muun urheiluhullun kokemuksia ja ajatuksia treenaamisesta, eli jatka samalla linjalla! Huippua kesää ja hyviä treenejä! :)

Vierailija (Ei varmistettu)

"Vierailija (ei varmistettu) | 22.5.2012 08:46

Hei, oon bongannut sut samalta salilta missä ite käyn! Mielenkiinnosta kysyn, kuka on sun pt? :D"

Se on poikaystävä!

Kommentoi

Ladataan...