Uusi suunta

Elämäni Kunnossa

Elettyäni kipeänä viikon verran suklaalla (ok, vähän myös oikealla ruoalla) ja koettuani perinpohjaisia tuskastumisia liikkuvuuteni ja siitä johtuvien treenirajoitteiden kanssa, olen viettänyt viimeiset pari iltaa ja alkuyötä unettomana koko tätä projektia ja sen suuntaa pohdiskellen.

Tai siis mitä projektia? Eihän mulla ole ollut mitään muuta tavoitetta, kuin elää hyvinvoivana ja olla vahvempi :)

Nyt tämä mun psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuuteni on kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, että tasapainottelu saa riittää ja seuraavan vaihteen voisi potkaista silmään!

Viimeisten kuukausien aikana mun fokus on jotenkin vähän heilahtanut kokonaisvaltaisesta itsestäni huolehtimisesta siihen, että treenaan kyllä tosissani ja tarkkailen, että saan tarpeeksi proteiinia, mutta siihen se sitten jää.. Kokonaisuus ja itseni haastaminen ovat hieman hämärtyneet syksyn ja pimeyden alle.

Cheat-päiville on löytynyt "hyviä" syitä varmaan kerran viikkoon ja tasainen ateriarytmi on lipsunut usein iltapainotteiseen ruokailuun. Ei hyvä!

 

Voi tästä toki hyviäkin puolia etsiä. "Uutta" parempaa elämää on takana jo puolisentoista vuotta ja ero tämänhetkisen "rappiotilan" ja entisen elämän välillä on edelleen kuin yö ja päivä. Myös paino on pysytellyt samana kuukausia lomista ja sairasteluista huolimatta ja olen ensimmäistä kertaa onnistunut siinä haastavassa tasapainottelussa, eikä se ole tuottanut sen kummempia vaikeuksia. 

Muutos entiseen verrattuna on myös se, että kun huomasin tämän jumittumisen, ryhdyin toimeen heti, enkä ensi maanantaina, joulun jälkeen tai tammikuussa.

Aikataulua tälle tehokkaammalle ja suunnitelmallisemmalle rasvan tiristelylle ei oikeastaan vielä ole, vaan katsotaan ensin miten homma lähtee käyntiin. Viimeinen henkinen takaraja taitaa kuitenkin olla tuolla heinäkuussa, ennen niitä maagisia 25v. synttäreitä!

 

Suunnitelmissa on siis: 

  • Ruokavalion siistiminen turhista hiilihydraateista ja herkuista
  • Tuoreiden herkkujen merkittävä lisääminen
  • Lisäravinteiden ja rasvojen lisääminen testimielessä
  • Voimatreenin loputtua treenin painopiste rasvojen tiristämisessä, peruskunnon kohottamisessa ja lihasten säilyttämisessä

Hmph.. No ei se lopulta ollutkaan niin suuri ja dramaattinen muutosten lista, vaikka ajatus tuntui valtavalta. Pitäisi kirjoittaa enemmän asioita ylös ja jäsennellä niitä jollakin tapaa.

Ruokavalion tarkempi syynääminen on toki asia, joka koskettaa ihan päivittäin ja uuteen rytmiin sisälle pääseminen vie varmaan viikon tai kaksi. Muutaman päivän perusteella tämäkään ei tosin tunnu millään tapaa vaikealta :) 

Jatkossa seuraa siis mahdollisesti aiempaa enemmän ruoka-asiaoita, kun testailen ja monipuolistan repertuaariani. Totuus: Syön rahkaa ja raejuustoa entiseen tapaan, mutta herkkujen sijasta porkkanaa, mandariineja ja omenoita :D

Treenit taas monipuolistuvat, kun pääsen joulukuun puolivälissä vihdoin ja viimein kokeilemaan crossfitiä Poltteen On Ramp -kurssille! Pelottaa ja samalla en malta odottaa. 

 

Että sellainen välibriiffaus ^_^

Share

Kommentit

Sipuli (Ei varmistettu)

Ah! Veit jalat suustani – aivan samoja asioita pohdin itsekin viime aamuyön tunteina... Olen vaikka kuinka pitkään keskittynyt lihastreeniin ja tasapainoiluun ja nyt tuntuu, että homma junnaa paikallaan. Toivoisinkin kovasti PT-henkilön postausta tosta sun muutoslistan viimeisestä pallurasta: miten tiristää rasvoja (fiksusti!) ja samalla säilyttää lihakset? Joku sellainen normisaliversio olis cool, crossfit-salille kun ei ole pääsyä (olisikin!).
Kiitos kovasti loistavasta blogista! :)

Saara S.
Saara Sarvas

Sipuli, PT-henkilö voi kommentoida omia mielipiteitään, mutta mun näkemyksen mukaan lihasmassa kyllä säilyy, kunhan jatkaa koko kroppaa kuormittavaa salitreeniä ja syö tarpeeksi proteiinia.

Itselleni rasvojen tiristely tarkoittaa varmaan eritehoisia aamulenkkejä vaikka joka päivä (30-45min), crossfittiä ja salitreeniä koko kroppa huomioiden, mutta ilman suuria tavoitteita sarjapainojen noususta. Miinuksilla on huono kehittyä :) 

 

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Tuohon lihasten säilyvyyteen kommenttina, että mitä hitaammin ja maltillisemmin sitä painoa pudottaa, sitä paremmin lihasmassa säilyy. Mutta aina sitä lihasmassaa vähän katoaa.

kissanpaivia Outi (Ei varmistettu) http://www.kissanpaivia.com/24

Crossfit on Nam! Voi se on niin mahtavaa touhua ja onpa kiva kuulla mitä sitten siitä pidät. :)

Toivottavasti kirjoitat sitten paljon crossfitista! Mä oon ihan hurahtanut siihen. :D Olis kiva kuulla millaisia harjoituksia teillä on On Rampissa.

Miau! (Ei varmistettu) http://mademoisellemiau.blogspot.com

Jos haluat tiristää rasvaprosenttia alas ja säilyttää kiinteyden, suosittelen Jutta Gustafsbergin Go Fat Go-dieettiä. Ohje löytyy varmasti googlettamalla. Itse tiristin sillä kilon pari viime keväänä ennen häitäni. Todella toimii jos noudattaa ja jos ei halua ihan pilkulleen noudattaa niin se sallii myös herkuttelua vaikka viikonloppuna. Silti tippui kiloja :) Tsemppiä!

Wille Niskanen (Ei varmistettu) http://villeniskanen.blogspot.fi

Ahh pesto on niin hyvää :)

Hauskaa viikonloppua!

Sirii (Ei varmistettu)

Jotenkin oli ihana lukea, että et se sinäkään oo aivan täydellinen ihan aina ja koko ajan tuon uuden elämän kanssa :) Itsellä joka asian perfektionistina on ongelmana uuden elämän kanssa se, että soimaan itseäni heti kun syön herkkuja tai teen kevyemmän reenin "normaalin" sijasta. Pitäisi aina muistaa, että tässä opetellaan uutta elämäntapaa ja kukapa jaksaisi loppuelämää ilman minkään näköisiä repsahduksia.

Sannashh (Ei varmistettu)

Hei, mäkin oon tulossa seuraavalle Poltteen aloituskurssille, mikäli vielä mahdun! Toivottavasti se inspiroi oikein lujaa, koska näin vuoden pimeimpään aikaan liikuntainspis on toisinaan aika kadoksissa. Uskon kuitenkin sen innoittavan, koska kokeilin jo crosstrainingia Poltteella kerran tyky-päivän yhteydessä ja se oli mielettömän kivaa :)!

Kommentoi