Tuesday thoughts: Organizing your life

Essi's

Organisoitu arki on varmasti yksi tämän hetken puhutuimmista keskustelunaiheista, mitä tulee jatkuvaan kiireen-tunnun lisääntymiseen ja tehokkuuden maksimointiin. Ajaudun aika-ajoin lukemaan, kuuntelemaan ja katsomaan tekstejä ja videoita aiheesta. Mielestäni aihe on kiinnostava, sillä tämän hetkinen trendi mahdollisimman tehokkaasta elämästä vaatii organisoimista. Kokosin tähän postaukseen vinkkejä, joiden avulla arki on organisoidumpaa, järjestelmällisempää ja näin ollen sujuvampaa ja stressittömämpää. 

  • Kalenterin käyttö
    Lähdetään liikenteeseen siitä ehkä tärkeimmästä arjen kasassa pysymisen pilareista; kalenterista. Kukaan meistä ei valitettavasti voi muistaa kaikkea ulkoa. Itsekin luulin pitkään pärjääväni ilman kalenteria, mutta kas kummaa muutaman tuplabuukkauksen ja unohduksen jälkeen aloin oikeasti pohtimaan asiaa tarkemmin. Itse olen edelleen huono käyttämään paperikalenteria, vielä useiden kokeilujen jälkeenkin, mutta mielestäni puhelimen kalenteri ajaa melkolailla saman asian. Työasiat tykkään laittaa ylös paperikalenteriin, mutta muut menot säilyy puhelimessa. Meitä löytyy moneen junaan, mutta tyylejä käyttää kalenteria on onneksi lähestulkoon yhtä monia.
     
  • Aamurutiinit

    Itse huomaan hyvinkin selvästi, että jos aamuni pääsee alkamaan kiireessä, pommiin nukkumisella tai aamupalan syömättä jättämisellä, tulee päivästä usein huomattavasti kaoottisempi verrattuna rutinoituihin aamuihin. Tässä muutama kokeilemisen arvoinen vinkki rutinoidumpaan aamuun:

    - Laita herätyskellosi huoneen toiseen päähän, jotta kun herätyskellosi soi, on sinun pakko nousta ylös.
    - Älä matele takaisin sänkyyn kellosi soitua, vaan siirry vaikka sohvalle tai keittiön pöydän ääreen heräilemään. Jos ajaudut takaisin sänkyyn, niin nukahdat hyvin todennäköisesti aloittaaksesi sen pahamaineisen torkutusputken. 
    - Syö aamiainen. Vaikka et olisikaan aamunälkäinen ihminen, uskon vahvasti, että edes raikkaan hedelmän syömällä saat energiaa aamuusi. Syöt sitten vaikka töissä kunnon aamiaisen, jos sinulla on sellainen mahdollisuus.
    - Vesi. Juo vettä aamuisin, niin kehosi herää huomattavasti nopeammin.

    Luo itsellesi sopivat aamurutiinit. Kokeilemalla selviää mikä sopii kenellekin. Mutta edes näihin peruspilareihin fokusoimalla aamusi saa ihan uutta puhtia. Jos aihe kiinnostaa sinua lisää, alla linkki aamurutiini-inspiraatioon youtubesta, joka sopii mielestäni erinomaisesti niin kotona työskenteleville, kuin toimistotyöläisillekin. Tämä video on myös mainio esimerkki siitä, mitä kaikkea kerkeät tekemään, kun työt alkavat klo 9.00:

    Productive Morning Routine 
     

  • Meal prepping

    Viikon aterioiden valmistaminen sunnuntaisin. Jos et ole kokeillut, suosittelen lämpimästi kokeilemaan! Ja tämähän ei tarkoita sitä, että viikon täysin jokainen ateria välipalasta illalliseen täytyy olla valmiina jo sunnuntaina, mutta esimerkiksi töihin vietävän lounaan tekeminen valmiiksi rasioihin helpottaa jo huomattavasti arkeasi. Alla video melko extriimiinkin mealpreppaukseen, mutta tästä huomaa mielestäni hyvin sen, kuinka sutjakasti jopa viikon lähes kaikki ateriat saat valmistettua yhdellä kertaa.

    7 Day Meal Prep // Less Than §10 A Day
     

  • Työympäristön siistinä pitäminen

    Helpommin sanottu kuin tehty, mutta uskon että jokainen meistä kenen työpöytä on joskus päässyt kaaoksen valtaan, voi allekirjoittaa sen kuinka tuolloin kaikki tuntuu stressaavammalta ja kiireen tuntu lisääntyy.

    Ehdotukseni aiheeseen: Ota työpäiväsi alusta puoli tuntia aikaa työpöytäsi siistimiselle. Jos kerkeät aloittaa työnteon, järjestely jää, ja kaaoksesi lisääntyy. Puhun kokemuksesta. Tee järjestelemnen ennen kuin avaat konetta ja alat käymään työasioitasi läpi. Voit tehdä tästä tavan esimerkiksi maanantaiaamuille. Aloita viikko järjestelemällä pöytäsi.
    Sama homma pätee jos teet töitä kotoa käsin. Jos teet työsi sotkuisen huoneen keskellä, et välttämättä pysty täysillä keskittymään työhösi. Siivoa siis työympäristösi työskentelit sitten kotona tai toimistolla.
     

  • Älä tee asioista moniportaisia prosesseja

    Kuulostaako tutulta: Kun vaihdat vaatteesi, jätät ne tuolin karmille roikkumaan. Kun olet syönyt, jätät tiskisi tiskipöydälle. Tällaiset pienetkin arkiset toimintatavat porrastuvat hyvinkin helposti, ja kasaavat niitä mahdollisesti ei niin mieluisia arkiaskareita myöhemmälle. Jos tiedät että käyttämäsi vaatteet kuuluvat pyykkiin, vie ne pyykkikoriin samantien. Jos tiskikoneesi on tyhjä, mikset suoraan laittaisi tiskejä koneeseen? Jos jätät vaatteesi lattialle ja tiskisi tiskipöydälle, teet vain itsellesi lisätyötä myöhemmälle. Tämä jää pyörimään mieleesi, joten kiireen tuntu lisääntyy.
     

  • To-Do-listat

    Oli sitten kyse kauppalistasta, päivän työtehtävistä tai kotiaskareista, laita ne ylös listalle. Kaupassa säästät aikaa ympäriinsä pyöriskelystä, kun sinulla on konkreettinen lista siitä, mitä oikeasti tarvitset. Töissä työskentelysi on tehokkaampaa kun yhden asian tehtyäsi sinun ei tarvitse lähteä miettimään mitä tekisit seuraavaksi. 
     

  • Asioihin samantien reagointi

    Heti kun mieleesi tulee jokin asia, laita se ylös. Laita se ylös puhelimeesi, kalenteriisi, paperin palalle. Mihin vain, niin että törmäät siihen myöhemmin. Ikävä fakta on se, että vaikka ajattelet asian muistaessasi "kyllä minä tämän muistan", suurimmassa osassa tapauksia, et sitä tule muistamaan.
     

  • Tee suursiivous

    Tämä on ehkä suuralaisempi prosessi, mutta vaikuttaa vahvasti siihen kuinka organisoinnin pienempiä steppejä pystyy jälkikäteen toteuttamaan. Kun olet tietoinen missä mikäkin tavarasi on, on sinun myös helpompi pitää paikat siistinä sen jälkeenkin.
     

  • Älä jätä asioita huomiselle

    Yksinkertaisesti, koska:

"Tomorrow is often the busiest day of the week."
- Spanish Proverb

 

Itselläni on vielä huomattavasti parannettavaa monenkin kohdan kanssa, etenkin mitä tulee tuohon asioiden siirtämisestä myöhemmälle... Näiden vinkkien avulla olen kuitenkin huomannut parannusta arjen organisointitaidoissani, vaikka täydellisestä tasosta (jos sellaista nyt on olemassakaan) ollaan vielä suhteellisen kaukana. Näiden vinkkien avulla uskon arjen sujuvan sulavammin, stressittömämmin ja tehokkaammin. Toivottavasti myös te löysitte uusia vinkkejä tai näkökulmia aiheeseen.

Onko teillä jakaa hyväksi todettuja vinkkejä tehokkaampaan arkeen? Kertokaa ja kommentoikaa ihmeessä, jos omaatte vinkkejä organisoidumpaan elämään. Mielelläni kuulisin lisää :)

/

Nowadays organizing your life is a lot spoken topic. I sometimes find myself reading texts and watching videos about this topic. I find it really helpful to find tips listed for more organized life, so I decided to make a list of tips I think will help you to have a more organized life. Here we go:

  • Use calender

None of us can remember everything we should do. For a long time I truly believed I could be an exception for this (I can only laugh at this now later on), but after several double bookings and forgetting something very important, I stopped myself and came into the conclusion I definitely needed to start using a calender. I've tried paper calender several times, and I adore people who uses them, but it somehow just doesn't suite for me. Work things at the office I have on a paper calender, but everything besides that is in my phone calender. I find phone calender more helpful because I usually always but a notification on for all the stuff many hours before, so if it's something I've booked weeks before, then I still remember having it. Again find what method suits you the best and then stick with it. Try different things, then you'll the what works the best for you.

  • Morning routines

If I wake up too late, end up snoozing all morning or leave the house without eating breakfast, my day feels very stressful and chaotic. This is why I really believe morning routines makes a huge deal for an effective day. When it comes to morning routines, following tips may be helpful for more organized mornings:

1. Put your alarm to the other side of the room from your bed. This way you must get out of the bed when it's time. When you finally wake up and get yourself out of the bed, do not go there back. Force yourself to move to the livingroom or kitchen for example to wake yourself up. If you end up going back to bed, it is quite certain that you will fall asleep again and start the snoozing round.
2. Eat breakfast. I know we're all different and some people say they simply cannot eat anything right after you wake up, but I think it is so important to give even something to your body before starting the day. Let it be even just one fruit or a light fruity smoothie, give it to your body. This will give you so much energy and starts your day much faster.
3. Drink water. Your body needs water after sleeping the whole night, so give it to it. I believe these days we all know how important it is to drink water, so I'm not gonna start another lecture about it haha. Giving just a tip, maybe after reading this you realize you drink water only during the evenings. The point is, give your body some water right on the morning after you wake up. You won't regrete it.

Here is an inspiring video of effective morning routine. Watch it and think that we could all do this before going to work at 9am. I really recommend to check it out.

Productive Morning Routine

  • Meal prepping

Prepping your meals for the week on Sundays makes a huge different on scheduling your life during the week. How easy it is to just grab your lunch box out of the fridge on the morning, and you don't have to stress about cooking until the weekend. There can be many ways to meal prep. One may want to prepare only their lunch for work, others prepare all meals for the whole week. Below is a great video tip for quite an extreme meal prepping if you're looking for motivation on this topic:

7 Day Meal Prep // Less Than §10 A Day

  • Keeping your work environment clean and organized

Easier said than done, but I can swear that if you've even a single time let your desk turn into a chaos, you can undersign how life and work feels more stressful and busy then.
My suggestion is following: Before your workday actually, take the time (30 min should be more than enough) for organizing your work space. If you start doing your work before this, you won't do the cleaning or organizing at all. That's just a fact. So give it some time before the actual work, and you will win the time back later on when being more effective. You could also make this as a habit for example for Monday mornings. Then it's easier to keep the organized space up during the week, when you've done the biggest job already at the beginning of the week.
It doesn't matter if you worked from home or at the office. Same issue matters still. Keep your work environment organized. This way you will get so much more out of working and you give yourself the possibility to be more effective.

  • Don't make things as a many step processes

When you change your clothes, why wouldn't you put them straight to the laudry or closet instead ot throwing them on the floor. And when you finish your dinner, why wouldn't you just put your dishes straight into the washing machine instead of leaving them next to the sink. If you just leave your clothes on the floor and dishes on the table, you'll only make an extra step for the process by doing this. Then you'll think all night "Ooh I still must clean my clothes and do the dishes", while if you had done it already right after doing it, you wouldn't need to give it a single thought anymore.

  • To-Do-lists

No matter if it was groceries, work tasks, hoousehold chores, make a list what you need to do. You will save SO much time when you have everything written down.

  • Reacting on things immediately

By this I mean when something that you must remember later on pops into your mind, put it down either on your phone, calender or to a piece of paper. Most of the times if you skip the writing down part, you will forget the whole thing later on. The worst thing to think is "Oh I will remember this then". No, darling I'm afraid you won't. Just put it down, you won't lose anything by doing so.

  • Make a 'spring-clean'

This is maybe a more bigger step for having a more organized life, but by doing a huge cleaning day couple times a year makes it so easier to keep up the organized life by smaller steps. When you're aware where everything is and where everything belongs in your home or at your work, it is easier to have everything organized after that.

  • Don't leave things for tomorrow

Simply because:

"Tomorrow is often the busiest day of the week."
- Spanish Proverb

 

I have still so much to learn myself too, but I've really found these tips helpful. I hope you found some new tips or ways of thinking about more organized life too.

I would love if you shared some tips of your own, which I've missed on this list :)

 

x E

Share

Kommentoi