kauppakassissa

Ladataan...
EricaK

Ruoka on minulle nautinto. En voisi kuvitella syömistä vain välttämättömänä energiatankkauksena, kyllä sen pitää myös maistua hyvältä. Taivaalliselta.

Joskus harvoin käyn yliopistolla syömässä (kerran puolessa vuodessa). Lähinnä vaihtaakseni kuulumisia kavereiden kanssa. Vaikka ateria suht edullinen onkin, on maussa ja ravintosisällössä omasta näkövinkkelistäni aika lailla parantamisen varaa. 

Sain kysymyksen kauppakassini sisällöstä ja siitä, mitä ruoka-aineita kotoani löytyy aina. Phiiiuuuu tähän monimuotoiseen soppaan on jokainen itseään kunnioittava bloggaaja oman lusikkansa tunkenut. Nyt minäkin. Rakastan paasata aiheesta myös perheenjäsenilleni. Muistan, kuinka isäni pari vuotta sitten esitteli PT:lleen ylpeänä meikäläisen iskälle laatimia ateriavaihtoehtoja. Tuli kehuja. ;)

Suosin ostoksissani luomua, ja tällä hetkellä taidetaan luomun suhteen pyöriä siellä 90% tienoilla.

Mitä kaikkea minulta löytyy aina kaapista?

Jääkaapista löytyy aina

- omenoita (viipaleina kanelin kanssa tai evääksi),

- banaaneja (puuron sekaan tai smoothien makeuttajaksi),

- pinaattia (lounaskulhon pohjaksi tai piirakkaan),

- avokadoja (lounaskulhoon, guacamoleen, smoothien sekaan, leivän päälle),

- porkkanoita (paputahnan kanssa, keittona, raasteena, uunissa, smoothiessa),

- bataattia (ahhh lemppari, toimii uunissa, keitoissa, kulhoissa, piirakkapohjana...),

- tomaatteja (no siihen guacamoleen...taikka lounaskulhoon, piirakkaan, kylmänä tai lämpimänä, you name it!),

- kaurakermaa, kookoskermaa ja mantelimaitoa (kaurakermaa esimerkiksi keittoihin ja piirakoihin, kookoskermaa herkkusmoothieen tai tuorepuuroon ja mantelimaitoa tuorepuuroon),

- minttua,

- porkkana- ja punajuurimehua ( <3 ) ja

- tamarin-soijakastiketta (sobawokkiin tofun kanssa, poikaystävän lemppari (ja ilmeisesti tämänhetkinen bravuuri myös)).

Näiden lisäksi löytyy satokaudesta riippuen punajuuria, lanttua, eri kurpitsoja, kurkkua, sieniä, sitrushedelmiä, parsaa... Mitä milloinkin sattuu tekemään mieli! Välillä sieltä löytyy myös vuohenjuustoa, fetaa tai buffalomozzarellaa.

Kuivakaapin puolella on ehdottomasti oltava

- kikherneitä, papuja ja linssejä (taidan tällä hetkellä syödä joka toinen päivä jotain paputahnaa porkkanoiden tai kurkun kanssa),

- kaurahiutaleita (pitkään jatkuneen smoothie bowl-kauden jälkeen olen palannut puuroaamiaiseen),

- spelttijauhoja (leipiin ja piirakkapohjaksi, leivontaan...mihin nyt ikinä jauhoja tulee pölläyteltyä),

- quinoaa ja sobanuudeleita (näistä saa taiottua vaikka mitä herkkukulhoja),

- oliiviöljyä, kookosöljyä (kookosta lähinnä oil pullingiin ja kaurapuuron sekaan, kaikkeen muuhun käytän oliiviöljyä, sillä pidän sen tuomasta välimerellisestä mausta),

- ceylonkanelia, laadukasta suolaa ja pippuria (näillä pärjää maustamisessa aika pitkälle, minkä lisäksi ostan satunnaisesti esimerkiksi timjamia ja basilikaa),

- kasvisfondeja (käytän niitä välillä keitoissa/muissa kokkailuissa) ja

SUPERFOODEJA !! Löytyy chlorellaa, spirulinaa, macaa, lakritsinjuurijauhetta, chiansiemeniä ja hamppuproteiniia (ja -siemeniä). Noin muutamia mainitakseni.

Näiden lisäksi löytyy vaihtelevasti papupastoja ja -lasagnelevyjä, noriarkkeja, spelttipastaa ja mitä lie. En oikein osaisi edes kuvitella noudattavani orjallisesti jotain tiettyä ruokavaliota, vaikkakin kuluneiden vuosien aikana olen päätynyt noudattaan kasvisruokavaliota. Voisin kuvailla olevani vähän sellainen vieraskorea vegaani. Kotona pyrin syömään mahdollisimman kasvispainotteisesti, mutta kylässä syön melkein mitä vaan on tarjolla. Toisaalta en osaisi, enkä haluaisi luopua satunnaisista herkutteluhetkistä juustoilla tai merenelävillä. Kananmunia tulee myös syötyä välillä, joskin huomaan niistä pidettyjen taukojen tuovan mukanaan ällötystä. Ja niitä sellaisia perinteisiä herkkuja syödessä en niinkään leipomuksen valmistajalta ryhdy valmistusaineita tivaamaan.

Myös pakastimen ovi käy meillä pävittäin. Sieltä löytyy:

- syksyllä noukittuja mustaviinimarjoja (smoothieen tai puuron joukkoon),

- mökin metsistä poimittuja mustikoita ( äiti on aika kone <3 ),

- puolukoita (puuron kanssa, tai sitten kookos & puolukka smoothie bowl -herkkuna) ja

- isoäidin poimimia suppilovahveroita (joita tulee heiteltyä keittoihin, piirakoihin ja risoton sekaan).

Aika usein sieltä löytyy myös tyrnimarjoja (tyrni & banaanismoothie, mikä herkku). 

Minulle käy usein niin, että hurahdan johonkin raaka-aineeseen, tai tiettyyn makuyhdistelmään. Esimerkiksi juuri smoothie bowlien suhteen on näin päässyt käymään useamman kerran. Jos on halukkuuta, voisin joskus laatia jonkin sortin koosteen lemppareistani. Sama koskee lounaitani, ja päädynkin usein syömään kausiluontoisesti jotain tiettyä raaka-ainetta, kunnes kyllästyn siihen hetkellisesti ja löydän uuden himotuksen kohteen. Näin on käynyt muun muassa kookoscurryn, punajuurien, feta & quinoasalaatin ja erilaisten papu & linssimössöjen kanssa (niihin en toisaalta kyllästy koskaan). 

Kuten varmaan näkyy, riittäisi ruuasta puhetta. Minulla on luonnoksissa vielä erillinen postaus ayurveda-dieetistä. Liian siloitellun kuvan välttämiseksi laatinen myös postauksen keittiöpaheistani. Sitä en tosin voi kaikkein herkimmille suositella.

Ihanaa päivänjatkoa!

Follow

Share

Kommentoi

Ladataan...