Viljaton elämä osa 2: Miten muutos tapahtui?

Elämäni Kunnossa

Viljattomasta elämästä postaaminen jäi ihan liian pitkäksi aikaa, koska tahdoin paneutua asiaan rauhassa. Jostain on kuitenkin ihan pakko aloittaa, joten yritän tehdä sen nyt, oli lopputulos mikä hyvänsä! Viljatonta ruokailua on tällä hetkellä takana useita kuukausia aina huhtikuusta asti, enkä ainakaan omien tietojeni mukaan ole lipsunut siitä kertaakaan. Viljoja edelleen syöville ajatus ilman niitä elämisestä vaikuttaa joka ikinen kerta olevan shokki, ja ymmärtäähän sen. 

Keittiön kaapeista löytyy yleensä jauhopussi jos toinenkin, leipälaatikossa on vähän ruispaloja ja sämpylöitä ja kattilassa porisee spagettia. Itse en ole kaivannut mitään näistä, päästettyäni kerran irti. Kaikelle löytyy korvikkeita, ja lopulta pää tottuu ja tykästyy aivan toisentyyppisiin ruokiin. 

Oma viljattomuuteni starttasi aikamoisella cold turkey -tyylillä. Ensin nimittäin söin 3 päivää pelkkää oliiviöljyllä, inkiväärillä, chilillä ja suolalla maustettua basmatiriisiä, kunnes vatsani rauhoittui. Tämän jälkeen jouduinkin nestepaastolle ennen tähystystä, ja nautiskelin pelkästään mehuja ja lihalientä! Tähystyksen jälkeen jatkoin samaa riisilinjaa, mutta varovasti kanaa ja vihanneksia lisäten. 

Siitä olen sitten ainesosa kerrallaan lisäillyt tavataa takaisin lautaselle! 

 

Muutamaan otteeseen vatsani on taas oireillut, yleensä jonkun herkkuviikonlopun jäljiltä, ja yritänkin vielä pohtia mitkä muut tuotteet saavat vatsani raivotilaan. Olen jopa miettinyt, pitäisikö minun napata kunnolla takapakkia, ja kokeilla hommaa uudestaan suppeammin, vain yksi ruoka-aine kerrallaan.. 

Muiden viljaton kokeilu tuskin alkaa yhtä radikaalisti kuin minulla! Voin kyllä suositella seinään lopettamista, jos ruokavaliosi perustana eivät ole pasta ja leipä ja varsinkin, jos vatsasi oireilee jollain tavalla.

Jos viljaperäiset tuotteet taas ovat pääasiallinen energianlähteesi, et kärsi mistään huomattavista oireista mutta haluaisit silti kokeilla, kannattaa juttuun tutustua hieman ja vähentää samalla viljatuotteiden käyttöä vaikka parin viikon ajan. Vaihda pasta riisiin ja kokeile vaikka paleoleivän paistamista, ne saattavat maistua yllättävän hyviltä! 

Tässä mun omat otteet siihen, miten selvisin testijaksosta kivuttomasti.

 

Ota selvää, mitä kaikkea kivaa uuteen ruokavalioosi kuuluu!

- Lähden ensi perjantaina Portugaliin, ja reissun ajaksi olen tekemässä ainakin postaukset Viljaton elämä osa 3: Ethän sä saa syödä enää mitään!!?, Viljaton kauppakassi, sekä ateriaehdotuksia parilta päivältä. Jos punnitset viljattoman ruokavalion aloittamista mutta tarvitset konkreettisempia vinkkejä, nassuta kaapit tyhjäksi ennen näitä postauksia ;)

Sitä ennen vinkkejä voi etsiä esim. tämänhetkisestä lempiblogistani Luolalaboratioriosta , ja nopeana vinkkauksena sanon: vihannekset ja kasvikset, hedelmät, liha, kananmunat, riisi, quinoa, pähkinät, luomuvoi sekä eriaiset öljyt. 

Omasta ruokavaliostani puuttuu viljojen lisäksi toki paljon muutakin, mutta näiden kieltojen kanssa en ole yhtä ehdoton.

 

Ota selvää, missä kaikessa on viljoja - ja etenkin vehnää

- Kaikki kotimaiset viljat ovat ehdottomasti pannassa, mutta tuo vehnä on kyllä ärsyttävä pirulainen.. Sitä löytyy todella monesta tuotteesta! 

Peruskauppareissulla tuoteselosteita ei kauheasti tule luettua, sillä kaikki ruokani ovat luonnollisessa muodossaan, eikä minun tällöin tarvitse arvailla niiden sisältöjä. Pienen präntin lukeminen on siis rajoittunut hätävararuokailuihin, sekä herkkupäiviin. 

Helpoin tapa tsekata tuotteen sopivuus on etsiä ainesosalistan perästä sanat: gluteeniton, tai saattaa sisältää pieniä määriä vehnää. Käytännössähän tuo "saattaa sisältää vehnää" tai sen jäämiä on varoitus yhteisistä tuotantolinjoista vehnää sisältävien tuotteiden kanssa, eikä tuotteessa todennäköisesti ole mitään vaaraa. Itse olen yrittänyt pitää näidenkin kohdalla nollatoleranssia, ihan vaan varmuuden vuoksi.

 


Heitä tai lahjoita loput viljat pois

- Mä en millään muotoa kannusta ruoan tuhlaamiseen, mutta omista kaapeista löytyi ties mitä pussinpohjallisia makaroneja, nuudeleita, kyseenalaisia jauhopusseja jne., jotka lensivät surutta roskakoriin. Käytettävät tuotteet lahjoitin naapuriin tai niitä käyttäville kavereille, ja mietin onko se nyt sitä vahingon kiertoon laittamista??

Kaappeihin tulee ilmestymään paljon muuta täytettä, eli lisätila tekee vain hyvää! Niin, ja 

 

Ei viljoja, vaan kookosta ja heraa!

Ota testijakso vakavasti

- Viljatonta ruokavaliota ja sen sopivuutta kokeillessa ehdottomuus on tärkeää. Et tule huomaamaan muutosta, jos syöt viikot viljattomasti, mutta viikonloppuna nassutat kylässä pari palaa aamiaisleipää. Kaksi kuukautta on pitkällä tähtäimellä todella lyhyt aika, eikä se yksi höttöinen leipäpala oikeasti maistu kovin kaksiselta kun tottuu syömään maukkaampaa sapuskaa!

Oma oloni alkoi kohentua noin kuukauden testin jälkeen, enkä ainakaan vielä ole harkinnut viljojen pariin palaamista kertaakaan. 

 

p.s. Kaikille viljattomille tamperelaisille suru-uutinen! Kai tiesitte, että mörkömakkarassa on gluteenia?? Itseäni tämä ei niinkään kosketa, mutta odotan erään harmistuneen manselaisen reaktiota.. :BB

 

Lue juttusarjan ensimmäinen osa tästä.

Share

Kommentit

mimim (Ei varmistettu)

Mörkömakkaraa saa ainakin Sokoksen ruokakaupan tiskiltä gluteenittomana, kantsii käydä kyseleen. :)

Saara S.
Saara Sarvas

Eiiiih, nyt se manselainen varmaan aina tahtoo vaan Sokkarille ;D

??? (Ei varmistettu) http://ewcliches.blogspot.fi

tää on jotain niin käsittämätöntä hifistelyä että menee niin ohi :D ymmärrän viljattomuuden kun se oikeesti tuottaa elämää tuskastuttavia vatsaoireita (niinkun sulla), mut siis muuten ns. normaali-ihmisille (sori :D mut you know.. oon suht pitkän elämäni aikana tavannut yhden ihmisen jolle viljasta on mitään haittaa, ja hänellä on keliakia..) tää on jotenkin niin höpöfitspoolenparempiihminenmuotii etten tiiä miten suhtautua. mun ruisleipäpalaa elkää tulko demonisoimaan jumaleisön *heristää nyrkkiä*

Saara S.
Saara Sarvas

Hahaha :D Mä pahoittelen, jos joku tulee sun tahtomattasi demonisoimaan ja saarnaamaan. Itse pyrin avaamaan tätä vain, jos kysytään! Mun suhtautuminen on ehkä aika samanlainen, kuin kaikkeen muuhunkin: överi on överiä, tuputtaminen ärsyttää ja media pilaa lopulta kaiken. 

Se, kuinka paljon haittaa tai haitattomuutta kenellekin viljojen syönnistä on, ei oikein voi tietää ennen kuin kokeilee muuta - paitsi tietysti keliaakikoiden ja muiden yliherkkyyksistä kärsivien kohdalla. Itsekin luulin tietynlaisen olotilan olevan ihan normaali, kunnes tätä kautta opin muuta :P

Mutta ken tietää miltä homma näyttää vaikka kymmenen, tai 50 vuoden päästä. Mitäs jos tutkimukset ovatkin enenevissä määrin sitä mieltä, että viljat ovat yksi typerin juttu, mihin ollaan ihmiskuntana lähdetty mukaan? :D 

A certain age

Multa löytyy ihan lähiperhepiiristä 8 ihmistä plus minä itte, jotka kokevat, että viljaton elämä on jollain akselilla mitattuna parempaa. Vain kahdella meistä on pahoja vatsaoireita, muilla on esim. iho-oireita, tai kokevat muuten vain olon paremmaksi, vaikkeivat osaa suoraan osoittaa, mikä se seikka on. Tähän lähipiiriin kuuluu muitakin kuin minun verisukulaisia, joten ei nyt ole vain minun geenit tässä miksissä. Mutta moni ei eroa huomaa, jos ei viljattomuuta kokeile.

Inka / alternatiiviurheilija.net (Ei varmistettu) http://alternatiiviurheilija.net

Jes, tätä postausta on odotettu! :) Viljaton tai ainakin vehnätön / gluteeniton elämä kiinnostaisi, ehkäpä kokeilen jossain vaiheessa.

veepu (Ei varmistettu)

Oon itse nyt ollut "paleolla" n 1,5 kuukauden ajan, enkä enää mistään hinnasta palaisi takaisin aiempaan! Varsinkin gluteenin poistuttua on olo ollut vähemmän nuhjuinen. Jotenkin leipä, puuro ja pasta ovat kuin itsestään korvautuneet monipuolisilla kasvislisukkeilla ja salaateilla. Olo ei ole pitkään aikaan ollut näin hyvä. Maitotuotteita käytän harvoin, ehkä kerran kahdessa viikossa. Reseptit ja kaikki paleoon liittyvä kiinnostaa, mukava huomata että muutkin ottavat asian lepsusti (=

Ambit (Ei varmistettu) http://suuntaviiva.blogspot.com

Kokeilin keväällä myös olla viikon ilman gluteenia ja tämä olikin hyvä muistutus käydä lukemassa mitkä omat fiilikset silloin oli! (http://suuntaviiva.blogspot.fi/2013/04/my-week-off-gluten.html) Taidan kokeilla jälleen uudestaan syksymmällä kun pääsen kotiin ja normaaliin elämänrytmiin. Tai no, kuten linkatussa postauksessakin sanon, taidan jossain määrin vielä jatkaa viljojenkin syöntiä, mutta todella kivuttomastihan tuo keväällä meni :)

vierailijaMaikki (Ei varmistettu)

Muista että purukumin perusmassa sisältää myös gluteenia :( Aloitin itse kesän alussa tiukan viljattoman ja maidottoman, sitä ennnen söin vain ruisleipää satunnaisesti, ja yliherkkyyksien takia jätin myös muita aineita, kuten kananmunat, pois. Jengi jaksaa ihmetellä, et "mitä sä sit syöt, eihän tohon jää mitään, ompa yksipuolista" vaikka maailmassa on sata muuta ruokaa jota voi syödä, ja tulee syötyä nykyisin monipuolisemminkin. Ootko tehnyt FoodDetectiveä? Hemmetin mielenkiintoinen testi joka paransi mun elämänlaatua 6-0.

Saara S.
Saara Sarvas

Haa hauska info - en tiennyt! En tosin syö purukumia tai pastilleja ikinä, eli enpä ole vahingossakaan mogaillut  ^_^ En ole vielä tehnyt food detectiveä, kiinnostaa kyllä hurjasti!

Saara S.
Saara Sarvas

Hei just eilen luin tän läpi!! Mun mielestä hyviä pointteja paljon, ja ajattelin itse kokeilla vielä tähän bonariksi noiden FODMAP -ruokien vähentämistä testimielessä :) 

mikaelaaaah (Ei varmistettu)

Bataatti näyttää ihan hylkeeltä

Eem (Ei varmistettu)

Hei, kiitti tästä postauksesta! :) Haluaisin vielä kysyä, onko myös kaura kokonaan pannassa? Sehän on kuitenkin luontaisesti gluteenitonta. Itse olen vähentänyt viljoja huomattavasti (ilmeisesti samoista syistä kuin sinäkin), mutta totaalikieltäytyjäksi en vielä ole ryhtynyt - vaikka syytä varmaan olisi! Ulkomailla asuessa se vaan tuntuu olevan turhan hankalaa (tekosyy? :)).

nöpö (Ei varmistettu)

Kiva lukea sun juttuja tästä aiheesta, ja saada ns. käytännön vinkkejä ja kokemuksia tästä! :) Itse sairastan nivelreumaa ja olen huomannut että mun nivelkipuihin vaikuttaa tosi paljon tuo vilja, jos syön paljon kivut on pahemmat ja jos taas jätän ne kokonaan ruokavaliosta pois kivut helpottuu! Eli pelkästään positiivisia kokemuksia on tuosta viljattomuudesta! Kiitos siis hyviä neuvoja antavista postauksista! :)

Auroora100 (Ei varmistettu)

Itselläni sama viljattomuuskokeilu menossa vatsa-, ihottuma- ja niveloireiden takia ja heti ne helpottavat, kun viljat jättää. Itselläni tosin ongelma tuntuu olevan ihan kaikki tärkkelys, eikä vain vilja. Esim.riisikään ei kovin hyvin sovi. Ruuansulatusentsyymeillä voi vähän auttaa asiaa. Esim. täällä http://viljavapaa.blogspot.fi/ on ollut jotain kivoja reseptejä, jos ei sokerin kanssa ole niin tarkka. Mukavaa, että kirjoitat tästä asiasta.

Vierailija (Ei varmistettu)

Keväästä lähtien olen ollut täysin viljattomalla ja tulokset ovat olleet hämmästyttäviä aina painon pudotuksesta yleisen energiatilan ja mielialan kohenemiseen. Eräs jännä yksityiskohta on, että viljaa vielä syödessäni potkin varpaani lähes päivittäin pyödän tai tuolin jalkoihin ynnä muualle. Nykyään tuskin koskaan.

Tarkoitus on jonain viikonloppuna tehdä kokeilu miten käy kun syö pellillisen sämpylöitä.

Julia Kyllönen (Ei varmistettu) http://fraknarochskratt.blogspot.fi

Hei! Tosi kiinnostava postaus, mut mun pitää vaan kysyy; eks riisi ole vilja?
Olen miettinyt asiaa tosi pitkään, ja sit kun tsekkasin wikipediasta, niin sen mukaan pitäis olla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vilja

Kommentoi