Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Elettyäni kipeänä viikon verran suklaalla (ok, vähän myös oikealla ruoalla) ja koettuani perinpohjaisia tuskastumisia liikkuvuuteni ja siitä johtuvien treenirajoitteiden kanssa, olen viettänyt viimeiset pari iltaa ja alkuyötä unettomana koko tätä projektia ja sen suuntaa pohdiskellen.

Tai siis mitä projektia? Eihän mulla ole ollut mitään muuta tavoitetta, kuin elää hyvinvoivana ja olla vahvempi :)

Nyt tämä mun psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuuteni on kuitenkin tullut siihen lopputulokseen, että tasapainottelu saa riittää ja seuraavan vaihteen voisi potkaista silmään!

Viimeisten kuukausien aikana mun fokus on jotenkin vähän heilahtanut kokonaisvaltaisesta itsestäni huolehtimisesta siihen, että treenaan kyllä tosissani ja tarkkailen, että saan tarpeeksi proteiinia, mutta siihen se sitten jää.. Kokonaisuus ja itseni haastaminen ovat hieman hämärtyneet syksyn ja pimeyden alle.

Cheat-päiville on löytynyt "hyviä" syitä varmaan kerran viikkoon ja tasainen ateriarytmi on lipsunut usein iltapainotteiseen ruokailuun. Ei hyvä!

 

Voi tästä toki hyviäkin puolia etsiä. "Uutta" parempaa elämää on takana jo puolisentoista vuotta ja ero tämänhetkisen "rappiotilan" ja entisen elämän välillä on edelleen kuin yö ja päivä. Myös paino on pysytellyt samana kuukausia lomista ja sairasteluista huolimatta ja olen ensimmäistä kertaa onnistunut siinä haastavassa tasapainottelussa, eikä se ole tuottanut sen kummempia vaikeuksia. 

Muutos entiseen verrattuna on myös se, että kun huomasin tämän jumittumisen, ryhdyin toimeen heti, enkä ensi maanantaina, joulun jälkeen tai tammikuussa.

Aikataulua tälle tehokkaammalle ja suunnitelmallisemmalle rasvan tiristelylle ei oikeastaan vielä ole, vaan katsotaan ensin miten homma lähtee käyntiin. Viimeinen henkinen takaraja taitaa kuitenkin olla tuolla heinäkuussa, ennen niitä maagisia 25v. synttäreitä!

 

Suunnitelmissa on siis: 

  • Ruokavalion siistiminen turhista hiilihydraateista ja herkuista
  • Tuoreiden herkkujen merkittävä lisääminen
  • Lisäravinteiden ja rasvojen lisääminen testimielessä
  • Voimatreenin loputtua treenin painopiste rasvojen tiristämisessä, peruskunnon kohottamisessa ja lihasten säilyttämisessä

Hmph.. No ei se lopulta ollutkaan niin suuri ja dramaattinen muutosten lista, vaikka ajatus tuntui valtavalta. Pitäisi kirjoittaa enemmän asioita ylös ja jäsennellä niitä jollakin tapaa.

Ruokavalion tarkempi syynääminen on toki asia, joka koskettaa ihan päivittäin ja uuteen rytmiin sisälle pääseminen vie varmaan viikon tai kaksi. Muutaman päivän perusteella tämäkään ei tosin tunnu millään tapaa vaikealta :) 

Jatkossa seuraa siis mahdollisesti aiempaa enemmän ruoka-asiaoita, kun testailen ja monipuolistan repertuaariani. Totuus: Syön rahkaa ja raejuustoa entiseen tapaan, mutta herkkujen sijasta porkkanaa, mandariineja ja omenoita :D

Treenit taas monipuolistuvat, kun pääsen joulukuun puolivälissä vihdoin ja viimein kokeilemaan crossfitiä Poltteen On Ramp -kurssille! Pelottaa ja samalla en malta odottaa. 

 

Että sellainen välibriiffaus ^_^

Share

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Selailin Poltteen aulassa bodylehtiä ja luin omaa tietouttani tarkentaakseni yhden salietiketti-jutun, mistä pomppasi silmille yllä kuvattu kohta. 

Itse neuvo on ihan asiaa, mutta mitenkäs tämä lyhyt leipäteksti ja varsinkin viimeiset virkkeet? Lienee kieli poskessa kirjoitettua, mutta silti: LOL :D

Että siitä vaan muijat turvat kiinni ja rautaa nostelemaan, niin saatatte tekin joskus saada lihaksia ja elämänkumppanin!!!

Share
Ladataan...

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Hei hoi! Nyt se on tämä ensimmäinen kevyen kevyt treeniviikko saatu päätökseen. Siihen kuului kolme 30-50min alle 140 BPM -lenkkiä ja pari salitreeniä.

Olo vaihteli treenin intensiteetin mukaan, mutta ennen kaikkea odotan oikeiden treenien jatkumista ja upouuden ohjelman suunnittelua.

Ensimmäisestä perjantaina tehdystä koko kropan treenistä on edelleen oikea etureisi ihan tuhottoman hellänä, vaikka tein kaiken rauhallistakin rauhallisemmin. Koko muu kroppa tuntuu hyvältä, joten ties mitä tuolle oikealle koivelle on sattunut  :D 

 

Perjantai - Kropan herättelyä

Lämmittelyä ja liikkuvuutta 10min

Syviä kyykkyjä 10kg tangolla 2 x 10

SJMV 20kg 2 x 15

Hauiskäännöt 5kg 2 x 10 / käsi

Vinot linkkarit 2 x 10 / kylki

Penkkipunnerrus 17,5kg 1 x 10, 20kg 1 x 10, 25kg 1 x 6

Ranskalaiset punnerrukset 5kg käsipainoilla 2 x 10 / käsi

Pystypunnerrus 5kg käsipainoilla 2 x 10

Olkapään vipunostoja 5kg käsipainoilla 2 x 10 / käsi

Rintalihakset 5kg käsipainoilla 2 x 10 / käsi

Selkä taljassa 20kg 2 x 10

Ylätalja leveällä myötäotteella 30kg 2 x 10

No huh... Näyttääpä pitkältä tuolla tavalla auki kirjoitettuna! Ei se kuitenkaan rankalta tuntunut, kun vastukset olivat noin kevyitä, tauot pitkiä ja sarjoja niin vähän :)

 

Lauantai - Kehonhuoltoa ja liikkuvuutta

Lauantaina lähdin hyvällä fiiliksellä PT-henkilön seuraan tekemään liikkuvuustreenejä! 

Hyvä fiilis loppui kuin seinään, kun alettiin tehdä liikkuvuustreenin liikkeitä läpi ja kaikki paikat tuntuivat älyttömän jäykiltä ja oikealla kyljellä makaaminenkin sattui, kipeän etureiden takia. 

Mun vastaus jokaisen uuden liikkeen kuulemisen kohdalla oli poikkeuksetta äänekäs tuhahdus tai hiljainen: "kuulostaa ankealta.."

Liikkuvuusharjoitukset ovat kivempia, kuin venyttely, mutta turhauttavia, koska niitä tehdessä on ikävä olo, kun liikeratoja yritetään hiljalleen ja tietoisesti sekä hyvällä ja turvallisella tavalla "pakottamalla" laajentaa..

 

Tuntuu tavallaan siltä, että mitään ei tapahdu, vaikka sinnikkäästi ja säännöllisesti liikkeitä toistamalla liikkuvuus paranee aivan varmasti. Jo tuon yhden perusteellisesti tehdyn treenin jälkeen sain kämmenet helposti lattiaan.

Tuota yhtä riemun hetkeä lukuun ottamatta, mä olin surkein ja mäkättävin ja yhteistyöhaluttomin asiakas ikinä :D.

Tein kyllä aivan kaiken ja keskityinkin vielä! Mutta muutaman kerran kyyneleet olivat silti lähellä, kun alaselkä vaan on niin hiton jäykkä ja esim. se kyykky ei vaan pysy kasassa matalalle mennessä. 

Olen kuitenkin aina mieluummin tyttö joka raivostuu, puree  hammasta ja kaatuu  yrittäessään, kuin tyttö, joka alkaa hihittää ja lopettaa tai alkaa pelleillä.

Kyyneleitä teki mieli myös tirauttaa lopuksi, kun venyteltiin kroppa läpi niin, että jokaista lihasryhmää venytettiin 3 x 30sec.. 

Buu. Mun täytyy vain pyhittää yksi päivä viikosta pelkkään kehonhuoltoon.

En tiedä/muista suurimman osan tekemieni liikkeiden nimiä, eikä niitä tullut nyt kuvattuakaan. Lupaan kuitenkin tehdä tästä aiheesta kunnon juttua, kunhan otan siitä vielä enemmän selvää!

Tässä vielä loppukevennyksenä yksi kyykkyharjoituksistani! Alaspäin on tultu tässäkin ^_^

 

Share

Pages