Ladataan...
Elämäni Kunnossa

TERKUT PORTUGALISTA!  Totuus, olohuoneen sohvalta viikko ennen matkaa :D Kuva on valitettavasti manipuloitu, eikä täällä Praia Grandella ole näin montaa treenitoveria ://.. Ottaisin nimittäin mielelläni kaikki kuvan tyypit tänne treenikavereikseni! Mutta ainahan saa haaveilla.

Matkalla on kuitenkin mukana yksi mun badassein treenaajakaveri, joka toivoi että vetäisin ainakin ensimmäisellä lomaviikolla muutamia bootcamp-henkisiä kiertoharjoittelutreenejä. Aiomme varmasti käydä myös lenkkeilemässä (kunhan olen löytänyt siihen sopivat shortsit), mutta lihaskuntoa ei tule unohtaa! Kuumassa treenaaminen ei ole ihan yhtä helposti tehty kuin sanottu, mutta mulla on vahva usko meidän keskinäiseen syyllistämiseen ja tsemppaukseen.

Koska kämppämme sijaitsee aivan rannan tuntumassa ja siellä on tarkoitus viettää runsaasti aikaa, 

Ajatuksena oli vetää ainakin pari erilaista Vetosalin biitsitreenien inspiroimaa kiertoharjoitusjumppaa intervallein 40sec töitä, 20sec vaihto. Kierroksia 4, ja taukojen pituus kuumalla säällä 2min.

Treeni 1:

  • Punnerrukset
  • Askelkyykkykävely kiven kanssa
  • Rock slam
  • Kuminauhajuoksu (jos treenikaverin pieni koko ei poista tätä mahdollisuutta :D)
  • Lankku

Treenin päätteeksi pari bonariliikettä Villeä muistellen ;*

 

Tämäkin kuva on muokattu....

Treeni 2:

  • Punnerrukset
  • Hip thrust kivellä (löytyyköhän jostain hyvä 80kg kivi tätä varten?)
  • Sivuaskeleet kuminauhavastuksella
  • Lankku tai muu vatsavariaatio
  • Kylkiveto kyynärnojassa

Ja taas bonarit, jos henki vielä pihisee!

Kommenttiboksissa otetaan vastaan veikkauksia siitä, kuinka monta kertaa treenattiin loman aikana. Lähimmäksi arvannut voittaa.. Hyvän mielen ja papukaijamerkin ^_^

Share
Ladataan...

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Tätä kirjoittaessani Portugalin hiekkarannat vasta siintävät mielessäni, mutta julkaisuhetkellä toivottavasti makaan jo X-asennossa grillautumassa. Kaksi viikkoa vieraassa maassa ja ruokakulttuurissa on tällaiselle valikoivalle sekasyöjälle hieman haastava ajatus. Uskon kuitenkin selviäväni urakasta tyytyväisenä voittajana, koska olemme ystävieni kanssa hommanneet pienen asunnon reissun ajaksi. Käymme varmasti myös ulkona syömässä päivittäin, mutta aamiaiset ja välipalat voi ostaa valmiiksi "kotiin". 

Ulkona syöminen tulee varmasti olemaan kaikista helpointa. Kalaa tai lihaa ja kasviksia eri muodoissa löytyy raflasta kuin raflasta! Kauppareissuiltakin yritän poimia mahdollisuuksien mukaan vain raaka-aineita. Tunnen kuitenkin itseni hyvin, ja tiedän että ensimmäinen käynti supermarketissa tulee kestämään asuintovereitani raivostuttavan pitkään :D Mä rakastan vieraiden maiden ruokakauppoja!

Yritän joka ikisellä reissulla päästä ainakin yhteen suurensuureen markettiin, missä seikkailen vähintään puoli tuntia erilaisia tuotteita hypistellen. Lopulta kävelen kämpille käsittämättömien ostosten kanssa ja matkustustoverit raapivat kateellisina päitään. Heidän onnekseen silmät syövät aina enemmän kuin napa vetää, eikä tiettyjä juttuja saa kuin jaettavan kokoisissa paketeissa. Hölmöistä ostoksistani pääsee siis nauttimaan, vaikkei niiden hankintaan osallistu.

Lomamentaliteettini on siis liian usein "NO NYT KUN OLLAAN LOMALLA NIIN...", niin mitäs jos pidettäisiin olo sellaisena, ettei loman jälkeen tarvitse ottaa toista mokomaa siitä ruokaöveri-olotilasta selviämiseen?

Pohdin siis, että tämä voisi olla sellainen lomareissu, jolla mopo ei lähde käsistä. Ei ylenpalttista mässäilyä tai herkuttelua vain sen takia, että olen lomalla. Kaksi viikkoa sellaista elämää tarkoittaisi sitä, että Suomeen palaisi tismalleen saman kokoinen ja oloinen Saara, kuin vaikka viime syksynä - ei kiitos, vaikka tilanne oli silloinkin ihan hyvä. En myöskään aio heittäytyä totaalikieltäytyjäksi, vaan yritän pitää kiinni päästäni ja herkutella kohtuullisesti. 

Noi kuulostaa niin kuuluisilta viimeisiltä sanoilta.. 

Herkuttelun sijasta aion siis lastata kärryn täyteen ihania vihanneksia, hedelmiä, lihaa ja kalaa, joista kokkaan ylellisiä sapuskoita ja kanavoin sisälleni eittämättä ilmestyvää portugalilaista isoäitiä.

Mindset matkalle on siis:

  • Nauti kaikesta tuoreesta
  • Juo paljon vettä
  • Lautasta ei ravintolassa tarvitse syödä tyhjäksi
  • Kahdessa viikossa ehtii maistaa vaikka mitä, eikä kaikkea tarvitse tunkea suuhun ensimmäisenä, tai toisenakaan päivänä

Gluteenittomuus ja viljattomuus ei muuten juurikaan huoleta. Jos jokin ruoka epäilyttää, jätän syömättä tai siirrän naapurin lautaselle - nälkään tuskin kuolen ;)

Kuvat ovat parin vuoden takaiselta jenkkireissulta, jolta kannoin kotiin ainakin 5kg ylimääräistä Saaraa.. Jännä, että vain niinkin vähän :D Seuraavalla kerralla ihmeellisiin Yhdysvaltoihin matkustaessani itsekurini joutuu todelliselle koetukselle... Portugali on vain lämmittelyä!

Share
Ladataan...

Ladataan...
Elämäni Kunnossa

Syntymäpäivälahjaksi saamani painonnostokengät ovat olleet kovassa käytössä, ja parantaneet omaa suoritustani sen verran, että tässä kaikille tiedonjanoisille vähän vastauksia aiheesta mahdollisesti heränneisiin kysymyksiin! Omat kenkäni ovat Adidas Powerliftit, ja ne ovat ns. aloittelijan painonnostokengät, jotka on suunniteltu etenkin tätä meidän trendikästä CrossFit-kulttia varten ;). 

Kenkien kantapääkorko on esim. Adidas Power Perfecteihin verrattuna matala, mutta huomaan selkeän eron liikkuvuudessa ja liikkeiden stabiiliudessa jo näihin vaihtamalla, eli kengät sopivat omaan käyttööni loistavasti. Jos siis liikutat ykkösillä kolmenumeroisia rautoja, kannattaa ehkä aloittaa kalliimmista ja heavy duty:mmista kengistä.

Tiesittekö muuten, että nostokengät ovat peruja neuvostoajalta? Siellä sitä vasta osattiinkin nostaa.

 

Miksi painonnostokengät?

Crosstraining-harjoitteluun kuuluu yllättävän paljon painonnostoliikkeitä, joissa ideana on liikuttaa mahdollisimman paljon rautaa eri korkeuksille maanpinnasta. Monesti liikkeitä tehdään nopealla tempolla ja hieman pienemmillä painoilla, ja tällöin tukevat ja kovapohjaiset treenikengät riittävät ainakin itselleni ihan hyvin. Kun tarkoitus on nostaa isoja kuormia, tehdä lyhempiä sarjoja ja pitää liikeradat puhtaina, tulevat nostokengät ajankohtaisiksi.

Nostamiseen tarvitaan koko kropan hyvää yhteispeliä, ja sehän lähtee hyvästä tasapainosta! Jos jalassa on pehmeäpohjaiset ja joustavat tossut (esim. Nike Free), jalat shiftaavat kenkien sisällä ja kengänpohjat joustavat kumimattoa vasten. Tasapainon löytäminen ja säilyttäminen on siis asteen verran vaikeampaa, noston laatu heikentyy huomattavasti. Pehmeäpohjaiset kengät siis antavat myöten kovan lisäpainon alla, toisin kuin jämäkät painonnostotossut.

Painonnostokengissä on myös ala-asteajoista muistuttava tarrakiinnitys, joka on tärkeämpi, kuin tajuatkaan! Kireälle kiskaistut tarrat pitävät kengän ja jalan sen sisällä kasassa, myös kovien painojen alla, ja tämä yhdistettynä stabiiliin pohjaan = WIN.

Nostokengistä on apua kaikissa kyykkäystä ja stabiiliutta vaativissa liikkeissä: Kyykyt (etu, taka, vala), Tempaus, Rinnalleveto. Monella aloittelijalla, ja pitkäänkin nostaneilla, nilkan, selän ja lonkankoukistajien liikkuvuus rajoittaa kyykkyjen syvyyttä. Painonnostokenkien avittamaa liikelaajuutta parantavaa efektiä haetaan asettamalla kantapohjien alle pienet levypainot, tai laudanpätkä. 

Pieni korko kantapään alla parantaa nilkan liikkuvuutta ja sitä kautta koko liikettä. Kyykyt voi tiputtaa alemmaksi, ja yläselkä on silti helppoa pitää pystyssä. 

Kenkien merkitys korostuu, kun tietyt liikkeet tehdään räjähtävästi - kuten ne kuuluukin tehdä. Tässä painonnostokenkien stabiiliutta hyvin demonstroiva videopari:

Pehmeäpohjaisilla lenkkareilla vs...

Painonnostokengillä.

Melkoinen ero, eikös vaan? Pehmeäpohjaisilla kengillä jalkapohja rullaa pitkin maata, ja voimaa käytetään turhaan tasapainon hakemiseen. Sama efekti tapahtuu muuten myös liikkeissä, joissa ei hypätä senttiäkään ilmaan. Painnonostokengät mahdollistavat paremman voimansiirron suoraan lattiasta yköspäin, ja jokainen toisto on periaatteessa samanlainen ja samalla tavalla tuettu.

Maastavetoon kenkiä ei suositella, koska jokainen ylimääräinen sentti "liikaa", ja painojen ollessa selkeästi edessä, painopiste voi siirtyä varpaiden puolelle. Itse tas olen kokenut ne tietyissä tilanteissa sopiviksi, kun kapean maven voi hakea kunnolla kyykyn kautta, ja selkä pysyy täydellisesti formissa, jolloin painopisteen keskellä säilyttäminen on helpompaa. En käsittääkseni ole tämän havaintoni kanssa yksin, ja jokainen vetäköön tavallaan :P Suorin jaloin mavettaessa en käytä nostokenkiä.

 

Summa summarum: Jos nostat, osta kengät. Kokeiltuasi et vaihda takaisin! 

p.s. Nostokenkien hommaaminen ei tarkoita, liikkuvuusharjoitusten hylkäämistä ja tietä ikuiseen onneen. Jatkan siis liikkuvuusjumppailua entiseen malliin. Tosin en tämän kesän malliin, jolloin en ole venytellyt kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän.. SOO SOO SAPE!

Share

Pages